Dat vind ik ook. Je zit wel 12 jaar of langer misschien aan een vachtverzorging vast wat je eigenlijk niet wil.Nanna schreef:Er is een wereld aan pups op te halen overal. Je moet natuurlijk niet deze nemen. Anders wacht je toch op een pup die wel helemaal naar je zin is?Nakisha schreef:Bedankt allemaal! Ik merk dat ik het nog even laat gaan zoals het gaat... komt er iemand die hem kiest dan heb ik pech... maar ik denk er wel actief over na. Het blijft een dilemma in mijn hoofd..
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bearded of niet...? (Update pagina 7, WELKOM KYUUBI!)
Moderator: moderatorteam
Re: Bearded of niet...?
Als het een dilemma voor je is, gewoon niet doen, want als de hond een rotvacht krijgt, zit je er wel aan vast.Nakisha schreef:Bedankt allemaal! Ik merk dat ik het nog even laat gaan zoals het gaat... komt er iemand die hem kiest dan heb ik pech... maar ik denk er wel actief over na. Het blijft een dilemma in mijn hoofd..
Nou ja, als je het jezelf goed aanleert, hoef je ook minder naar de trimsalon. Zorg voor de juiste borstels en kammen, maar nog belangrijker de juiste shampoo en conditioner, want klitten doen gewoonweg zeer, dus ook al ga je zo vaak naar de trimmer, zorg goed voor de vacht van je hond.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Alsof je een hond zo veel plezier doet met een vacht waar van alles in blijft hangen en waar bij 1x knipperen met je ogen de klitten in staan.
Volgens de rasstandaard zus of zo, vachtverzorging bepaal je als baasje gewoon lekker zelf en dat met name voor het welzijn van je hond.
Dat gezeur altijd over wat voor coupe een hond moet hebben
Als ik ooit bedenk een bearded collie te willen vanwege net fantastische karakter, is er toch geen hond (ha grappig
) die je verplicht de hond met lange lokken te laten lopen.
Volgens de rasstandaard zus of zo, vachtverzorging bepaal je als baasje gewoon lekker zelf en dat met name voor het welzijn van je hond.
Dat gezeur altijd over wat voor coupe een hond moet hebben

Als ik ooit bedenk een bearded collie te willen vanwege net fantastische karakter, is er toch geen hond (ha grappig

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje 

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Niet aan beginnen hoor, als je de vachtverzorging niet ziet zitten en vooral als je niet weet hoe erg die gaat worden ik zie het nu aan Ruby die vacht is altijd al heel moeilijk geweest maar nu ze ouder word is het bijna niet te doen de DA was ook al verast door zoveel soorten vacht op 1 hondje, te lang kammen vind ze niks meer en scheren en knippen moet telkens in etappe het is een hele baan nu bijna 15 jaar , ik ben stapel op haar hoor en ik wil dat ze nog jaren blijft maar nee die vacht ik zou er nooit meer voor gaan
Die mag je dan iedere dag in gaan smeren met een of ander cremepje om de huid goed te houden, beschermen in de zomer tegen de hitte, kilo's jassen aan in de winter omdat ze het weer koud hebben. Oppassen in struiken dat de huid niet kapot gaat.Lizzie. schreef:Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje
Je heb ook langharige honden die niet iedere maand geknipt, geschoren of geplukt hoeven te worden.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat is helemaal niet standaard zo hoor, volgens mij smeert Sirene haar nakerds nooit in of beschermt ze tegen de hitte, en kilo's jassen valt ook enorm mee.Neeltje schreef:Die mag je dan iedere dag in gaan smeren met een of ander cremepje om de huid goed te houden, beschermen in de zomer tegen de hitte, kilo's jassen aan in de winter omdat ze het weer koud hebben. Oppassen in struiken dat de huid niet kapot gaat.Lizzie. schreef:Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje
Je heb ook langharige honden die niet iedere maand geknipt, geschoren of geplukt hoeven te worden.
Overdrijven is ook een vak...
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon geen idee.LongFields schreef: Dat is helemaal niet standaard zo hoor, volgens mij smeert Sirene haar nakerds nooit in of beschermt ze tegen de hitte, en kilo's jassen valt ook enorm mee.
Ik vind sjaak z'n vacht (vooralsnog) ideaal nu hij z'n volwassen vacht begin te krijgen. De overgang van puppy naar volwassen vacht was wel een gedoe met klitten. Ik doe er één keer per week een ruime dot leave in conditioner in en borstel hem met een gewone borstel voor mensen. Klitten heeft hij nu nog zelden.
Wel moet ik het haar rond z'n poeperd en piemeltje goed in de gaten/kort houden, anders wordt het een gore boel. Omdat hij zo klein is zit dat piemeltje zo dat z'n borsthaar ook gedeeltelijk weggeknipt moet worden.
Naap is een ramp met z'n stokhaar, dat kost pas tijd en moeite

