Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie teef, zijn alle buitenlandse honden gecastreerd?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marieke23

Castratie teef, zijn alle buitenlandse honden gecastreerd?

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Dag. Ik vroeg mij het volgende af. Castratie teef, voor of na 1e loopsheid, en goed of niet goed, van alles is wat te zeggen. Maar worden de honden die nu met bosjes tegelijk naar NL komen allemaal gecastreerd? En die super doedels, die worden toch ook vaak gecastreerd voor ze bij hun nwe baas komen, dus ook op erg jonge puppie leeftijd. Hoe zit het dan met uitgroeien, volwassen worden, dik worden en noem maar op. Wie heeft zo,n hond die (te) vroeg is gecastreerd en wat merk je er van in de praktijk?
Marieke23

Re: Castratie teef, zijn alle buitenlandse honden gecastreer

Ik wil zeker niet op tenen trappen of een oordeel uitspreken. Ik vind die afspraken niet houdbaar, het is jouw hond waar jij over kan beslissen. Maar je hoort zo vaak verhalen over jong castreren, dat ik gewoon heel benieuwd ben wat daar van waar is. Zinodo, jij bent de 1e waarvan ik hoor dat de honden niet gecastreerd zijn ,,afgeleverd,, terwijl ze uit het buitenland komen, top toch!
Je zegt, ik hoop dat je weet waar je aan begint, had ik deze vraag beter niet kunnen stellen?
Marieke23

Oei, we gaan het ervaren. Die meningen over wel en niet castreren ken ik, maar die vroeg ik niet , gewoon , zijn alle buitenlandse en doodles gecastreerd........en dan om te weten of vroegcastrate echt zo slecht is.
Marieke23

Enne, leuke honden op de foto!
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Zinodo schreef: Nee, niet alle buitenlandse honden zijn gecastreerd. Vaak omdat ze te jong zijn voor castratie. Stichtingen kiezen er vaak voor om bij de nieuwe baasjes castratieplicht op te leggen, al is dat ook niet noodzakelijk. Zo heb ik bijvoorbeeld twee buitenlandse teven, allebei intact en ik heb bij de stichtingen gezegd dat ik niet van plan ben met ze te fokken, maar dat ik ook niet van plan ben om ze te castreren zolang er geen medische noodzaak voor is. Daar gingen ze mee akkoord, hoewel ik vaker hoor dat sommige stichtingen wel eens moeilijk kunnen/willen gaan lopen doen hierover.
Hier geen teef, maar een reu uit het buitenland. Niet gecastreerd, want hij was pas 20 weken oud. In ons contract is ook iets opgenomen over castratie, maar door de stichting is er bewust geen termijn aan gekoppeld. Zij staan daar zelf namelijk niet achter. Het schijnt (dat is mij verteld, maar ik heb het niet nagezocht) dat de overkoepelende organisatie waar je als stichting bij aangesloten kunt zijn, die castratie eist. De stichtingen moeten het daarom opnemen in hun contract. Het idee erachter is inderdaad: er mag niet gefokt met de honden. En er is maar één manier om er 100% zeker van te zijn dat dat niet gebeurt. Maar net als bij Zinodo hebben wij aangegeven dat we dat niet van plan zijn, tenzij er een medische reden voor is. Vanuit de stichting werd hier juist positief op gereageerd. Om die reden hebben zij ook in het midden gelaten wanneer die castratie dan zou moeten plaatsvinden.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Hond van mijn dochter, met 5 maand naar nederland gekomen, dezelfde week door gastgezin laten castreren.
Ze is nu net 3 maar een bange kleuter, denk niet dat ze ooit volwassen wordt.
Verder bestaat er bijna geen lievere hond maar dat bange en drukke gedrag is enorm lastig.
Ik denk dat ze anders uitgegroeid zou zijn als ze haar op volwassen leeftijd gecastreerd hadden
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hond van m'n schoonouders komt uit het buitenland. Was niet gecastreerd toen ze hem kregen, moesten ze wel volgens contract, maar is nooit op gecheckt. Hij is dus nog steeds intact en heeft sinds ze hem hebben nog nooit gedekt (voor die tijd hebben we uiteraard geen idee van)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Niet alle buitenlandse honden komen gecastreerd naar Nederland. Stichtingen kunnen zelf bepalen hoe ze dit aanpakken en wat ze hierover opnemen in het contract. Overigens is vaak in overleg ook veel mogelijk; een contract is een afspraak tussen twee partijen, dus een adoptant heeft net zo goed iets over de inhoud te zeggen ;-) Volwassen honden zullen echter vaak sowieso gecastreerd zijn, om te voorkomen dat zij zich in het asiel ter plaatse kunnen voortplanten.
De organisatie Stray AFP waarbij stichtingen zich kunnen aansluiten, heeft inderdaad als voorwaarde dat honden gecastreerd naar Nederland komen, met uitzondering van pups en honden die om medische redenen niet gecastreerd kunnen worden. Zij houden zich vooral bezig met het globale zwerfhondenprobleem en kijken dus ook vooral vanuit dat perspectief: hoe kun je het aantal zwerfhonden wereldwijd verkleinen? Castratie van zwerfhondenpopulaties en asielhonden is daarin een factor van enorm belang, dus dat verklaart hun houding. Sommige stichtingen gaan daar flexibeler mee om, zolang er maar niet met de honden wordt gefokt.

