Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet steriliseren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Elineee
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Wel of niet steriliseren

Ongelezen bericht door Elineee »

Wat hebben jullie gedaan? Wel of niet steriliseren. Onze hond is pas geopereerd aan haar poot en nu heel angstig. Als ze al ziet dat we richting het dierenziekenhuis rijden dan piept ze al en plast ze van angst. Laatst alleen even een controle en ze was alleen maar aan het trillen. Nu is ze net voor de 2e keer loops. Als ik haar wil laten helpen zou ik dus ook nu een beslissing moeten nemen. Omdat ze zo angstig is doe ik het liever niet. Aan de andere kant ze loopt nu graag weg, we lopen vaak los in het bos (dit kan nu ook 3 weken niet) ze rijd telkens op onze andere hond. En gewoon minder risico's op tumoren enz.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Re: Wel of niet steriliseren

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik doe het (voorlopig) niet. Ik Kan Lily absoluut niet loslaten 2,5 week lang, maar ach, in een jaar tijd zijn dat maar 5 weken. En onze reu is gecastreerd, dus om die reden hoef ik het ook niet te doen. En ja, ook al vindt onze reu haar ontzettend aantrekkelijk die weken, hij wordt wel moe van haar opdringerigheid op een gegeven moment. Maar dat gaat ook weer voorbij.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lees je goed in wat de voor- en nadelen zijn. En niet alleen op één site, maar op meerdere en neem daarop je beslissing. Hier zijn er die het never nooit laten doen, en anderen wel.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Naast wat voordelen zitten er ook nadelen aan sterilisatie. In dit topic staat een hele lijst met voor-en nadelen https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... r#p8132673 verder kun je met de zoekfunctie denk ik wel 200 topics vinden over dit onderwerp.
Ik zag dat je een shih tzu hebt. Veel van deze hondjes hebben een flinke aanleg om dik te worden (of het is toevallig dat ik altijd moddervette exemplaren tegenkom). Je schrijft dat ze wegloopt. Komt dat echt door de loopsheid of wordt ze gewoon zelfstandiger met een eigen mening? Ze heeft nu ook de leeftijd om meer rond te gaan kijken en te kijken wat er gebeurt als ze niet luistert. Daar helpt geen sterilisatie aan.
De angst voor de dierenarts kun je aanpakken door regelmatig naar de da te gaan en het daar prettig te maken. Dus gewoon even daar gaan zitten. Snoepje/aai halen. Kluifje eten. Geen nare dingen, geen dwang en weer naar huis.

Edit, oh nee, geen rampzalige vacht (door het castreren dan)
Laatst gewijzigd door sirene op 26 sep 2018 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Shih Tzu's krijgen geen rampzalige vacht. Dat zijn honden met baard en lang haar.

Ik wil geen complete dieren meer nadat ze uitgegroeid zijn, reu of teef, als ik er niet mee ga fokken. Ik vind mijn eigen diergenot net zo goed een voordeel, dus voor mij is de balans, met de huidige informatie opgemaakt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Domor schreef:Shih Tzu's krijgen geen rampzalige vacht. Dat zijn honden met baard en lang haar.
Oja, dat klopt. Dan worden de hondjes die ik tegenkom gewoon slecht verzorgt :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Elineee
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Elineee »

Onze oudste shih tzu is ook geholpen en zie inderdaad niks anders aan haar dan ervoor. Ze wordt elke 2.5 maand geknipt. Ze komt inderdaad wel sneller aan, maar is nog goed op gewicht te houden... de oudste is geholpen omdat ze schijnzwanger was en een navelbreuk had die steeds groter werd. Ik twijfel zo erg om haar angst....
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Kells schreef:Wat Neeltje zegt en lees het topic waar van Sirene de link gaf eens. Hier wordt niets "geholpen" tenzij het om medische redenen noodzakelijk is.
Idem hier. Ik geloof er niet zo in om in beesten te snijden om psychische dingen te fixen. Ik zou er liever een training tegenaan gooien zodat ze niet wegloopt. Of een lange lijn. Mijn kleinste hond gaat ook loops het bos in maar als er een andere reu aankomt, til ik haar gewoon even op. Of ik zet haar onder appèl. Het gaat om een paar weken per jaar. Vind ik persoonlijk een kleine moeite.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Wat Neeltje zegt en lees het topic waar van Sirene de link gaf eens. Hier wordt niets "geholpen" tenzij het om medische redenen noodzakelijk is
Hier ook niet. Alleen mijn oudste teefje Merle is gesteriliseerd vanwege een BM ontsteking.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Tja ik vond het destijds ook een lastige keuze en heb ervoor gekozen mijn hond niet te laten steriliseren. Totdat ze toen ze een jaar of 8 was wel erg veel last kreeg van schijnzwangerschappen, daar kwam bij dat ze opeens een paar maanden loops bleef. Echo laten maken en dierenarts raadde toen aan toch maar te steriliseren omdat de kans op een bmo erg groot was geworden. Ik heb haar laten steriliseren met laparoscopie, dat was ideaal want ze kon dezelfde dag alweer de trap op en op de bank springen. Voordelen waren dat ze zich niet meer ellendig voelde door die schijnzwangerschap en dus niet meer loops werd, haar loopsheden verliepen nu eenmaal abnormaal. Nadelen; ze is inderdaad aangekomen en haar vacht is een drama. Ze is nu 12 jaar.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb Csiva laten castreren omdat ze echt veel last had van haar loopsheden. Ze had wekenlang buikpijn en was echt niet haarzelf. Na haar castratie is ze in gedrag niks veranderd. Gelukkig heeft ze aan snelheid ook niks ingeleverd.
Fiji wordt niet gecastreerd zolang het niet nodig is. Ze wordt wel behoorlijk schijnzwanger maar heeft daar in haar gedrag enzo geen last van.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Machie schreef:Ik heb Csiva laten castreren omdat ze echt veel last had van haar loopsheden. Ze had wekenlang buikpijn en was echt niet haarzelf. Na haar castratie is ze in gedrag niks veranderd. Gelukkig heeft ze aan snelheid ook niks ingeleverd.
Fiji wordt niet gecastreerd zolang het niet nodig is. Ze wordt wel behoorlijk schijnzwanger maar heeft daar in haar gedrag enzo geen last van.
Idem hier met Izzy. Elke 4-5 maanden loops inclusief sloom/depressief gedrag, daarna doorschieten naar heftige schijnzwangerschap, tot 2 weken daarna weer dipperig en na een maand of 2 herhaalde zich dat dan weer gezellig. Om gek van te worden. Dat vond ik wel een goede reden om hakkietakkie te doen. Ze is overigens qua basisgedrag niks verandert.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De laatste keer dat Lotje loops is geweest, is ze in juli loops geworden en in oktober had ze nog last van haar schijnzwangerschap, heel de zomer geen poot willen verzetten. Met 3 jaar is ze onder het mes gegaan. Heerlijk!
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Onze oudste heb ik destijds wel gedaan omdat ze om de 4½ maand loops werd en we toen ook een intacte reu hadden. Daarbij werd ze ook schijnzwanger en als we dat achter de rug hadden, begon het weer van voor af aan.
De jongste is nu ruim 10 en die wordt maar om de 9/10 maanden loops en die heeft nergens last van en wij ook niet.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”