Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tandbehandeling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

tandbehandeling

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik vind de tandbehandeling zo duur. Zeker voor onze schotse collie omdat collie niet onder normale narcose mogen (wordt hun dood) Wat zijn zo ongeveer de kosten bij jullie dierenarts?
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Dat kan ik je woensdag vertellen. Dan heb ik namelijk een afspraak gemaakt voor onze Ramyra. Ik durfde niet te vragen hoeveel het gaat kosten. Het moet namelijk toch gebeuren. Haar gebit zit er niet uit. :roll:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gyanty
Zeer actief

Winnie is nu een jaar bij ons en eigenlijk ziet haar gebit er ook niet uit. Maar ik vertrouw onze buurtdierenarts niet met collienarcose, dus wil ik naar de dure dierenkliniek, maar dat zijn voor deze arme student best veel centjes en eigenlijk wil ik het laten doen nog voor de stamboomlozekeuring!
Afbeelding
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Wat bedoel je precies met "ziet er niet uit".

Staan de tanden schots en scheef? Problemen met ontstekingen of is het tandsteen.

Om tandsteen te verwijderen hoeven ze niet persee onder narcose. De dierenpensionhoudster waar Rockey naar toe ging als wij op wintersport gingen heeft het zo een keer verwijdert zonder narcose of niks.

En als het tandsteen is laat de hond dan maar eens een paar weken lekker op een hard bot kauwen.
Wedde dat die tanden er binnen de korste keren weer mooi uitzien.

Schots en scheve tanden zou ik... mits de hond er geen last van heeft niks aan laten doen.
En ja ontstekingen en zo... tja wat moet gebeuren moet gebeuren maar dan inderdaad wel bij een dierenarts die je vertrouwd.
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

miranda schreef:Wat bedoel je precies met "ziet er niet uit".

Staan de tanden schots en scheef? Problemen met ontstekingen of is het tandsteen.

Om tandsteen te verwijderen hoeven ze niet persee onder narcose. De dierenpensionhoudster waar Rockey naar toe ging als wij op wintersport gingen heeft het zo een keer verwijdert zonder narcose of niks.

En als het tandsteen is laat de hond dan maar eens een paar weken lekker op een hard bot kauwen.

Schots en scheve tanden zou ik... mits de hond er geen last van heeft niks aan laten doen.
En ja ontstekingen en zo... tja wat moet gebeuren moet gebeuren maar dan inderdaad wel bij een dierenarts die je vertrouwd.
Niets aan toe te voegen!! :ok:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ramyra stinkt enorm uit haar straatje. Op botten kauwen doet ze niet, ik denk dat het zeer doet. Dus een behandeling is wel nodig.
Ze slikt ook dagelijks medicijnen tegen incontinentie, misschien dat ze daarom ook een slechter gebit dan de andere honden. Nicky is twee jaar ouder en haar gebit is veel schoner.
Groetjes van Charlotte
miranda

Hoi Charlotte
Je schrijft dat Ramyra niet op botten kauwt en omdat dat komt omdat het volgens jou zeer doet.

Maar heeft ze ooit wel eens op botten gekauwt????

Stom om te zeggen maar een hond gaat niet zomaar op een bot lopen kauwen.

Cyber en Duncan hebben het ook moeten leren en dan nog een kaal bot (zoals die witte botten die je kunt kopen) vinden ze geen fluit aan en laten die links liggen.

Maar mergpijpen, knoken, gerookte botten... vinden ze heerlijk, totdat het heerlijks er vanaf is geknaagd en dan ligt het bot daar weer te liggen.