Toch zou ik een passende hond niet laten zitten op basis van de vacht. Dat is in principe ondergeschikt.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ronduit overdreven.LongFields schreef:Dat is helemaal niet standaard zo hoor, volgens mij smeert Sirene haar nakerds nooit in of beschermt ze tegen de hitte, en kilo's jassen valt ook enorm mee.Neeltje schreef:Die mag je dan iedere dag in gaan smeren met een of ander cremepje om de huid goed te houden, beschermen in de zomer tegen de hitte, kilo's jassen aan in de winter omdat ze het weer koud hebben. Oppassen in struiken dat de huid niet kapot gaat.Lizzie. schreef:Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje
Taxi smeer ik in na het wassen. Dat is 1x per maand ongeveer maar gewoon met een eigen bodylotion.
Voor de echt koude dagen moet hijwat aan maar verder gewoon lekker naakt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ze zijn uber cute 
Ik snap de twijfel ivm het wachten. Niet ivm de vacht, je vind een combinatie leuk of niet. En wat al gezegd is, trimmen of beetje bijknippen is echt zo gedaan.
Dus als je ervoor valt gewoon voor gaan. Bij twijfel niet doen.

Ik snap de twijfel ivm het wachten. Niet ivm de vacht, je vind een combinatie leuk of niet. En wat al gezegd is, trimmen of beetje bijknippen is echt zo gedaan.
Dus als je ervoor valt gewoon voor gaan. Bij twijfel niet doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Inderdaad nauwelijks huidonderhoud bij een bloterikje,aantal die ik ken doen er werkelijk niks aan, behalve 1tje dan maar is een hele lichte en die word zomers soms ingesmeerd tegen de zon. En jasjes dragen die van mij ook als het pijpestele regent of berekoud is 

