Gereserveerd naar vreemden?Heavy schreef:Labrador

Moderator: moderatorteam
Het ras dat moeiteloos aan alle eisen voldoet is de bernersennenhond!Brindlecardi schreef:Het is ook wel echt een uitdaging inderdaad.Paisley schreef:Als je een ras hebt gevonden die moeiteloos aan alle eisen voldoet, laat het me weten
De meeste middelgrote honden hebben wel jachtpassie. En als ze sociaal zijn, krijg je vaak toch die allemansvriend. En ze zijn vaak ook druk. Ik weet niet wat precies 'niet nerveus' betekent. Bedoel je daarmee 'niet angstig' of bedoel je ook een flegmatische, kalme manier van door het leven gaan? Als je een erfvaste hond wilt, zit je met een veedrijver meestal wel goed. Maar die kunnen behoorlijk op zicht jagen. Kiwi reageert heel hevig op beweging door haar drijfinstinct, maar is ook heel makkelijk daarin te sturen. Andere honden reageren minder heftig, maar zijn minder stuurbaar en dat maakt ze juist lastiger.
Wel eens aan een keeshond gedacht? De keeshonden die ik ken, zijn hartstikke erfvast. Ik kwam ze vaak tegen als scheepshond in de chartervaart. Ze waren waaks over het schip maar nooit vervelend naar bezoekers. Nu ik niet meer in de chartervaart zit, zie ik ze eigenlijk nooit meer.
Grijze kees is interessant, zijn het geen overmatige blaffers?
De Curly Coated ken ik ook niet persoonlijk, maar ze lijken mij fantastischBrindlecardi schreef:Ik ben benieuwd waar jullie mee komen bij de volgende 'eisen' :
- middelgroot, niet te groot
- kort, krul of langhaar, geen extreem lang haar of ruwhaar.
- sociaal
- weinig tot geen jachtpassie
- erfvast en enigszins gereserveerd jegens onbekenden
- leuk met kinderen
- stabiel/niet nerveus
Wat is er te bieden?
Weinig alleen, lange wandelingen, grote tuin, gehoorzaamheidstrainingen.
Ik zat zelf te denken aan een curly coated maar ik ken ze verder niet persoonlijk.
Leonberger is uitermate geschikt maar helaas echt een maatje te groot.
Het is overigens niet voor mijzelf.
Denk inderdaad niet dat ze als kant en klaar pakketje binnen het eisenpakket passen, maar als je daar wat tijd en moeite in wilt steken denk ik dat veel Belgen prima passen.LongFields schreef:Ik eerlijk gezegd niet, als je de Belg in zijn algemeenheid neemt staan ze niet direct bekend als de meest sociale honden die weinig tot geen jachtpassie hebben en niet nerveus zijn.veertje schreef:Ik vind een Belg wel passen. Denk alle 4 de variëteiten wel.
Natuurlijk zijn ze wel binnen het ras te vinden maar dat is eerder uitzondering dan regel, zo is mijn ervaring. Ik zou ze niet direct aanraden als ik de openingspost lees.
Dat ligt eraan wat je waaks vindt. Er zijn genoeg honden die aanslaan, maar ook gewoon heel vriendelijk zijn. Ik vind dat ook een vorm van waaksheid (al kun je je inboedel er niet aan toevertrouwen)veertje schreef: Sociaal staat mijns inziens wel haaks op gereserveerd naar vreemden en goed met kinderen.
Keetje is sociaal en afwachtend en ook nog hartstikke lief voor kinderen. Zij ontloopt vreemde mensen echt, maar bekenden en bijna alle kinderen vindt ze geweldig, al wil ze op straat nooit knuffelen. Lizzie laat zich wel aaien maar zou nooit met een vreemde ( of bekende als ik in de buurt ben) meegaan of er bij op schoot gaan liggen ofzo. Ik neem aan dat ze zoiets bedoelen. En niet zoals min oude lab die iedereen net zo leuk vond als mij en ook zo met iedereen meeliep.veertje schreef:Denk inderdaad niet dat ze als kant en klaar pakketje binnen het eisenpakket passen, maar als je daar wat tijd en moeite in wilt steken denk ik dat veel Belgen prima passen.LongFields schreef:Ik eerlijk gezegd niet, als je de Belg in zijn algemeenheid neemt staan ze niet direct bekend als de meest sociale honden die weinig tot geen jachtpassie hebben en niet nerveus zijn.veertje schreef:Ik vind een Belg wel passen. Denk alle 4 de variëteiten wel.
