Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ozzy eet (na bijna 1j) nog altijd moeilijk

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hans von der Crone
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ruwharige Teckel
Aantal honden: 1

Ozzy eet (na bijna 1j) nog altijd moeilijk

Ongelezen bericht door Hans von der Crone »

Onze Ozzy (Cavalier) is ondertussen bijna een jaar bij ons. Het is, ondanks veel oefenen en training, een zeer onzeker hondje. Nu goed, het is nu eenmaal zijn karakter en dan is dat maar zo. We zien hem er niet minder graag door. Maar hij blijft wel moeite hebben om zijn eten op te smullen met veel smaak. Hebben al verschillende soorten voeding geprobeerd, maar het blijft een gedoe. Hij is altijd blijkbaar bang van zijn bakje, maar zelfs als we het eten op tapijt leggen is het vaak blijkbaar grote moeite om alles op te peuzelen. Andere bakjes geprobeerd, uit de hand geven, aanmoedigen...niks helpt. Geef hem een koekje (dat hij kent!) en het gaat meteen binnen. Ook van die kauwbeentjes vindt hij zalig. Bizarre is, geef hem een koekje dat hij NIET kent en hij is er ook bang van. Zo gaf een vreemde op een kerstmarkt hem eens een heel lekker koekje dat ze bij had voor haar eigen hondje, no way, Ozzy moest het niet weten. Lijkt wel soort autistisch trekje ook. Zet een bloempot ergens anders, of een handtas op een tafel die er normaal niet staat, en het is paniek.

Anyway, heb eens gefilmd hoe hij zich gedraagt tijdens eten. De laatste tijd gaat hij ook krabben aan de grond voor zijn bakje. Als hij dan de moed bijeenraapt voor één brokje, dan loopt hij vaak de andere kant van de living uit om het daar op te eten. Na zo een tiental keer over en weer slaagt hij er blijkbaar in om het toch uit bakje te eten.

Iemand idee hoe we dit best aanpakken? Vind het zo zielig dat hij niet vol enthousiasme op zijn eten vliegt. Is verder een heel lief diertje en ook héél speels hoor, dus daar geen probleem. Ik begin te vermoeden dat hij op één of andere manier niet goed ziet, maar kan het hem moeilijk vragen hé :)

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Ozzy eet (na bijna 1j) nog altijd moeilijk

Ongelezen bericht door Pemba »

Heb je al eens kvv geprobeerd?
Ik denk dat hij het geluid van het schuivende voerbakje op de plavuizen eng vindt, hier vinden ze dat ook een eng geluid.
Afbeelding
Hans von der Crone
Vaste gebruiker

Hebben al alle soorten bakjes geprobeerd, ook bordjes. Al dan niet in plastic, keramiek, rubberen voetjes, op matje ... Maar Inge heeft het wel bij rechte eind denk ik, is van "ik wil ze wel maar durf niet". Ik probeer nu elke dag naast hem te zitten, en telkens brokje in hand te nemen en hem naar bakje te 'lokken' en als hij dan eentje uit bakje eet overdreven prijzen en happy doen. Zonet op die manier hem toch heel bakje (in vijf of zes keer proberen) kunnen laten leegeten en nadien koekje gegeven. Jammer genoeg niet altijd tijd om het zo te doen, maar helpt precies wel. Hij moet echt eens leren om niet van alles zo bang te zijn, maar begin er maar aan hé. Daarnet gaan wandelen (doet ie ENORM graag) maar dan ziet hij een grassprietje dat opvalt en is het paniek :) Zo een rare kwibus soms.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou er niet zo'n groot ding van maken. En wat hier goed geholpen heeft, is bakje leeg=snack. Eerst zorgen dat het bakje al bijna leeg is en dat rustig opbouwen. Ja, dat betekent even een paar dagen minder eten. Geen extra tussendoortjes geven. Wat hij afvalt, komt er snel genoeg weer aan.
Verder kun je werken aan meer zelfvertrouwen: kennis laten maken op een rustige manier met verschillende soorten ondergrond, kunstjes aanleren (waarbij het vooral gaat om succesjes boeken, niet om de resultaten van het aanleren). En de angst niet negeren, maar juist erkennen dat je de angst ziet en laten zien (ook weer in het tempo van je hond) dat het niet zo gevaarlijk is als hij denkt
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Je kan eens z'n ogen laten testen, misschien dat daar iets mee is (zoals je zelf vermoed).

Heb je al geprobeerd om het eten gewoon neer te zetten en dan weg te lopen? Iedereen de keuken uit, zodat hij alleen is. Of zet 24/7 een bak brokjes neer. Dan zit er niemand op z'n neus te kijken en heeft hij alle ruimte om te eten. Misschien is hij bang op z'n flikker te krijgen, omdat hij eten "afpakt van iemand" (degene die in de keuken staat).
Je kan ook eten geven in z'n bench of mand, dat is meestal een veilige plaats en dan eten ze vaak beter als ze bang zijn.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou stoppen met alles wat je doet. Hoe meer jij je zorgen maakt, hoe meer jij je best doet om te zorgen dat hij eet, hoe meer jij bevestigd dat eten eng is. En als baasje gaat bevestigen dat eten schijnbaar een groot ding is, tja dan blijft het gedrag in stand.