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Blacky ook niet die is zo nu en dan borstelen en het is weer kort een pluk vachtNeeltje schreef:Die mag je dan iedere dag in gaan smeren met een of ander cremepje om de huid goed te houden, beschermen in de zomer tegen de hitte, kilo's jassen aan in de winter omdat ze het weer koud hebben. Oppassen in struiken dat de huid niet kapot gaat.Lizzie. schreef:Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik smeer nooit. Niet met een crème en niet tegen de zon. Tegen de hitte beschermen is flauwekul.Neeltje schreef:Die mag je dan iedere dag in gaan smeren met een of ander cremepje om de huid goed te houden, beschermen in de zomer tegen de hitte, kilo's jassen aan in de winter omdat ze het weer koud hebben. Oppassen in struiken dat de huid niet kapot gaat.Lizzie. schreef:Ik heb alleen honden gehad die ik moest trimmen/plukken/scheren enz, moet zeggen dat ik het onderhand wel zat bent om elke maand een hond te trimmen. Als ik ooit nog een hond erbij neem dan word het een nakertje
Ze hebben allemaal 2 jassen tegen de kou. Een fleece en een regenjas. Verder niks. Oppassen voor struiken doen ze zelf. Ideaal!
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Bedankt voor alle inzichten!
Het blijft nog een beetje dubben. Wat is toch wijsheid. Nog niet? Toch wel? Is het al het goede moment..? Er is in de afgelopen dagen zelfs af en toe een traantje gevloeid, en ik ben bepaald niet iemand die snel of veel huilt. Het is gewoon best emotioneel, alleen al het idee dat er toch een andere hond zou kunnen komen... Op dit moment voelt het nog heel dubbel...
Ik heb nog nooit een hond met een echt bewerkelijke vacht meegemaakt. Branco was een korthaar, Rhodi had onderwol dus die moest af en toe geborsteld worden, vooral zijn broek. Een borsteltje erdoor halen is natuurlijk geen probleem, maar ik ken mezelf... ik ben gewoon niet iemand die ermee loopt te tutten. Voor mezelf al niet, ik gooi de borstel er 's morgens door en daar moeten we het dan maar mee doen. Met de honden was ik echt niet anders.
Een keer de nagels knippen deed ik natuurlijk wel met alle liefde, en toen Rhodi dunne ontlasting kreeg heb ik zijn broek nog eens zelf bijgewerkt zodat er geen viezigheid in bleef hangen. Wat nodig is gebeurd. Maar daar houd het dan ook op, ik zal niet voor de lol staartjes en strikjes maken of lekker tutten en knippen...
Aan de ene kant vind ik korthaartjes heerlijk makkelijk, en de stugge haartjes in de kleding vond ik geen probleem.
Aan de andere kant schrik ik ook niet terug van een wat langere vacht, zolang ik het met een borsteltje onder controle kan houden.
Maar daar blijft het ook haast wel bij. Ik ben ontzettend dol op het geweldige karakter van de shihtzu, maar de enige shitzu die ik goed ken (als in, van meer dan incidentele ontmoetingen en een keer aaien) heeft ook echt wel een aardig vachtonderhoud nodig. Ik ken mijzelf... dat gaat niks worden.
Mochten er trouwens mensen zijn die serieuze interesse hebben in het teefje of een van de twee overgebleven reutjes; geef maar even een gil, dan geef ik de link.
Het blijft nog een beetje dubben. Wat is toch wijsheid. Nog niet? Toch wel? Is het al het goede moment..? Er is in de afgelopen dagen zelfs af en toe een traantje gevloeid, en ik ben bepaald niet iemand die snel of veel huilt. Het is gewoon best emotioneel, alleen al het idee dat er toch een andere hond zou kunnen komen... Op dit moment voelt het nog heel dubbel...
Ik heb nog nooit een hond met een echt bewerkelijke vacht meegemaakt. Branco was een korthaar, Rhodi had onderwol dus die moest af en toe geborsteld worden, vooral zijn broek. Een borsteltje erdoor halen is natuurlijk geen probleem, maar ik ken mezelf... ik ben gewoon niet iemand die ermee loopt te tutten. Voor mezelf al niet, ik gooi de borstel er 's morgens door en daar moeten we het dan maar mee doen. Met de honden was ik echt niet anders.

Aan de ene kant vind ik korthaartjes heerlijk makkelijk, en de stugge haartjes in de kleding vond ik geen probleem.
Aan de andere kant schrik ik ook niet terug van een wat langere vacht, zolang ik het met een borsteltje onder controle kan houden.
Maar daar blijft het ook haast wel bij. Ik ben ontzettend dol op het geweldige karakter van de shihtzu, maar de enige shitzu die ik goed ken (als in, van meer dan incidentele ontmoetingen en een keer aaien) heeft ook echt wel een aardig vachtonderhoud nodig. Ik ken mijzelf... dat gaat niks worden.
Mochten er trouwens mensen zijn die serieuze interesse hebben in het teefje of een van de twee overgebleven reutjes; geef maar even een gil, dan geef ik de link.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat bepaal je toch zelf hoe je hond er uit ziet . Zo moeilijk is het niet hoor zo'n klein ding bij te houden.Heavy schreef:Ik vindhet heel knap van je dat je er zo goed over nadenkt . Ik denk dat veel mensen zouden vallen voor zo'n harig knuffelbeertje en dan later pas beseffen dat het toch wel veel werk is om die vacht klitvrij en schoon te houden .
Kortknipoen kan natuurlijk maar dat wordt dan toch vaak scheren en eerlijk gezegd vind ik ze dan pas weer mooi als het tijd is om weer naar de trimmer te gaan . Hier lopen ook 3 van die bolletjes en ze worden goed onderhouden elke 3 maanden naar de trimsalon maar dan de eerste maand zijn ze echt kaal en lelijk vind ik
Als je al zo lang moet nadenken en er een soort van projectje van maakt dat weet je zelf ook wel dat het handiger is om verder te kijken dan alleen dit nestje.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva haar vacht wordt niet langer dan een cm of 8. Ze wordt gewoon 2x per jaar kaal geschoren. Lekker makkelijk. En stiekem vind ik haar veel mooier als ze weer kaal isNanna schreef:Als je geen lange vacht blieft lijkt het mij veel handiger om in beginsel een kortharige hond te kopen. Dat lijkt me de kortste klap. Hoef je ook nooit te knippen of te tondeuzeren.
Er is keus zat.
Voor mij juist nooit meer een kortharige hond. Die zien er veel sneller oud uit en die haartjes overal die je er nooit uit krijgt drijven mij tot waanzin.
Maar als je je bobtail tot op het bot wilt scheren, be my guest hoor

