Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lopen met 2 honden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Lopen met 2 honden
Hoe doen jullie dat?? Ik ben op zoek naar de ideale manier. Een links en een rechts? Of samen naast elkaar?
Ik ben er voorlopig nog niet uit.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Ik ben er voorlopig nog niet uit.
blablabla 

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Lopen met 2 honden
Eentje links, eentje rechts inderdaad.
-
- Zeer actief
Ik heb (nu) 2 honden. In het bos allebei los daar waar kan. Daar waar nodig kan ik ze allebei aan de individuele flex hebben; zij en ik zijn daar handig genoeg in
Gewoon pies en poep rondje gaat natuurlijk aangelijnd aan de 2 meterlijn. Dan is het 1 hond in 1 hand en ze houden zichzelf wel uit de knoop en anders wissel ik even. Ik heb er echt nul problemen mee.
Suzanne

Suzanne
-
- Zeer actief
Ik heb er ook geen probleem mee. Maar ze zijn allebei redelijk sterk en de pup is nog niet vreselijk netjes opgevoed dus wil nog wel eens voor of achterlangs kruizen.
En dat is vooral lastig als mijn vriendin met ze loopt aangezien zij formaat baby resusaapje is
En dat is vooral lastig als mijn vriendin met ze loopt aangezien zij formaat baby resusaapje is

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk~Suzanne~ schreef:Ik heb (nu) 2 honden. In het bos allebei los daar waar kan. Daar waar nodig kan ik ze allebei aan de individuele flex hebben; zij en ik zijn daar handig genoeg inGewoon pies en poep rondje gaat natuurlijk aangelijnd aan de 2 meterlijn. Dan is het 1 hond in 1 hand en ze houden zichzelf wel uit de knoop en anders wissel ik even. Ik heb er echt nul problemen mee.
Suzanne
blablabla 

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Opvoeden dus.
En als ze ze samen niet houd dan niet samen uitlaten.
Hier lopen ze ergens om me heen. En beiden amper aan de lijn.
En als ze ze samen niet houd dan niet samen uitlaten.
Hier lopen ze ergens om me heen. En beiden amper aan de lijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ik loop er met 3
De trekker meestal in de ene hand en de andere 2 in de andere
Of alle 3 tegelijk in 1 hand
De 2e ronde met t andere groepje hetzelfde , nr 7 loopt altijd apart
Formaat en gewicht van persoon wil niks zeggen
Ik heb een vrouwtje gekent die 1.56 was zoiets en die liep met 4 Duitse doggen tegelijk
Terwijl die boom van een kerel 3 straten verder moeite had zijn Jack Russel te houden
Zelf ben ik 1.68 en weeg 56 kg , t gaat om je controle en die kan je ook hebben als je klein en licht bent
De trekker meestal in de ene hand en de andere 2 in de andere
Of alle 3 tegelijk in 1 hand
De 2e ronde met t andere groepje hetzelfde , nr 7 loopt altijd apart
Formaat en gewicht van persoon wil niks zeggen
Ik heb een vrouwtje gekent die 1.56 was zoiets en die liep met 4 Duitse doggen tegelijk
Terwijl die boom van een kerel 3 straten verder moeite had zijn Jack Russel te houden
Zelf ben ik 1.68 en weeg 56 kg , t gaat om je controle en die kan je ook hebben als je klein en licht bent
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
2, 3 of 4 honden, ze gaan allemaal aan de rechterkant. De enige uitzondering die ik had was kolos Ben, die liep links van me. Maar die liep de andere honden in de weg dus was dat makkelijker 

-
- Zeer actief
Ik snap je vraag volkomen hoorPeter27 schreef:Ik heb er ook geen probleem mee. Maar ze zijn allebei redelijk sterk en de pup is nog niet vreselijk netjes opgevoed dus wil nog wel eens voor of achterlangs kruizen.
~Suzanne~ schreef:Ik heb (nu) 2 honden. In het bos allebei los daar waar kan. Daar waar nodig kan ik ze allebei aan de individuele flex hebben; zij en ik zijn daar handig genoeg inGewoon pies en poep rondje gaat natuurlijk aangelijnd aan de 2 meterlijn. Dan is het 1 hond in 1 hand en ze houden zichzelf wel uit de knoop en anders wissel ik even. Ik heb er echt nul problemen mee.
Suzanne

Ik heb het één keer geprobeerd, in de tweede week dat Abel hier was. Dat was drama. Ik liep op een gegeven moment achterstevoren en ik raakte helemaal verstrikt in de lijnen. Het zou reuze handig zijn om het ze wel te leren, maar voorlopig laat ik de honden apart uit

