Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het zoveelste topic over castreren.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Het zoveelste topic over castreren.

Ongelezen bericht door laeken »

Klopt. Misschien was ik te hard. Excuses daarvoor niet de bedoeling. Ik merkte dat ik vond dat de laatste twee berichten zo anders waren. Bijna met afkeer geschreven en dat lokte bij mij medelijden met de hond uit. Onnodig en ik snap ook wel dat ze gek is op dat beest en hem niet kwijt wil. Dus excuses.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dees en Maylo schreef:Nop, maakt niks uit. Gewoon niks doen en weinig prikkels of inderdaad lekker moe maken en veel doen verschilt niks. Nou heb ik de afgelopen week natuurlijk gewoon overdag gewerkt en gebeurde het alleen 's avonds. Dus of hij het de hele dag doet durf ik niet te zeggen. Vandaag heeft hij nog geen enkele aanstalten gemaakt maar het is nog vroeg. Ben benieuwd of hij vanaf nu overdag dit gedrag ook laat zien of weer alleen in de avond. Dan zou ik gaan denken dat hij dan gewoon een soort van (seksueel)overprikkeld of moe is.
Krijgt hij dan overdag gewoon de 'vrije hand'? Hij kan dan op de katten rijden? Dan zou ik het 's avonds ook laten gaan eigenlijk, want iets overdag wel mogen en 's avonds niet lijkt me de boel onnodig ingewikkeld maken.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik denk dat bepaalde reacties ook voortkomen uit het niet kunnen herkennen van hoe Droef reageert.
Zelf blijf ik het namelijk wel vreemd vinden dat hij het continue blijft doen en dat hij die zaadlozingen zo vaak en zo spontaan lijkt te krijgen. Ook in de ring zoals je elders schreef.
En nu buiten op andere honden en binnen op de katten, het zal toch niet zo zijn dat hij overal loopse teefjes ruikt waardoor hij telkens de behoefte krijgt om op alles te gaan rijden wat hem voor ogen komt?
Ik hoop dat het spul dat je nu geeft gaat werken, maar zelf zou ik toch proberen erachter te komen wat nu die prikkel veroorzaakt. Stel dat je wel over gaat tot castreren, maar dat het niet met zijn hormonen te maken heeft maar dat dit bijvoorbeeld een automatisme voor hem is geworden, een soort afreageren van iets, dan zal dit gedrag na castratie ook niet over zijn.
Is mijn gedachte erover dan hé.

Volgens mij zijn er hier weinig mensen die dit extreme gedrag herkennen, en veel van de mensen die negatief adviseren over castratie doen dit omdat ze bang zijn dat vanwege zijn bouw je problemen gaat krijgen met zijn verdere ontwikkeling wat spiermassa betreft.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat doe je eigenlijk als hij in huis op de katten rijdt, ook al komen de katten zelf naar hem toe. Buiten las ik dat je hem van een andere hond afhaalt, aanlijnt en daarna weer probeert of hij weer "normaal" kan doen, zo niet weer aan de lijn.
Hoe is jouw reactie vraag ik me af? Haal je hem eraf en negeer je het vervolgens, of geef je ook aan dat je niet goedkeurt wat hij doet? Of probeer je af te leiden daarna?
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zamunda schreef:
Dees en Maylo schreef:Nop, maakt niks uit. Gewoon niks doen en weinig prikkels of inderdaad lekker moe maken en veel doen verschilt niks. Nou heb ik de afgelopen week natuurlijk gewoon overdag gewerkt en gebeurde het alleen 's avonds. Dus of hij het de hele dag doet durf ik niet te zeggen. Vandaag heeft hij nog geen enkele aanstalten gemaakt maar het is nog vroeg. Ben benieuwd of hij vanaf nu overdag dit gedrag ook laat zien of weer alleen in de avond. Dan zou ik gaan denken dat hij dan gewoon een soort van (seksueel)overprikkeld of moe is.
Krijgt hij dan overdag gewoon de 'vrije hand'? Hij kan dan op de katten rijden? Dan zou ik het 's avonds ook laten gaan eigenlijk, want iets overdag wel mogen en 's avonds niet lijkt me de boel onnodig ingewikkeld maken.
Overdag als er niemand thuis is heeft hij alleen de hal tot zijn beschikking. De rest kan wel vrij rondlopen. Ik denk niet dat de katten de hele dag bij hem in de hal verblijven. Die zitten bij voorkeur altijd in de woonkamer of op zolder. Daar komt Droef dus niet.

Bij de middelste kat laat ik het wel gaan, van hem krijgt hij wel op zijn donder en daar heeft hij heilig respect voor. :engel: De oudste kat begin alleen te krijsen en de jongste lijkt het wel een leuk spel allemaal te vinden. En ondertussen zoeken de katten hem dus ook steeds zelf op. Laten gaat is een optie, maar dan moet ik ze wel gaan wassen denk ik, dan zitten ze onder de pretvlekken straks. :engel:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Ik denk dat bepaalde reacties ook voortkomen uit het niet kunnen herkennen van hoe Droef reageert.
Zelf blijf ik het namelijk wel vreemd vinden dat hij het continue blijft doen en dat hij die zaadlozingen zo vaak en zo spontaan lijkt te krijgen. Ook in de ring zoals je elders schreef.
En nu buiten op andere honden en binnen op de katten, het zal toch niet zo zijn dat hij overal loopse teefjes ruikt waardoor hij telkens de behoefte krijgt om op alles te gaan rijden wat hem voor ogen komt?
Ik hoop dat het spul dat je nu geeft gaat werken, maar zelf zou ik toch proberen erachter te komen wat nu die prikkel veroorzaakt. Stel dat je wel over gaat tot castreren, maar dat het niet met zijn hormonen te maken heeft maar dat dit bijvoorbeeld een automatisme voor hem is geworden, een soort afreageren van iets, dan zal dit gedrag na castratie ook niet over zijn.
Is mijn gedachte erover dan hé.