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kun je toch ook leren. Je kunt toch ook je eigen haar kammen en wassen zonder kapster te zijn of je tent schoonmaken zonder schoonmaakstercertificaat op zak. We hebben het niet over hogere wetenschappen.Heavy schreef:Ja duh jij trimt honden toch ? Het is voor veel mensen wél moeilijk . Die kammen de bovenharen en denken dat het goed is . Die ontwollen niks en kammen niet tot op de huidbouvierpoedel schreef:Dat bepaal je toch zelf hoe je hond er uit ziet . Zo moeilijk is het niet hoor zo'n klein ding bij te houden.Heavy schreef:Ik vindhet heel knap van je dat je er zo goed over nadenkt . Ik denk dat veel mensen zouden vallen voor zo'n harig knuffelbeertje en dan later pas beseffen dat het toch wel veel werk is om die vacht klitvrij en schoon te houden .
Kortknipoen kan natuurlijk maar dat wordt dan toch vaak scheren en eerlijk gezegd vind ik ze dan pas weer mooi als het tijd is om weer naar de trimmer te gaan . Hier lopen ook 3 van die bolletjes en ze worden goed onderhouden elke 3 maanden naar de trimsalon maar dan de eerste maand zijn ze echt kaal en lelijk vind ik
Als je al zo lang moet nadenken en er een soort van projectje van maakt dat weet je zelf ook wel dat het handiger is om verder te kijken dan alleen dit nestje.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Biedt een vacht die zo kort geschoren is dan nog wel bescherming voor de huid? De vacht van een langharige hond zit toch wat anders in elkaar dan die van een kortharige.
De hele temperatuur regeling waar de vacht voor zorgt is dan inderdaad weg.Manuma schreef:Biedt een vacht die zo kort geschoren is dan nog wel bescherming voor de huid? De vacht van een langharige hond zit toch wat anders in elkaar dan die van een kortharige.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo’n langharige dweil is helemaal niet de droom van velen met dit type hond. Sterker nog, ik denk dat de meesten het lelijk vinden. Die vallen op de puppytrim.Nanna schreef:Ik snap 100% dat je hier op kunt vallen
En dat dit dan de droom is:
Maar als je van tevoren van jezelf al weet dat het hier op uit gaat draaien kun je beter die hele pup niet nemen.
Of je moet dit natuurlijk schitterend mooi vinden.
En zo kun je ze ook trimmen en dan is de vachtverzorging een stuk beter te doen. Natuurlijk verkijken sommigen zich daarop. Net zoals met beweging enzo. Anderzijds hebben ze er vaak een heel leuk hondje aan en zal het die hond een rotzorg zijn hoe hij eruit ziet. Zolang het maar niet vastgeklonken zit.
Ik vind kortharige honden niks. Ik heb een hekel aan die prikhaartjes die overal zitten. Bovendien hebben ze een heel andere karakter dan de haarballetjes waar ik op val. Dus mijn trimrassen gaan (gingen) kort, maar wel met model. Ik heb aan Jip niet heel veel werk overigens. Maar wel meer dan de borders. Het is mijn hobby niet maar ik vind het de moeite waard. En ik vind het uiterlijk zo super leuk. Jip vind ik altijd heel mooi als ze kort is, zie je haar bouw goed.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Hier ook, net als ze er weer wat leuker uit gaan zien gaan ze weer naar de trimsalon.Nanna schreef:Ik zie ze alleen zelden of nooit in puppytrim, en er lopen er hier in de buurt best veel. Als ik ze zie zijn ze kortgeschoren als ratten. Want 'zo práktisch'. En dan hoef je ook niet zo vaak naar die dure trimsalonLysette schreef: Zo’n langharige dweil is helemaal niet de droom van velen met dit type hond. Sterker nog, ik denk dat de meesten het lelijk vinden. Die vallen op de puppytrim.
En zo kun je ze ook trimmen en dan is de vachtverzorging een stuk beter te doen.

