Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitterig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Bezitterig

Ongelezen bericht door laeken »

Gwenn1979 schreef:Daarbij ga ik echt niet mijn horloge en afstandsbediening opgeven om zijn vertrouwen te winnen, aan afpakken ontkom je gewoon niet altijd
Je begint klein en later lukt alles. Succes.
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gwenn1979 »

Nanna schreef:
Gwenn1979 schreef:Daarbij ga ik echt niet mijn horloge en afstandsbediening opgeven om zijn vertrouwen te winnen, aan afpakken ontkom je gewoon niet altijd
Dat is puur een kwestie van beter opbergen ;-)
Ik heb over een paar weken ook weer een pup in huis lopen en zorg dan echt dat alles opgeruimd is. In het begin is dat even intensief maar na verloop van tijd loopt dat op rollen en kan ik weer gewoon mijn zooi laten slingeren :lol1:
Daar heb je gelijk in, dat leer ik ook steeds beter.
Nu de kinderen nog....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

stoffeltje schreef:
laeken schreef:Hier is Bas de baas. Waar zij ligt komt Guus niet. Zij kapt spel af en beslist of ze spelen. Als zij zomaar steeds zijn kluif af zou pakken omdat ze de baas is en dat volgens jou theorie haar dat recht geeft weet ik zeker dat Guus meer en meer nijd rondom eten had ontwikkelt. Wat van jou is mag je houden. Dat is de regel in hondenland. Zelfs puppies die nog helemaal niet bezig zijn met klimmen in rang kunnen hele erge baknijd hebben. Baknijd en bezitsdrang hebben echt helemaal niks met rangen en standen te maken.
wacht ff, nou heb je het over honden onderling....daar heb ik het niet over.
ik heb het over baas/hond.Als baas moet je gewoon zaken van je eigen hond kunnen afpakken.
Als ik iets geef pak ik t niet meer af. Dat weten ze... eens gegeven blijft gegeven. Waarom zou ik t weer af moeten pakken? Anders wordt t over zelf gepakte dingen die wil ik gewoon af kunnen pakken en ook dat is hier geen probleem daardoor
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dan ruil je het toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gwenn1979
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Dan ruil je het toch?
Dat doe ik dus zoals ik aangeef in mijn eerste bericht, dat lukt soms, maar als hij dan dat andere aanpakt wat ik hem geef blijft hij ondertussen toch dat wat ik weg wil pakken verdedigen.
En ook al is er dan geruild, ik heb het toch afgepakt hoe je het ook bekijkt. Dat wil ik zeggen met ik ontkom niet helemaal aan afpakken.

Het gebeurt ook niet zo heel vaak meer dat hij iets heeft wat niet mag, daardoor hoef ik ook bijna nooit meer iets af te pakken.
Mijn probleem is gewoon het happen als niemand iets van hem wil afpakken.
Als hij eerst eens zou grommen zou ik weten dat hij iets in zijn bek heeft en heb ik tijd om hem of die ander weg te leiden maar hij gaat meteen over tot de aanval.
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Ik ben in elk geval van start gegaan met veel tips die ik hier heb gekregen.
Hoe je het ook wendt of keert zal hij dus vertrouwen moeten krijgen dat er niks van hem afgepakt wordt.

Als hij nu iets heeft loopt ik langs of laat iemand anders dat doen en leg er nonchalant iets anders leuks/lekkers bij.
Hij verstart nog steeds maar vervolgens kijkt hij alleen maar verbaasd van mij naar het nieuwe brokje/speeltje en terug.
Na 2 mintuten beseft hij dan echt dat dit gebeurt is en gaat vervolgens zijn nieuw verkregen bezit nuttigen.
Hopelijk werpt dit zijn vruchten af
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Gwenn1979 schreef: Als hij nu iets heeft loopt ik langs of laat iemand anders dat doen en leg er nonchalant iets anders leuks/lekkers bij.
Hij verstart nog steeds maar vervolgens kijkt hij alleen maar verbaasd van mij naar het nieuwe brokje/speeltje en terug.
Na 2 mintuten beseft hij dan echt dat dit gebeurt is en gaat vervolgens zijn nieuw verkregen bezit nuttigen.
Hopelijk werpt dit zijn vruchten af
Precies. Hij moet je niet zien als potentiële jatter van zijn kostbaarheden maar als eenarmige bandiet die lekkere dingen geeft en die gegeven zaken nooit meer afpakt.
Kijk eerst eens een poos hoe dat gaat.
Als ie dan aan de gang blijft met dat op niks af uitvallen kwam trouwens de plastic Alditas wel tevoorschijn hoor. We pakken niks af, je krijgt vaak lekkers en nou hou je verder je gemak maar. Er is niks mis mee om ook dat te leren.
Ik ben wel blij dat je dat zegt Nanna.
Ik heb namelijk ook zoiets van ik doe mijn best, probeer je gedrag te begrijpen en je tegemoet te komen, maar uiteindelijk moet het klaar zijn en wordt er niet gehapt punt uit.