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Altijd allemaal in 1 hand. Of het er nu 2 zijn of 6. Ik hou graag een hand vrij. En geen gedoe aan de lijn.
Als ze nog niet netjes mee kunnen lopen gaan ze niet mee of aan een tuig (bij mij mag (moet) je aan een tuig trekken).
Als ze nog niet netjes mee kunnen lopen gaan ze niet mee of aan een tuig (bij mij mag (moet) je aan een tuig trekken).
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Belangrijkste is dat je ze leert om netjes aan de lijn te lopen. En ja, bij een jonge hond kan dat dus betekenen dat je ze voorlopig niet samen uit kunt laten. Idealiter leer je ze niet dat trekken überhaupt een optie is. Hier betekent spanning op de lijn dat ze terug moeten komen. Ze kunnen dus beide zowel aan de flex als aan een korte lijn lopen zonder te trekken, daar passen ze de ruimte die ze nemen op aan. Ook gebruik ik bij voorkeur m'n stem om ze te sturen en niet de lijn. Ik ben verder vrij makkelijk in waar ze lopen, ik zorg zelf wel dat de lijnen niet door elkaar gaan. Lijnen heb ik afwisselend links, rechts of in elke hand 1, net waar ik zin in heb
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
dit dus. ik loop met 7 honden waarvan 5 links en 2 rechts en niks die voor mij of achter mij loopt.Tara schreef:Gewoon twee touwtjes in mijn linkerhand en wie me voor de voeten loopt die krijgt een schop. En een klap voor zijn kop.
ellen
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Hier in beide handen 1 hond. Toen ik er 3 had zaten de 2 kleintjes in 1 hand en Droef in de andere hand. Heb zelfs nog met 3 flexi's gelopen(wel alleen voor de laatste poep en plas ronde door de straat), daarna had ik een duo flexi riem(klinkt heel handig maar vond het best tegenvallen), maar die ging binnen een week al stuk.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Eentje in mijn linkerhand en eentje in mijn rechterhand met de honden voor me of links en rechts. Alhoewel ik nu al een tijd Tess aan de heupgordel heb en de lijn alleen vast pak als ze wat dichterbij moet lopen.
-
- Zeer actief
Dit overweeg ik ook ja. Werkt dat goed? En waarom juist Tess aan de heupgordel? Zou Tess ook degene aan de heupgordel zijn als je twee honden van gelijk formaat had?veertje schreef:Eentje in mijn linkerhand en eentje in mijn rechterhand met de honden voor me of links en rechts. Alhoewel ik nu al een tijd Tess aan de heupgordel heb en de lijn alleen vast pak als ze wat dichterbij moet lopen.
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
1 links, 1 rechts.
In het bos als ze aangelijnd moeten doe ik peer zijn flexi aan heupband, en milo zijn flexi in de hand.
In het bos als ze aangelijnd moeten doe ik peer zijn flexi aan heupband, en milo zijn flexi in de hand.
-
- Zeer actief
Trekken valt wel mee hoor.. hooguit als de eenden aan de sloot zitten of hij een andere hond passeert. Het is meer wat ik ze moet aanleren. Wat het meest praktisch is. Op puppy cursus leer je honden links. Maar dat vind ik echt de minst logische plek.Cleva schreef:Nee. We gaan geen kracht zetten. Verboden.Peter27 schreef: Maar ze zijn allebei redelijk sterk
Mijn honden lopen bijna altijd los dus aan de riem is echt van a naar b met nul gegeven ruimte om te gaan lopen klooien.
Plasrondjes gaan aan de flex zodat er gesnuffeld kan worden maar ook dan is van sleuren of spelen geen enkele sprake.
blablabla 

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Momenteel zijn we in NL waar we via de weg naar het bos lopen, dan gaan beide links aan een korte lijn. Geen gekloot, 1 plasstop en doorrrrrrrrlopen!
Zodra we in het bos komen, wat hier geen losloopgebied is, dan gaat Sam aan een 8m-flex aan de heupgordel en Pepe aan de 8m-flex in de hand.
Zodra we in het bos komen, wat hier geen losloopgebied is, dan gaat Sam aan een 8m-flex aan de heupgordel en Pepe aan de 8m-flex in de hand.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ja ik vind het fijn lopen. Tess vindt het nog steeds moeilijk om ontspannen te wandelen. Ze wil graag het liefst hard, maar dat mag niet en dan voelt ze zich verplicht om naast te lopen. Iets wat ze maar voor bepaalde tijd kan volhouden en dan knalt ze vooruit. Niet fijn voor mijn armnatalie schreef:Dit overweeg ik ook ja. Werkt dat goed? En waarom juist Tess aan de heupgordel? Zou Tess ook degene aan de heupgordel zijn als je twee honden van gelijk formaat had?veertje schreef:Eentje in mijn linkerhand en eentje in mijn rechterhand met de honden voor me of links en rechts. Alhoewel ik nu al een tijd Tess aan de heupgordel heb en de lijn alleen vast pak als ze wat dichterbij moet lopen.