Waar je ook de tanden mee kunt laten poetsen is
Bullepees
Pensstaafjes
Rask

Of lekker laten spelen met zo'n touw.
Sento
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sento »

Ik ben erg benieuwd wat het kost om tandsteen te laten verwijderen!
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

miranda schreef:
Maar mergpijpen, knoken, gerookte botten... vinden ze heerlijk, totdat het heerlijks er vanaf is geknaagd en dan ligt het bot daar weer te liggen.
Zijn dat botten van de slager?
Groetjes van Charlotte
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

gerookte botten kan je in de dierenwinkel kopen.
miranda

Sjalot schreef:
miranda schreef:
Zijn dat botten van de slager?
Ja in iedergeval waar een beetje vlees aan zit :mrgreen:
Ik bedoel als wij kunnen kiezen tussen een heerlijk kippenpootje of een afgekloven bot, dan wisten wij het ook wel :mrgreen:

Die gerookte botten komen van de dierenzaak.
Maar daar zit ook iets aan wat ze lekker kunnen peuzelen.

Maar doordat ze het vlees of het merg of het kraakbeen er lekker van af pluizen wordt het tandsteen daardoor verwijdert en krijgt de hond weer witte tanden ipv geel

Zie het maar als een soort van tanden poetsen.
Als wij mensen gewoon eten en drinken en onze tanden niet zouden poetsen dan zouden ze ook geel en onder de tandsteen zitten.

De dieren in het wild eten vlees en botten, hierdoor blijven hun tanden ook schoon en zit er iets tussen hun tanden dan gaan ze wel op een stuk hout lopen knagen waardoor het hout wat splijt en fungeert als een soort van flos/tandenstoker

Maar onze honden leven niet meer in het wild.
Ze krijgen water en brok/blik voorgeschoteld, iets wat ze zo hap slik weg naar binnen werken.
En die tanden dan???? Daar blijft vanalles aan en op en achter hangen.
Dan kan gaan stinken, (wij ruiken ook niet fris uit ons straatje als wij niet poetsen)

Daardoor is op iets "kauwen" zo belangrijk.
De ene hond knaagt op een touw
De andere pluist zijn tennisbal helemaal kaal
Weer een andere hond krijgt een bot.
allemaal met 1 doel
Tandonderhoud
gyanty
Zeer actief

miranda schreef:Wat bedoel je precies met "ziet er niet uit".

Nee de tanden staan niet schots en scheef nee, alles netjes op een rij. Veel tandsteen en 1 dooie hoektand (maar die hoeft er niet uit zo lang hij geen problemen veroorzaakt.) Ze stinkt ontzettend uit haar mond vandaar eigenlijk ook een behandeling, maar misschien is een enkele tandsteenbehandeling beter, zeker omdat het om een collieachtige gaat (narcose kan voor hen nogal eens fataal aflopen!) en ook omdat ze al 10 jaar is en nog steeds niet in de beste conditie. Ik speel veel met het flostouw, maar ze houdt het niet echt goed vast, daar moet ik veel moeite voor doen, maar dan flossen we even lekker :mrgreen: Verder krijgt ze gewone dierenwinkel botten, maar te harde krijgt ze met haar tanden niet weg. Ze eet ook heel onhandig, dus soms denk ik dat ze pijn heeft, omdat ze zo voorzichtig eet, maar als ik haar dan weer zie spelen lijkt me dat dan toch weer niet. Verder speelt ze veel met stokken, maar meer dan halen en afgeven doet ze daar niet mee.

Verder vind ik zo'n slecht ruikende hond met een slecht uitziend gebit ook een beetje een verwaarloosd uiterlijk geven. Ze is nogal een hijger en haar tanden zie je dus geregeld, dus het zo mooi zijn als ze wat witter zijn.

Kan je nog wat meer over botten vertellen en misschien of zij die wel zal eten omdat ze andere harde botten van de dierenwinkel ook niet aanraakt? Ik als vegatarier ben niet zo into vlees en alles, dus tja moet een beetje voorgelicht worden, want al ben ik vegatarier dat ga ik niet van mijn honden maken hoor!

Oh ja vergeet ik, ik poets haar tanden ook nog ongeveer 1 keer per week, met een speciale spray (van de trimsalon gekregen)
Afbeelding
miranda

Die collie-narcose is idd een probleem (Heb zelf 10 jaar een collie gehad ;) ) En zeker als ze al zo oud zijn.

Ja wat valt er nog meer te vertellen over botten.

