Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor/tijdens/na elleboog operatie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Tips voor/tijdens/na elleboog operatie.

Ongelezen bericht door Peter27 »

Zoals uit mijn andere berichten waarschijnlijk al is opgemerkt moet mijn pup eind van de maand onder het mes.

Met goede prognose dus we gaan er eigenlijk best positief in.
Maar ik heb echt 0 ervaring met dit soort trajecten en ben op zoek naar tips. Zowel praktisch als om de tijd door te komen.

Ik heb al een mijn werk agenda afgeblokt om zoveel mogelijk thuis te kunnen zijn. Verder ga ik het weekend een bench halen ondanks dat dat niet perse nodig is volgens de DA. Bij de leenbakker heb ik goedkoop tapijt uitgezocht om de houten vloer mee te bedekken tegen het uitglijden en Zooplus komt van de week een pallet kluiven en een nieuwe kong brengen voor de afleiding. En mijn andere hond gaat de eerste 2 weken naar mijn ouders om te voorkomen dat ze gaan klootviolen samen.

Maar ik vergeet ongetwijfeld nog een boel.
Vandaar mijn vraag.. wie heeft tips voor mij/ons.

Ennnnnnnn go!!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
blablabla :)
Peter27
Zeer actief

Re: Tips voor/tijdens/na elleboog operatie.

Cleva schreef:Ik zou vooral de week van tevoren even helemaal op de rust, reinheid, regelmaat gaan zitten.
Zo min mogelijk corticosteroïden/stresshormoon in het bloed is het beste wat je voor herstel kunt doen. Op die manier stel je het lichaam in staat om echt op de operatie zelf te reageren. Dat gaat namelijk volgens hetzelfde mechanisme. Weer die bijnierschorshormonen maar als je de rest van het lichaam in relatieve rust hebt dan wordt het effect groter.

Ook even geen snoep meer. Ik weet niet of je je hond tafelresten of zelfs snoep geeft maar alle suiker is ten tijde van genezing ten strengste verboden. Wondgenezing is onverenigbaar met suikerpieken. Ook langzame suikers.
Gewoon even helemaal niet.

Als laatste punt, richt een deftige plek rustplek in. Elke hond heeft een plek nodig waar hij zich even terug kan trekken en gewoon kan genieten van de weldaad van een goede matras, niet te ver van de mensen weg en zeker niet op de tocht.
Uiteindelijk ga je dat toch wel regelen en dit is een goed moment. Gewoon even een kindermatrasje van de ikea en dan achter de bank ofzo. En je hond dan ook echt niet storen als hij daar gaat liggen.
Echt niet storen dus! Gewoon nooit. Ook niet op een prettige manier.
Dat stuk van suiker snap ik.. al weet ik niet precies hoe letterlijk je dat bedoeld. Guus krijgt brokken = deels granen = koolhydraten = suiker. Ik kan hem prima een paar weken op smuldier zetten als dat waarde toevoegd.
Snoep of tafelresten krijgt hij nauwelijks.

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Doran heeft een lpc operatie gehad, of tenminste dat was de insteek, eenmaal open bleek bij geen lpc te hebben maar een mega omtsteking in z’n ellebooggewiricht, daar hebben ze toen een aantal spuiten ingegeven. Maar evengoed was het advies hetzelfde als wanneer het wel lpc was geweest, minimaal 6 weken rust, niet verplicht in een bench idd, maar als je er andere honden bij heb, is het toch wel verstandig om een rustige plek te maken, dat heb ik gedaan met een puppyren, daar een mand in e.d, zo had hij iig een stuk meer ruimte dan in een bench.

Verder lijnrust en zeker de eerste weken korte rondjes kopen, liever 15 keer 5 minuten dan 4 keer 15 minuten. Het belangrijkste is hem rustig houden, vooral na een week of 2 als de ergste operatie pijn weg is, voelen ze zich ineens een stuk beter dan voor de operatie en denken ze de hele wereld aan te kunnen :schrik: veel geestelijk uitdagen dus, knagen is altijd goed, hersenwerkjes en dat soort dingen, alles waar ze hun energie iig een beetje in kwijt kunnen zonder als een dolle door het huis te gaan rennen :hmmm:

Van die suikers had ik nog nooit gehoord, weer iets geleerd :ok: in dat geval zou ik hem vanaf nu idd lekker vlees gaan voeren en als snack/beloning alleen gedroogde vis, pens of dat soort dingen ipv koekjes.