Hier ook, helemaal zowat tot op de huid kaal. Sommigen ook zo vlak voordat het zo heet werd. Beestje verbrandt levend.Heavy schreef:Dat bedoel ik dus en dat snap ik ook wel want als ze op die net leuke lengte zijn dan wordt er al weer vachtverzorging gevraagd . En als dat om wat voor reden dan ook niet lukt is er maar 1 oplossing ,weer kaal dusPemba schreef:Hier ook, net als ze er weer wat leuker uit gaan zien gaan ze weer naar de trimsalon.Nanna schreef:Ik zie ze alleen zelden of nooit in puppytrim, en er lopen er hier in de buurt best veel. Als ik ze zie zijn ze kortgeschoren als ratten. Want 'zo práktisch'. En dan hoef je ook niet zo vaak naar die dure trimsalonLysette schreef: Zo’n langharige dweil is helemaal niet de droom van velen met dit type hond. Sterker nog, ik denk dat de meesten het lelijk vinden. Die vallen op de puppytrim.
En zo kun je ze ook trimmen en dan is de vachtverzorging een stuk beter te doen.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Keetje heeft een hele volle vacht. Heel anders dan Lizzie. Zij is lastig klitvrij te houden en sjeest het liefste door het water en daarna dwars door de hei. Ze heeft vrij lang gestaan maar ik heb haar liever kort. Ondanks dat ik het lange mooier vind. Het is toch minder praktisch en lastiger dan je denkt. Dus ik snap die kale honden prima.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ik wilde een niet verharende hond en dan een bepaald karakter, ook moest er redelijk aan te komen zijn. Dan kom je in de langharige gezelschapshonden. Die vacht zie ik niet als reden om de hond te laten staan, maar ik zie ook geen reden om hem er aan te laten. Zo kort als dat een hoop mensen mooi (en schoon) vinden, is een keuze, dat is echt niet per se nodig. Noa gaat ook niet zó kort over het algemeen (voor de castratie wel, maar ik had de verkeerde scheerkop erop gezet, dus dat is anders). En ook kort kan je er best een model van maken. Het verschil tussen extreem kort en gewoon kort is 2-3 weken later trimmen. Tegenwoordig scheer ik bij voorkeur elke 3 weken, dan is het maar net een half uurtje werk incl. bijknippen. Dan is ze niet lang, maar zeker niet vrijwel tot op de huid kaal. Er staat nog 2cm haar op en er gaat zo'n 2cm haar af. Als ik straks meer speling heb, gaat ze elke 6 weken naar de trimster, want dan kan ze wat langer blijven en hoef ik haar na 3-4 weken enkel eens in de week 10 minuten te borstelen en kan er best een model ingezet worden. Kapsel hippie vind ik zelf gewoon wel schattig, andere mensen willen juist weer graag een poef (soms zelfs zo lang mogelijk, en dan staartjes e.d.), dat vind ik weer niet leuk. Ik vind het ook simpelweg niet mooi. Ik vond het model deken ook eigenlijk wel heel schattig, had ik het er niet schots en scheef ingezet (idee: geschoren paard met deken aan. Dus binnenkant buik, volledige poten en hals kaal, hygienestreep en staart geschoren. Rug, zijkanten en borst met haar, volledig niet geschoren, had eigenlijk bijgepunt moeten worden).
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier loopt van alles, van super kort zonder model maar netjes verzorgd kort met model ook. Ik bedoel alleen maar dat mensen dat lange haar echt niet voor ogen hadden of daar op gevallen zijn. Doodles zijn niet voor niks zo populair geworden: de meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op die kapsels.
En misschien valt het tegen ja. Dan kun je jezelf en je hond blijven kwellen met iets waar je geen lol aan beleeft. Of je kiest voor een simpele variant. Ik loop ook niet elke dag in een galajurk met hakken. Hartstikke mooi maar niet praktisch.
En misschien valt het tegen ja. Dan kun je jezelf en je hond blijven kwellen met iets waar je geen lol aan beleeft. Of je kiest voor een simpele variant. Ik loop ook niet elke dag in een galajurk met hakken. Hartstikke mooi maar niet praktisch.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dit dus.Cleva schreef:Een ras kiezen is iets anders dan je eigen individuele hond verzorgen. De hond zelf zit er niet mee dat hij geen fris gewassen ballerinaknotje met strasstrikje op zijn kop heeft.Nanna schreef: Of je moet dit natuurlijk schitterend mooi vinden.
Ik zit er echt niet mee als mensen een afghaan nemen om vervolgens de vacht er af te ratsen. Alsof de hond alleen maar de vacht is.
Mijn honden hoeven niet mooi te zijn als dat betekent dat ze zo'n pruik mee moeten slepen.
En dat alles omdat iemand ooit bedacht heeft dat hondje A een vacht van 15cm in lengte moet hebben, en kort bij de poten, hondje B lange plukken aan de oren en een kale snuit etc etc.
Uiteindelijk hebben de langharen allemaal gemeen dat ze een vacht hebben dat niet vanzelf snel stopt met groeien.
Dan mag je als baas toch wel zelf bepalen of je het haar van je hond kort knipt of lang laat. Nee het zou niet mogen omdat een rasstandaard iets roept

