Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitterig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gwenn1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Bezitterig

Ongelezen bericht door Gwenn1979 »

Teun is (bijna) het perfecte hondje voor ons.
Sportief, vriendelijk, gek op kinderen en knuffelen en gehoorzaam.
Er is alleen 1 dingetje wat mij best wel dwars zit.

Vanaf pups af aan is hij erg bezitterig als het op bepaalde speeltjes, lekkers komt.
Een oud speeltje kunnen we gerust pakken om te gooien.
We kunnen ook bij hem komen tijdens het eten, maar....

Zodra meneer iets speciaals heeft (botje, nieuw speeltje, iets wat hij gevonden heeft) verandert hij in een monstertje.
Hij begint te grommen en hapt naar je als je bij hem komt.
Laatst had hij iets lekkers en mijn zoontje loopt langs (kijkt niet eens naar Teun) en hij vliegt uit zijn mand en hapt hem in zijn hand.
Het is voor een deel op te lossen door hem niets te geven als er kinderen bij zijn maar soms heeft hij iets gevonden (steentje, eikeltje of zo) wat ik niet heb gezien en als een kind dan naar hem toe komt hapt hij dus uit het niets. Hij bijt niet echt maar het resulteert wel altijd in een kras en een kind dat overstuur is.
Ik probeer nu al een heel jaar te ruilen maar dit helpt niet echt. Alleen bij mij blijft het bij grommen en hapt hij niet, maar bij anderen doet hij dit dus nog steeds.
Hoe kan ik dit gedrag doorbreken?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Bezitterig

Ongelezen bericht door Emma »

Waarom ruilen? Heeft hij dan iets wat gevaarlijk is voor hem?

Ik voeg eigenlijk alleen wat toe. Dus als je in de buurt komt, iets nog lekkerder toevoegen. Niks afpakken.
De hond moet zich veilig voelen, dat is het belangrijkste. En als hij nu gromt, omdat hij het niet vertrouwd, kun je hier een positieve associatie van maken, dus alleen iets toevoegen.

met kleine kinderen is het lastig. Laat ze nooit wat afpakken, en laat ze liever niet in de buurt komen als de hond wat heeft.

Je zou zelf aan de slag kunnen, als hij iets heeft wat geen eten is, een speelgoed of steentje of wat hij dan ook heeft, om dat te komen brengen en hem iets heel lekkers ervoor geven. Dat doe je al zeg je. Maar ga dit aanleren als een apporteer spelletje. Dus maak hier oefensessies van, en spelenderwijs het apporteren aan gaan leren. Je hoeft eigenlijk dan nog niet eens met voerbeloningen te werken, maar met motivatie. Het spel gaat door, als je het speeltje of voorwerp komt brengen. Daar heb je soms even geduld voor nodig. Maar dat is ook als je voor het eerst "zit" wilt aanleren.

Als je kleine kinderen hebt, is dat misschien best een uitdaging hoor. Want dan ligt er natuurlijk vaak speelgoed op de grond??
Gwenn1979
Vaste gebruiker

ruilen, omdat hij ook vaak dingen heeft die van ons zijn en die hij stuk bijt.....

De kinderen zijn gelukkig niet heel klein meer (7,8 en 10), en ze gaan er inmiddels ook goed mee om.
Maar blijft lastig dat als hij bijvoorbeeld naast me ligt op het schoolplein en een klein steentje heeft gevonden (wat ik dus niet altijd zie) dat hij dan meteen uitvalt en hapt.
Kinderen komen sowieso vaak naar hem toe omdat hij een nogal hoge aaibaarheidsfactor heeft. Normaal vindt hij dit ook helemaal leuk, kinderen schrikken zich dus ook helemaal rot dan.
Ook vindt ik dat we moeten kunnen passeren als hij iets heeft. Met rust laten ok, maar is toch te zot als we ons niet meer kunnen voortbewegen omdat meneer iets lekkers heeft :roll:

Dat wat je zegt met een spelletje ervan maken probeer ik al wel een beetje maar zal er nog meer mee gaan doen.
Ook goed idee om hem wat lekkers toe te gooien als we langs lopen, die had ik nog niet geprobberd. Bedankt voor de tip!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait had dat ook wel een beetje. Ben toen direct gaan oefenen: erg lekkere knabbel, afgeven, brokjes + de knabbel weer terug. Afgeven, brokjes + knabbel. Dat spelletje had hij snel door: afgeven van die fantastische knabbel betekende lekkere brokjes én de knabbel terug. Dan is het niet erg om je knabbel even af te geven... Met nieuwe speeltjes is hij nog steeds bezitterig, maar daar maak ik geen al te groot issue van. Op een gegeven moment moet hij hem afgeven aan mij, ruim ik hem op en kan hij weer ontspannen. En volgende keer is de waarde van dat speeltje al flink afgenomen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gwenn1979 schreef: De kinderen zijn gelukkig niet heel klein meer (7,8 en 10), en ze gaan er inmiddels ook goed mee om.
Maar blijft lastig dat als hij bijvoorbeeld naast me ligt op het schoolplein en een klein steentje heeft gevonden (wat ik dus niet altijd zie) dat hij dan meteen uitvalt en hapt.
Kinderen komen sowieso vaak naar hem toe omdat hij een nogal hoge aaibaarheidsfactor heeft. Normaal vindt hij dit ook helemaal leuk, kinderen schrikken zich dus ook helemaal rot dan.
Kun je hem onderweg van/naar school en op het plein wat laten dragen? Dan zie je het direct wanneer hij wat wil pakken, omdat hij eerst bal/speelgoed/dummie los moet laten en hij heeft een taakje.
Kun je tijdens het wachten even een spelletje doen.

En anders niet meer meenemen ben ik bang. Met een hond die zo uitvalt kun je het niet maken op een schoolplein te gaan staan.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou er nu eerst voor zorgen dat je zijn mand zo afschermt dat er een barrière staat tussen die mand en de doorloop. Als je dan langsloopt voelt hij zich én minder bedreigd én mocht hij toch nog willen uitvallen dan zit die barrière ertussen. Je zou kunnen denken aan panelen van een ren, of een bench waar je de mand in zet (deurtje open en de opening niet in de richting van de doorloop).

Qua schoolplein zou je voor Dagmar's oplossingen kunnen gaan. Of je doet hem een muilkorfje om net voordat je het schoolplein oplooopt. Of je houdt hem op het schoolplein zo kort dat hij niets kan pakken (en je controleert dus eerst of hij niet al iets heeft).

De andere tips zijn goede manieren om er verder mee aan de slag te gaan (iets lekkers erbij mikken als je langsloopt, investeren in het goed aanleren van apporteren en dat dan uitbouwen). Zijn etensbak zou ik wel op een plek zetten die compleet uit de loop is en hem daar ook echt met rust laten. Botje alleen geven op de afgeschermde plek en als hij er ergens anders mee gaat liggen en daar gromt dan stuur je hem niet die afgeschermde mand.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Heeft hij een speciaal plekje waar hij met rust gelaten wordt? Dan zou ik hem daar zijn lekkere botjes geven. Dit is makkelijk uit te leggen aan de kinderen: daar wordt Teun genegeerd.
Als hij op een andere plek, zomaar ergens, uitvalt en snept, kon hij van mij wel een flinke uitbrander krijgen. Niet slaan hoor, maar gewoon dat het duidelijk is dat dit gedrag no go is. Ik wil dat iedereen gewoon door het huis kan lopen namelijk.

Wat school betreft: moet hij per sé mee?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gwenn1979
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
Gwenn1979 schreef: De kinderen zijn gelukkig niet heel klein meer (7,8 en 10), en ze gaan er inmiddels ook goed mee om.
Kun je hem onderweg van/naar school en op het plein wat laten dragen? Dan zie je het direct wanneer hij wat wil pakken, omdat hij eerst bal/speelgoed/dummie los moet laten en hij heeft een taakje.
Kun je tijdens het wachten even een spelletje doen.