Natuurlijk zijn ze wel binnen het ras te vinden maar dat is eerder uitzondering dan regel, zo is mijn ervaring. Ik zou ze niet direct aanraden als ik de openingspost lees.
Sociaal staat mijns inziens wel haaks op gereserveerd naar vreemden en goed met kinderen. En jachtpassie, wat betekend dat? Moet hij goed met het huiskonijn kunnen of mag hij niet de neus achterna buiten of moet hij van zichzelf aan je voet blijven als er een konijn voor z'n neus wegschiet? Daar zit ook behoorlijk wat verschil in.
Dat is nog best een lastige combi.Brindlecardi schreef:Het zijn inderdaad eigenschappen die niet makkelijk te combineren zijn.
Mijns inziens is een actieve leonberger ideaal.
In de basis sociaal, geen ruzie zoeker, geen tot weinig jachtpassie geen overdreven blaffen maar staat zijn mannetje indien noodzakelijk.
Het enige probleem is de korte levensduur en de grootte.
Mbt waaks gedrag is het met name belangrijk dat de hond zijn mannetje staat mocht het nodig zijn. Woning is vrijstaand en derhalve fijn idee om een hond te hebben die de inbrekers niet binnen laat.
Dat wel ja. Bij mij blaft ze wel. Maar daarna maken ze zich snel uit de voetenZamunda schreef:Dat is nog best een lastige combi.Brindlecardi schreef:Het zijn inderdaad eigenschappen die niet makkelijk te combineren zijn.
Mijns inziens is een actieve leonberger ideaal.
In de basis sociaal, geen ruzie zoeker, geen tot weinig jachtpassie geen overdreven blaffen maar staat zijn mannetje indien noodzakelijk.
Het enige probleem is de korte levensduur en de grootte.
Mbt waaks gedrag is het met name belangrijk dat de hond zijn mannetje staat mocht het nodig zijn. Woning is vrijstaand en derhalve fijn idee om een hond te hebben die de inbrekers niet binnen laat.
Nee, dat is niet te vergelijken die vacht, geloof me.Kruimel53 schreef:En een Berner Sennen niet? Veel groter oppervlak ook.kooi schreef:
Het ras dat moeiteloos aan alle eisen voldoet is de bernersennenhond!
Grijze kees heeft een enorme vracht haar!
Plus de te verwachten dierenartskosten en na 5 jaar weer op zoek kunnen naar een hond.
Johnny Jones schreef:Als een Leonberger aan de eis 'middelgroot' voldoet, dan kom ik toch maar met de Mastin aanzetten.
Ook mijn ervaring inderdaadNanna schreef:Mijn zwager heeft ook een Appenzeller, ene Lars.
Die hond heeft alleen maar belangstelling voor hem en werkelijk NUL voor zijn vrouwHet zijn echt behoorlijke eenmanshonden en niet echt in voor een lolletje dus of de kinderen aan zo'n chagrijn plezier gaan beleven....ik denk het niet.
Hier in het bos loopt er ook eentje, inmiddels stokoud. En ook die leeft alleen voor het vrouwtje en de rest kan gewoon doodvallen.
Het zijn uitstekende politieagenten en gerust heel waaks en zo. Maar hun karakter vind ik heel stug en onplezierig.
Een Berner gaat 'm hoe dan ook niet worden ivm belabberde gezondheid.Paisley schreef:Ik snap niet zo goed dat een Bernersennen te groot is, maar een Wetterhoun of Curlycoated retriever niet.
Noa is wel 70 cm op de schouder, maar ze weegt toch maar 40 kg. Desondanks dwingt ze veel respect af.Brindlecardi schreef:Een Berner gaat 'm hoe dan ook niet worden ivm belabberde gezondheid.Paisley schreef:Ik snap niet zo goed dat een Bernersennen te groot is, maar een Wetterhoun of Curlycoated retriever niet.
Bij de grote exemplaren zou Mastin of leonberger qua karakter leuk passen maar dan hebben we het over 50+kg en forse schofthoogte.
Curly is misschien wel relatief hoog maar gewicht zit rond 23-35 Max.
Noem ik toch wel een andere klasse.
Onze Finse lap voldoet wel aan de eisenEmmalinde schreef:Duitse of Oostenrijkse pinscher?
Of, heel iets anders, iets in de richting van een Finse lappenhond?