Nu maar hopen dat dat me lukt :wink:
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou hem denk ik leren dingen te apporteren, een spelletje ervan maken. Eerst leren apporteren met een balletje en vervolgens met andere dingen. Met het idee dat hij dan als hij iets vindt (afstandsbediening o.i.d) snel naar je toe komt om het te brengen. Wel zou ik er dan een grotere beloning tegenover zetten dan een brokje. Iets wat hij heel lekker vindt en alleen maar krijgt voor het apporteren van dingen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
laeken
Zeer actief

Belle schreef:Ik zou hem denk ik leren dingen te apporteren, een spelletje ervan maken. Eerst leren apporteren met een balletje en vervolgens met andere dingen. Met het idee dat hij dan als hij iets vindt (afstandsbediening o.i.d) snel naar je toe komt om het te brengen. Wel zou ik er dan een grotere beloning tegenover zetten dan een brokje. Iets wat hij heel lekker vindt en alleen maar krijgt voor het apporteren van dingen.
Precies. Dat is waarom ik zei begin klein. Begin met zaken die hij graag afgeeft en beloon met bijvoorbeeld rookworst of iets anders heerlijks. Je gaat een hond krijgen die alles wil afgeven en met liefde als je hem goed geleerd hebt wat je wil en hij weet dat je hem NOOIT zal aanvallen en het zal afpakken. Ik ga ook pas gooien met een bal als mijn honden hem afgegeven hebben. Niks trekken uit de bek en zeker geen achterna lopen. Straffen al helemaal niet.

Conditioneer loslaten en je zal zien dat het probleem steeds kleiner wordt.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

laeken schreef:
Gwenn1979 schreef: Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
Is die plastic zak waar Cleva het over had echt veel beter dan hem met een brul oppakken bij zijn nekvel (anders bijt hij) en hem time out geve in de gang?
Weet je wat je doet als je je hond in zijn nekvel grijpt en oppakt als je tegen hem schreeuwt? Dan vermoord je hem. Als honden dat bij elkaar doen is dat een totaal over de schreef gaande reactie en een hond die dat ondergaat weet dat hij eraan gaat. Dan gaat hij door de lucht aan zijn nekvel de gang in begrijp ik? Ik ben bang dat hij je een keer ontzettend gaat bijten als die hand komt om hem te grijpen en ik denk dat jij het niet helemaal begrepen hebt...... :neenee:

En je begrijpt ook niks van wat ik je wil zeggen. Je zegt dat je nooit dingen afpakt. Maar tegelijk zeg je dat als hij wat heeft wat niet mag je reageert alsof je hem gaat afmaken :80: :ugh: Je brult, grijpt hem in zijn nek en tilt hem op en sleurt hem de gang in.....volgens mij snap je niet wat je doet. Welke impact zulke hebben op een hond die wat gevonden heeft wat hij graag wil houden. Want die hond ziet het aankomen als hij wat heeft en je maakt de hond steeds feller. Een hond die zo aangepakt wordt gaat zich op een dag uit noodweeragressie zo gedragen dat je bang van hem wordt.
Nee, dat zegt ze nergens.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

