Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Arion

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Arion

Ongelezen bericht door suzan25 »

De fokker van mijn jongste hond had een zak meegegeven uit het nest. Toen deze op was ben ik over gegaan op Royal Canin wat ik mijn andere honden voer. Om een lang verhaal kort te maken Floyd vindt RC niet lekker. Nu weer Arion gehaald en hij eet weer goed. Nu wil ik ze overzetten op Arion alleen zat ik de ingrediënten te bekijken en er zit wel veel rijst in. Is er iemand die mij kan vertellen of dit voer op lange termijn goed is? Ze krijgen ongeveer 60% brokken en de rest carnibest.

Rijst (40%), lam (gedehydreerd 26%), kip, dierlijk vet, biergist, erwten, gehydrolyseerde dierlijke eiwitten, bietenpulp, aardappel, geraffineerde cellulose, F.O.S., M.O.S., druivenpitten, rozemarijn.

Fosfor 1
Calcium 1,7
Ruwe celstof 3
Ruw as 7
Ruw vet 18
Ruw eiwit 28

Selenium - E8 0,25
Jodium - E2 3,5
Mangaan - E5 9
Koper - E4 16
Ijzer - E1 130
Zink - E6 180
Vitamine D3 (IU) 1700
Vitamine A (IU) 20000
Meissie
Actief
Mijn ras(sen): Boomertje, een groenendaeler, 3 mudi's en 2 kruising kroaatjes
Aantal honden: 7

Re: Arion

Ongelezen bericht door Meissie »

Ik voer de kip variant, sochtends krijgen ze hier brokken en savonds vlees. Tot nu toe doen ze het er prima op.
R.I.P Arie 28-01-1998 - 15-01-2013

Afbeelding
suzan25
Zeer actief

Kells schreef:
Zinodo schreef:He wat gek, ik dacht dat druivenpitten giftig waren voor honden :denken:
Dat klopt!

@Ts. Ik vind het vleesaandeel wel erg laag en het aandeel rijst erg hoog. Er zitten meer dingen in waar een hond niet op zit te wachten. Wat moet een hond met bietenpulp? Wat is trouwens FOS en MOS? :denken:
Ik zie het nu ook van die druivenpitten. Ik weet niet beter dan dat die giftig zijn... Wat raar dat ze die dan in hondenvoer stoppen. Misschien dan toch niet zo’n goed idee om het als hoofdvoer te geven. Dan toch maar verder gaan zoeken naar een andere brok die beter is en die hij lust
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef:
Zinodo schreef:He wat gek, ik dacht dat druivenpitten giftig waren voor honden :denken:
Dat klopt!

@Ts. Ik vind het vleesaandeel wel erg laag en het aandeel rijst erg hoog. Er zitten meer dingen in waar een hond niet op zit te wachten. Wat moet een hond met bietenpulp? Wat is trouwens FOS en MOS? :denken:
Nee, dat is niet zo. Veel fabrikanten spelen een beetje vals door het percentage vers vlees te noemen. Of het willekeurig door elkaar te gooien om het er beter uit te doen zien.
Dit is al gedroogd.
Bietenpulp is een goede bron van ruwe vezel en bevordert de darmwerking.
Fructo-oligosacchariden en manno-oligosachariden hebben een prebiotische werking.
Die "druivenpitten" zal wel druivenpitextract zijn. Dat is een niet giftige antioxidant.

Naast vers vlees is een brok met hoog vleesaandeel op zich ook niet nodig. Ik zou niet weten waarom dit minder goed zou zijn dan RC.
Dus als ze het er goed op doen, waarom niet.
suzan25
Zeer actief

Dank voor jullie input, ik ga er eens rustig over nadenken!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef: 40 % rijst vind jij niet veel? Ik vind 40 % rijst prima bij mijn rijsttafel maar niet als aandeel in hondenvoer. Als bietenpulp zo goed zou zijn voor de darmwerking, waarom gaat die rommel vooral in hondenvoer en niet door de muesli of andere superfood dingetjes?
In lam rijst brok zit rijst ja. Ik vind brok sowieso geen ideaal hoofdvoer, maar wat ik vind doet er natuurlijk helemaal niet toe.
Het gaat er om of het daadwerkelijk veel rijst of een andere koolhydraatbron/bindmiddel is, in vergelijk met andere brokken.
Alle gebakken brokken bestaan voor een groot deel uit zetmeel. Anders had je maaltijdshake poeder in een zak.

Deze fabrikant geeft geen vochtpercentage aan, dus je kunt niet exact uitrekenen uit welk percentage koolhydraten het bestaat.
Uitgaand van 8-10% vocht is dat 37 tot 39%. TOTW zit ook ergens (afhankelijk van de variant) tussen de 30 en 41%
Bijvoeding van Napie zit op 19,5. Extreem hoog in eiwitten en vet, dus lager dan dat ben ik het nog niet tegengekomen.

Het leest gevoelsmatig anders maar met TOWT pacific stream of sierra mountain voer je dus even veel of meer koolhydraten in de vorm van (zoete) aardappel en peulvruchten.

Bietenpulp is een middelmatig-snelle fermenteerbare vezel. Niet anders dan rijstzemelen. Wij willen geen muesli met bietenpulp nee, wil niet zeggen dat het niet prima kan.
Deze fermenteerbare vezels worden in de dikke darm afgebroken en vormen een voedingsbodem voor goede bacteriën. Het zorgt voor compactere ontlasting.
Niet fermenteerbare voedingsvezel, bijvoorbeeld uit peulvruchten, breekt niet af en vergroot het volume van de ontlasting.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”