Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flexlijn

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Flexlijn

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Geruime tijd geleden schreef iemand over een Flexie met rem. Ik heb het hele internet zo'n beetje afgezocht, maar die zijn helaas nergens uit te halen. Ik vermoed dat de schrijfster met rem de standaard aanwezige blokkeerinrichting bedoelt.
Ik hoor het graag als ze wel ergens te koop zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Re: Flexlijn

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef:Geruime tijd geleden schreef iemand over een Flexie met rem. Ik heb het hele internet zo'n beetje afgezocht, maar die zijn helaas nergens uit te halen. Ik vermoed dat de schrijfster met rem de standaard aanwezige blokkeerinrichting bedoelt.
Ik hoor het graag als ze wel ergens te koop zijn.
:LOL: Nee.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ze hebben toch allemaal een rem? Wat is dit nu voor een rare vraag. Je hebt een knopje rem en je kan de rem ook vastzetten. That's it en meer heb je ook niet nodig. Flexi's vragen wat handigheid maar ik zweer erbij. :E:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

:LOL:
Wolfsblut
Zeer actief

laeken schreef:Ze hebben toch allemaal een rem? Wat is dit nu voor een rare vraag. Je hebt een knopje rem en je kan de rem ook vastzetten. That's it en meer heb je ook niet nodig. Flexi's vragen wat handigheid maar ik zweer erbij. :E:
Nee, ze hebben geen rem. En daar ontstaan de misverstanden door. Wat ze wel allemaal hebben is een blokkeerinrichting. En dat heeft heel veel nadelen. Ik wil gedoseerd kunnen remmen als op een fiets.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
laeken
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
laeken schreef:Ze hebben toch allemaal een rem? Wat is dit nu voor een rare vraag. Je hebt een knopje rem en je kan de rem ook vastzetten. That's it en meer heb je ook niet nodig. Flexi's vragen wat handigheid maar ik zweer erbij. :E:
Nee, ze hebben geen rem. En daar ontstaan de misverstanden door. Wat ze wel allemaal hebben is een blokkeerinrichting. En dat heeft heel veel nadelen. Ik wil gedoseerd kunnen remmen als op een fiets.
Je moet je hond ook leren niet af te remmen omdat het baasje op de rem drukt.... :engel: Die riemen veren ook een eindje mee en ik druk de knopjes wel eens half in en dan ratelen ze en is het een soort rem. Dan blokkeert hij dus niet meer hoor je rrrrrrr en remt hij wel. Zou het dat zijn?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:
Wolfsblut schreef:
Je moet niet fietsen met een flexriem :engel:
Anders blokkeer je de flexy en rem je met de fiets, zelfde effect als remmen met de flexi.... :U: :F:
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

laeken schreef:
Wolfsblut schreef:
Je moet je hond ook leren niet af te remmen omdat het baasje op de rem drukt.... :engel: Die riemen veren ook een eindje mee en ik druk de knopjes wel eens half in en dan ratelen ze en is het een soort rem. Dan blokkeert hij dus niet meer hoor je rrrrrrr en remt hij wel. Zou het dat zijn?
Dat laatste vind ik nog erger. Vooral als het om grote honden gaat die ineens wegsprinten. Dat gaat zo snel en krachtig dat als je dan op het knopje drukt je inderdaad dat ratelende geluid hoort omdat de twee tandwielen vanwege de snelheid niet in elkaar kunnen grijpen. Er is dan geen controle meer. Erg gevaarlijk dus.
Blokkeren vind ik ook gevaarlijk voor de nekwervels van de hond. En zeker niet te vergeten, mogelijke blessures bij de baas. In een volle sprint bij een hond van 35 kilo de lijn blokkeren is geen lolletje vanwege de enorme krachten die vrijkomen. De kracht van je hand zwakt bovendien af omdat je duim niet meedoet want die zit op het knopje.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

laeken schreef:
Wolfsblut schreef:
Ja, die ratel kennen ze hier ook en dan staan ze (de honden) gelijk op de rem. :mrgreen:

Ik heb de flex van Sam overigens altijd aan de een karabijnhaak aan de heupgordel hangen. Die loopt toch niet verder dan 8 meter bij me vandaan maar dan is ze wel netjes aangelijnd. Soms blijft ze achter en dan sta ik ineens op de rem. :mrgreen:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Als je goed anticipeert heb je die hele rem niet nodig als noodstop. :denken: Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nou dan zijn we eruit... jij gebruikt hem niet WB en wij (diegenen die hem wel fijn vinden en er mee overweg kunnen) wel...
T was niet zo moeilijk....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
laeken schreef:
Wolfsblut schreef:
Dat laatste vind ik nog erger. Vooral als het om grote honden gaat die ineens wegsprinten. Dat gaat zo snel en krachtig dat als je dan op het knopje drukt je inderdaad dat ratelende geluid hoort omdat de twee tandwielen vanwege de snelheid niet in elkaar kunnen grijpen. Er is dan geen controle meer. Erg gevaarlijk dus.
Blokkeren vind ik ook gevaarlijk voor de nekwervels van de hond. En zeker niet te vergeten, mogelijke blessures bij de baas. In een volle sprint bij een hond van 35 kilo de lijn blokkeren is geen lolletje vanwege de enorme krachten die vrijkomen. De kracht van je hand zwakt bovendien af omdat je duim niet meedoet want die zit op het knopje.
Ik zou gewoon een veer tussen de flex en de halsband maken want je wil iets onmogelijks van een ongeschikt product. Ik liet al mijn honden aan de flex uit. Dus de kruising husky en staffkruising. Mijn herder/bouvier van 45 kilo en nu mijn twee kleine donders van 6 kilo. Ook mijn laekense herder had een flex. Ik heb nooit blessures of ongemak gehad daarmee. En als je echt zo'n wild projectiel hebt moet je iets anders kiezen dan een flex ben ik bang.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wolfsblut schreef:Dat laatste vind ik nog erger. Vooral als het om grote honden gaat die ineens wegsprinten. Dat gaat zo snel en krachtig dat als je dan op het knopje drukt je inderdaad dat ratelende geluid hoort omdat de twee tandwielen vanwege de snelheid niet in elkaar kunnen grijpen. Er is dan geen controle meer. Erg gevaarlijk dus.
Okee, even wat tips over het gebruik van de flexi.
1. Liefst niet aan de halsband maar aan een tuig bevestigen (juíst omdat je geen grote kracht op die nekwervels wil hebben), in elk geval niet als je hond niet onder appèl staat/jij niet oplet.
2. Een flexi moet je m.i. niet willen gebruiken als je je hond niet niet normaal op stem kunt sturen. Ho is ho, dat moet je niet altijd met het lijntje op willen lossen.

Een grote sterke hond die er als een projectiel vandoor gaat moet je natuurlijk niet na een aanloop van tien meter nog willen stoppen door op de rem te drukken of doordat het einde van de flex bereikt is. Als je zover nog niet bent met de opvoeding dan hou je het maar bij een korte lijn.
Wolfsblut
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Als je goed anticipeert heb je die hele rem niet nodig als noodstop. :denken: Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor.
Theoretisch heb je gelijk, maar dat was mijn vraag niet.
Ik zoek gewoon een flex die naast de gebruikelijke blokkeerinrichting ook nog een remsysteem heeft.
Zijn deze in de handel? Indien het antwoord ja is dan is dat mooi meegenomen en spaar ik daar veel energie mee.
Is het antwoord nee, dan moet ik een bestaand systeem gaan veranderen zodat het wel aan mijn eisen voldoet. Nadeel is dat daar erg veel tijd in gaat zitten.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je hond van 35kg in de flexilijn springt, dan hoort ie sowieso niet aan een flexi. Maar als je je iets te enthousiaste hond wilt tegenhouden, houd je hand dan naar beneden als je op de rem drukt en niet gestrekt. Als je je arm gestrekt hebt tijdens het blokkeren, heb je aan een hond van 15kg genoeg voor een nekhernia voor baas en hond :P Maar met een arm die naar beneden hangt, ervaar je veel minder kracht omdat je arm nog in beweging moet komen voordat je schouder uit je romp wordt getrokken.

Een flexi met slippende rem is voor niemand goed, daarom bestaat het niet of nauwelijks. Ten eerste is zo'n systeem zwaar, ontwikkelt het warmte (en bij warmte smelt nylon) en heeft t geen zin om met een hond te gaan staan touw-trekken over hoeveel ruimte hij nou precies krijgt. Je krijgt er lompe honden van die door weerstand heel willen trekken. Niet doen. Eerst discipline, dàn is er ruimte voor vrijheid.
Laatst gewijzigd door Paisley op 30 sep 2018 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik heb een 8 meter flex met een verend stuk ertussen.
remt heerlijk.. :mrgreen:
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Cleva schreef:Ik heb nog nooit een hond gehad die zo debiel was om weg te sprinten terwijl hij aan de riem liep.
Ze hebben het concept "aangelijnd" allemaal moeiteloos begrepen.