Daarnaast neem ik haar regelmatig wel even kort als ze onrustig wordt. Op z'n Cesar's (als pack leader

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, ik vind het knap. Tanja en Anne lopen alle kanten op, al is Tanja wel kampioen. En hier kan ik ze echt geen schop of klap voor hun kop geven, heb ik gelijk de politie aan de deur, want er wonen hier mensen die alles zielig vinden en gelijk gaan bellen.
Als ik boos op ze ben krijg ik al commentaar, schijnbaar moet je tegenwoordig alles leuk vinden en mag er niet gecorrigeerd worden.
Als ik niet wil dat ze tegen mensen opspringen en ze waarschuw zeggen de meeste buren; van mij mag het wel hoor en dan gaan ze de meiden gelijk aaien, een buurvrouw die dat altijd zegt had van de week haar nette kleren aan en toen mocht het ineens niet.
Als ik boos op ze ben krijg ik al commentaar, schijnbaar moet je tegenwoordig alles leuk vinden en mag er niet gecorrigeerd worden.
Als ik niet wil dat ze tegen mensen opspringen en ze waarschuw zeggen de meeste buren; van mij mag het wel hoor en dan gaan ze de meiden gelijk aaien, een buurvrouw die dat altijd zegt had van de week haar nette kleren aan en toen mocht het ineens niet.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik loop bijna nooit aangelijnd maar als dat zo is dan 1 links en de ander rechts en er wordt niet gewisseld.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Morris loopt links, Ayla rechts. Riemen heb ik vaak wel in dezelfde hand. Ik ben niet heel consequent met strak naast lopen of zo. Het loopt ook wel eens wat om me heen en soms lopen ze beide links of rechts. Als ze me maar niet voor de voeten lopen en geen gekloot onderweg. Vooral dat laatste is voor Ayla nog wel eens wat lastig
Die loopt het liefst aan een riem te sjorren, blaadjes te vangen of Morris te klieren. Hoe slechter zij zich gedraagt, hoe netter ze moet lopen.
Was er eigenlijk wel vrij snel aan gewend en het gaat ook best goed. Zou eigenlijk weer wat aangelijnde rondjes met alleen Ayla moeten lopen om het trekken er echt goed uit te krijgen. Dat kost als ik met hun beide loop echt wel wat meer tijd.

Was er eigenlijk wel vrij snel aan gewend en het gaat ook best goed. Zou eigenlijk weer wat aangelijnde rondjes met alleen Ayla moeten lopen om het trekken er echt goed uit te krijgen. Dat kost als ik met hun beide loop echt wel wat meer tijd.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Op pupcursus gaan ze uit van één hond. Met twee moet je dus toch even zelf uitvogelen wat je het handigst vindt. Maar dan nog, ik denk dat jij er meer waard aan hecht dan de hondPeter27 schreef:Trekken valt wel mee hoor.. hooguit als de eenden aan de sloot zitten of hij een andere hond passeert. Het is meer wat ik ze moet aanleren. Wat het meest praktisch is. Op puppy cursus leer je honden links. Maar dat vind ik echt de minst logische plek.Cleva schreef:Nee. We gaan geen kracht zetten. Verboden.Peter27 schreef: Maar ze zijn allebei redelijk sterk
Mijn honden lopen bijna altijd los dus aan de riem is echt van a naar b met nul gegeven ruimte om te gaan lopen klooien.
Plasrondjes gaan aan de flex zodat er gesnuffeld kan worden maar ook dan is van sleuren of spelen geen enkele sprake.

