Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Minister Schouten en de 'bijthonden'
Moderator: moderatorteam
Re: Minister Schouten en de 'bijthonden'
Jaja, per 1 januari dit jaar zou het ook helemaal serieus losbarsten met alle maatregelen. Aanlijnen! Fokverboden! Listehunde! We zullen het maar weer zien 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja in maart 2019 toch?Nanna schreef:Ja, zo af en toe moet er even flink gedaan worden. Krijgen we weer verkiezingen of zo? En daarna hoor je er nooit meer wat van.Sandra&co schreef:Jaja, per 1 januari dit jaar zou het ook helemaal serieus losbarsten met alle maatregelen. Aanlijnen! Fokverboden! Listehunde! We zullen het maar weer zien

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben moe dus misschien ligt het daaraan, maar ik begrijp heel het bericht niet. Individuele risicohonden? Wat zijn dat? Fikkie die wel eens heeft gegromd en op een zwarte lijst staat? Even verder hebben ze het over een lijst met rassen. Dus niks individueel?
En niet wetenschappelijke onderbouwd? Er worden nu toch ook lijsten bijgehouden met bijtincidenten en ras?
Later in het artikel gaat het ineens over een test. Dus een soort MAGtest of je mag fokken?
En niet wetenschappelijke onderbouwd? Er worden nu toch ook lijsten bijgehouden met bijtincidenten en ras?
Later in het artikel gaat het ineens over een test. Dus een soort MAGtest of je mag fokken?
Ze weten het zelf niet. Laat maar. Ze doen hun best en ze hebben hun salarisje weer verdiend door wat te toeterensirene schreef:Ik ben moe dus misschien ligt het daaraan, maar ik begrijp heel het bericht niet. Individuele risicohonden? Wat zijn dat? Fikkie die wel eens heeft gegromd en op een zwarte lijst staat? Even verder hebben ze het over een lijst met rassen. Dus niks individueel?

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Nou, blijkbaar weten ze zelf ook nog niet helemaal waarop ze de lijst gaan baseren. Zijn die karakteristieken nou genetisch, zijn ze fysiek of zijn ze mentaal?Nanna schreef: De nieuwe lijst wordt gebaseerd op "genetische (fysieke en mentale) karakteristieken", schrijft Schouten aan de Tweede Kamer.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
het positieve is dat ze over nadenken
wie weet komt er wel een regelgevinkje over pakweg 10 jaar 

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Goh...
Wij hebben hier al maanden een stel criminelen op bootjes wonen bij ons eiland. Intimideren, bedreigen, stelen, slaan autoruiten in, hebben pas nog een deur van een woonboot opgeblazen waarbij de bewoner gewond is geraakt. We komen er niet van af, want ze liggen voor anker en dat mag en er zijn geen directe bewijzen. Drie keer raden wat voor honden zij hebben, allemaal op iedere boot 1
Wij hebben hier al maanden een stel criminelen op bootjes wonen bij ons eiland. Intimideren, bedreigen, stelen, slaan autoruiten in, hebben pas nog een deur van een woonboot opgeblazen waarbij de bewoner gewond is geraakt. We komen er niet van af, want ze liggen voor anker en dat mag en er zijn geen directe bewijzen. Drie keer raden wat voor honden zij hebben, allemaal op iedere boot 1

Groetjes Marja
- Tineke
- Zeer actief
tycha schreef:Goh...
Ja ik las daarover in het lokale sufferdje , dat schijnt best lastig te zijn daar en ik vind het onbegrijpelijk dat er niets aan te doen is.
Wel werden de bewoners gevraagde niet het recht in eigen hand te nemen , dat lijkt me logisch maar het zou wel fijn zijn als er dan vanuit de overheid dan wel werd opgetreden.
Wij wandelen door onze verhuizing ook daar in de omgeving maar mede door de berichtgeving hierover wijken wij uit voor de tweede ronden naar Huys te Warmond

On topic,
We zullen wel weer zien of hier nog iets van terecht gaat komen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Dat zijn de nieuwe rijken van Nederland. Ze zijn gewoon anders dan de oude rijken die massaal met hun kapitaal Nederland ontvlucht zijn.tycha schreef:Goh...
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Wolfsblut schreef:Dat zijn de nieuwe rijken van Nederland. Ze zijn gewoon anders dan de oude rijken die massaal met hun kapitaal Nederland ontvlucht zijn.tycha schreef:Goh...

