Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Loops
Moderator: moderatorteam
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Loops
Keetje is dus loops. Het het is heel suf maar ik worstel er een beetje mee. Keetje is mijn derde teef dus ik zou toch eigenlijk onderhand wel moeten weten hoe of wat..
Maar goed Dushi kreeg bmo na haar eerste loopsheid dus die is toen geholpen, Lizzie een keer of vier en toen geholpen, dus dat is ook alweer even geleden.
Ik dacht ik ga aan de Google om te zien of ik daar mijn kennis wat op kan halen.
Daar lees ik dus dat je de hond vanaf de eerste dag van de loopsheid niet meer los kan lopen en je ok niet ergens moet lopen waar andere honden loslopen omdat reuen niet meer luisteren met een loopse teef in de buurt. Ik heb keetje tot nu toe losgelaten, ze zit pas op dag 5. En ben in het bos wel op plekken gaan lopen die heel rustig zijn maar ik kan daar wel een loslopende hond tegenkomen ( hoewel het stuk waar ik nu loop officieel aanlijngebied is). Hoe doen jullie dat?
En hoe zie je bij een hond die de staart hoog draagt dat ze gaat " staan"? Ik heb het bij hen van de honden ooit gezien. Dat ligt vast aan mij....
Maar goed Dushi kreeg bmo na haar eerste loopsheid dus die is toen geholpen, Lizzie een keer of vier en toen geholpen, dus dat is ook alweer even geleden.
Ik dacht ik ga aan de Google om te zien of ik daar mijn kennis wat op kan halen.
Daar lees ik dus dat je de hond vanaf de eerste dag van de loopsheid niet meer los kan lopen en je ok niet ergens moet lopen waar andere honden loslopen omdat reuen niet meer luisteren met een loopse teef in de buurt. Ik heb keetje tot nu toe losgelaten, ze zit pas op dag 5. En ben in het bos wel op plekken gaan lopen die heel rustig zijn maar ik kan daar wel een loslopende hond tegenkomen ( hoewel het stuk waar ik nu loop officieel aanlijngebied is). Hoe doen jullie dat?
En hoe zie je bij een hond die de staart hoog draagt dat ze gaat " staan"? Ik heb het bij hen van de honden ooit gezien. Dat ligt vast aan mij....
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
- Aantal honden: 1
Re: Loops
Ik laat Loesje de eerste week nog loslopen. Als ze begint af te dwalen en haar neus de hele tijd de lucht in gaat, moet ze vast. Zoek de rustige plaatsen op waar ik niet elke 3 stappen iemand tegen kom.
Tegen de tijd dat ik denk dat ze dekrijp is, tik ik net boven de staartaanzet. Gaat de staart meteen opzij en wiegelt ze met haar kontje dan vind ik het tijd om extra voorzichtig te zijn. Dan mag ze ook niet meer alleen in de tuin.
Tegen de tijd dat ik denk dat ze dekrijp is, tik ik net boven de staartaanzet. Gaat de staart meteen opzij en wiegelt ze met haar kontje dan vind ik het tijd om extra voorzichtig te zijn. Dan mag ze ook niet meer alleen in de tuin.
Groetjes, Terry
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik laat ze eigenlijk continu los, mocht ik een andere hond tegen komen dan lijn ik ze ff snel aan. Maar ik heb dan brave hondjes
Sommige teven naaien er ineens tussen uit als ze denken dat er een reu in de buurt is, weet dus niet of jou hond een ''slettebak'' is 

- Miezemuis
- Zeer actief
Tsja dat weet ik ook niet. Volgens mij niet. Ze vind reuen die nu snuffelen maar gek. Ze heeft niet zo'n hekel eraan als Lizzie had, maar vindt reuen ook niet perse interessant. Maar ja als ze dadelijk zin heeft een ze is weg dan ben te laatLizzie. schreef:Ik laat ze eigenlijk continu los, mocht ik een andere hond tegen komen dan lijn ik ze ff snel aan. Maar ik heb dan brave hondjesSommige teven naaien er ineens tussen uit als ze denken dat er een reu in de buurt is, weet dus niet of jou hond een ''slettebak'' is