malinois schreef:
stoffeltje schreef:
laeken schreef:Hier is Bas de baas. Waar zij ligt komt Guus niet. Zij kapt spel af en beslist of ze spelen. Als zij zomaar steeds zijn kluif af zou pakken omdat ze de baas is en dat volgens jou theorie haar dat recht geeft weet ik zeker dat Guus meer en meer nijd rondom eten had ontwikkelt. Wat van jou is mag je houden. Dat is de regel in hondenland. Zelfs puppies die nog helemaal niet bezig zijn met klimmen in rang kunnen hele erge baknijd hebben. Baknijd en bezitsdrang hebben echt helemaal niks met rangen en standen te maken.
wacht ff, nou heb je het over honden onderling....daar heb ik het niet over.
ik heb het over baas/hond.Als baas moet je gewoon zaken van je eigen hond kunnen afpakken.
Als ik iets geef pak ik t niet meer af. Dat weten ze... eens gegeven blijft gegeven. Waarom zou ik t weer af moeten pakken? Anders wordt t over zelf gepakte dingen die wil ik gewoon af kunnen pakken en ook dat is hier geen probleem daardoor
Hier hetzelfde. Ik pak nooit iets af om het afpakken. Ik aai ook niet als ze eten of kluiven. Anderzijds, als ze iets hebben wat niet mag, dan kan ik het gewoon afpakken. Ik heb er eerlijk gezegd niet op getraind. Nooit nodig geweest. Alfil wil misschien nog weleens een halfbakken grommetje laten horen, maar een een 'eh' is genoeg. Er is gewoon geen ruimte voor protest en ze snappen het prima.

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als hier een afstandsbediening op de grond ligt, staan er twee klaar om die netjes aan mij te geven. Ze hoeven alleen maar te wachten op toestemming. Echt een fantastisch spelletje vinden ze dat!
En zoals met die muis, dan word ik niet boos. Want hij weet op dat moment nog niet dat het niet mag. En ook bij die tweede keer kon hij dat nog niet weten. Wel wil ik dan dat de oefening iets afgeven goed uitgevoerd wordt, zodat ik DAT kan belonen. Ik werd dus wel even boos Gait de muis wilde gaan doorslikken: dat hoort niet bij het commando laat-eens-zien wat hij heel goed kent. En vervolgens was hij de knapste hond van de wereld en omstreken voor het netjes uitspugen van de muis en nóg knapper dat hij hem daarna liet liggen. Maar dat is wel opgebouwd van heel simpel naar deze extreem moeilijke situatie
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

vanaf pup [misschien wel een groot verschil] weet Lana dat ik wel eens iets afpakte, het laatste stukje bot wat ik niet meer vertrouwde, een speeltje wat half gemold was,
of gewoon nog wat eten bij de bak in doe als ze al bezig was met eten, nooit een probleem,
natuurlijk geef ik niet iets te kluiven om het na 5 min af te pakken, en als ze eten krijgt laat ik haar in alle rust eten,
maar ik kan als het moet [wat alleen bij uitzondering gebeurt] alles afpakken als ik iets niet vertrouw, ze kijkt daar niet anders van uit.
als ze iets heeft wat ze stiekem heeft gepakt is alleen heu los laten voldoende, want dat verschil weet ze precies.
maar ja ze is hier als pup gekomen, en niet toen ze al wat ouder was, dus ik zou zo niet weten hoe dit aan te pakken.
laeken
Zeer actief

Alfilillo schreef:
laeken schreef:
Gwenn1979 schreef: Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
Is die plastic zak waar Cleva het over had echt veel beter dan hem met een brul oppakken bij zijn nekvel (anders bijt hij) en hem time out geve in de gang?
Weet je wat je doet als je je hond in zijn nekvel grijpt en oppakt als je tegen hem schreeuwt? Dan vermoord je hem. Als honden dat bij elkaar doen is dat een totaal over de schreef gaande reactie en een hond die dat ondergaat weet dat hij eraan gaat. Dan gaat hij door de lucht aan zijn nekvel de gang in begrijp ik? Ik ben bang dat hij je een keer ontzettend gaat bijten als die hand komt om hem te grijpen en ik denk dat jij het niet helemaal begrepen hebt...... :neenee:

En je begrijpt ook niks van wat ik je wil zeggen. Je zegt dat je nooit dingen afpakt. Maar tegelijk zeg je dat als hij wat heeft wat niet mag je reageert alsof je hem gaat afmaken :80: :ugh: Je brult, grijpt hem in zijn nek en tilt hem op en sleurt hem de gang in.....volgens mij snap je niet wat je doet. Welke impact zulke hebben op een hond die wat gevonden heeft wat hij graag wil houden. Want die hond ziet het aankomen als hij wat heeft en je maakt de hond steeds feller. Een hond die zo aangepakt wordt gaat zich op een dag uit noodweeragressie zo gedragen dat je bang van hem wordt.
Volgens mij quote ik dat.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Wat is je idee bij die time-out?
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Wat is je idee bij die time-out?
Hem eens goed laten nadenken over zijn gedrag. En als hij dan sorry zegt en het begrepen heeft mag hij van de gang af. :engel:
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

laeken schreef:
Alfilillo schreef:
laeken schreef:

Volgens mij quote ik dat.
Volgens mij moet jij beter lezen .....
laeken
Zeer actief

Gwenn1979 schreef:
laeken schreef: Volgens mij quote ik dat.
Vertel mij dan eens wat ik anders moet lezen. Je brult, tilt hem op aan zijn nekvel want anders bijt hij en zet hem op de gang. Je mag van mij over het woord sleuren vallen want je zegt hem op te tillen maar vallen over een woord verandert werkelijk niks aan mijn punt. Je brult, pakt je hond aan zijn nekvel en tilt hem op en brengt hem zo liefdevol naar de gang voor een time out. Wat jij wil :U:
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

laeken schreef:
Gwenn1979 schreef:
laeken schreef: Volgens mij quote ik dat.
Vertel mij dan eens wat ik anders moet lezen. Je brult, tilt hem op aan zijn nekvel want anders bijt hij en zet hem op de gang. Je mag van mij over het woord sleuren vallen want je zegt hem op te tillen maar vallen over een woord verandert werkelijk niks aan mijn punt. Je brult, pakt je hond aan zijn nekvel en tilt hem op en brengt hem zo liefdevol naar de gang voor een time out. Wat jij wil :U:
In elk geval anders dan dat ik hem door de lucht aan zijn nekvel sleur. Dat klinkt nogal agressief en dat vind ik inderdaad vervelend omdat dat insinueert dat ik mijn hond hardhandig straf terwijl dat helamaal niet aan de orde is.
Als ik hem beter niet bij zijn nekvel moet pakken prima, dan hoor ik graag een andere manier waarbij mijn vingers bespaard blijven.

Die time-out waar jij weer zo'n grappige, sarcastische uitleg aan geeft is bedoeld om hem gewoon even weg te zetten van ons. Dat vindt hij niet leuk en ik hoef hem inderdaad even niet te zien als hij zojuist een van mijn kinderen aanvliegt.

Verder zeg jij dat ik hem straf omdat hij iets heeft wat niet mag. Als je terugleest kun je lezen dat ik alleen straf omdat hij uitvalt, niet omdat hij iets heeft wat niet mag. Dat bedoel ik met goed lezen.
laeken
Zeer actief

Ik snap dat je me vervelend vindt. Ik doe dat met een reden. Ik snap ook dat je je hond niet mishandeld. Maar wat ik probeer te doen is je te laten inzien wat er in de ogen van je hond gebeurd. Die ligt ergens en valt uit naar je kind. Jij zegt dat je uitvallen corrigeert. Ik zeg dat je dan zijn bezig afpakt. Want dat is letterlijk wat je doet. Ik neem aan dat hij zijn kluifje niet mee mag nemen naar de gang. Ook leg ik je uit dat aan het nekvel optillen in de ogen van een hond een hele ernstige straf is. Honden pakken elkaar niet in de nek op. En als dat al gedaan wordt gaan ze meestal schudden en maken ze de andere hond dood. Je hond is op dat moment al gestressed. Hij valt immers uit naar je kind dus ervaart stress.
Vervolgens breng jij hem naar de gang. Daar maakt een hond niks van. Leert hij ook niks van.