Groetjes Marja
-
- Zeer actief
Vanmorgen bij SBS6 een stukje op tv.
O.a. dat mensen met niet hoogrisico honden op cursus moesten om het gedrag van wel hoogrisico honden te begrijpen/te leren lezen.
Of iets in die buurt in elk geval.
Nou ja, aan de ene kant snap ik het wel want niet iedereen met hond bezit voldoende kennis over hondengedrag.
Maar aan de andere kant,...kan zo'n verplichte cursus je echt opgelegd worden?
En als men wat beter op elkaar let en elkaar voldoende ruimte geeft met passeren bijvoorbeeld.... nou ja ...zulke dingen.
Wie weet komt dat ook wel in die cursus ter discussie.
Heb gemist of dat er echt van gaat komen hoor, maar ben benieuwd wat er allemaal waar is en hoe ze dit aan willen pakken/door willen zetten.
Net wat er hier gezegd is: Ze roepen veel, maar er gebeurd weinig.
O.a. dat mensen met niet hoogrisico honden op cursus moesten om het gedrag van wel hoogrisico honden te begrijpen/te leren lezen.
Nou ja, aan de ene kant snap ik het wel want niet iedereen met hond bezit voldoende kennis over hondengedrag.
En als men wat beter op elkaar let en elkaar voldoende ruimte geeft met passeren bijvoorbeeld.... nou ja ...zulke dingen.
Heb gemist of dat er echt van gaat komen hoor, maar ben benieuwd wat er allemaal waar is en hoe ze dit aan willen pakken/door willen zetten.
-
- Zeer actief
Oh, maar ik ook hoorZinodo schreef:Wat een warrig stukje tekst. Ze springen van de een naar de ander, maar er zal toch weer niks gebeuren...
Ik doe heeeeeel graag mee aan een cursus als dat samenhangt met dat mijn honden voor altijd veilig zijn van gestoorde vechthonden en hun nog gestoordere bazen.Zyntia schreef:Vanmorgen bij SBS6 een stukje op tv.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Begrijp ik het nou goed, omdat er ''gestoorde'' hondeneigenaren zijn moet ik een cursus volgen, moet toch niet gekker worden zeg
Het enige wat werkt is met een hele grote boog om dit soort lui heen gaan, daar hoef ik echt geen cursus voor te volgen.

Het enige wat werkt is met een hele grote boog om dit soort lui heen gaan, daar hoef ik echt geen cursus voor te volgen.

Tuurlijk word je niet verplicht om zo'n cursus te gaan volgen. Neem al het geblaat rond dit onderwerp in de politiek maar met een flinke korrel zout en doe alsof het niet gezegd is.
-
- Zeer actief
toch zou het niet heel vervelend zijn hoor als mensen wat leerden over honden gedrag, als je ziet wat mensen fijn spelen noemen
... ehm ja .. zouden ze best iets bijgespijkerd mogen worden over honden gedrag

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Wat denk je daarmee op te schieten dan? Jij ziet dat Tyson slechte bedoelingen heeft, maar zijn baas loopt vrolijk te kirren “hij doet niks hoor”Zinodo schreef:Wat een warrig stukje tekst. Ze springen van de een naar de ander, maar er zal toch weer niks gebeuren...
Ik doe heeeeeel graag mee aan een cursus als dat samenhangt met dat mijn honden voor altijd veilig zijn van gestoorde vechthonden en hun nog gestoordere bazen.Zyntia schreef:Vanmorgen bij SBS6 een stukje op tv.

Ik kan prima inschatten welke hond geen leuke bedoelingen heeft, maar je blijft afhankelijk van de andere baas, laat die maar lekker op cursus gaan en het gedrag van z’n eigen hond leren lezen, lijkt me een stuk zinvoller!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Oh. Ik zou het al een eerste stap vinden als eigenaren van HR-honden zelf leren hun honden te begrijpen en lezenZyntia schreef:Vanmorgen bij SBS6 een stukje op tv.

- Paisley
- Zeer actief
Ehm nou nee. Want mn brein redt t niet om uit te gaan van een hondencursus die er nooit gaat komen en perfecte oplossingen, ook niet met capslock aan.Zinodo schreef:Maar stel er komen nou DE PERFECTE regels en wetten die PERFECT te hanteren vallen en en en en. En dit hele stel perfecte oplossingen komt samen met dat iedere hondenbaas even naar een cursus moet? Het is of perfecte regels en een cursus samen, of helemaal geen regels, stel. Waar kan ik tekenen? Het liefst gisteren al. Jij niet?
Het hele concept van 'hoog risico honden' is al niet te definiëren.