En anders niet meer meenemen ben ik bang. Met een hond die zo uitvalt kun je het niet maken op een schoolplein te gaan staan.
Iets meenemen heb ik al eens gedaan (hij is ook gek op balletjes) maar dat laat hij steeds los.
Hij moet natuurlijk niet mee naar school.
De kids vinden het wel leuk en hij ook en ik combineer het met een lange wandeling. Maar wat niet gaat, gaat niet.

Ik heb zijn mand (waar hij altijd in moet met zijn botje) al in een hoek geplaatst waar wij niet echt langs moeten. dat helpt wel. Meestal geef ik hem ook iets als de kinderen naar school zijn.

Als hij dan toch uitvalt... een uitbrander geven of niet (verbaal)?? Dat doe ik soms wel omdat ik er zelf soms van schrik
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Zou dit gedrag uit voortkomen dat de kinderen in het verleden dingen afgepakt hebben en dat hij daarom geen vertrouwen meer heeft in jullie. Want het vertrouwen heeft hij daarin niet in jullie.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Alfilillo schreef:Heeft hij een speciaal plekje waar hij met rust gelaten wordt? Dan zou ik hem daar zijn lekkere botjes geven. Dit is makkelijk uit te leggen aan de kinderen: daar wordt Teun genegeerd.
Als hij op een andere plek, zomaar ergens, uitvalt en snept, kon hij van mij wel een flinke uitbrander krijgen. Niet slaan hoor, maar gewoon dat het duidelijk is dat dit gedrag no go is. Ik wil dat iedereen gewoon door het huis kan lopen namelijk.

Wat school betreft: moet hij per sé mee?
Inderdaad lekkere dingen in zijn mandje of plaats laten opeten, en op die plek de hond altijd met rust laten, door iedereen.

Verder zou je op het schoolplein de kinderen een brokje kunnen geven aan de hond? Dan zal zijn focus na een tijdje niet liggen in het verdedigen van wat hij heeft gevonden, maar in het verwachtingsvol naar kindjes kijken, die hem een brokje komen geven.

En dan zijn eigen maaltijd wat aanpassen, als het wat veel brokjes worden :engel:

Nadeel kan zijn, dat hij ook eten gaat verwachten van kindjes die gewoon met hun eigen banaan lopen of zo iets. Dat is even inschatten van hoe de hond daarmee om zou gaan.

Of de hond op je arm houden op het schoolplein. Als dat kan.
Alfilillo
Zeer actief

Lizzie. schreef:Zou dit gedrag uit voortkomen dat de kinderen in het verleden dingen afgepakt hebben en dat hij daarom geen vertrouwen meer heeft in jullie. Want het vertrouwen heeft hij daarin niet in jullie.
Dan is het een ander verhaal, maar aangezien ts daar niks over zegt, ga ik ervan uit dat de kinderen hem niet getreiterd hebben.
Ik vind het op zich ook geen abnormaal gedrag, maar ik zou het wel afkappen wil je de situatie leefbaar houden.

Alfil & Lily
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

ik zou samen met de andere tips die hier al gegeven zijn bij het ruilen nooit iets afpakken of aanpakken. Laat hem loslaten, geef hem iets heel lekkers en laat hem zijn ding terugpakken. Geef hem het vertrouwen dat er nooit iets afgepakt wordt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Alfilillo schreef:
Lizzie. schreef:Zou dit gedrag uit voortkomen dat de kinderen in het verleden dingen afgepakt hebben en dat hij daarom geen vertrouwen meer heeft in jullie. Want het vertrouwen heeft hij daarin niet in jullie.
Dan is het een ander verhaal, maar aangezien ts daar niks over zegt, ga ik ervan uit dat de kinderen hem niet getreiterd hebben.
Ik vind het op zich ook geen abnormaal gedrag, maar ik zou het wel afkappen wil je de situatie leefbaar houden.
Hoeft vanuit de kinderen geen treiterij geweest zijn, maar meer onwetendheid van de kinderen zelf. Jonge kinderen zien er geen kwaad in om iets af te pakken, kinderen snappen vaak nog niet hoe signalen van honden werkt.
Ik vind het dus wel abnormaal, hij gromt, valt uit en hapt, vind dat dus wel zorgwekkend. Wat als hij straks in een gezicht hapt . Ook kleine honden kunnen flinke schade aanrichten, heb zo vermoeden dat er een hoop signalen gemist zijn toen het gedrag ontwikkelde.
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Ik weet (bijna) zeker dat de kinderen nooit iets afgepakt hebben. Ze zijn opgegroeid met honden en weten heel goed dat ze dat niet moeten doen.
Daarbij komt dat Teun dit gedrag al vertoonde toen hij net in huis was.
Natuurlijk heb ik hem wel eens wat af moeten pakken, en de afstandsbediening krijgt hij echt niet terug :wink:

Ik heb hem echter nooit iets afgepakt waarvan het niet erg was dat hij het had.
Zou het niet kunnen dat het iets vanuit het nest is? Hij had 4 broertjes/zusjes.

Ik kan wel iets met de tips die ik heb gekregen, daar ga ik zeker mee aan de slag.
Ondanks dat ik altijd honden heb gehad heb ik dit nog niet meegemaakt.
hij is ook heel onderdanig naar andere honden totdat hij dus iets heeft, dan verandert hij totaal.

Bedankt voor jullie meedenken!
Alfilillo
Zeer actief

Lizzie. schreef:
Alfilillo schreef:
Hoeft vanuit de kinderen geen treiterij geweest zijn, maar meer onwetendheid van de kinderen zelf. Jonge kinderen zien er geen kwaad in om iets af te pakken, kinderen snappen vaak nog niet hoe signalen van honden werkt.
Ik vind het dus wel abnormaal, hij gromt, valt uit en hapt, vind dat dus wel zorgwekkend. Wat als hij straks in een gezicht hapt . Ook kleine honden kunnen flinke schade aanrichten, heb zo vermoeden dat er een hoop signalen gemist zijn toen het gedrag ontwikkelde.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt: ik net als jij dat je dit gedrag niet kan laten gaan. Ik bedoelde dat ik het niet raar vind dat er een moment komt dat je ergens een duidelijke grens moet stellen op het ene of andere gebied.

Alfil & Lily
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Uitruilen doe ik niet aan, ik pak het gewoon af en grommen moeten ze al helemaal niet in hun hoofd halen.
Mijn honden zijn eigenlijk best wel stemgevoelig, dus als mijn NEE! uit mijn tenen komt dan weten ze wel hoe laat het is....
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik denk dat je moet doen is hem afharden en nooit dingen pakken of ruilen of wat dan ook. Afharden betekent hem leren dat wat er ook gebeurd niemand aan hem of zijn bezit komt. Ik heb nu mijn 3e Spanjaard en allemaal hadden ze in bepaalde mate moeite met afgeven. Guus minst maar ook hij verstard wel als hij kluift en ik aai hem. Wij leren de hondjes dus gewoon dat ze niks te vrezen hebben en dan ontspannen ze vanzelf. Ik voer ze en aai ze soms even als ze eten. Ik geef ze een kluif en dan aai ik ze ook. En als we spelen pak ik alleen het balletje als ze het afgeven en anders spelen we niet. Alledrie de hondjes hadden na een tijdje nergens problemen mee. Ik kan ze gewoon aaien als ze kluiven.
Afbeelding
stoffeltje
Zeer actief

laeken schreef:Wat ik denk dat je moet doen is hem afharden en nooit dingen pakken of ruilen of wat dan ook. Afharden betekent hem leren dat wat er ook gebeurd niemand aan hem of zijn bezit komt. Ik heb nu mijn 3e Spanjaard en allemaal hadden ze in bepaalde mate moeite met afgeven. Guus minst maar ook hij verstard wel als hij kluift en ik aai hem. Wij leren de hondjes dus gewoon dat ze niks te vrezen hebben en dan ontspannen ze vanzelf. Ik voer ze en aai ze soms even als ze eten. Ik geef ze een kluif en dan aai ik ze ook. En als we spelen pak ik alleen het balletje als ze het afgeven en anders spelen we niet. Alledrie de hondjes hadden na een tijdje nergens problemen mee. Ik kan ze gewoon aaien als ze kluiven.
Kan ik het niet mee eens zijn! Als je hond iets heeft gepakt waarvan jij niet wil dat het stuk gaat. of iets dat gevaarlijk voor hem kan zijn dan moet je dat gewoon kunnen afpakken! geen discussie mogelijk, jij bent de baas, dus jij bepaald
laeken
Zeer actief