Volgens mij zijn er hier weinig mensen die dit extreme gedrag herkennen, en veel van de mensen die negatief adviseren over castratie doen dit omdat ze bang zijn dat vanwege zijn bouw je problemen gaat krijgen met zijn verdere ontwikkeling wat spiermassa betreft.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat doe je eigenlijk als hij in huis op de katten rijdt, ook al komen de katten zelf naar hem toe. Buiten las ik dat je hem van een andere hond afhaalt, aanlijnt en daarna weer probeert of hij weer "normaal" kan doen, zo niet weer aan de lijn.
Hoe is jouw reactie vraag ik me af? Haal je hem eraf en negeer je het vervolgens, of geef je ook aan dat je niet goedkeurt wat hij doet? Of probeer je af te leiden daarna?
Daarom probeer ik ook eerst deze druppels. Mocht het echt 0 verschil maken ga ik hem eerst laten onderzoeken en eventueel chemische castreren. Pas dan kijk is definitief castreren een optie.

Als Droef buiten wil rijden dan krijgt hij eerst een nee, als dat niet help dan pak ik hem even bij zijn lurven en laat hem daarbij wel weten dat hij gewoon moet kappen. Mocht hij door blijven gaan dan weer een nee, beetpakken en aanlijnen. Wanneer hij dan weer rustig is dus met mij bezig of gewoon een beetje om zichzelf heen aan het snuffelen is, of er is een andere hond waar hij mee wilt spelen bijvoorbeeld dan pas weer los, dus pas als de interesse weg is van de hond die hij eerder wilde berijden. Zodra hij weer begint is het klaar en gaat hij aan de riem en gaan we gewoon wandelen want dan stopt hij toch niet meer met dat gekut.
Afbeelding
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

En binnen?
Vooropgesteld dat het me dodelijk vermoeiend lijkt, persoonlijk zou ik ook gek worden van dat gedrag als het me niet zou lukken om het te doorbreken. Dus ik snap je frustratie.

Maar buiten rijdt hij dus niet op iedere hond. Is daar een patroon in te herkennen? Welk type hond qua karakter of uiterlijk bijvoorbeeld? Gebeurd het tijdens spel, of direct al bij kennis maken, of zijn het veelal bekende honden waar hij het nu bij doet?
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:En binnen?
Vooropgesteld dat het me dodelijk vermoeiend lijkt, persoonlijk zou ik ook gek worden van dat gedrag als het me niet zou lukken om het te doorbreken. Dus ik snap je frustratie.

Maar buiten rijdt hij dus niet op iedere hond. Is daar een patroon in te herkennen? Welk type hond qua karakter of uiterlijk bijvoorbeeld? Gebeurd het tijdens spel, of direct al bij kennis maken, of zijn het veelal bekende honden waar hij het nu bij doet?
Binnen het zelfde maar dan zonder riem. Dan mag hij gewoon even bij me komen zitten op de bank. Dat gaat best prima, maar dan moeten de katten dus ook gewoon even op afstand blijven en dat lukt niet heel erg.

Buiten is het vooral teven en castraten. Soms direct zodra hij even gesnuffeld heeft ter kennismaking en soms tijdens spel. Tijdens spel vind ik het niet zo'n drama overigens, soms gebeurt het dan onderling en zolang geen enkele hond moeilijk doet ga ik het ook niet moeilijker maken dan het is. Maar soms vinden ze het niet leuk of spannend dan zeg ik er wel wat van, maar dat is dus iets heel anders dan het doel bewust direct al willen rijden direct na korte kennismaking.

Bij zijn vaste vriendjes gebeurt het ook wel, maar dan is hij minder hardnekkig en ze doen het dus bij hem ook en ondertussen lopen ze met z'n 3 elkaar speelgoed vast te houden en steeds weer uitdagen tot spel. Zolang het vooral allemaal vriendelijk gebeurt zie ik er niet direct kwaad in.
Bij een aantal teven heeft hij het al vanaf dag 1 overigens, met periodes gaat dat wel goed(nu bijvoorbeeld niet, dus gaat hij aangelijnd en gaan we weer lopen) en die teven zijn ook gecastreerd, veel en vaak loops en werden continu lastig gevallen door alle reuen. Die hebben nu alleen nog last van Droef, alsof hij gewoon niet ruikt maar doet zeg maar. De eene teef zegt daar wat van, dan wil hij nog steeds wel maar is wel onder de indruk en de andere is vooral heel erg van Droef onder de indruk en buiten een kleine snauw wacht ze tot ik er aan kom.