-
- Zeer actief
Ik denk dat t voor Mien met haar rollator toch best handig is, want er zijn best nog wat bijtincidenten waar geen HR hond bij betrokken is, en t zou handig zijn als Mien, al dan niet met rollator dat kan zien aankomen en voorkomen om haar hondje heel te houdenNanna schreef:Dat. Ik vind het te gek voor woorden om Mien met d'r pinkster en d'r rollator op les te sturen om te leren hoe je de vijandigheid van een HR hond moet inschatten.Frootje schreef: als het een vereiste zou zijn om mijn hond te mogen houden
De kortste klap lijkt mij trouwens om de hele HR handel te verbieden. Neem maar lekker een gewone hond.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat gaat Mien niet inzien ook niet na een cursus.
Overigens persoonlijk vind Molosers echt slecht te lezen terwijl ik herders een open boek vind. En dit hebben heel veel hondenmensen ook andersom natuurlijk. En dan schaar ik die en mezelf niet onder Mien van de hoek maar mensen die gemiddeld al meer weten over t fenomeen hond.
Overigens persoonlijk vind Molosers echt slecht te lezen terwijl ik herders een open boek vind. En dit hebben heel veel hondenmensen ook andersom natuurlijk. En dan schaar ik die en mezelf niet onder Mien van de hoek maar mensen die gemiddeld al meer weten over t fenomeen hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
laten we heel eerlijk zijn.. als je ergens iets wilt doen zit er al bijna een encyclopie bij als gebruiksaanwijzing... een beetje sociaal handig met je hond omgaan is best iets wat heel erg handig zou kunnen zijn, als ik het alleen maar dat mensen gewoon de stront op ruimen..... en / of de flexo op de juiste tijd heel even op de rem zetten enz.. ik vind het zo gek niet hoor... de meeste mensen zijn steke blind als het gaat om honden gedrag. en iets leren is nog nooit iemand minder van geworden..... t probleem zal zijn dat je er geld voor moet lappen.Nanna schreef:Ja, maar dan heb je het over overlast. En om dáár nou cursussen voor te organiseren, dan kun je de godganse dag wel op lesS@ndr@ schreef: Ik denk dat t voor Mien met haar rollator toch best handig is, want er zijn best nog wat bijtincidenten waar geen HR hond bij betrokken is, en t zou handig zijn als Mien, al dan niet met rollator dat kan zien aankomen en voorkomen om haar hondje heel te houdenen dan kan Mien ook voorkomen dat haar hond een ander het bloed onder de pootjes vandaan haalt omdat ze ziet dat haar hondje helemaal niet zo geweldig leuk aan t spelen is
.. maar bezig is de wawa van de buurvrouw onder t zand te schoffelen..

- dagmar88
- Zeer actief
Als het je eigen hond is zie je wat ze van plan zijn aan een veranderende wenkbrauw of rimpel.malinois schreef:Dat gaat Mien niet inzien ook niet na een cursus.
Dat kan een ander helemaal niet.
Laat staan dat mien snapt dat de lieve stafford van haar zoon eerst vrolijk kwispelend met haar boomer staat te spelen en hem 5 seconden later even vrolijk kwispelend z'n nekje breekt omdat bumba op dezelfde grasspriet wilde pissen.
-
- Zeer actief
er is maar 1 ras die ik echt slecht te lezen vind, de rotti...lief. niet lief..... ik vertrouw ze geen van allen.. juist omdat ik ze niet lezen kanmalinois schreef:Dat gaat Mien niet inzien ook niet na een cursus.
- Paisley
- Zeer actief
Het gaat me niet om die cursus. Het is niet realistisch want het valt niet te organiseren. Ten eerste is de kwaliteit niet te garanderen, want bij een verplichte hondencursus springen de nieuwe hondenscholen als paddenstoelen uit de grond. Daarbij kun je je afvragen wie dat gaat betalen. De belastingbetaler heeft er geen zin in, dus de hondeneigenaar gaat zelf betalen. En moet zich zelf aanmelden. Wat gaan we ermee doen als ze het vertikken?Zinodo schreef: Dat bedoel ik nou, het is toch helemaal niet zo erg om een paar uurtjes theorieles te krijgen? Altijd als deze discussies ontstaan komen er mensen helemaal verontwaardigd aan dat zíj echt geen cursus zouden willen doen, want dit en dat en zus en zo. Maar wat is er nou zo mis mee? Een paar uurtjes lullen over ons favoriet gespreksthema; we zitten uiteraard op het hondenforum. Ik blijf me verbazen over dat geweiger want o wee je zou toch wat moeten![]()
En gaan we na dat hele circus van invoeren na een paar jaar er achter komen dat heel hondenland zo verschrikkelijk is opgeknapt, omdat een Truus met dr kynologiediplomatje twee uur tegen je aan heeft mogen kletsen? Dat verschuift je hele inzicht in de hondenwereld voor de rest van je leven? Kom nou, zo werkt onderwijs gewoon niet.