Lekker interessant wat ze 100 jaar geleden bedacht hebben daarover. Als een hond zich maar fijn voelt.
Eigenlijk zou je een langhaar bij wijze van proef gewoon altijd een keertje kort moeten scheren, eens kijken of je dan niet een gelukkiger hond op de bank hebt liggen.
Overigens, over de functie van een vacht, als je een langhaar heel kort scheert, dan is de functie van een vacht gewoon vergelijkbaar met een hond met een enkele korte vacht, een weimaraner, whippet etc.
Niks dramatisch of geks.
Misschien een jasje in de winter, meer niet.
Daarnaast leven honden voor het grootste gedeelte van de dag in 22-23 graden, daar is weinig vacht voor nodig.
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon doen.Nanna schreef: Zo’n poolhondenvacht![]()

- dagmar88
- Zeer actief
Brindlecardi schreef: Daarnaast leven honden voor het grootste gedeelte van de dag in 22-23 graden, daar is weinig vacht voor nodig.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Goh nooit geweten, dan ga ik maar snel op zoek naar een schaar.Brindlecardi schreef:Uiteindelijk hebben de langharen allemaal gemeen dat ze een vacht hebben dat niet vanzelf snel stopt met groeien.Cleva schreef:Een ras kiezen is iets anders dan je eigen individuele hond verzorgen. De hond zelf zit er niet mee dat hij geen fris gewassen ballerinaknotje met strasstrikje op zijn kop heeft.Nanna schreef: Of je moet dit natuurlijk schitterend mooi vinden.
Ik zit er echt niet mee als mensen een afghaan nemen om vervolgens de vacht er af te ratsen. Alsof de hond alleen maar de vacht is.
Mijn honden hoeven niet mooi te zijn als dat betekent dat ze zo'n pruik mee moeten slepen.