Daarnaast zal het gewoon geen enorme eter zijn. Ik heb er hier ook zo 1. Heeft aantal jaren steevast in de bench eten gekregen. Daarbuiten eten lukte ook niet. Ik legde er soms ook te veel nadruk op en dan zodra hij eindelijk een paar dagen goed at, dan voerde ik bij, kon hij eindelijk aankomen, stopte hij acuut met eten. Regelmaat en voorspelbaarheid en vooral niet te veel (lekkers) voeren is hier de doorslag geweest. Hij is daardoor tot zijn 4 of 5 best wel schraal gebleven. Daarna werd het langzaamaan een vreetzak.

Hier was het gewoon 2 x per dag eten. Stond er zo'n halfuurtje (soms wat korter, soms wat langer) en at hij het niet op dan zette ik het ook gewoon weg. Volgende eetmoment nieuwe kansen (zelfde portie, vooral niks erbij doen, dan kon ik het weer vergeten).

Nam ook geen koekjes van vreemden aan, of heel bescheten om ze vervolgens met een heel scala een stresssignalen uit te spugen en er zielig naar te kijken, maar meestal vond hij het al te spannend om aan te nemen. Is in de loop der jaren helemaal goed gekomen, door er vooral niet te veel nadruk op te leggen. Ze krijgen echt vanzelf honger. En vooral op zulke momenten heel bewust niks extra bij gaan voeren, geen koekjes of andere lekkers (ook communiceren met huisgenoten, heel belangrijk) 1 keer heb ik echt gedwangvoerd, omdat hij gewoon ziek van de honger begon te worden en ik in nogal afgelegen gebied in Frankrijk met hem zat. Daarna at hij ook meteen zelf.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Eet hij misschien prettiger als het eten hoger staat?
Afbeelding
KaideDD
nieuw lid

Ongelezen bericht door KaideDD »

Mijn hond krijgt kvv uit een stalen voerbak en dan is er niets aan de hand. Als we, bijvoorbeeld als hij uit logeren gaat, tijdelijk overstappen op brokken en deze uit dezelfde voerbak geven, doet hij hetzelfde als op je filmpje te zien is. Hij blaft dan ook naar de bak, schopt m een beetje heen en weer en lijkt er bang voor. Hij eet het absoluut niet en kijkt steeds hulpeloos naar mij. Als we de brokken gewoon op de grond strooien eet hij het overigens wel (niet van harte want hij wil eigenlijk gewoon zn vlees), maar alleen als de bak helemaal uit zicht is. Ik heb het idee dat het bij hem het geluid van de brokken tegen de bak is, dus misschien inderdaad eens kvv proberen?
Hans von der Crone
Vaste gebruiker

Wat is kvv?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Hans von der Crone schreef:Wat is kvv?
Kant en klaar diepvriesvlees voor honden, verkrijgbaar bij supermarkt en dierenspeciaalzaak.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou zijn brokjes op de grond leggen en er geen aandacht aan besteden. Als het in bijna een jaar tijd niet verbeterd met wat je nu allemaal hebt gedaan zou ik het over een andere boeg gooien en dat is dus het gewoon los laten. Hij is verder gezond en levendig dus blijkbaar krijgt hij genoeg binnen.
Bij een Cavalier zou ik me met zulke gedragsproblemen wel afvragen of er niets medisch aan de hand is (SM/CM) en inderdaad zijn ogen laten testen als je daar al over twijfelt.
KVV zou ik ook proberen maar dat moet je zelf wel willen natuurlijk. Ik zou als test eens een rol kopen en die met een beetje gekookt water erover (dan geurt het beter) aanbieden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hans von der Crone
Vaste gebruiker

Even een update bijna 2j later, en we hebben de oplossing gevonden. Hallelujah! Onze Ozzy bleef een heel slechte eter, alle soorten brokjes en vriesvoeding enz geprobeerd maar telkens haalde meneer Ozzy zijn neus op. Ook alle lapmiddeltjes geprobeerd zoals mengen met brood (dan haalt ie letter de stukje brood er tussenuit), brokjes besprenkelen met visolie enz. Niks hielp en Ozzy bleef véél te mager (en veel haarverlies).

Tijdens winkelen in de Aldi dan uit pure compassie eens zo'n aluminium doosje "Romeo" voeding meegedaan en Ozzy is hier écht gek op. Kan niet snel genoeg op zijn, echt een zaligheid onze lieverd te zien genieten van eten. Hij drinkt nog altijd quasi niks, maar die 'natte' voeding zal ook wel vocht bevatten. Hij is ondertussen behoorlijk aangesterkt en verliest ook duidelijk minder haar. We geven hem wel nog tussendoor regelmatig harde koekjes en één keer per dag een denta-stick zodat zijn tanden toch ook een workout krijgen.

Wou het maar even posten, misschien heeft iemand er iets aan.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”