Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondvriendelijke bossen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Hondvriendelijke bossen

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Marie-Josée schreef:
mijke schreef:
Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
In mijn directe omgeving tel ik op zijn minst 15 honden die voor hun eigen huis op een heel klein stukje grasveldje worden ''uitgelaten'' en weer terug. Die honden komen per dag hooguit 15 minuten buiten en dan reken ik het nog heel ruim. En dan vinden ze het gek dat de honden in huis zo druk zijn, als ik dan zeg als ik die hond was dan zou ik ook gek geworden zijn met zo'n saai leven en nooit echt worden uitgelaten. Dan zijn die mensen zo verbaasd dat dit echt voor de hond beter is om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken.
Is dat echt zo? Ik heb door zwangerschap en daarna ziekenhuisgedoe Oor al bijna een jaar niet meer kunnen bieden dan een dagelijks rondje park. Dat is twee kilometer ofzo. Soms speelt ze even met andere honden maar vaak genoeg ook helemaal niet. Voor ik zwanger werd liep ik 5 - 7 km op een dag, en ging ik ook vaker andere routes of naar een ander gebied. Maar Oor is er, geheel tegen de verwachting in, echt niet anders van geworden. Ik heb gewoon letterlijk geen verschil gemerkt in hoe tevreden ze is. Ok, de eerste twee jaar van haar leven zou het niet gekund hebben, maar daarna? Volgens mij word die behoefte aan beweging en afwisseling soms ook gewoon schromelijk overschat. De teckels van mijn oom en tante vroeger kwamen ook letterlijk nooit van het erf af en toch hadden die volgens mij een geweldig leuk leven. Ze waren iig altijd blij en nooit vervelend. Volgens mij zijn er hele hordes honden die het eigenlijk gewoon hartstikke prima doen op een dagelijks kort rondje.
Dat denk ik ook. Destijds liep ik elke dag uren met onze heidewachtel achteraf denk ik dat dat misschien mede de oorzaak was van zijn artrose. Later liepen we maximaal een uur voor de lange wandeling en een half uur voor de korte en onze honden waren dik tevreden.
De meeste mensen redden het ook niet om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken, dan is dat inderdaad onderhand een dagtaak.
Waar staat dat er urenlang gewandeld moet worden, een middenweg lijkt mij voor de hond wel zeer aangenaam, want om levenslang uitgelaten te worden op het smerige grasveldje voor de deur vind ik best sneu voor die honden.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Lizzie. schreef:
Marie-Josée schreef:
mijke schreef:
Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
In mijn directe omgeving tel ik op zijn minst 15 honden die voor hun eigen huis op een heel klein stukje grasveldje worden ''uitgelaten'' en weer terug. Die honden komen per dag hooguit 15 minuten buiten en dan reken ik het nog heel ruim. En dan vinden ze het gek dat de honden in huis zo druk zijn, als ik dan zeg als ik die hond was dan zou ik ook gek geworden zijn met zo'n saai leven en nooit echt worden uitgelaten. Dan zijn die mensen zo verbaasd dat dit echt voor de hond beter is om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken.
Is dat echt zo? Ik heb door zwangerschap en daarna ziekenhuisgedoe Oor al bijna een jaar niet meer kunnen bieden dan een dagelijks rondje park. Dat is twee kilometer ofzo. Soms speelt ze even met andere honden maar vaak genoeg ook helemaal niet. Voor ik zwanger werd liep ik 5 - 7 km op een dag, en ging ik ook vaker andere routes of naar een ander gebied. Maar Oor is er, geheel tegen de verwachting in, echt niet anders van geworden. Ik heb gewoon letterlijk geen verschil gemerkt in hoe tevreden ze is. Ok, de eerste twee jaar van haar leven zou het niet gekund hebben, maar daarna? Volgens mij word die behoefte aan beweging en afwisseling soms ook gewoon schromelijk overschat. De teckels van mijn oom en tante vroeger kwamen ook letterlijk nooit van het erf af en toch hadden die volgens mij een geweldig leuk leven. Ze waren iig altijd blij en nooit vervelend. Volgens mij zijn er hele hordes honden die het eigenlijk gewoon hartstikke prima doen op een dagelijks kort rondje.