stoffeltje schreef:
laeken schreef:Wat ik denk dat je moet doen is hem afharden en nooit dingen pakken of ruilen of wat dan ook. Afharden betekent hem leren dat wat er ook gebeurd niemand aan hem of zijn bezit komt. Ik heb nu mijn 3e Spanjaard en allemaal hadden ze in bepaalde mate moeite met afgeven. Guus minst maar ook hij verstard wel als hij kluift en ik aai hem. Wij leren de hondjes dus gewoon dat ze niks te vrezen hebben en dan ontspannen ze vanzelf. Ik voer ze en aai ze soms even als ze eten. Ik geef ze een kluif en dan aai ik ze ook. En als we spelen pak ik alleen het balletje als ze het afgeven en anders spelen we niet. Alledrie de hondjes hadden na een tijdje nergens problemen mee. Ik kan ze gewoon aaien als ze kluiven.
Kan ik het niet mee eens zijn! Als je hond iets heeft gepakt waarvan jij niet wil dat het stuk gaat. of iets dat gevaarlijk voor hem kan zijn dan moet je dat gewoon kunnen afpakken! geen discussie mogelijk, jij bent de baas, dus jij bepaald
En nu in de praktijk bij een bezetterige hond? Gewoon doen? En dan in je poten gebeten worden?
Ik KAN inmiddels alles afpakken van mijn honden juist omdat ze weten dat Ik dat nooit doe. Dat komt omdat ik ze ondertussen los heb geleerd en nee. Dat lukt omdat je ze niet stresst door het gewoon te pakken waardoor de honden je niet vertrouwen en ze dus gaan verdedigen.

Mijn honden hebben ook geen baknijd naar elkaar en eten naast elkaar. Je had Guus eens moeten horen grommen tegen Bas als alleen ik al een stuk cake had en hij zat te bedelen. Diepe zware brom als Bas maar in de buurt kwam. Bas pakt niks af. Doet ze niet. Dat weet Guus nu dus ze knagen zij aan zij aan kluifjes en eten naast elkaar hun kvv in de keuken.

Dat is toch wat de topicstarter wil? Dat de hond de kinderen en mensen rondom zich accepteert als hij eet? Dat bereik je alleen als hij weet dat hij veilig kan eten. Een beter voorbeeld dan twee honden onderling krijg je niet. Bas pakt nooit wat af van Guus en andersom dus ze eten in vrede zonder stress in elkaars aanwezigheid. Zo simpel is dat. Niks met ik ben de baas te maken. De baas spelen kan werken maar geeft stress. Lost ook niks op voor het gedrag naar de kinderen toe. Want vaak zijn die minder de baas.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hier is Bas de baas. Waar zij ligt komt Guus niet. Zij kapt spel af en beslist of ze spelen. Als zij zomaar steeds zijn kluif af zou pakken omdat ze de baas is en dat volgens jou theorie haar dat recht geeft weet ik zeker dat Guus meer en meer nijd rondom eten had ontwikkelt. Wat van jou is mag je houden. Dat is de regel in hondenland. Zelfs puppies die nog helemaal niet bezig zijn met klimmen in rang kunnen hele erge baknijd hebben. Baknijd en bezitsdrang hebben echt helemaal niks met rangen en standen te maken.
Afbeelding
stoffeltje
Zeer actief