Ik doe zo om je in te laten zien wat er in de ogen van je hond gebeurd. Niet om jou een slecht gevoel te geven. Meer om je te laten inzien dat het eigenlijk beter anders kan. Ik keur je gevoel en reactie niet af. Ik snap je ook. Alleen denk ik dat als ik alles op een weegschaal leg en je met een fluwelen handschoen had aangepakt je mijn stukje niet goed gelezen had en gedacht had ach....zal wel. Hij verdient straf. Nu weet ik dat je het wel leest en je ook bij jezelf gaat afvragen waarom ik dit zo breng. :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zinodo schreef:
Verder zeg jij dat ik hem straf omdat hij iets niet heeft wat niet mag. Als je terugleest kun je lezen dat ik alleen straf omdat hij uitvalt, niet omdat hij iets heeft wat niet mag. Dat bedoel ik met goed lezen.
Ja, leuk, maar leg dit eens aan je hond uit. Dit verschil snapt hij waarschijnlijk totaal niet.
Dat is precies wat ik wil zeggen. Je hond heeft iets en jij valt hem aan omdat hij dat verdedigd naar je kind. Je hond snapt dat niet. Die denkt ik heb iets, ik wil het houden, daar komt ze.....ze grijpt me en brult en zet me op de gang en weg is mijn speeltje of snoep. Dus je hond snoept en jij valt hem aan. Dat is de oorzaak gevolg relatie die een hond maakt. Honden denken niet heee. Als ik een afstandsbediening pak pakt ze die af. Mijn snoep en eigen speelgoed mag ik houden. Maar als ik naar een kind grom valt ze me aan. Dat is veeel te ver gezocht om duidelijk te zijn. Als je dat grommen al wil straffen berisp hem dan verbaal. En als hij zich klein maakt dan is dat binnen gekomen en klaar. Een hond die zich klein maakt is gestraft. Genoeg. Time out is al helemaal onbegrijpelijk voor de hond. Hij voelt alleen je afkeer.
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

"Ik neem aan dat hij zijn kluifje niet mee mag nemen naar de gang."

Je zult wel verbaasd zijn als ik zeg dat zijn kluif gewoon mee gaat naar de gang.
Omdat ik zelf ook wel kan bedenken dat ik anders alsnog gewoon iets afpak.

Ik begrijp jullie ook, maar het is gewoon een beetje zoals ik al eerder zei.
Ik doe mijn best zijn gedrag te begrijpen, om daaraan te werken (waarbij ik ook fouten maak) en hem op zijn gemak te laten voelen.
Anders had ik hier de vraag niet gesteld.

Dat uitvallen is mij gewoon een stap te ver.
We zijn allemaal gek op hem, maar het is en blijft een hond en ik heb geen zin om steeds maar liefdevol en begripvol te doen op het moment dat hij om een (voor ons) onbegrijpelijke manier uitvalt. Ik wil dat hij weet dat dat niet getolereerd wordt, we leven hier niet meer in het bos in een roedel.
En als hij nadat hij mijn kind heeft aangevlogen die aan het huilen is en blijft grommen en om ons heen draaien dan word ik dus echt boos.
Voor hem en mij dus een prima oplossing om ons even uit elkaar te zetten (met kluif :wink: )

En ja, ik vind/vond je best vervelend :wink:
laeken
Zeer actief

Weet je het zeker? Dat hij zijn kluif gewoon mee mag nemen? Want je zegt dat hij je bijt als je hem oppakt. En daarom moet het bij zijn nekvel. Nu zeg je eigenlijk dat je hem aan zijn nekvel oppakt. Brult en in de gang zet met zijn kluifje in zijn bek. Ik begin het een beetje vreemd te vinden. Maar dat geeft niks :wink:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

@laeken: je rukt de quotes uit zijn verband. Het zit zo:
1. Ze pakt wel eens iets af als de hond iets heeft wat niet mag, bv. Afstandsbediening. (Hond wordt daarbij niet in nekvel gegrepen en gestraft.)
2. Hij wordt bij zijn nekvel gepakt en op de gang gezet als hij is uitgevallen naar een kind dat voorbij liep zonder aandacht aan hem te schenken.