Je zou kunnen proberen of e.e.a. schoner wordt met bijvoorbeeld een mergpijp van de slager
Let dan wel op dat je om een grote mergpijp vraagt dit om vastzitten om de onderkaak van de Collie (die toch al lekker spits is) te voorkomen.

Na een uurtje of 2 lekker kluiven moet je toch al redelijk wat verschil zien aan de tanden.

Maar ja je schrijft ook dat ze al botten krijgt van de winkel... en dat je haar tanden poetst enz enz. Dus het gebit wordt toch wel verzorgt.
Dus de bekgeur kan van die ene wat rottende tand komen of het komt elders vandaan (maag)

Misschien dat je toch eens langs de DA kunt gaan om te vragen hoe en wat.
Ik weet niet hoe jouw hond is onder andermans handen, maar zoals ik al schreef hebben ze toen in het pension ook mijn Collie zijn tanden schoongemaakt en dit zonder narcose.
Wellicht dat de DA dat ook wel kan zonder narcose.
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Die gerookte botten zijn best gevaarlijk hoor, door de behandeling kunnen ze gaan splinteren.
De beste tandenborstel voor je hond is of een hele lap pens (dus niet gemaald) of een rauw (!) kalfs- of lamsribje.....Die verteert gewoon. Wel na een maaltijd geven.

Alle botten die behandeld zijn (dus praktisch alle botten die in de dsz liggen) splinteren.

Peet
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Nou, Ramyra is vandaag behandeld en het was hard nodig ook zei de dierenarts.

Kosten:
1 narcose injectie 27,06
1 saneren gebit 52,40
1 polijsten gebit 15,80
1 tegenprik 15,68
1 antibiotica injectie 7,18
14 tabletten antibiotica 20,55
In totaal: 138,67

Ramyra weegt 42 kilo.
Groetjes van Charlotte
gyanty
Zeer actief

miranda schreef:Die collie-narcose is idd een probleem (Heb zelf 10 jaar een collie gehad ;) ) En zeker als ze al zo oud zijn.

Ja wat valt er nog meer te vertellen over botten.

Je zou kunnen proberen of e.e.a. schoner wordt met bijvoorbeeld een mergpijp van de slager
Let dan wel op dat je om een grote mergpijp vraagt dit om vastzitten om de onderkaak van de Collie (die toch al lekker spits is) te voorkomen.

Na een uurtje of 2 lekker kluiven moet je toch al redelijk wat verschil zien aan de tanden.

Maar ja je schrijft ook dat ze al botten krijgt van de winkel... en dat je haar tanden poetst enz enz. Dus het gebit wordt toch wel verzorgt.
Dus de bekgeur kan van die ene wat rottende tand komen of het komt elders vandaan (maag)

Misschien dat je toch eens langs de DA kunt gaan om te vragen hoe en wat.
Ik weet niet hoe jouw hond is onder andermans handen, maar zoals ik al schreef hebben ze toen in het pension ook mijn Collie zijn tanden schoongemaakt en dit zonder narcose.
Wellicht dat de DA dat ook wel kan zonder narcose.
Zo'n mergpijp kan je gewoon bij de gewone normale slager halen? Of moet ik dan al bij speciale slager zijn? En inderdaad, met collie in de bek met botten is oppassen geblazen, behalve veel ruimte bij de naast elkaar liggende tanden, moet ik regelmatig een stuk bot (wat zachter bot) van haar verhemelte halen.

Mmmmh die kosten vrolijken mij weer op....... 8O , ik kijk toch geloof ik naar een goedkopere behandeling uit
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij Dier en Zorg mag je je hond 1x in de twee jaar 'n 'tandbehandeling' laten geven. Niet dat ik het doe totdat het nodig is, maar ja, dan hoef je niet naar de kosten te kijken. Tirsa is 4 en ik zie geen tandsteen zitten. M'n katten hebben ook niets aan hun tanden. Soms 'n heel klein beetje tandsteen dat de dierenarts er zo af kan halen (ja ook bij m'n katten). Ze krijgen bij mij meestal alleen brokjes en geen zacht vlees en Tirsa knauwt op 'n Nylabone.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”