laeken schreef:Hier is Bas de baas. Waar zij ligt komt Guus niet. Zij kapt spel af en beslist of ze spelen. Als zij zomaar steeds zijn kluif af zou pakken omdat ze de baas is en dat volgens jou theorie haar dat recht geeft weet ik zeker dat Guus meer en meer nijd rondom eten had ontwikkelt. Wat van jou is mag je houden. Dat is de regel in hondenland. Zelfs puppies die nog helemaal niet bezig zijn met klimmen in rang kunnen hele erge baknijd hebben. Baknijd en bezitsdrang hebben echt helemaal niks met rangen en standen te maken.
wacht ff, nou heb je het over honden onderling....daar heb ik het niet over.
ik heb het over baas/hond.Als baas moet je gewoon zaken van je eigen hond kunnen afpakken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

stoffeltje schreef:
laeken schreef:Hier is Bas de baas. Waar zij ligt komt Guus niet. Zij kapt spel af en beslist of ze spelen. Als zij zomaar steeds zijn kluif af zou pakken omdat ze de baas is en dat volgens jou theorie haar dat recht geeft weet ik zeker dat Guus meer en meer nijd rondom eten had ontwikkelt. Wat van jou is mag je houden. Dat is de regel in hondenland. Zelfs puppies die nog helemaal niet bezig zijn met klimmen in rang kunnen hele erge baknijd hebben. Baknijd en bezitsdrang hebben echt helemaal niks met rangen en standen te maken.
ik heb het over baas/hond.Als baas moet je gewoon zaken van je eigen hond kunnen afpakken.

waarom :U: als het mij baas maakt omdat ik een eetbak kan afnemen van een hond, ben ik maar een beroerde baas.
Alsof ik maar enige interesse heb in schapenpens :hmmm:

Mijn oudste gromt en morrelt er al zijn ganse leven op los bij eten/kauwdingen. Waarom zou ik dat moeten afpakken? Moest hij overigens menen dat het gerechtvaardigd is om mij daarvoor aan te vallen als ik voorbij kom, kan hij een hollewipper krijgen. Die grens gaan we echt niet over. Ik volg daarin laeken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

stoffeltje schreef:
Nee, eerst moet je hond vertrouwen hebben dat je juist niets afpakt. Ik kan nu inderdaad alles afpakken als het nodig is (of beter: laten afgeven!). Maar ik heb Gait echt expliciet moeten leren dat iets afgeven niet betekent dat hij het kwijt is. Soms is hij het kwijt omdat het inderdaad te gevaarlijk is, maar dan staat er altijd iets anders tegenover. Maar de basis is: er wordt niets afgepakt. "Laat eens zien" betekent dat ze iets moeten afgeven, zodat ik kan bepalen of het iets is wat ze mogen houden. Toen Gait dat met een gevonden dode muis niet wilde en hem snel wilde opeten, toen heb ik hem inderdaad vastgepakt en gedwongen z'n bek open te doen. Conclusie: moet je laten liggen (zelf een muis vangen is wat mij betreft prima als hij hem dan ook opeet, maar een muis die al dood is, vind ik toch wat gevaarlijker). Op de terugweg kwamen we weer langs die muis, Gait bleef even achter, dus ik zeg: Gait, laat eens zien. Nee, die moest je laten liggen. Leave it. En hij spuugt hem uit, kijkt er nog even naar en loopt mee. Juist omdat we zelden iets afpakken, kan het en is de boodschap ook duidelijk
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
De kinderen durven niet eens iets af te pakken en komen mij waarschuwen als hij iets heeft wat hij niet mag.
Het commando 'los' kent hij en dat doet hij ook. Ik zet dan mijn voet op het voorwerp (omdat hij erover heen blijft staan en gromt) en leidt hem weg. Vervolgens krijgt hij iets anders wat hij leuk vindt.

Een uitbrander heeft hij ook gekregen voor het uitvallen (al meerdere malen) omdat ik gewoon niet wil dat hij hapt.
Hij is dan de eerste 5 minuten erg onder de indruk (volgt me overal, blijft pootjes geven) maar het vermindert het gedrag niet.
Aaien als hij eet/kluift doe ik ook wel eens maar hij blijft verstarren ondanks dat het 1 aai is en ik meteen weg loop.