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dat verschilt inderdaad per teef, ik heb hier een hond rond lopen die op de 21 ste dag is verwekt van loopsheid van mamsNanna schreef:Csikasz heeft ook haar hele loopsheid losgelopen maar ja, dat is er ook eentje die er niet tussenuit naait al had je het graag.
De meeste teven zijn rond hun 12e/14e dag dekrijp, al kan dat wel verschillen dus hou dat in de peiling.
:

- Miezemuis
- Zeer actief
Keetje loopt niet weg, maar neemt wel veel ruimte, dus als ze weg gaat is ze dan ook wel echt weg. Ik denk dat ik maar een sleeplijn ga kopen want Keetje geniet enorm van loslopen.Nanna schreef:Csikasz heeft ook haar hele loopsheid losgelopen maar ja, dat is er ook eentje die er niet tussenuit naait al had je het graag.
De meeste teven zijn rond hun 12e/14e dag dekrijp, al kan dat wel verschillen dus hou dat in de peiling.
Belangstelling van reuen kan enorm variëren. De ene staat op de eerste dag al opstappogingen te ondernemen terwijl de volgende er verveeld bij staat en op het juiste ogenblik razendsnel de teef dekt
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Lily laat ik vanaf de derde dag niet meer los. Uit ervaring weet ik dat vruchtbare dagen heel grillig kunnen zijn, dus ik neem liever het zekerder voor het onzekere. Ze taait er ook gerust tussenuit. Gelukkig heeft ze geen lange loopsheid: na 2,5 week vanaf de eerste druppel is het wel gedaan.
Gaan staan vind ik duidelijk te zien. Het staartje is dan helemaal tegen de zijkant van het lijf gekruld en het kontje gaat een beetje omhoog.
Gaan staan vind ik duidelijk te zien. Het staartje is dan helemaal tegen de zijkant van het lijf gekruld en het kontje gaat een beetje omhoog.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Tess heeft bij haar eerste loopsheid wel gewoon losgelopen. Wel heb ik de plekken gemeden waar we zo goed als zeker honden konden tegenkomen.
Ik laat Sofi gewoon loslopen, de hele loopsheid door. Ik kies dan wel wat rustigere plekken uit, maar hoewel ze een slettebak is weet ze wel waar haar prioriteiten liggen. Luisteren naar mij. Ik zou er bij Keetje dan maar een sleeplijn aanhangen inderdaad, als die van het ruimte pakken is 

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
De eerste loopsheid ging ik met Shira gewoon naar het losloopgebied. Zij luistert zelf heel goed. Waar ik niet op gerekend had was dat er ineens twee grote reuen zonder baas voor onze neus stonden. Ik had de grootste moeite om ze weg te houden bij Shira. Het is dat ze ze zelf nog afsnauwde maar anders had ik denk ik best wel een probleem gehad met drie grote honden in m'n eentje.
Dus nu ga ik de eerste en de derde week naar het strand waar het heel rustig is en ik andere honden en bazen ruim aan zie komen lopen. Dus ik zie al in de verte welke baas bij welke hond hoort en al komt de hond naar ons, die baas ziet dat ook direct. En de middelste week loopt ze aangelijnd en ga ik in de buurt met haar met de bal gooien en zoekspelletjes doen.