Het zijn verschillende type's zelf zeer dominant probeert hij het op maar ook heel onderdanig. Daar is echt geen pijl op te trekken. Maar vooral jonge castraten, dus tussen de 1 en 2 jaar oud vind hij blijkbaar woest aantrekkelijk en jonge teven. Senioren ongeacht of die geholpen zijn of niet reu of teef heeft hij prima respect voor, hele enkele keer maakt hij aanstalten maar zodra hij dan de hond raakt krijgt hij te horen dat ze het niet willen hebben. Dan zet hij het op het rennen, met zijn kont ingetrokken uiteraard want straks word ie nog in zijn billen gebeten. :mrgreen: Bij pups(tot een maand of 6/7) doet hij het ook vrijwel niet(zowel haal ik hem meteen weg voor pup direct getraumatiseerd is).

Stomme is dat honden het ook bij zo nu en dan doen, en Droef lijkt daar totaal niet mee te zitten. Als hij het wel beu wordt gaat hij op zijn kont zitten of languit liggen want dan is de lol er snel vanaf.
Afbeelding
Biothane
WashBar
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik herken het gedrag van Droef wel degelijk hoor.
Mijn eerste (ruwhaar teckel) reutje pakte de kat regelmatig. En die kat vond het allemaal prima en gezellig dus die had regelmatig een plakplek op zijn rug als ze samen alleen waren geweest. Daarnaast had hij chronisch een puspiemel en was mager door niet eten. Geen idee wat ik nu gedaan zou hebben maar dit speelde 20 jaar geleden dus advies dierenarts braaf opgevolgd en meneer is gecastreerd. Rest van zijn leven geen puspiemel meer, netjes op gewicht en een heerlijk braaf en eigenwijs hondje. Hij is 15 jaar geworden.

Mijn huidige reu Diem is met 3 jaar gecastreerd na een proef met de chip. Diem was echt hyperseksueel. Hij reed niet zo snel op andere honden, daar is hij te beleefd voor. Hij wist ook prima dat mensenbenen niet mochten. Maar dan stond ik dus in het park te wachten tot de boel weer binnenboord was nadat hij aan een lekker grasje had geroken. En daar keek hij echt niet blij bij.
Het niet eten en continue opwinding leverde hem ook gezondheidsproblemen op ivm een heel gevoelige maag/darmen. Ik kon hem best dwingen te luisteren en ben van nature vreselijk consequent. Maar echt ruimte voor trainen had hij gewoon niet in zijn kop, de hormonen waren zo alles overheersend. Altijd maar klappertandend over straat en in huis frustratie en continue jezelf moeten beheersen.

Ik ben echt niet voor klakkeloos castreren, ik weet ook prima de nadelen en risico's zijn. Ik denk ook dat de meerderheid van de reuen prima intact kunnen blijven. Diems vacht is nu natuurlijk lelijker en veel werk geworden. Gelukkig heeft hij geen aanleg tot dik worden gekregen en energiek is hij ook nog steeds. Hij wordt gelukkig ook nog serieus genomen door andere honden. Hij kan ook niet bij loopse teven op dekrijpe dagen, dan gaat hij erop. Al luistert hij nu prima naar mij en kan ik hem stoppen. Alleen de teef niet, die blijft haar kont in z'n gezocht duwen :wink:

Maar hij is nog steeds Diem, een hond met eigen karakter die geniet van dingen die hij leuk vindt om te doen. Hij wordt alleen niet meer geleefd door voortplantingsdrift. Ik geloof er dan ook niks van dat ik hem iets 'essentieels' heb afgenomen door hem te castreren. Hij is meer dan alleen zijn geslachtshormonen :19:

Toevoeging: Diem rijdt nu trouwens nog steeds zo nu en dan bij opwinding. Bij druk spel met leuke teefjes of als ik thuiskom in de lucht. Maar dat doet mijn teefje ook wel eens (die pakt een grote teddybeer) en is in mijn beleving iets anders: Afreageren van spanning. Zolang ik of bezoek niet gepakt wordt heb ik hier ook geen seconde last van.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

pioenroos schreef:Ik herken het gedrag van Droef wel degelijk hoor.
Mijn eerste (ruwhaar teckel) reutje pakte de kat regelmatig. En die kat vond het allemaal prima en gezellig dus die had regelmatig een plakplek op zijn rug als ze samen alleen waren geweest. Daarnaast had hij chronisch een puspiemel en was mager door niet eten. Geen idee wat ik nu gedaan zou hebben maar dit speelde 20 jaar geleden dus advies dierenarts braaf opgevolgd en meneer is gecastreerd. Rest van zijn leven geen puspiemel meer, netjes op gewicht en een heerlijk braaf en eigenwijs hondje. Hij is 15 jaar geworden.

Mijn huidige reu Diem is met 3 jaar gecastreerd na een proef met de chip. Diem was echt hyperseksueel. Hij reed niet zo snel op andere honden, daar is hij te beleefd voor. Hij wist ook prima dat mensenbenen niet mochten. Maar dan stond ik dus in het park te wachten tot de boel weer binnenboord was nadat hij aan een lekker grasje had geroken. En daar keek hij echt niet blij bij.
Het niet eten en continue opwinding leverde hem ook gezondheidsproblemen op ivm een heel gevoelige maag/darmen. Ik kon hem best dwingen te luisteren en ben van nature vreselijk consequent. Maar echt ruimte voor trainen had hij gewoon niet in zijn kop, de hormonen waren zo alles overheersend. Altijd maar klappertandend over straat en in huis frustratie en continue jezelf moeten beheersen.