Is die plastic zak waar Cleva het over had echt veel beter dan hem met een brul oppakken bij zijn nekvel (anders bijt hij) en hem time out geve in de gang?
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
De kinderen durven niet eens iets af te pakken en komen mij waarschuwen als hij iets heeft wat hij niet mag.
Het commando 'los' kent hij en dat doet hij ook. Ik zet dan mijn voet op het voorwerp (omdat hij erover heen blijft staan en gromt) en leidt hem weg. Vervolgens krijgt hij iets anders wat hij leuk vindt.

Een uitbrander heeft hij ook gekregen voor het uitvallen (al meerdere malen) omdat ik gewoon niet wil dat hij hapt.
Hij is dan de eerste 5 minuten erg onder de indruk (volgt me overal, blijft pootjes geven) maar het vermindert het gedrag niet.
Aaien als hij eet/kluift doe ik ook wel eens maar hij blijft verstarren ondanks dat het 1 aai is en ik meteen weg loop.

Is die plastic zak waar Cleva het over had echt veel beter dan hem met een brul oppakken bij zijn nekvel (anders bijt hij) en hem time out geve in de gang?
laeken
Zeer actief

stoffeltje schreef:Uitruilen doe ik niet aan, ik pak het gewoon af en grommen moeten ze al helemaal niet in hun hoofd halen.
Mijn honden zijn eigenlijk best wel stemgevoelig, dus als mijn NEE! uit mijn tenen komt dan weten ze wel hoe laat het is....
Je bedoelt eigenlijk dat je goed bent in je honden intimideren? Ik kan dat ook heel goed en zodra ik brul doen mijn honden de staart tussen de benen en de oren in de nek en dan kijken ze me heel onderdanig en onprettig aan. Ze trekken hun rug krom en zakken door hun achterhand. Daar zit ik dus helemaal niet op te wachten :neenee: Ik denk dat mijn honden hiervoor een baasje hebben gehad dat niet zo aardig was voor ze en een opvoeding gebaseerd op ik ben de baas en je doet wat ik zeg ongeacht of je het begrijpt of dat het passend is. Dan krijg je dat.

Omdat ik dat niet hoef en mijn honden ook zo niet wil opvoeden (immers heel erg makkelijk maar heel erg jammer voor vertrouwensband die je kan hebben met je hond) doe ik dat niet. Ze vertrouwen mij en daarom doen ze alles wat ik wil. Het is niet stoer om je hond te intimideren hoor. Dat kan iedereen. Alleen een klein handje vol honden accepteert dat niet en dan heb je als baas dus een probleem. Die kun je intimideren wat je wil en dan ligt zo'n rottweiler bovenop zijn kluif en laat het er op aankomen. Ben benieuwd wat je dan zou doen?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Gwenn1979 schreef: Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
Weet je wat je doet als je je hond in zijn nekvel grijpt en oppakt als je tegen hem schreeuwt? Dan vermoord je hem. Als honden dat bij elkaar doen is dat een totaal over de schreef gaande reactie en een hond die dat ondergaat weet dat hij eraan gaat. Dan gaat hij door de lucht aan zijn nekvel de gang in begrijp ik? Ik ben bang dat hij je een keer ontzettend gaat bijten als die hand komt om hem te grijpen en ik denk dat jij het niet helemaal begrepen hebt...... :neenee:

En je begrijpt ook niks van wat ik je wil zeggen. Je zegt dat je nooit dingen afpakt. Maar tegelijk zeg je dat als hij wat heeft wat niet mag je reageert alsof je hem gaat afmaken :80: :ugh: Je brult, grijpt hem in zijn nek en tilt hem op en sleurt hem de gang in.....volgens mij snap je niet wat je doet. Welke impact zulke reacties hebben op een hond die wat gevonden heeft wat hij graag wil houden. Want die hond ziet het aankomen als hij wat heeft en je maakt de hond steeds feller. Een hond die zo aangepakt wordt gaat zich op een dag uit noodweeragressie zo gedragen dat je bang van hem wordt.
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

laeken schreef:
Gwenn1979 schreef: Echt, ik heb hem nooit dingen afgepakt tenzij hij iets had wat van ons is of iets gevaarlijks en dat is niet zo heel vaak gebeurd.
Weet je wat je doet als je je hond in zijn nekvel grijpt en oppakt als je tegen hem schreeuwt? Dan vermoord je hem. Als honden dat bij elkaar doen is dat een totaal over de schreef gaande reactie en een hond die dat ondergaat weet dat hij eraan gaat. Dan gaat hij door de lucht aan zijn nekvel de gang in begrijp ik? Ik ben bang dat hij je een keer ontzettend gaat bijten als die hand komt om hem te grijpen en ik denk dat jij het niet helemaal begrepen hebt......