Overigens vliegt dat handvat in dat geval gewoon uit je oudemannenhandjes. Dat heeft allemaal helemaal niets met de nekwervels van je hond te maken.
Ik heb 4 van die debielen die het nodig vinden om ineens te gaan sprinten, dus hier geen lange lijn of flex meer. Of aan de standaard lijn of los. Kenia had inderdaad nergens last van, ik zat een aantal weken met een gekneusde hand, want ik hield natuurlijk de lijn extra stevig vast en om mijn pols.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Cleva schreef:
Wolfsblut schreef:dan moet ik een bestaand systeem gaan veranderen zodat het wel aan mijn eisen voldoet..
:LOL: :LOL:

Grote god, wat een belangrijk gedoe.
Ja, voor mij is dat heel belangrijk, want ik wil gewoon een flexlijn met een rem. Want dat heeft heel veel voordelen ten opzichte van het bestaande systeem.
Wolfsblut
Zeer actief

Kells schreef:
Wolfsblut schreef:
Cleva schreef:
Wolfsblut schreef:dan moet ik een bestaand systeem gaan veranderen zodat het wel aan mijn eisen voldoet..
:LOL: :LOL:

Grote god, wat een belangrijk gedoe.
Ja, voor mij is dat heel belangrijk, want ik wil gewoon een flexlijn met een rem. Want dat heeft heel veel voordelen ten opzichte van het bestaande systeem.
Je kunt heel simpel remmen door met je vrije hand het touwtje vast te pakken. :engel:
Dat zou kunnen, ware het niet dat ik aan mijn andere hand ook een riempje heb met een hond eraan. Bovendien rem ik niet graag met blote handen een nylonlint af.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik loop ook met een hond van 45 kilo aan de flex van 8 meter
komt ze tijdens het wandelen bij de 8 meter in de buurt is woord ,,wachten,, genoeg om haar af te remmen, zodat ik geen knal door mijn arm krijg,
zie ik iets naderen wat haar enthousiasme verhoogt dan is het hier komen, naast en de stop erop,
zodat ik haar met korte lijn kan corrigeren eventueel, en ze niet weg kan sprinten en er geen enorme kracht op de lijn komt, want dat ga je nooit redden met 45 kilo.
t is in het begin even goed aanleren hoe er goed mee om te gaan, maar dan vind ik het een super uitvinding.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik heb ooit een heup gordel gebruikt voor het hardlopen met een licht elastische lijn. Zoiets kan je vast ook vinden voor tussen je flex en de halsband. En anders moet je je postbode heel lief aankijken voor een kuub postelastieken en dan een avondje knutselen

Mijn ervaring is overigens dat het allemaal wel meevalt met een flex. Ze zijn er zo aan gewend. Maar het is inderdaad even wennen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
blablabla :)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Wolfsblut schreef:
Dees en Maylo schreef:Als je goed anticipeert heb je die hele rem niet nodig als noodstop. :denken: Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor.
Theoretisch heb je gelijk, maar dat was mijn vraag niet.
Ik zoek gewoon een flex die naast de gebruikelijke blokkeerinrichting ook nog een remsysteem heeft.
Zijn deze in de handel? Indien het antwoord ja is dan is dat mooi meegenomen en spaar ik daar veel energie mee.
Is het antwoord nee, dan moet ik een bestaand systeem gaan veranderen zodat het wel aan mijn eisen voldoet. Nadeel is dat daar erg veel tijd in gaat zitten.
Zelfs praktisch heeft ze gelijk.
Als je je hond en je omgeving kent en in de gaten houdt kan je anticiperen op eventuele "noodgevallen". Dan kan jij zelf als remsysteem functioneren door op tijd in te grijpen.
Het lijkt me dat het minder tijd kost om je eigen bestaande systeem te veranderen zodat het aan je eisen voldoet dan een remsysteem uit te vinden op een flex.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vind het ideaal een flex, maar gebruik hem nu alleen voor Finn. Tess heb ik een tijdje aan de flex gehad, maar die kan nog geen onderscheid maken tussen loslopen en vrijlopen aan een flex. Dus om het aanlijnen en loslopen iets duidelijkere kaders te geven, loopt zij voorlopig niet aan een flex.
Een rem is bij Finn niet nodig, daar gaat het merendeels op stem en als het echt nodig is, duw ik het knopje in en staat hij stil. Die 7 kilo op wandeltempo is makkelijk te 'remmen' met het knopje. Bij Tess zou ik een rem ook niet nodig hebben. Volgens mij is het gevaarlijker en onduidelijker om te remmen, dan ofwel terugroepen op stem of meteen die knop in duwen.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Denk dat het technisch niet ''handig'' is als er daadwerkelijk een echte rem op een flex zit. Dat zou er op neer komen dat er langzaam de lijn binnen ''gehengeld'' kan worden. Dus de lijn word enorm daardoor belast als gevolg van snelle extreme slijtage, gevolg daarvan kan je waarschijnlijk zelf invullen ;)
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb hier een debiel van 32 kg die regelmatig probeert of hij langer kan doorrennen dan de lijn lang is. Nooit heb ik maar een seconde gedacht hem aan een flex uit te laten :80: Met of zonder rem :tongue:
Hij loopt in buitengebied aan een heupgordel met een 6 meter lijn. 6 meter omdat dat de lengte is dat hij nog net niet genoeg vaart heeft om mij de zoveelste blessure te geven als hij (meestal door wild) z'n kop weer eens verliest :roll:
De andere hond is braaf en loopt wel vaak aan een flex. Ze trekt nooit en weet precies de lengte van de lijn die ze heeft. Daarnaast luistert ze ook gewoon, als ik wil dat ze iets wel/niet doet zeg ik dat gewoon en hoef ik niet de stopknop te gebruiken. (Behalve als er iets te vreten valt dan)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Geleidelijk aan remmen. Hoe doe je het met een gewone lange lijn dan? Daarmee kun je toch ook niet langzaam aan remmen als de hond het op zijn heupen krijgt en weg sprint?