Ik heb drie Spaanse honden waarvan er één gecastreerd aankwam. Ik heb geen castratieplicht, maar één van de dames is inmiddels ook gecastreerd en de andere dame is nog intact.
Marieke23

Zinodo, dank voor je opzoekwerk. Die verhalen, kans op kanker veel hoger na castratie, ik dacht dat moet dan toch een keer duidelijk zijn bij de gecastreerde honden. En vroegcastratie gebeurt volgens mij toch vaak bij zielige buitenlandse honden. Ik heb een leuk onderwerp aangeboord. Maar leer er veel van ook om te horen dat dus lang niet alle buitenlandse honden gecastreerd worden afgeleverd.
Laatst gewijzigd door Marieke23 op 19 sep 2018 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Marieke23 schreef:Zinodo, dank voor je opzoekwerk. Die verhalen, kans op kaker veel hoger na castratie, ik dacht dat moet dan toch een keer duidelijk zijn bij de gecastreerde honden. En vroegcastratie gebeurt volgens mij toch vaak bij zielige buitenlandse honden. Ik heb ee leuk onderwerp aangeboord. Maar leer er veel van ook om te horen dat dus lang niet alle buitenlandse honden gecastreerd worden afgeleverd.
Hoe bedoel je dit?
Marieke23

Zamunda, ik bedoel het zoals ik het zeg. Ik dacht echt dat al die honden die uit het buitenland kwamen, zwervertjes, hongerig, ziek, asiel en noem maar op , eerst gecastreerd werden.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Nee hoor mijn dierenarts is ook compleet voor vroegcastratie. Hij lachte me zelfs bijna uit toen ik zei dat ik mijn honden minimaal 3x loops wil laten worden ( mits mogelijk).
Afbeelding
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Puck is jong gecastreerd, ik schat dat ze toen een maand of 7 geweest moet zijn.
Tot nu toe merk ik er geen nadelen aan, qua karakter en qua gezondheid niet. Maar ze is dan ook pas 3 jaar, dus de gevolgen voor de gezondheid kunnen nog komen natuurlijk.

Ik ken trouwens ook verschillende honden uit het buitenland die nog intact zijn. Bij het asiel waar ik stage liep werden honden gecastreerd als ze een halfjaar zijn (geschat). Als ze daarvoor al zijn geadopteerd moet het in Nederland gebeuren inderdaad.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn Lady werd door de SPCA, Zuid Afrika, gecastreerd voor ik haar kreeg. Ze had net pups gehad en was +/- 2 jaar. Ik heb er 11 jaar een SUPER hond aan gehad :I:

Mijn Vusi heb ik met 7 maanden gecastreerd, ik merk geen nadelen... maar is natuurlijk moeilijk te zeggen, ik weet dus niet hoe ze zou zijn als ze niet gecastreerd was :wink:

Maarrrrr als mijn volgende hond weer een teef zou zijn zou ik wachten tot ze een maand of 18+ is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Toen Amoz bij mij kwam, was ik blij dat hij al gecastreerd was met twee intacte dames in huis. Als ik er nu een reu bij zou nemen, zou ik dat eigenlijk ook wel handig vinden, of de reu zelf laten castreren als hij uitgegroeid is. Ik zie het echt niet zitten om mijn honden te moeten scheiden.
Als ik enkel reuen of enkel teven had/heb, zou ik ze gewoon intact laten.
Marieke23

Kijk, er komen toch verhalen en ervaringen voorbij. Maar ik lees 1 x een hond die pupgedrag blijft vertonen. Maar nog geen kankerverhalen en andere akelige dingen. Al vind ik dat pupgedrag ook niet oke natuurlijk.
Joyce112
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce112 »

Harry (9 jaar) en Vito (1,5 jaar) komen allebei uit Spanje en zijn allebei intact.
En dat blijft ook zo, tenzij het medisch noodzakelijk is uiteraard.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Bij de stichting waar mijn honden vandaan komen, worden de honden ouder dan 1 jaar in het land van herkomst gecastreerd /gesteriliseerd.
Als ze jonger dan 1 jaar naar Nederland komen dan staat bij adoptie in het contract dat er niet mee gefokt mag worden, maar er is geen verplichting om ze te laten helpen.
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”