Ik ben echt niet voor klakkeloos castreren, ik weet ook prima de nadelen en risico's zijn. Ik denk ook dat de meerderheid van de reuen prima intact kunnen blijven. Diems vacht is nu natuurlijk lelijker en veel werk geworden. Gelukkig heeft hij geen aanleg tot dik worden gekregen en energiek is hij ook nog steeds. Hij wordt gelukkig ook nog serieus genomen door andere honden. Hij kan ook niet bij loopse teven op dekrijpe dagen, dan gaat hij erop. Al luistert hij nu prima naar mij en kan ik hem stoppen. Alleen de teef niet, die blijft haar kont in z'n gezocht duwen :wink:

Maar hij is nog steeds Diem, een hond met eigen karakter die geniet van dingen die hij leuk vindt om te doen. Hij wordt alleen niet meer geleefd door voortplantingsdrift. Ik geloof er dan ook niks van dat ik hem iets 'essentieels' heb afgenomen door hem te castreren. Hij is meer dan alleen zijn geslachtshormonen :19:
Fijn dat iemand het herkend. Al is Droef niet mager en heeft nog steeds wel een goede eetlust. Buiten de enorme seksuele interesse functioneert hij verder wel prima op zich.

Dat wachten en niet happy kijken is echt heel herkenbaar. Als is dat dus nog maar 1 x voorgekomen terwijl hij wakker was maar meestal wanneer hij slaapt en hij springt op. Staat hij daar dan te wachten tot alles weer over is, daar lijkt hij inderdaad niet blij mee te zijn. Droef heeft zijn laatste dekking hier thuis gehad, daar keek hij echt oprecht gelukkig bij, dat is ook heel anders natuurlijk dan eigenlijk geen controle over een deel van je eigen lichaam hebben.
Afbeelding
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:

Binnen het zelfde maar dan zonder riem. Dan mag hij gewoon even bij me komen zitten op de bank. Dat gaat best prima, maar dan moeten de katten dus ook gewoon even op afstand blijven en dat lukt niet heel erg.

Buiten is het vooral teven en castraten. Soms direct zodra hij even gesnuffeld heeft ter kennismaking en soms tijdens spel. Tijdens spel vind ik het niet zo'n drama overigens, soms gebeurt het dan onderling en zolang geen enkele hond moeilijk doet ga ik het ook niet moeilijker maken dan het is. Maar soms vinden ze het niet leuk of spannend dan zeg ik er wel wat van, maar dat is dus iets heel anders dan het doel bewust direct al willen rijden direct na korte kennismaking.

Bij zijn vaste vriendjes gebeurt het ook wel, maar dan is hij minder hardnekkig en ze doen het dus bij hem ook en ondertussen lopen ze met z'n 3 elkaar speelgoed vast te houden en steeds weer uitdagen tot spel. Zolang het vooral allemaal vriendelijk gebeurt zie ik er niet direct kwaad in.
Bij een aantal teven heeft hij het al vanaf dag 1 overigens, met periodes gaat dat wel goed(nu bijvoorbeeld niet, dus gaat hij aangelijnd en gaan we weer lopen) en die teven zijn ook gecastreerd, veel en vaak loops en werden continu lastig gevallen door alle reuen. Die hebben nu alleen nog last van Droef, alsof hij gewoon niet ruikt maar doet zeg maar. De eene teef zegt daar wat van, dan wil hij nog steeds wel maar is wel onder de indruk en de andere is vooral heel erg van Droef onder de indruk en buiten een kleine snauw wacht ze tot ik er aan kom.

Het zijn verschillende type's zelf zeer dominant probeert hij het op maar ook heel onderdanig. Daar is echt geen pijl op te trekken. Maar vooral jonge castraten, dus tussen de 1 en 2 jaar oud vind hij blijkbaar woest aantrekkelijk en jonge teven. Senioren ongeacht of die geholpen zijn of niet reu of teef heeft hij prima respect voor, hele enkele keer maakt hij aanstalten maar zodra hij dan de hond raakt krijgt hij te horen dat ze het niet willen hebben. Dan zet hij het op het rennen, met zijn kont ingetrokken uiteraard want straks word ie nog in zijn billen gebeten. :mrgreen: Bij pups(tot een maand of 6/7) doet hij het ook vrijwel niet(zowel haal ik hem meteen weg voor pup direct getraumatiseerd is).

Stomme is dat honden het ook bij zo nu en dan doen, en Droef lijkt daar totaal niet mee te zitten. Als hij het wel beu wordt gaat hij op zijn kont zitten of languit liggen want dan is de lol er snel vanaf.
Bedankt voor je antwoord.

