Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brokjes met varkensvlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marieke23

Brokjes met varkensvlees

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Dag, ik weet natuurlijk dat varkensvlees in de hondenbrok veilig zou moeten zijn, want de varkenspest, aujezki komt hier niet meer voor. Varkensvlees wordt dan ook steeds meer gebruikt voor de hondenbrok.

Echter dit weekend las ik dat er borden neergezet worden met waarcshuwingen geen etenswaren in de natuur achter te laten omdat er varkenspest vanuit ver weg in Belgie is aangekomen. Een broodje worst, dat besmet vlees bevat, kan opgegeten worden door een wildzwijn en zo dit zwijn besmetten met varkenspest.
Als worst , en dat is natuurlijk geen rauwe worst, al de besmetting over kan brengen, hoe zit het dan met varkensvlees in de hondenbrok?
Wordt er gecontroleerd op varkenspest voor het vlees wordt verwerkt? Brokjes worden meestal in het buitenland, met buitenlands vlees gemaakt.
Varkenspest is niet gevaarlijk voor de mens, maar wel voor de hond. En is deze varkenspest gelijk aan aujezki? Ik heb in ieder geval een proefzakje platinum iberisch varken weggedaan.

Komt meteen de volgende vraag, als een voederfabrikant varkensvlees verwerkt, hoe veilig zijn dan, van dezelfde fabrikant, de andere brokjes waar dit niet in zit.
Zucht, kan iemand mij gerust stellen?
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Brokjes met varkensvlees

Ongelezen bericht door Floortje »

De hond is geen tussengastheer van de Afrikaanse varkenspest. Dus tenzij je die hondenbrokken aan wilde zwijnen gaat voeren is er geen gevaar voor de volksgezondheid.

Aujeszky is een totaal ander virus dan de Afrikaanse varkenspest (wat ook weer iets anders is dan de klassieke varkenspest) en dat speelt alleen bij rauw vlees (dus geen brokken of gebakken karbonades).

hier wat leesvoer
https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... arkenspest

https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... pest-2.htm

edit: linkjes toegevoegd
Laatst gewijzigd door Floortje op 08 okt 2018 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marieke23 schreef:En is deze varkenspest gelijk aan aujezki?
Dat had je zelf toch wel even op kunnen zoeken voor je dingen weg gaat gooien :mrgreen:

Aujeszky is pseudorabiës, veroorzaakt door een herpesvirus, geen AVP/afrikaanse varkenspest.

AVP kan overgedragen worden door honden, via bloed of mest in de vacht wanneer ze in contact zijn geweest met besmette wilde zwijnen.
Voor de hond zelf is het niet gevaarlijk.
Het aujeszky virus is wel gevaarlijk, maar overleeft verhitting en uitdroging niet.
Je hond kan dus gewoon veilig brokken en gepofte of gedroogde varkensoren/neuzen/staarten eten. Zelfs als het vlees al besmet was, is er geen risico meer.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Wat hierboven gezegd is inderdaad. Het gaat om de Afrikaanse varkenspest (AVP). Dit wordt veroorzaakt door een virus dat alleen besmettelijk is voor varkens/zwijnen, dus geen probleem voor honden :wink:

Voor wat betreft de veiligheid van andere soorten brok (ook al is dit niet besmettelijk voor honden), er worden regelmatig verslepingsonderzoeken gedaan. Dat wil zeggen dat ze gaan kijken wat er aan voer/grondstoffen achter blijft in de productielijn nadat ze een voer gemaakt hebben wat dan bij het volgende voer kan komen. Het percentage dat achter blijft kan invloed hebben op het voer dat je daarna mag maken. Maar ik weet eigenlijk niet zeker in hoeverre dat bij hondenvoer aan de orde is. Bij veevoer kan het zijn dat een bedrijf voer maakt voor verschillende diersoorten en wat bij de ene diersoort toegestaan is aan gehaltes/producten, is dat niet altijd bij de andere diersoort. Dus daar is dat denk ik belangrijker dan wanneer er alleen hondenbrok geproduceerd wordt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

oer het algemeen worden varkens producten verhit en zijn ze dus redelijk steriel voor ze de productie lijn verlaten... er is maar weinig dat die temperaturen overleeft..
Marieke23

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Dank jullie wel.!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”