Als ik met twee loop heb ik er meestal één aan elke kant. Met alle drie lopen de dames rechts en Nilo links. Het wisselt voor hen dus ook wel eens, en dat maakt ze niets uit. De basisregels zijn hetzelfde namelijk. En ze kennen allemaal het commando "andere kant" als we bijvoorbeeld een hond passeren en ze aan de buitenkant moeten lopen van me.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Als ik met mijn uitlaathond erbij loop, heb ik gewoon 2 riemen in 1 hand. Ze lopen keurig naast elkaar.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Als ik met mijn uitlaathond erbij loop, heb ik gewoon 2 riemen in 1 hand. Ze lopen keurig naast elkaar.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
van mijn 4tal lopen er 3 voor me en eentje achter me.
Als ik de uitlaathonden een stukje aan de lijn moet lopen ze in een waaier voor me, 2 aan de heupgordel, 2 links en 2 rechts.
Als ik de uitlaathonden een stukje aan de lijn moet lopen ze in een waaier voor me, 2 aan de heupgordel, 2 links en 2 rechts.
-
- Zeer actief
1 links 1 rechts. Momenteel, omdat 1 het vertikt om naast de ander te lopen op een of andere manier.. zij is gewend rechts te lopen dus blijft ze dat doen
De ander kan links en rechts.
Mijn vorige grotere stel, twee herders die had ik meestal voor me lopen
Als het naast moest liepen ze eigenlijk altijd allebei links van me. Maar ik kon ook wisselen, en dan liepen ze allebei rechts.
Informeel liep 1 links (de reu) en de teef liep rechts.
Met passeren van mensen of mensen met honden op straat wilde ik ze gewoon allebei aan 1 kant hebben en dat deden ze ook. Dat vond ik voor mijzelf het gemakkelijkst en het meest overzichtelijk.

De ander kan links en rechts.
Mijn vorige grotere stel, twee herders die had ik meestal voor me lopen

Als het naast moest liepen ze eigenlijk altijd allebei links van me. Maar ik kon ook wisselen, en dan liepen ze allebei rechts.
Informeel liep 1 links (de reu) en de teef liep rechts.
Met passeren van mensen of mensen met honden op straat wilde ik ze gewoon allebei aan 1 kant hebben en dat deden ze ook. Dat vond ik voor mijzelf het gemakkelijkst en het meest overzichtelijk.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
De ideale manier is denk ik wat voor jou zelf het fijnst is. Hier lopen ze vaak elk aan een kant als ik er twee meeneem. Neem ik ze alle vier mee, dan meestal twee aan twee links en rechts van mij. Maar soms ook wel allemaal in een hand als dat in een bepaalde situatie handiger is. Ze weten dat ze niet mogen wisselen van kant als ze kort aangelijnd zijn en ook niet voor mijn neus mogen lopen of ineens stil gaan staan, tot ze los mogen of vrij krijgen aan een langere lijn.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ditDeDiana schreef:De ideale manier is denk ik wat voor jou zelf het fijnst is. Hier lopen ze vaak elk aan een kant als ik er twee meeneem. Neem ik ze alle vier mee, dan meestal twee aan twee links en rechts van mij. Maar soms ook wel allemaal in een hand als dat in een bepaalde situatie handiger is. Ze weten dat ze niet mogen wisselen van kant als ze kort aangelijnd zijn en ook niet voor mijn neus mogen lopen of ineens stil gaan staan, tot ze los mogen of vrij krijgen aan een langere lijn.
hier lopen ze ook vrijwel altijd los dus de spaarzame momenten aan de lijn wordt er niet gesnuffeld, gemarkeerd of wat dan ook. Flink doorstappen helpt.
Toen ik nog in NL woonde en met 2 honden wandelde, was het of ieder aan een hand en doorlopen (bv als we naar het bos gingen waar ze hun eigen ding konden doen) of aan de flex voor P&P rondjes en dan mocht er meer. Als je daar consequent in bent, snappen ze dat gauw genoeg.
-
- Zeer actief
Of beide aan de heupgordel en dan voor me uit. Of aan de riem en ook dan lopen ze voor me uit. Trekken mag alleen als ze hun speciale tuig aan hebben, anders niet. Ik corrigeer trekken met stem, dat werkt voor mijn honden maar niet voor elk misschien. Ik maak een klikje met mijn tong, dan houden ze even in. Ik heb geen idee hoe ik ze dat geleerd heb eerlijk gezegd.
Als we ergens langs moeten, moeten ze naast me lopen. Dan pak ik de riemen korter en doen ze dat. En soms wil ik Manu voor me en Uma achter me en doen ze dat ook. Volgens mij zijn we inmiddels geoefend
Ik kan me nog wel herinneren dat ik het in het begin ook wel lastig vond, twee honden uitlaten aan een riem. Maar het gaat gauw genoeg beter, heus!
Als we ergens langs moeten, moeten ze naast me lopen. Dan pak ik de riemen korter en doen ze dat. En soms wil ik Manu voor me en Uma achter me en doen ze dat ook. Volgens mij zijn we inmiddels geoefend

Ik kan me nog wel herinneren dat ik het in het begin ook wel lastig vond, twee honden uitlaten aan een riem. Maar het gaat gauw genoeg beter, heus!