Dat denk ik ook. Destijds liep ik elke dag uren met onze heidewachtel achteraf denk ik dat dat misschien mede de oorzaak was van zijn artrose. Later liepen we maximaal een uur voor de lange wandeling en een half uur voor de korte en onze honden waren dik tevreden.
De meeste mensen redden het ook niet om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken, dan is dat inderdaad onderhand een dagtaak.
Waar staat dat er urenlang gewandeld moet worden, een middenweg lijkt mij voor de hond wel zeer aangenaam, want om levenslang uitgelaten te worden op het smerige grasveldje voor de deur vind ik best sneu voor die honden.
Dat ben ik volkomen met je eens maar jij schreef toch over meermalen daags lange wandelingen?
Lizzie.
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Dat ben ik volkomen met je eens maar jij schreef toch over meermalen daags lange wandelingen?
Had het over eigenaren die te belazerd zijn om een hond goed uit te laten en niet het besef hebben dat ze hun hond daarmee te kort doen. En dan gek vinden dat die honden continu blaffen en gestoord gedrag laten zien. Dit kan je voorkomen om inderdaad ''lang'' met de hond te wandelen. En lang is langer dan die paar minuten voor hun huis. Dat is wat ik er mee bedoelde. ;)
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Suusz27 schreef:Oh ik vind het juist heerlijk dat het veelal aangelijnd is, en dat als mensen hun honden los hebben ondanks het aanlijngebod, ze de honden daarom meteen aanlijnen als je elkaar aan ziet komen.
Ik moet toegeven dat ik vaak blij ben dat honden hier aangelijnd moeten zijn, niet dat mensen hun hond daarom niet loslaten maar bij het passeren van andere honden wordt alles wel meteen aangelijnd of onder appèl gehouden. Als ik zie wat voor kuthonden hier lopen ben ik blij met dat verplichte lijntje.
Nu is hier ook érg weinig controle op loslopende honden gelukkig, mijn honden kunnen dus standaard los. Het bos vermijd ik op weekends en tijdens vakantieperiodes omdat het dan wat drukker is maar anders is het hier werkelijk héérlijk lopen. Ook de mountainbikers in dit dorp zijn uiterst vriendelijk.

Net omdat je hier uren door prachtige omgevingen kan lopen zonder ook maar iemand tegen te komen snap ik niet waarom zoveel mensen hun hond begrenzen tot de tuinpoort. De grote meerderheid van de honden in mijn straat wordt niet mee gewandeld. Als in nooit, ook niet voor korte plasrondjes. Doodzonde hoe veel honden zich daar ook gewoon bij neerleggen.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Lizzie. schreef:
Marie-Josée schreef: Dat ben ik volkomen met je eens maar jij schreef toch over meermalen daags lange wandelingen?
Had het over eigenaren die te belazerd zijn om een hond goed uit te laten en niet het besef hebben dat ze hun hond daarmee te kort doen. En dan gek vinden dat die honden continu blaffen en gestoord gedrag laten zien. Dit kan je voorkomen om inderdaad ''lang'' met de hond te wandelen. En lang is langer dan die paar minuten voor hun huis. Dat is wat ik er mee bedoelde. ;)
Ah oké, dat had ik er niet uit begrepen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Voor veel mensen is 2 km best ver lopen... Zeker om dagelijks te doen
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Fotogravinnetje schreef:Voor veel mensen is 2 km best ver lopen... Zeker om dagelijks te doen
:LOL: Nou zelfs de aller bejaardsten hier lopen nog dagelijks met hun hondje een rondje park dus ik denk dat dát nou ook wel weer meevalt
Lizzie.
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Lizzie. schreef:
Ah oké, dat had ik er niet uit begrepen.
Ik had het ook eerst niet zo handig omschreven :oeps:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”