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever.
"Bij het fokverbod gaat het om de beslissing om met individuele risicohonden niet verder te fokken".
Een nobel streven, geldt voor erkende fokkers. Echter zijn er vele wegen die naar Rome leiden, o.a. de broodfok. Vraag me af hoe men
deze 'onderwereld' wil aanpakken ..
Noem me naïef maar geen enkele hond wordt 'vals' geboren. 'Bijthonden' te wijten zijn aan incompetente eigenaren en juist diegene maalt niet om zo'n cursus.
Een nobel streven, geldt voor erkende fokkers. Echter zijn er vele wegen die naar Rome leiden, o.a. de broodfok. Vraag me af hoe men
Noem me naïef maar geen enkele hond wordt 'vals' geboren. 'Bijthonden' te wijten zijn aan incompetente eigenaren en juist diegene maalt niet om zo'n cursus.
- dagmar88
- Zeer actief
https://www.hondenforum.nl/plaza/search ... mit=ZoekenMargreth schreef:"Bij het fokverbod gaat het om de beslissing om met individuele risicohonden niet verder te fokken".
Moeten raseigenschappen echt weer benoemd worden? Nee toch? Nou ja, vooruit. Doe eens gek

Er zijn rassen met een aangeboren predispositie voor hondgerichte agressie en/of een kort lontje. Net zoals er honden zijn met een aangeboren aanleg tot jagen, waken en hoeden.
Ik heb niet met mijn husky door de bossen achter konijntjes aan gerend om hem te leren jagen. Ik heb niet naar rare mannen in het park gegromd om mijn rottweiler te leren (be)waken.
Ik heb ook geen andere honden gebeten om mijn stafford even voor te doen hoe ze moest vechten.
Dat is niet lekker, zo'n hap haar in je mond.
Het is gedrag waar generaties lang op is geselecteerd. Daarom gaan we geen schapen hoeden met een podenco.
"Vals" is onberekenbaar. Hondgerichte agressie is vaak voorspelbaar.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Naast raseigenschappen zoals jagen, waken of vechten zijn er ook gewoon honden die als eerste oplossing voor een probleem grommen/bijten/aanvallen hebben. Waar andere honden weglopen. Van alle rassen dus. En ook honden die van nature geen zin hebben in andere honden.
Agressie in welke vorm dan ook kan wel degelijk aangeboren zijn. Sterker nog, angst en agressie hebben bij alle hondenrassen een zeer hoge erfelijkheidsgraad.
Agressie in welke vorm dan ook kan wel degelijk aangeboren zijn. Sterker nog, angst en agressie hebben bij alle hondenrassen een zeer hoge erfelijkheidsgraad.
- dagmar88
- Zeer actief
Het blijft natuurlijk een individusirene schreef:Naast raseigenschappen zoals jagen, waken of vechten zijn er ook gewoon honden die als eerste oplossing voor een probleem grommen/bijten/aanvallen hebben. Waar andere honden weglopen. Van alle rassen dus. En ook honden die van nature geen zin hebben in andere honden.

Mijn bulgaartje was nooit normaal geweest. Slechte ervaringen gehad, niet goed begeleid, in dat gedrag gegroeid en daar bovenop slechtziend, maar zijn extreme angst en de reactie daarop (agressie) zijn simpelweg aangeboren.
- dagmar88
- Zeer actief

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Logisch, een HR hond die je goed opvoedt bijt niet
de combinatie maakt het funest
Dit wordt natuurlijk helemaal niks.
Die criteria zijn helemaal niet vast te leggen . Ik denk zelfs dat het privacy-en discriminatietechnisch niet eens toegestaan is. Een risico-eigenaar, is dat iemand met een strafblad (en wat heb je gedaan, heb je iemand in elkaar geslagen of was het belastingfraude?) Iemand met 3 verkeersboetes per jaar?
Dit wordt nog jaren gelul en geen regelgeving.

Dit wordt natuurlijk helemaal niks.
Die criteria zijn helemaal niet vast te leggen . Ik denk zelfs dat het privacy-en discriminatietechnisch niet eens toegestaan is. Een risico-eigenaar, is dat iemand met een strafblad (en wat heb je gedaan, heb je iemand in elkaar geslagen of was het belastingfraude?) Iemand met 3 verkeersboetes per jaar?
Dit wordt nog jaren gelul en geen regelgeving.