Hier lopen ze ook aan de flex maar ze reageren prima op commando's dus pardoes de rem erop gebeurd eigenlijk nooit of hard in het einde van de lijn sprinten doen ze hier niet, en al zou de neiging er zijn dan heb ik het zelf al in de gaten als van een van de honden zijn of haar lichaamshouding veranderd en daar anticipeer ik op.
Wolfsblut
Zeer actief

Begrijpend lezen is klaarblijkelijk voor veel mensen erg moeilijk. Zelfs een korte vraag op taalniveau A2 waarop alleen maar geantwoord kan worden met ja of nee is helaas te hoog gegrepen.
Wolfsblut
Zeer actief

Nee, dat gaat niet zo snel. Ik weet wat ik wil, maar ben afhankelijk van in de handel aanwezige hulpmiddelen. Daar zal ik dan mee moeten improviseren. En dat wordt zoeken geblazen. Ik oriënteer me voorlopig op een hydrolische schijfrem, maar die ik tot nu toe gezien heb zijn erg aan de grote kant. Indien het niet kleiner uit te halen is, hopelijk in de modelbouw, heb ik als alternatief een mechanisch systeem in gedachten waarbij het lint tussen drie nylon cylinders loopt. Middels een handel of knop kan je dan die cylinders naar elkaar toe trekken zodat het lint naar wens gereduceerd en afgeremd kan worden. Het wordt een apart systeem, volledig los van het andere. De moeilijkheidsgraad ligt echter in het omhulsel waarbij de ruimte voor extra voorzieningen erg beperkt is.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Het antwoord op je vraag: nee.

Hier 2 honden aan de 8-meter flex op plekken waar ze noet los kunnen of mogen. Ik vind ze ideaal, heb zelden tot nooit problemen met het niet tijdig kunnen afremmen van mijn honden omdat ik ze voor die tijd al gestopt heb door de blokkeerknop als mijn stemcommando niet werkt. Tapas van 28 kilo remt altijd zelf tijdig af, dus voor de flex helemaal uitgerold is en zij loopt zelden met de flex op spanning. Mojo heeft er wel een handje van om met de flex op spanning te lopen, en heel af en toe heeft hij een keer het handvat van de flex achter zich aan omdat hij op een fout moment een ruk aan de flex geeft. Ze hebben allebei altijd een tuig om als ze aan de flex lopen.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Nee, een flex met rem bestaat niet. Alleen met blokkering.

Fred loopt ook vaak aan de 8 meter flex aan het tuig (Giant XL :P). Hier is het toverwoordje HO!
Ik vind het een grote uitkomst. Voorheen liep hij aan een 1.5 meter lijn en nu heeft hij veel meer snuffelruimte. We hadden hem gekocht voor vakantie op de veluwe zodat hij meer ruimte had maar het ding bleek zo fijn dat hij mocht blijven.

Bijkomend voordeel is dat we sinds we een flex hebben hij nu heel veel netter meeloopt met de korte lijn als het een keer geen feest is.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”