ik ben nog nooit in Hongarije geweest, maar wat ik zoal op websites zie, is het ras vrij algemeen. Het is van origine wel een allround boerderijhond. Vandaar ook de waaksheid en, neem ik aan, grote onderlinge verschillen. Maverick heeft een stamboom met (voor)ouders uit Hongarije. Van Lizzy weet ik niets dus dat zal best een windhondboerderijmix zijnnatalie schreef:Komt de Hongaarse windhond in Hongarije en omgeving nog wel veel voor, of ook niet (meer)? Ik geloof niet dat ik ze ooit in het gezien heb, maar Maverick vind ik echt prachtiglucie schreef:is het die van de foto? Die is prachtig zegNanna schreef:Een kennis van me heeft een jong teefje, en dat is echt een waanzinnig leuk beest. Heel vriendelijk, open en vrij.lucie schreef:Hongaarse windhond is echt nog nooit geraden![]()
Laatst liep ik met Maverick over een rommelmarkt en toen werd het wel vaak gevraagd. Mensen zijn waanzinnig geintrigeerd door hem.
![]()
Nu heb ik er twee maar die verschillen qua karakter (en uiterlijk) wel als dag en nacht moet ik zeggen. Lizzy heeft een echt windhonden karakter zoals ik me dat dan voorstel: lief, zacht, gevoelig maar dan gecombineerd met de typische 'stoere' elementen van de Hongaar: waaks, robuust en goed bestand tegen allerlei weersomstandigheden.
Maverick is totaaaaaal niet gevoelig of zacht, eerder eigenzinnig, zelfverzekerd, onverstoorbaar, zelfs ietwat afstandelijk. Meer als een berghond haast. En een vacht die maar net z'n huid bedekt, zo dun, terwijl Lizzy echt een goede vacht heeft met wat onderwol (zoals hoort volgens de rasbeschrijving). Ze zijn allebei leuk op hun eigen manier, maar wel heel anders.