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Maar leert je hond op deze manier wat de bedoeling is? Ik denk het niet. Voor de hond is het allemaal onduidelijk, onvoorspelbaar en onredelijk. Dus zal hij meer uit gaan vallen vanuit stress. Geen geschreeuw meer, geen optillen met nekvel vast, maar zorgen voor een echt rustige plek waar de kinderen niet langs lopen. Heeft hij iets wat hij wil verdedigen, dan stuur je hem KALM naar die rustige plek, bij voorkeur voordat hij daadwerkelijk de boel gaat lopen verdedigen. Uitvallen moet je niet proberen af te leren, je moet de voorwaarden scheppen zodat hij het niet nodig heeft om uit te vallen, maar ook voor andere oplossingen kan kiezen. Oplossingen waarbij hij zich dus veilig voelt. Dan dooft het uitvallen vanzelf uit
laeken
Zeer actief

Alfilillo schreef:@laeken: je rukt de quotes uit zijn verband. Het zit zo:
1. Ze pakt wel eens iets af als de hond iets heeft wat niet mag, bv. Afstandsbediening. (Hond wordt daarbij niet in nekvel gegrepen en gestraft.)
2. Hij wordt bij zijn nekvel gepakt en op de gang gezet als hij is uitgevallen naar een kind dat voorbij liep zonder aandacht aan hem te schenken.
Hij valt uit naar het kind omdat hij zijn bezit verdedigd. En nu ik lees dat hij om het kind heen blijft draaien weet ik zeker dat er meer speelt. Bewaken van bezit stopt na de uitval en de hond keert direct terug naar het bezit. Nu ik lees dat de hond grommend om het kind draait zou ik er een deskundige bij halen. Meen ik oprecht. :ok:
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

laeken schreef:Ik snap dat je me vervelend vindt. Ik doe dat met een reden. Ik snap ook dat je je hond niet mishandeld. Maar wat ik probeer te doen is je te laten inzien wat er in de ogen van je hond gebeurd.

Ik doe zo om je in te laten zien wat er in de ogen van je hond gebeurd. Niet om jou een slecht gevoel te geven. Meer om je te laten inzien dat het eigenlijk beter anders kan. Ik keur je gevoel en reactie niet af. Ik snap je ook. Alleen denk ik dat als ik alles op een weegschaal leg en je met een fluwelen handschoen had aangepakt je mijn stukje niet goed gelezen had en gedacht had ach....zal wel. Hij verdient straf. Nu weet ik dat je het wel leest en je ook bij jezelf gaat afvragen waarom ik dit zo breng. :engel:
Ok, jij gelooft niet dat ik zijn kluif meegeef in de gang (die hij uiteraard inmiddels niet meer in zijn bek heeft, maar ik gewoon in mijn hand mee pak)
en ik geloof niet dat jij zo onaardig schrijft om mij iets te laten inzien maar dat je er deze draai aan geeft omdat je toch inzag dat het niet helemaal klopte wat je schreef maar dat absoluut niet wilt toegeven.

Buiten dit, je 'brul tip' neem ik ter harte. Mijn stem is niet zo hard dus daar ga ik zeker op letten.
laeken
Zeer actief

Gwenn1979 schreef:
laeken schreef:Ik snap dat je me vervelend vindt. Ik doe dat met een reden. Ik snap ook dat je je hond niet mishandeld. Maar wat ik probeer te doen is je te laten inzien wat er in de ogen van je hond gebeurd.

Ok, jij gelooft niet dat ik zijn kluif meegeef in de gang (die hij uiteraard inmiddels niet meer in zijn bek heeft, maar ik gewoon in mijn hand mee pak)
en ik geloof niet dat jij zo onaardig schrijft om mij iets te laten inzien maar dat je er deze draai aan geeft omdat je toch inzag dat het niet helemaal klopte wat je schreef maar dat absoluut niet wilt toegeven.

Buiten dit, je 'brul tip' neem ik ter harte. Mijn stem is niet zo hard dus daar ga ik zeker op letten.
Wat jij wil. Wederom neem je de straf ter harte en alle constructieve trainingstips niet. Waarom ga je niet in op het hele stuk over apporteren en trainen om los te laten? Je focus ligt op straf. En dat is sowieso de minste weg die je kan kiezen. Er zijn een aantal mensen waaronder ik die je een stuk sturen over het trainen van loslaten. Niets aan reactie.
Ik heb verder weinig aan wat je van mij vind. Ik ben bezig met je hond. Die wil ik best helpen. Maar als jij liever straft ipv duidelijheid geeft en als je liever brult dat traint dan ben ik erg benieuwd waar het schip strand.