Voorop gesteld geen aanval. Maar het bij je laten zitten nadat je hem van de kat af hebt geplukt zie ik als een beloning. Daarom vroeg ik eigenlijk hoe jij op zijn rijgedrag reageert.
Buiten zie ik het ook als te vrijblijvend.
"Bij zijn vaste vriendjes gebeurt het ook wel, maar dan is hij minder hardnekkig en ze doen het dus bij hem ook en ondertussen lopen ze met z'n 3 elkaar speelgoed vast te houden en steeds weer uitdagen tot spel. Zolang het vooral allemaal vriendelijk gebeurt zie ik er niet direct kwaad in. "
Zoals ik het nu lees grijp je dus niet altijd in, als je denkt dat het gemoedelijk gaat en het andersom ook gebeurt laat je het gaan. Althans zo lees ik het.
Ondanks dat het vaak als normaal hondengedrag wordt weggezet, reageren uit opwinding, toch een manier van onderling domineren etc. ben ik van mening dat je als baas dat best wel mag sturen en aan mag geven dat je het niet ok vind. Bij een vaste roedel denk ik, ach ok als het soms gebeurt, maar bij gelegenheid roedels denk ik dat je best wat sneller terug mag en kunt fluiten bij bepaald gedrag, want blijkbaar wordt het toch al snel een gewoonte.

Ik heb dat overigens ook zelf eens meegemaakt in een bepaalde gelegenheid roedel, waarbij een of 2 reuen altijd bepaalde honden bestegen en ook iedere nieuwkomer. Maar dat had meer met rangorde te maken had ik het idee.. maar dat vond ik zelf niet helemaal lekker en handig.. dus ben ik daar ook maar niet meer met mee gelopen, prima dat de eigenaren het ok vonden, maar ze deden het vervolgens bij iedere hond die ze zagen ook als die niet bij de groep hoorde, in mijn ogen dus een bepaalde gewenning vanuit een bepaalde positie binnen die groep die dagelijks 1x per dag met elkaar op liep op een veld.

Andere mensen zullen ongetwijfeld er andere ideeën bij hebben. Maar persoonlijk denk ik dat je Droef wat rijgedrag betreft moet gaan beperken op een andere manier dan dat je nu doet.
Nee is nee, en niet bij sommige honden het wel laten gaan, of als hij de katten heeft bestegen hem bij jou laten zitten. Nogmaals dat is mijn idee erover. En mijn enige ervaring ermee is een jonge Aki die wilde gaan rijden op een golden reu op strand in spel, dat werd direct nee, weghalen bij de jonge golden aanlijnen meelopen en zeker niet een tweede keer aankijken of het wel goed zou gaan, want de golden had er niet veel last van want die kwam om verder te "spelen". Maar nee, benen rijden in opwinding is ook aan de hand geweest, nee!
En vervolgens ook zelf wel signaleren dat als we onze benen uitstaken dat hij de neiging kreeg, dus geen benen meer uitsteken om hem op te tillen met ons been :mrgreen: (dus in die zin geen correctie gegeven, maar zelf inzien wat zijn gedrag kon uitlokken dus zelf niet meer doen..)
In geval van loopse teef thuis eigenlijk nog lulliger, maar ook daar is het nee, nee en nog eens nee, maar ook naar de loopse teef toe.
Niet afleiden, niet braven als hij luisterde op nee. Bij wel rijden (volgens mij 1x op kat Joe, die dus ook niet zelf aangaf dat hij iets niet wilde) hem een duidelijke nee gegeven en time out op een kleed met nul komma nul aandacht.
Zwart wit. Ik wil niet dat jij dit doet, doe je het wel dan reageer ik als baas en wil ik dat je even niets doet en je krijgt ook geen aandacht van mij.
Misschien zit ik er naast hoor, maar ik denk echt dat je hem duidelijk moet maken dat je dat rijgedrag niet goed keurt.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dees en Maylo schreef:

Dat dik gedrukte stukje wil ik toch even op reageren, je zegt zolang er niet moeilijk gedaan wordt doe ik niks.....het feit dat er niet moeilijk gedaan wordt, houd niet automatisch in dat de hond het niet vreselijk vindt! Max was altijd de lúl en vond het vreselijk, maar had het niet in zich om van zich af te snauwen oid, die onderging het met gedrukte houding tot ik de reu er vanaf plukte.

Ik zou er überhaupt een stuk consequenter in worden, er wordt gewoon niet gereden....punt!
Niet op katten, niet op teven en niet op castraten, gewoon niet Nu laat je het helemaal aan hem over, de ene keer mag het wel, de andere keer niet, ach de honden maken er geen probleem van en de katten zoeken het zelf op...allemaal excusses om maar niet door te pakken :roll:

Doran heeft het hier één keer op Max geprobeert toen hij 6 maanden was, toen heb ik hem even goed duidelijk gemaakt dat ik dat niet wilde en daarna heeft hij het nooit meer gedaan, op geen enkele hond en ja die heeft ook gierende hormonen :ugh: maar hij gedraagt zich omdat er niks ergers is voor hem dan wanneer ik boos op hem ben!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Gaat hij trouwens nog dekken ? Misschien speelt dat onbewust mee ? Dat je bang bent dat hij niet meer wil als je het hem elke keer verbied
Haha, nee dat is helemaal niet aan de orde. Sterker nog hij mag van mij absoluut niet dekken. Tot nu toe zijn al zijn pups(welke ik nog kan volgen) allemaal medisch goedgekeurd(ook een aantal die niet in de fok gaan maar vanwege Droef zijn achtergrond). Ik wil zelf niet het risico lopen dat het een keer misgaat. De drie teven die hij gedekt heeft is allemaal via zijn vorige eigenaar gegaan, waarbij de laatste dekking dus bij ons was. Die afspraak stond al toen ik hem haalde voor wanneer de teef weer loops werd. Toen vervolgens bekend werd dat Droef echt entropion had en daarna aan zijn ellebogen is geopereerd heb ik gezegd dat ik Droef niet meer laat dekken, daar was zijn vorige eigenaar het wel mee eens.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Dees en Maylo schreef:

Dat dik gedrukte stukje wil ik toch even op reageren, je zegt zolang er niet moeilijk gedaan wordt doe ik niks.....het feit dat er niet moeilijk gedaan wordt, houd niet automatisch in dat de hond het niet vreselijk vindt! Max was altijd de lúl en vond het vreselijk, maar had het niet in zich om van zich af te snauwen oid, die onderging het met gedrukte houding tot ik de reu er vanaf plukte.

Ik zou er überhaupt een stuk consequenter in worden, er wordt gewoon niet gereden....punt!
Niet op katten, niet op teven en niet op castraten, gewoon niet Nu laat je het helemaal aan hem over, de ene keer mag het wel, de andere keer niet, ach de honden maken er geen probleem van en de katten zoeken het zelf op...allemaal excusses om maar niet door te pakken :roll:

Doran heeft het hier één keer op Max geprobeert toen hij 6 maanden was, toen heb ik hem even goed duidelijk gemaakt dat ik dat niet wilde en daarna heeft hij het nooit meer gedaan, op geen enkele hond en ja die heeft ook gierende hormonen :ugh: maar hij gedraagt zich omdat er niks ergers is voor hem dan wanneer ik boos op hem ben!
Dat gedrukte van andere honden reageer ik wel degelijk op hoor. Maar tijdens spel en het onderling doen ben ik er wat minder mee bezig. Maar zodra ik merk dat een andere hond het echt niet leuk vind dan grijp ik wel degelijk in.
Afbeelding
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb naast een batterij intacte reuen ook een hyperseksuele reu gehad. En je gaat daar gewoon niet blij van worden, wat zeg ik, ik kreeg zelfs een beetje een hekel aan hem. Dat eeuwige gesnuif, geklapper, gedoe met die lul, knokken met andere reuen, dagenlang janken....
Gecastreerd en een volte face. Een totaal andere hond. Eindelijk eens op gewicht ipv dat broodmagere karkas, gezellig en vriendelijk. Had ik veel eerder moeten doen.
Laat je niks wijsmaken. Als jij zijn gedrag zat bent zou ik die suprelorin proberen, in mijn tijd bestond dat nog niet. Nu heb je die optie.
Dees geeft aan dat eten geen probleem is, geen geklapper en geen gejank of gesnuif aan bosjes en kwijlen bij teven plassen.
Prima dat jij je mening ook geeft, maar ook jij bent nogal eens kort door de bocht en stellig in bepaalde dingen. Als bepaald gedrag je niet aan staat of het past niet binnen het plaatje wat jij voor ogen hebt dan gaan de ballen eraf of wordt een hond herplaatst.
Prima.
Anderen kijken er soms anders tegenaan, en door een wat andere omgang of reageren op acties en reacties van een hond kun je er samen anders in komen te staan.
Ook daar is dit forum voor bedoelt volgens mij, verschillende inzichten als je ergens tegenaan loopt. En dan kun je als topic starter je keuze daarin maken.
"laat je niets wijsmaken" ? geen idee wat je daar nu mee bedoelt?
Is jouw antwoord het beste?
Andere mensen met andere inzichten en meningen kunnen toch ook iemand aan het denken zetten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dees en Maylo schreef: Dat gedrukte van andere honden reageer ik wel degelijk op hoor. Maar tijdens spel en het onderling doen ben ik er wat minder mee bezig. Maar zodra ik merk dat een andere hond het echt niet leuk vind dan grijp ik wel degelijk in.
Niet consequent dus. En dan is we nog de wederhelft die maar soort van half meedoet.

Ik kan me zo niet voorstellen dat brigitte haar bullen gezellig op vriendjes laat rijden.
Jammer dat gt's vrijwel altijd castratie aanraden om mee te beginnen, anders zou ik daar meer heil in zien.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Dees en Maylo schreef:
Lunatic schreef:
Dees en Maylo schreef:

Dat gedrukte van andere honden reageer ik wel degelijk op hoor. Maar tijdens spel en het onderling doen ben ik er wat minder mee bezig. Maar zodra ik merk dat een andere hond het echt niet leuk vind dan grijp ik wel degelijk in.
Uh dat is het enige waar je op reageert? :scratch: op consequent zijn, niet laten rijden, nee is nee en eens flink doorpakken reageer je maar niet?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
dagmar88
Zeer actief

blondie schreef: Is jouw antwoord het beste?
:mrgreen: Uiteraard.