Dus nu ga ik de eerste en de derde week naar het strand waar het heel rustig is en ik andere honden en bazen ruim aan zie komen lopen. Dus ik zie al in de verte welke baas bij welke hond hoort en al komt de hond naar ons, die baas ziet dat ook direct. En de middelste week loopt ze aangelijnd en ga ik in de buurt met haar met de bal gooien en zoekspelletjes doen.
- Miezemuis
- Zeer actief
Ik vond het bij Lizzie ook echt de beste keuze ooit. Die viel rond en met haar loopsheid soms wel 8 kilo af. En was ook een vieslel die zichzelf niet verzorgde. Men wat een rust gaf dat.Nanna schreef:Ik laat mijn teven castreren. Wát een zalige rust
- Miezemuis
- Zeer actief
Keetje verzorgt zich ook amper. Die loopt nu in een oude onderbroek van dochter. Ze voelt zich daar prima bij, dus ik ook. Zeker nadat ik met mijn sokken in een plasje bloederige zooi was gaan staan. Geen freebleeding hier.Nanna schreef:Nou, Csikasz likt er wel op los maar bloed in vilten, dat ga je op een gegeven moment toch ruiken. Dus die zat regelmatig met haar Hongaarse köt in een schaal met sop. Ik wil er toch niet mee fokken en heb nul zin in die bloedzooi, geilende reuen en schijnzwangerschappen. En eigenlijk bevalt castratie van een teef mij altijd opperbest. Niets dan gelijkmatige teven en voor de moeder aller baarmoederontstekingen, uiteraard op zondag, hoef ik ook niet meer te vrezen.Miezemuis schreef: En was ook een vieslel die zichzelf niet verzorgde.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Sam hoef ik ook niet aan te lijnen voor het weglopen. Jelka ging ook geen kant op als ze hoogloops was. Ik hou Sam wel aan de riem om wat meer controle te hebben als er andere honden in de buurt zijn of als Pepe het alsnog in zijn bol krijgt. We gaan nooit naar losloopgebieden maar gewoon naar het bos. Ik pas de wandelingen niet aan als ze loops is.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Hier is csiva dan nu gecastreerd maar die liep de hele loopsheid gewoon los. Fiji net zo. Ik heb dan wel een intacte reu in huis maar ook dat gaat eigenlijk heel makkelijk. Dumás heeft 2 nachten dat hij ons 1x wakker joelt en dat is het dan. Zelfs met een dekrijpe Fiji laat ik ze alle 4 in mn eentje uit 

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Jurek en Jelka die wilden niet eens apart uitgelaten worden want als de ene thuis moest blijven tijdens de loopsheid, wilde de andere niet mee.Machie schreef:Hier is csiva dan nu gecastreerd maar die liep de hele loopsheid gewoon los. Fiji net zo. Ik heb dan wel een intacte reu in huis maar ook dat gaat eigenlijk heel makkelijk. Dumás heeft 2 nachten dat hij ons 1x wakker joelt en dat is het dan. Zelfs met een dekrijpe Fiji laat ik ze alle 4 in mn eentje uit
Pepe en Sam laat ik ook gewoon samen uit. De enige weken per jaar dat ik er van overtuigd ben dat die kleine de benen niet neemt.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik laat ze ook los. Ze zitten nog samen tot de dekrijpe dagen, daarna even een week apart.
Ik ga mijn hond niet gaan aanlijnen omdat een ander zijn hond niet onder controle kan houden
en dan nog maakt het niet uit als mijn hond aan de riem is me dunkt.
Ik train ook gewoon door op de HS.
Ik ga mijn hond niet gaan aanlijnen omdat een ander zijn hond niet onder controle kan houden