Als je hond grommend om je kinderen en jou heendraait moet je echt wat gaan doen. Niet brullen maar hele andere dingen :wink:

Als je hond geen veilige plaats heeft om te eten moet je hem niet voeren bij je kinderen. Koop een bench of regel een plaats waar geen kinderen lopen. Doe iets. Maar ook daar reageer je niet op. Je hoeft dit probleem niet te hebben met je hond hoor. En er zijn al genoeg oplossingen aangedragen. :ok: Succes ermee.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ga nou alsjeblieft eerst zijn plek afschermen zodat er een fysieke barrière zit tussen zijn mand en waar jullie lopen. Eerst veiligheid voor iedereen creëren en daarmee rust en uiteindelijk vertrouwen. Echt, dit gedrag is al heel erg gegroeid/gevorderd, dit moet je nu gewoon echt voorkomen.

Gwenn1979 schreef:Ik ben in elk geval van start gegaan met veel tips die ik hier heb gekregen.
Hoe je het ook wendt of keert zal hij dus vertrouwen moeten krijgen dat er niks van hem afgepakt wordt.

Als hij nu iets heeft loopt ik langs of laat iemand anders dat doen en leg er nonchalant iets anders leuks/lekkers bij.
Ik vind dit best heftig. Die hond verstart al bij het langslopen (ga dat langs kunnen lopen nou echt fysiek voorkomen voorlopig) en doet er dan TWEE minuten over om te herstellen en zich ontspannen/veilig genoeg te voelen voordat hij iets met dat voertje/speeltje durft. Daar zit nu echt enorm veel stress omheen dus dan begrijp ik wel dat als dat zo eenvoudig enorm oploopt hij flink uit kan vallen.

Gwenn1979 schreef:
Nanna schreef:
Dat is puur een kwestie van beter opbergen ;-)
Ik heb over een paar weken ook weer een pup in huis lopen en zorg dan echt dat alles opgeruimd is. In het begin is dat even intensief maar na verloop van tijd loopt dat op rollen en kan ik weer gewoon mijn zooi laten slingeren :lol1:
Daar heb je gelijk in, dat leer ik ook steeds beter.
Nu de kinderen nog....
Die leren dat ook snel hoor als ze van hun zakgeld een nieuwe afstandsbediening moeten kopen.
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Fotogravinnetje schreef:Maar leert je hond op deze manier wat de bedoeling is? Ik denk het niet. Voor de hond is het allemaal onduidelijk, onvoorspelbaar en onredelijk. Dus zal hij meer uit gaan vallen vanuit stress. Geen geschreeuw meer, geen optillen met nekvel vast, maar zorgen voor een echt rustige plek waar de kinderen niet langs lopen. Heeft hij iets wat hij wil verdedigen, dan stuur je hem KALM naar die rustige plek, bij voorkeur voordat hij daadwerkelijk de boel gaat lopen verdedigen. Uitvallen moet je niet proberen af te leren, je moet de voorwaarden scheppen zodat hij het niet nodig heeft om uit te vallen, maar ook voor andere oplossingen kan kiezen. Oplossingen waarbij hij zich dus veilig voelt. Dan dooft het uitvallen vanzelf uit
Weet je, je hebt helemaal gelijk.
Maar een eerste reactie is vaak uit emotie, dat gebeurt wel eens naar mijn kinderen, naar mijn man en ook naar Teun toe.
En ja, ik mis wel eens iets. Dat hij iets heeft wat ik niet heb gezien en mijn kinderen ook niet. Dat ene duploblokje dat hij heeft gevonden en waar hij in de kamer ergens mee ligt.
Kluiven mag hij sowieso alleen in zijn mand en als de kids op school zijn.

Ik zal zeker nog eens nadenken over dat straffen en of en hoe ik dingen nog beter kan voorkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”