Met een schokbandje kun je vast nog wel een leuke conversietherapie toepassen :LOL:
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Uh dat is het enige waar je op reageert? :scratch: op consequent zijn, niet laten rijden, nee is nee en eens flink doorpakken reageer je maar niet?
Wat voor reactie wil je? Ik heb het gelezen en ter info aangenomen. En nu?
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Dees en Maylo schreef: Dat gedrukte van andere honden reageer ik wel degelijk op hoor. Maar tijdens spel en het onderling doen ben ik er wat minder mee bezig. Maar zodra ik merk dat een andere hond het echt niet leuk vind dan grijp ik wel degelijk in.
Niet consequent dus. En dan is we nog de wederhelft die maar soort van half meedoet.

Ik kan me zo niet voorstellen dat brigitte haar bullen gezellig op vriendjes laat rijden.
Jammer dat gt's vrijwel altijd castratie aanraden om mee te beginnen, anders zou ik daar meer heil in zien.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat mijn vriend niks met de honden doet? Dat klopt. Hij laat ze ook niet uit, dus hij hoeft ook niet in te grijpen op dat moment.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Dees en Maylo schreef:
Lunatic schreef: Uh dat is het enige waar je op reageert? :scratch: op consequent zijn, niet laten rijden, nee is nee en eens flink doorpakken reageer je maar niet?
Niks hoor, het is wel duidelijk, je vind het focking irritant gedrag, bij de katten iig, maar je bent niet bereid er ook maar enige energie in te stoppen om het om te buigen en te laten stoppen.

Dan weten we de uitkomst ook al meteen :blauwoog:
dagmar88
Zeer actief

Al vanaf de eerste pagina is dat niet de gewenste input. Deze reu is heel anders dan 99,99% van de andere reuen.
Dat kan natuurlijk best. Van pioenroos neem ik het direct aan. :mrgreen: Consequentere mensen ken ik niet en ze hebben een geweldige band.

:80: Nu ik eens oude topics terug aan het lezen ben vind ik het toch best opmerkelijk.
Maylo was ook eerst poeslief, werd daarna onverwacht volwassen en minder vriendelijk, toen kwam een castratievraag vanwege dominantie en vervolgens had hij zaadlozingen in zijn slaap.
Is dat een bullenkwaal? Heb het werkelijk nog nooit meegemaakt.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Dees en Maylo schreef:
Niks hoor, het is wel duidelijk, je vind het focking irritant gedrag, bij de katten iig, maar je bent niet bereid er ook maar enige energie in te stoppen om het om te buigen en te laten stoppen.

Dan weten we de uitkomst ook al meteen :blauwoog:
Ja precies. Jij weet helemaal wat er ondertussen hier achter de schermen gebeurt en hoe ik met Droef om ga. Echt goed dat jij alles al weer.:E:
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:
dagmar88 schreef:

Wat bedoel je hier precies mee? Dat mijn vriend niks met de honden doet? Dat klopt. Hij laat ze ook niet uit, dus hij hoeft ook niet in te grijpen op dat moment.
Wat vind je daar zelf zo logisch aan? Denk je echt dat een spekenbonenbaas/niet op één lijn zitten én handelen geen consequenties heeft?
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Dees en Maylo schreef:
dagmar88 schreef:

Wat vind je daar zelf zo logisch aan? Denk je echt dat een spekenbonenbaas/niet op één lijn zitten én handelen geen consequenties heeft?
Je hebt gelijk, het ligt allemaal aan hem. Ga gelijk op zoek naar een ander vriendje!

Hij handelt heus wel als het moet wanneer hij erbij is. Er zullen er hier genoeg op het forum zitten waarbij 1 persoon vooral met de honden bezig is en de partner minder, ik denk dus wat echt dat het complete onzin is wat je nu wilt aangeven.
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Lunatic schreef: Dan weten we de uitkomst ook al meteen :blauwoog:
Misschien ook gewoon maar beter en veiliger. De omstandigheden zijn er niet naar en gaan er niet naar gemaakt worden.
Dan zou ik trouwens wel meteen echt castreren en alles wat daaruit voortvloeit voor lief nemen.
Anders zit je straks waarschijnlijk weer met verergerd gedrag. Langer dan een paar dagen en die paar dagen leveren al genoeg frustratie op.
dagmar88
Zeer actief

Dees en Maylo schreef: Je hebt gelijk, het ligt allemaal aan hem. Ga gelijk op zoek naar een ander vriendje!

Hij handelt heus wel als het moet wanneer hij erbij is. Er zullen er hier genoeg op het forum zitten waarbij 1 persoon vooral met de honden bezig is en de partner minder, ik denk dus wat echt dat het complete onzin is wat je nu wilt aangeven.
Dat staat er niet en ik heb niet graag dat er dingen bedacht worden die ik tussen de regels door zou bedoelen.
Ik schrijf namelijk gewoon wat ik wel bedoel.

Niet consequent zijn geeft ruimte en verwarring. Als dat al onzin is heb ik echt geen flauw idee wat wel in je straatje past.
Stellen waarbij dat kan hebben daar de honden naar. Dan had je daar voor moeten kiezen.
blondie
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:
Het is niet mijn vraag, wel een reactie o.a. van mij waarin bovenstaande geschreven is. En in mijn eigen reactie zeg ik al dat ik er wellicht compleet naast kan zitten.
Maar ter info aannemen is uiteraard prima. Maar ergens hoop ik dat het je aan het denken zet en dat je er naar handelt want misschien als je op die manier gaat handelen heb je over een maand of 2 weer een Droef die de dingen waar je je nu aan irriteert wel heeft afgeleerd of in ieder geval weer te bereiken is.

