Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En weer een ontstoken oor. :-(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: En weer een ontstoken oor. :-(

Ongelezen bericht door Maeve »

Oorontsteking door voeding is dan een allergische reactie, en zoiets kan natuurlijk na een tijdje opbouwen.
Maar je hoort ook wel eens dat oren gevoelig worden juist als er veel wordt gespoeld en behandeld in de gehoorgang :ugh: Wat begrijpelijk was hoor. Maar misschien dreigt het een soort vicieuze cirkel te worden nu?
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Snoopy had hier ook last van met die flappers. Kon heel lang goed gaan maar ook opeens fout en dan bleef het fout gaan.
Tot we bij een nieuwe dierenarts kwamen die ons recicort oordruppels meegaf. toen de ontsteking weg was begonnen we met preventief (1x per week) het oor te druppelen. Hij heeft daarna nooit meer een ontsteking gehad. Echt zo fijn dat we dat hadden gevonden.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Droog je de gehoorgang ook nadat je een oorreiniger gebruikt hebt?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad kweekje, Tirsa had ook constant oorontsteking, na kweekje bleek dat we met de verkeerde AB bezig waren. Juiste AB gekregen en met een paar weken hardnekkig volhouden is het nooit meer teruggekomen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Baco was allergisch voor het voer, ik gebruikte bij hem alleen af en toe een druppeltje lavendel olie.. ( weet alleen niet meer zeker of ik het ook verdunde of wat).. dat roeit bijna alles uit wat er niet hoort en werkt pijnstillend, en het is gewoon mijn makke dat ik altijd eerst kijk naar de natuurlijke remedies .. uiteindelijk heeft een voer switch gezorgd dat het rustig bleef
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Keetje heeft het 3x gehad door een gist. Toen we het hebben laten testen kon er gericht behandeld worden. Daarna niet meer gezien.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Kells schreef:Dank voor alle reacties. @Wilma, ik droog de oren met een wattenschijfje na het gebruik van oorreiniger. Voor nu ga ik weer een paar dagen met lauw water spoelen en daarna naar de dierenarts.
Maar droog je dan ook helemaal in de gehoorgang? Als het daar vochtig of nat blijft, dan is het een fijne broeiplek omdat dat een warme plek is.
Met een strookje katoenen watten kan je het daarbinnen droogmaken. Ik gebruik zelf altijd die watten die je af moet scheuren. Ik maak een strook van ongeveer 2 cm breed en 10 cm lang. Ik maak daar een smal puntje aan en dan draai ik in het oor en trek het er weer uit. Daarmee haal je vocht en eventueel achtergebleven vuil naar buiten. Let wel op dat de watten niet afscheurt en er wat achterblijft in het oor.
Sinds ik dit doe bij Sam, is het stukken beter geworden met de oren.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Bij Fred ook constant. Stinkende oren, dikke bruine drab...En alles wat betreft zijn oren is strijd helaas. Nu groeit er ook echt een dikke pruik in die gehoorgangen dus ik snap wel dat dat al snel een broedplaats is voor van alles in die afgesloten flappers.
We zijn overgestapt naar een ander droogvoer en epiotic oorreiniger het is zo goed als over. Ook zijn rode ogen zijn trouwens drastisch verminderd op ander voer.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Ik heb een diepvrieszakje met een afgeknipt puntje gebruikt. In zo'n nat, warm oor met zout water van dezelfde temperatuur voelde hij dat amper.
Hij hoorde natuurlijk raar geruis maar dat kun je gewoon positief maken.

Langer spoelen is beter dan harder. Het is echt een kwestie van tijd en niet van kracht.
Ik dacht destijds dat mijn da een speciaal goedje had voor een oorontsteking, dus ik vroeg haar daar laatst naar toen iemand hier ook het had over een oorontsteking die telkens terug kwam.
Ze zei me toen dat het niet persé het middel was wat gebruikt wordt, maar inderdaad de tijd die men ervoor neemt om het middel zijn werk te laten doen.
Met Finn liet ik het dus braaf een kwartier tot twintig minuten in het oor trekken (dus wel de hond op zijn zijde zodat het spul goed door kon lopen het oor in en pas daarna mocht hij zich uitschudden en kwam dat spul met prut mee, dus bij voorkeur liet ik hem buiten pas zijn kop schudden :mrgreen: .
En nacontrole vond mijn da belangrijk, ze rekende dan geen consult maar vond het belangrijk dat ze bij een oorontsteking na behandeling diep in het oor kon kijken om te zien of de behandeling was geslaagd of dat er wellicht toch nog wat onrust in het oor was.
Bovenstaande is ze gaan adviseren en ook die nacontrole is ze gaan doen toen ze met haar eigen hond ook tegen een terugkerende oorontsteking aan liep en ze niet snapte hoe dat toch kon.
Dus wil ik het ook als tip meegeven net als wat Cleva zegt, kwestie van tijd (de tijd nemen om te behandelen).

Bij Finn was de oorontsteking waarschijnlijk gevolg van atopie, hij reageerde ineens sterk op bepaalde grassen of bloemen in een veld met wilde bloemen en grassen in een bepaalde periode. Overigens nooit verder laten onderzoeken, want na de behandeling (en het was een fikse ontsteking aan beide oren, hij liet niet merken dat hij last had en toen ik het wel merkte bleek het behoorlijk ontstoken) is het gelukkig niet meer terug gekomen.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn lab heeft in de zomer ook aan de lopende band stink oren. Ik heb wel goede ervaringen met die espee. Vroeger ging ik altijd direct surolan of otiderm halen bij de DA. Maar daar worden ze imuun voor na verloop van tijd dus kwam altijd snel terug.
blablabla :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Doe inderdaad dat kweekje :ok:
Anders blijft het toch vaak dweilen met de kraan open.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”