Succes de komende tijd!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Dan zou ik op tijd wisselen van voer mocht hij er nl niet goed op reageren...is het niet fijn om een hond die verband om heeft uit te laten omdat hij in de diaree is of dat hij met verband om in zijn ontlasting komt te liggen.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

chaos schreef:Dan zou ik op tijd wisselen van voer mocht hij er nl niet goed op reageren...is het niet fijn om een hond die verband om heeft uit te laten omdat hij in de diaree is of dat hij met verband om in zijn ontlasting komt te liggen.
Klopt.. maar daar verwacht ik niet zoveel problemen mee eerlijk gezegd. Hij is al een paar keer gewisseld van voer. Zowel kvv als brok. En hij is er nooit ziek van geweest.

Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

1 van mijn honden heeft in een half jaar tijd ( ongeveer) 3 arthroscopieën aan haar ellebogen gehad, zij heeft gewoon lekker op de bank gelegen en gedaan in huis wat ze normaal deed,ik heb daar niets aan veranderd ,alleen buiten heeft ze 4 weken aan een lange lijn meegelopen.
Peter27
Zeer actief

Kimmie schreef:1 van mijn honden heeft in een half jaar tijd ( ongeveer) 3 arthroscopieën aan haar ellebogen gehad, zij heeft gewoon lekker op de bank gelegen en gedaan in huis wat ze normaal deed,ik heb daar niets aan veranderd ,alleen buiten heeft ze 4 weken aan een lange lijn meegelopen.
Jeetje . 3x is niet mis. Allemaal voor dezelfde klacht?

In Putten zijn ze gestopt met kijkoperaties vertelde Daan Kranenborg. Reden zou zijn omdat ze met het aanprikken meer beschadigen dan met voorzichtig snijden. Revalidatie duurt wel wat langer maar minder kans op artrose.

Kimmie

ja en nee..

ze liep heel licht mank, en bij een 1ste arthroscopie was er een wittig iets te zien op een bandje tussen de botten,dat is weggehaald maar ze wisten niet of dat de reden was,en als de klachten niet weg gingen zou ze dus terug moeten komen,die gingen niet weg, en toen is ze weer geopereerd, daar konden ze niets vinden en is ze onder de MRI scan gegaan, toen vonden ze het wel,ze had een zeer zeldzame aandoening die zo weinig voorkomt dat de meeste orthopeden het alleen kennen door de literatuur.

het was bij haar zo vreemd omdat deze aandoening vooral voorkomt bij labradors, rond de 6 maanden oud en altijd 2 poten..

zij was ruim 1 ,alles behalve labrador en 1 poot :clown:

na een half jaar begon ze ook op de andere poot te manken,nou ja,1+1 = 2 en dus ook de andere voorpoot een arthroscopie gedaan en dat is 100% genezen, geen klachten over gehouden,maar zij had geen LPC of ED ,misschien dat dat scheelt?
Peter27
Zeer actief

Wat een pech. Mooi dat het goed gekomen is.
Kimmie schreef:ja en nee..

ze liep heel licht mank, en bij een 1ste arthroscopie was er een wittig iets te zien op een bandje tussen de botten,dat is weggehaald maar ze wisten niet of dat de reden was,en als de klachten niet weg gingen zou ze dus terug moeten komen,die gingen niet weg, en toen is ze weer geopereerd, daar konden ze niets vinden en is ze onder de MRI scan gegaan, toen vonden ze het wel,ze had een zeer zeldzame aandoening die zo weinig voorkomt dat de meeste orthopeden het alleen kennen door de literatuur.

het was bij haar zo vreemd omdat deze aandoening vooral voorkomt bij labradors, rond de 6 maanden oud en altijd 2 poten..

na een half jaar begon ze ook op de andere poot te manken,nou ja,1+1 = 2 en dus ook de andere voorpoot een arthroscopie gedaan en dat is 100% genezen, geen klachten over gehouden,maar zij had geen LPC of ED ,misschien dat dat scheelt?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Kimmie schreef:ze had een zeer zeldzame aandoening die zo weinig voorkomt dat de meeste orthopeden het alleen kennen door de literatuur.

Wat had ze Kimmie?
Kimmie

een soort van OCD ,maar normale OCD zie je op röntgenfoto's,de vorm die zij had is alleen te zien op mri scans, omdat het bot van binnen uit afbreekt.

ik heb er wel foto's en filmpjes van als je dat interessant zou vinden...
Zamunda
Zeer actief

Kimmie schreef:een soort van OCD ,maar normale OCD zie je op röntgenfoto's, de vorm die zij had is alleen te zien op mri scans, omdat het bot van binnen uit afbreekt.