En je begrijpt ook niks van wat ik je wil zeggen. Je zegt dat je nooit dingen afpakt. Maar tegelijk zeg je dat als hij wat heeft wat niet mag je reageert alsof je hem gaat afmaken. Je brult, grijpt hem in zijn nek en tilt hem op en sleurt hem de gang in.....volgens mij snap je niet wat je doet. Want die hond ziet het aankomen als hij wat heeft en je maakt de hond steeds feller. Een hond die zo aangepakt wordt gaat zich op een dag uit noodweeragressie zo gedragen dat je bang van hem wordt.
Ik zeg niet dat ik hem straf als hij iets heeft wat niet mag, maar wel als hij zomaar in iemands hand hapt terwijl diegene helemaal niet bezig is met wat hij heeft. Als je goed leest zie je dat ik mijn voet op het voorwerp plaats en hem iets anders geef.
Daarbij beschrijf jij het wel heel agressief........
Ik roep 'potverdorie Teun' til hem op aan zijn nekvel en houd hem daarbij gewoon met 1 hand onder zijn buik vast en zet hem in de gang.
Niks hoog door de lucht en niks sleuren.... :roll:
Ik heb vast niet zoveel verstand van honden als vele anderen op het forum, daarom kom ik ook met een vraag, maar jij beschrijft me nu als een of andere agressieve domme hondeneigenaar die ik uit de verste verte niet ben :wink:
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Bij een hond die al bezitterig IS moet je niet met petsen aankomen. Daar moet je bij gaan oefenen; iets lekkers geven en dan laten zien dat je iets nóg lekkerders hebt. En dat dan ruilen. Net zolang tot ie in de gaten heeft dat als jij in de buurt komt er mogelijk nog wat lekkerders komt.
NOOIT dingen zomaar afpakken, dat schaadt het vertrouwen.
Tot die tijd de hond met rust laten als ie wat lekkers of iets anders in zijn bezit heeft. Eerst dat vertrouwen kweken.
In het begin zou ik snaaiwerk alleen maar in de bench geven. Dat is het plekje om te kanen en vanuit die bench kan ie ook niet uitvallen, dat is veiliger voor de kinderen.
:ok: En in het nekvel grijpen en optillen is al helemaal uit den boze. Je hond schiet terecht in de zware verdediging want hij wordt ook aangevallen om niks.
Stel dat ik je eten ga afpakken. Elke keer als jij iets heel erg lekkers hebt kom ik aanlopen en brul in je gezicht en pak je bij je nek om je de gang in te sleuren.....hoeveel spanning denk je dat je gaat opbouwen als je weer eens wat lekkers hebt gevonden? Je gaat het stiekem pakken. Je gaat het in een hoekje eten en je staat op hoogspanning. Een recept voor bezitsagressie en dat blijkt ook want het helpt geen zier en je hond heeft een ernstige vorm omdat hij al grijpt als je in de buurt komt.

Spijt me maar je pakt het totaal verkeerd aan. Ik denk dat je hulp moet zoeken en dat moet aannemen. Dus wat die persoon zegt doen! En niks anders. Want straks bijt hij je ineens heel erg en is alle vertrouwen weg. Zonde. Want er is NIKS mis met je hond. Alleen de aanpak is mis. :U:
Afbeelding
Gwenn1979
Vaste gebruiker

Daarbij ga ik echt niet mijn horloge en afstandsbediening opgeven om zijn vertrouwen te winnen, aan afpakken ontkom je gewoon niet altijd
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”