Ik train ook gewoon door op de HS.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila loopt de hele loopsheid gewoon los. Ik ga dan wel naar heel rustige plekken waar we zelden iemand tegenkomen en lijn haar even aan als ik een andere hond aan zie komen.
Taartje loopt nooit los en dus ook niet tijdens de loopsheid.
Bij Mila en Taar is het goed te zien als ze dekrijp zijn. Ik zie het sowieso aan Amoz en ze gaan heel duidelijk staan met hun staart heel ver naar de zijkant gedraaid als ze een andere hond zien of als je op hun kont kriebelt. Met een hooggedragen krulstaart is dat inderdaad misschien anders.
Taartje loopt nooit los en dus ook niet tijdens de loopsheid.
Bij Mila en Taar is het goed te zien als ze dekrijp zijn. Ik zie het sowieso aan Amoz en ze gaan heel duidelijk staan met hun staart heel ver naar de zijkant gedraaid als ze een andere hond zien of als je op hun kont kriebelt. Met een hooggedragen krulstaart is dat inderdaad misschien anders.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik hoor wel vaker dat teven bij de eerste loopsheid eigenlijk nog helemaal niet door hebben wat er aan de hand is... Dat zou ik dus maar niet als maatstaf houden voor hoe volgende loopsheden gaan
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Noortje heb ik laten helpen, mede omdat het beeld tijdens de trainingen super veranderde omtrent de loopsheden en ze thuis niks maar dan ook niks van andere honden pikte. Loslopen ging prima, ze komt als ik haar roep en gaat niet uit beeld.
We hebben nu een beauceron reu erbij en ik wilde echt geen oepsnest.
Ik hoop dat haar vacht wat onder controle blijft..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Noortje heb ik laten helpen, mede omdat het beeld tijdens de trainingen super veranderde omtrent de loopsheden en ze thuis niks maar dan ook niks van andere honden pikte. Loslopen ging prima, ze komt als ik haar roep en gaat niet uit beeld.
Je moet gewoon doen, waar je jezelf het fijnste bij voelt. Iedere hond is anders.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
lucky heeft nu haar 2e loopsheid en die is heel anders dan de 1e. Ze houd zich goed schoon maar komt echt niet van de lijn. Als ze een reu ziet dan is het gelijk piepen en aandacht trekken. Ze is nu op haar hoogte punt en was bij de vorige loopsheid Spikey niet in haar geïnteresseerd nu is hij helemaal opgewonden. Lucky ook maar eigenlijk vond zij Laika leuker. Sinds gisteren is Spikey ook wel erg leuk.
Hier zie je het omdat ze met haar kont tegen de neus van zowel Spikey als Laika drukt.
Hier zie je het omdat ze met haar kont tegen de neus van zowel Spikey als Laika drukt.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nou, als eigenaar van zowel intacte reuen als teven vind ik het wel dubbel..loopse teven los laten lopen in een gebied waar ook andere honden lopen (na de eerste week) vind ik asociaal, sorry. Behalve het risico dat je eigen teef er tussenuit glipt (het heet niet voor niets loops, en onder invloed van hormonen kunnen honden dingen doen die ze anders noooooit doen
) breng je er ook mogelijk andere reuen mee in gevaar. Nilo hier is intact en best heel makkelijk ermee. Als het niet dekrijp is maakt hij zich niet druk. Maar als het dat wel is weet hij dat ook, en dan is het instinctief dat hij wil dekken. Daar is bij 99% van de reuen niet tegenop te trainen, plus dat een reu zo'n dekrijpe teef al veel eerder heeft gesignaleerd dan de eigenaar. Als je als reu eigenaar en beetje ontspannen wil wandelen ben je dus ook afhankelijk van teefeigenaren die zich een beetje aanpassen.
Als iemand z'n hond los heeft lopen ga ik er dus vanuit dat de mijne ook los kunnen blijven. Als iets vast loopt lijn ik de mijne ook aan voor de zekerheid en als hij zo, zonder de kans te krijgen om te snuffelen, langs een loopse teef loopt kan hij gewoon weer los als we er voorbij zijn. Als die (dekrijpe) teef echter losloopt en hij dus ook, en hij krijgt het door, dan kan ik rennen en hem de rest van de wandeling aangelijnd houden omdat 'ie anders weg is. En dan hebben we het nog even niet over het risico dat een reu er echt vandoor gaat omdat 'ie een loopse teef ruikt en bijvoorbeeld een drukke weg probeert over te steken.
Dus hier lopen ze de eerste week nog los maar lopen we op rustige momenten, daarna gaan ze aan de (flex)lijn en waarschuw ik mensen van een afstand als ze een hond bij zich hebben. Zodra ze dekrijp zijn komen we zeker 3 dagen gewoon even niet in het bos en ze gaan pas weer los als het helemaal voorbij is, na zeker 3 weken. Het is voor de teefeigenaar gemiddeld maar eens per half jaar, dat is echt te overzien. Als iedere teef eigenaar z'n honden maar gewoon los blijft gooien vergal je het wel behoorlijk voor de reuen, vind ik.
En voordat ik nu alle "ja maar ik" krijg: ik heb het hier specifiek over een losloopgebied of gebied waarvan je weet dat er meer honden komen. Als jij met je dekrijpe teef in de middel of nowhere wil lopen heb ik daar geen mening over