ik heb er wel foto's en filmpjes van als je dat interessant zou vinden...
Er brak dus wel eerst een stukje bot af maar dat loste dan op? Maar ook weer niet helemaal lijkt me, anders zou ze er niet echt last van hebben toch? En welk proces zorgde ervoor dat het bot van structuur veranderde?
Kimmie

het bot was van binnen uit aan het afbreken:
Afbeelding

dit is de MRI scan foto ,wat dat veroorzaakt weten ze niet, het komt maar zo weinig voor ,dat ze dan ook meteen lezing materiaal was :clown:

zo ziet het er van binnen uit:
Afbeelding

dat lijntje is dus de breuk,ik denk als je niet zou opereren dat dat stukje dan wel los komt te zitten maar hoe het verloop zou zijn weet ik niet,want dat heb ik niet gevraagd...
Zamunda
Zeer actief

Ah zo! Het stukje was nog niet helemaal los maar zat al wel losser door botafbraak (met onbekende oorzaak). Ik weet niet zeker of ik de MRI goed lees, maar het is wel het processus coronoideus waar het om gaat toch?
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Moest vanmiddag nog aan dit topic denken. Dus dacht film een stukje van hoe goed Droef nu loopt. Hij doet alles wat god en de DA's(o.a. achter ballen aan, heul hoog springen incl over hekken waar hij eigenlijk binnen hoort te blijven en vooral keihard stoeien) verboden hebben, en het deert hem niks. :engel:

https://www.youtube.com/watch?v=GfkQhYL ... n&index=27
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Kimmie

Zamunda schreef:Ah zo! Het stukje was nog niet helemaal los maar zat al wel losser door botafbraak (met onbekende oorzaak). Ik weet niet zeker of ik de MRI goed lees, maar het is wel het processus coronoideus waar het om gaat toch?
ja daar gaat het om, alleen kijk je naar een plakje van de binnenkant van het bot waar de breuk op te zien is, verder was er niets te vinden op gewone röntgenfoto's.

ik zal eens als ik bij mijn DA ben vragen wat nu de benaming is van de aandoening, die chirurg heeft dat toen wel gezegd,maar het is inmiddels ruim 2,5 jaar geleden,en mij geheugen laat me in de steek...was in ieder geval een vorm van OCD maar zo bijzondere vorm dat ze dit maar zelden zagen...
Peter27
Zeer actief

Ziet er goed uit.. voor een bull loopt hij inderdaad mooi. Heeft de DA iets gezegd over een prognose op lange termijn?? Uiteindelijk zal hij er toch last van krijgen lijkt me. Mijn DA zei namelijk dat opereren altijd lijdt tot extra artrose.
Dees en Maylo schreef:Moest vanmiddag nog aan dit topic denken. Dus dacht film een stukje van hoe goed Droef nu loopt. Hij doet alles wat god en de DA's(o.a. achter ballen aan, heul hoog springen incl over hekken waar hij eigenlijk binnen hoort te blijven en vooral keihard stoeien) verboden hebben, en het deert hem niks. :engel:

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Peter27 schreef:Ziet er goed uit.. voor een bull loopt hij inderdaad mooi. Heeft de DA iets gezegd over een prognose op lange termijn?? Uiteindelijk zal hij er toch last van krijgen lijkt me. Mijn DA zei namelijk dat opereren altijd lijdt tot extra artrose.
Dees en Maylo schreef:Moest vanmiddag nog aan dit topic denken. Dus dacht film een stukje van hoe goed Droef nu loopt. Hij doet alles wat god en de DA's(o.a. achter ballen aan, heul hoog springen incl over hekken waar hij eigenlijk binnen hoort te blijven en vooral keihard stoeien) verboden hebben, en het deert hem niks. :engel:

Tijdens operatie bleek er zo goed als geen artrose aanwezig te zijn. DA verwachte niet dat Droef alsnog last zal krijgen hiervan dus. Zeker gezien de snelheid van zijn herstel had hij goede hoop.

Droef sprong toen we op de 6 weken controle kwamen als een wilde uit de auto, DA gaf aan dat als dit hem al niet deerde op dat moment hij waarschijnlijk alles wel weer aankon(al was dat op dat moment niet echt de bedoeling).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief

Kimmie schreef:
Zamunda schreef:Ah zo! Het stukje was nog niet helemaal los maar zat al wel losser door botafbraak (met onbekende oorzaak). Ik weet niet zeker of ik de MRI goed lees, maar het is wel het processus coronoideus waar het om gaat toch?
ja daar gaat het om, alleen kijk je naar een plakje van de binnenkant van het bot waar de breuk op te zien is, verder was er niets te vinden op gewone röntgenfoto's.

ik zal eens als ik bij mijn DA ben vragen wat nu de benaming is van de aandoening, die chirurg heeft dat toen wel gezegd,maar het is inmiddels ruim 2,5 jaar geleden,en mij geheugen laat me in de steek...was in ieder geval een vorm van OCD maar zo bijzondere vorm dat ze dit maar zelden zagen...
Ik ben wel benieuwd, leuk als je het na wil vragen :ok: .
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”