En jouw hond, maar jij hebt dit topic gestart en je krijgt behoorlijk wat reacties en verschillende inzichten.

De een zegt doen, hup castreren als je denkt dat het je helpt, een ander is daar wat genuanceerder in en probeert mee te denken in oplossingen of alternatieven om bepaald gedrag toch onder controle te krijgen zodat het weer gaat werken onderling.

Een vergelijk met jagen.. de ene zegt ze doen er verder geen kwaad mee en ze komen op een bepaald moment toch wel terug en al het wild wat wordt gepakt is toch al zwak.. terwijl een ander zegt toch wat liever de controle er zelf op te houden. De ene zet een stroomband in, een ander een lange lijn, weer een ander laat zijn hond nooit meer los, of er wordt herplaatst als er geen land meer mee te bezeilen is en de eigenaar kan verder niets met het gedrag omdat men geen zin heeft in moeilijk gedoe.
En eigenaren moeten altijd zelf beslissen wat ze doen, hoe ze het doen etc. maar zelf vind ik het soms wel jammer om te lezen als bepaalde opties worden weggewoven of worden weggezet als betweterig of irrelevant.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Dees en Maylo schreef:
Het is niet mijn vraag, wel een reactie o.a. van mij waarin bovenstaande geschreven is. En in mijn eigen reactie zeg ik al dat ik er wellicht compleet naast kan zitten.
Maar ter info aannemen is uiteraard prima. Maar ergens hoop ik dat het je aan het denken zet en dat je er naar handelt want misschien als je op die manier gaat handelen heb je over een maand of 2 weer een Droef die de dingen waar je je nu aan irriteert wel heeft afgeleerd of in ieder geval weer te bereiken is.

En jouw hond, maar jij hebt dit topic gestart en je krijgt behoorlijk wat reacties en verschillende inzichten.

De een zegt doen, hup castreren als je denkt dat het je helpt, een ander is daar wat genuanceerder in en probeert mee te denken in oplossingen of alternatieven om bepaald gedrag toch onder controle te krijgen zodat het weer gaat werken onderling.

Een vergelijk met jagen.. de ene zegt ze doen er verder geen kwaad mee en ze komen op een bepaald moment toch wel terug en al het wild wat wordt gepakt is toch al zwak.. terwijl een ander zegt toch wat liever de controle er zelf op te houden. De ene zet een stroomband in, een ander een lange lijn, weer een ander laat zijn hond nooit meer los, of er wordt herplaatst als er geen land meer mee te bezeilen is en de eigenaar kan verder niets met het gedrag omdat men geen zin heeft in moeilijk gedoe.
En eigenaren moeten altijd zelf beslissen wat ze doen, hoe ze het doen etc. maar zelf vind ik het soms wel jammer om te lezen als bepaalde opties worden weggewoven of worden weggezet als betweterig of irrelevant.
Ik lees alles en neem alles mee. Ik reageer niet op elk punt omdat daar vrijwel geen beginnen aan is. Hele lappen tekst en dan punt voor punt alles uitkauwen zie ik het nut niet van in, maar ik lees het wel en neem dat gewoon mee.

Zoveel mensen, zoveel meningen en inzichten. Nu is het aan mij om te kijken wat het best voor mij en Droef werkt om hiermee aan de slag te gaan.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik ben het met Blondie eens, in de zin dat het nu onduidelijk is wanneer rijden wel en niet mag. Verbied het eens helemaal. Niet onmogelijk dat dit gedrag dan grotendeels uitdooft.
Ik zie aan mijn eigen honden dat als ze de kans krijgen bepaald ongewenst gedrag te herhalen, het heel snel een gewoonte wordt. Als je het dan een tijd helemaal onmogelijk maakt om het gedrag te vertonen, wordt de drang op een gegeven moment stukken minder. In dit geval is rijden dan geen manier meer om spanning, van elke aard dan ook, af te reageren.
Juist omdat je geen grote voorstander van castreren bent, en Droef zijn spieren hard nodig heeft, zou ik hiervoor gaan. Als het niet werkt, kun je altijd nog castratie overwegen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Ik ben het met Blondie eens, in de zin dat het nu onduidelijk is wanneer rijden wel en niet mag. Verbied het eens helemaal. Niet onmogelijk dat dit gedrag dan grotendeels uitdooft.
Ik zie aan mijn eigen honden dat als ze de kans krijgen bepaald ongewenst gedrag te herhalen, het heel snel een gewoonte wordt. Als je het dan een tijd helemaal onmogelijk maakt om het gedrag te vertonen, wordt de drang op een gegeven moment stukken minder. In dit geval is rijden dan geen manier meer om spanning, van elke aard dan ook, af te reageren.
Juist omdat je geen grote voorstander van castreren bent, en Droef zijn spieren hard nodig heeft, zou ik hiervoor gaan. Als het niet werkt, kun je altijd nog castratie overwegen.
Dat is inderdaad nu mijn volgende aanpak is, in combinatie met de druppels voor nu. Nou weet ik ook dat hij over een paar weken waarschijnlijk zichzelf wel weer is want dat is alles hier weer loops geweest, en dan is het even aankijken wat er over circa een half jaar gebeurt.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”