Als iemand z'n hond los heeft lopen ga ik er dus vanuit dat de mijne ook los kunnen blijven. Als iets vast loopt lijn ik de mijne ook aan voor de zekerheid en als hij zo, zonder de kans te krijgen om te snuffelen, langs een loopse teef loopt kan hij gewoon weer los als we er voorbij zijn. Als die (dekrijpe) teef echter losloopt en hij dus ook, en hij krijgt het door, dan kan ik rennen en hem de rest van de wandeling aangelijnd houden omdat 'ie anders weg is. En dan hebben we het nog even niet over het risico dat een reu er echt vandoor gaat omdat 'ie een loopse teef ruikt en bijvoorbeeld een drukke weg probeert over te steken.
Dus hier lopen ze de eerste week nog los maar lopen we op rustige momenten, daarna gaan ze aan de (flex)lijn en waarschuw ik mensen van een afstand als ze een hond bij zich hebben. Zodra ze dekrijp zijn komen we zeker 3 dagen gewoon even niet in het bos en ze gaan pas weer los als het helemaal voorbij is, na zeker 3 weken. Het is voor de teefeigenaar gemiddeld maar eens per half jaar, dat is echt te overzien. Als iedere teef eigenaar z'n honden maar gewoon los blijft gooien vergal je het wel behoorlijk voor de reuen, vind ik.
En voordat ik nu alle "ja maar ik" krijg: ik heb het hier specifiek over een losloopgebied of gebied waarvan je weet dat er meer honden komen. Als jij met je dekrijpe teef in de middel of nowhere wil lopen heb ik daar geen mening over

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Nee hoor, die gaan ook zo staanDeDiana schreef: Bij Mila en Taar is het goed te zien als ze dekrijp zijn. Ik zie het sowieso aan Amoz en ze gaan heel duidelijk staan met hun staart heel ver naar de zijkant gedraaid als ze een andere hond zien of als je op hun kont kriebelt. Met een hooggedragen krulstaart is dat inderdaad misschien anders.

-
- Zeer actief
Ik ben ook echt verbaasd over wat ik hier lees. Ik heb tot nu toe één keer meegemaakt dat we een loopse teef tegenkwamen in losloopgebied. Zowel Jip als de reu van mijn zus, hadden dat al snel door uiteraard. Niet echt handig hè. Overigens was het voor die teef ook geen fijne, ontspannen wandeling. Even een paar dagen het bos in met een lijntje eraan is een kleine moeite toch?Maeve schreef:loopse teven los laten lopen in een gebied waar ook andere honden lopen (na de eerste week) vind ik asociaal, sorry. Behalve het risico dat je eigen teef er tussenuit glipt (...) breng je er ook mogelijk andere reuen mee in gevaar.
(...)
Het is voor de teefeigenaar gemiddeld maar eens per half jaar, dat is echt te overzien. Als iedere teef eigenaar z'n honden maar gewoon los blijft gooien vergal je het wel behoorlijk voor de reuen, vind ik.

- Miezemuis
- Zeer actief
Ik ben gisteren in de wijk gebleven. Serieus 3 loslopende reuen weg moeten sturen. In het bos kom ik amper iemand tegen. Overigens is mijn bos dis officieel geen losloopbos, maar ik zie zelden een aangelijnde hond.
- Miezemuis
- Zeer actief
Nou...... vanmorgen kwam ik beneden en Keetje leek een beetje sip. Ik denk dan neem ik haar even mee min dochter naar school brengen. Dat vindt ze heel leuk... want kinderen.
Maar elke hond die er ook maar op grote afstand zagen werd aangepiept. Ze wilde er ook echt naar toe. Die gaat dus even niet meer los....
Maar elke hond die er ook maar op grote afstand zagen werd aangepiept. Ze wilde er ook echt naar toe. Die gaat dus even niet meer los....
- Miezemuis
- Zeer actief
En ik maar denken dat het haar niks deedNeeltje schreef:![]()
Veel sterkte de komende dagen....