Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV perikelen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Crmn1983
geregistreerd lid

KVV perikelen

Ongelezen bericht door Crmn1983 »

Goedemiddag!

Ik zal mij even, ons, voorstellen. Ik ben Carmen en woon met mijn twee kindjes en man in Haarlem. Sinds 3 weken woont me er toch een lieve pup bij ons.. om te smelten zo leuk. Pim is inmiddels 12 weken. Een lieve, eigenwijze, vrolijke kruising (Maltezer x Shit Tzu).

Hij is brokken (eukanuba) gewend maar eet er amper van. Met opgetrokken neus een paar hapjes (ook al bij de fokker). Slim als ik dacht te zijn wilde ik die brokken wat ‘opplussen’ met wat vlees. Rodi burgers in dit geval. Hij eet nu 1/3 van z’n maaltijd rodi en 2/3 brok. Hij smult!!

Ik heb mij inmiddels wat verdiept in KVV, door hier te lezen op het forum en andere webpagina's. Het lijkt mij fijn hem volledig KVV te voeren. Al heb ik nog wel wat vragen. Willen jullie mij helpen?

- kan ik verschillende merken door elkaar voeren, vanaf de start met KVV of beter eerst 1 merk?
- Carnibest of bandit is je van het, lees ik. Maar ook aan de prijs. Welke merken benaderen dit? Is enerigique goed?
- beste is toch om (minimaal?) 4 varianten/vleessoorten aan te bieden in 3 wkn? Maar sommige KVV merken (enerigique bijvoorbeeld) heeft maar 1 (standaard) voer. Wat dan? Is het dan niet zo compleet/volledig om bijvoorbeeld alleen maar enerigique te voeren?
- verschillende merken, verschillende voedingsadviezen. Ga je, wanneer je verschillende merken voert, uit van (bij volwassen-pup) 25-50Gr per kilo gewicht of ga je uit van voedingsadvies van al die verschillende merken?
- ik lees over oorontstekingen, artrose, tekorten, jeuk, blaasproblemen, calciumbron, schildklierhormonen door of in KVV. Is KVV een veilige keuze of zou brok/KVV een veiligere optie zijn omdat je dan beste van beide hebt?
- kan ik ‘gewoon dom’ KVV geven (zoals men brok is gewend, 2 of 3 x daags bak vol en klaar) of moet ik zelf nog berekenen of m’n hond genoeg binnen krijgt en dit aanvullen met ander vlees/ei/voedingstoffen?
- is een premix slechter en hoe herken ik die? (Staat dat gewoon op de verpakking of..?)
- hoe herken ik of de calcium uit bot afkomstig is?

Ik zou het erg fijn vinden als jullie mij op weg helpen. Natuurlijk heb ik het forum al doorgespit maar deze vragen blijven spoken in m’n hoofd en weerhouden mij van de keuze.

Groetjes, Carmen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: KVV perikelen

Ongelezen bericht door veertje »

Ja je kan verschillende merken door elkaar voeren. Het is eigenlijk ook beter om meer merken te voeren. En dan niet van allemaal de rundvariant bijvoorbeeld, maar ook wisselen in diersoorten zoals je zelf al noemde. Sommige kvv's zijn wel compleet en dan hoef je niet met diersoorten af te wisselen, maar ik zou altijd afwisselen om de variatie groot te houden. Je kan dan ook variëren in prijs/kwaliteit. Carnibest schijnt inderdaad een van de betere te zijn, maar als je daarnaast wat afwisselt met de goedkopere energique, smuldier of rodi kan dat ook prima en is wat fijner voor de portemonnee :wink:
Combineren met brok kan. Ik doe het ook. Hier kunnen de honden er prima tegen (al moet ik bij eentje niet te veel vlees geven), maar er zijn honden die wat gevoelig zijn en daar wel moeite mee hebben. Ik doe het omdat ik ook de voordelen van een goede brok zie. En ik vind het af en toe lekker makkelijk, op tijd ontdooien is nooit mijn sterkste kant :engel:
Als je voldoende merken/diersoorten hebt om af te wisselen kan je het vrij 'dom' voeren ja. Wel in de gaten houden of hij niet te veel aankomt of afvalt en daar de portie op aanpassen natuurlijk. Maar 'aanvullen' met een ei of yoghurt kan ook geen kwaad. Het is dan niet echt aanvullen om tekorten te voorkomen, maar gewoon als afwisseling van smaak.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar voor zo'n klein hondje zijn ook de duurdere merken vaak nog goed betaalbaar. Afwisseling is altijd goed, mits je hond alles verdraagt. Je zou eens op de site Voerwijzer kunnen kijken. Daar krijg je heel veel info over waar een goede KVV aan moet voldoen, overzichten van samenstellingen en prijzen van KVV's, of er bijvoorbeeld wel of geen premix inzit, calcium uit bot of supplement etcetera. Wel even via de sites van de fabrikanten checken of de info van Voerwijzer nog up to date is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Crmn1983
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Crmn1983 »

Bedankt! Fijn jullie antwoorden te lezen. Daar kan ik wat mee. Ik ga de eerste periode carnibest voeren en wanneer hij volwassen is over en een combi CB, buddy en daily meat.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou zo snel mogelijk al gaan varieren. Ik vind zelf ook CB echt 1 van de betere maar ja...

Suzanne
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind carnibest een van de minderen vooral in soorten de keuze is niet reuze zal ik maar zeggen en onze vorige hond haalde zijn neusje er voor op.
Afwisselen is juist goed zoals al aangegeven.
Ik probeer 4 of 5 diersoorten in de week te voeren dus niet in de 3 weken.
Je zou farm food kunnen proberen dat zijn rolletjes van 100 gram. Zelf voeren we Darf en alroda en soms een ander merk omdat ons hondje heel klein is hak ik zo'n 250 gram worst door 2 als die nog bevroren is. Een deel gaat dan in de vriezer ander deel in de koelkast zo kan ik na anderhalve dag weer wat anders voeren. Ook combineren wij het met geperste brok Darf voll.
Als hij wat ouder is gaan we mogelijk helemaal op kvv maar misschien houden we de brok er ook in.

Ik geef soms ook yoghurt, ei. Schapenvet en zalmolie. De laatste twee voor de vacht.

O ja. Kleine hondjes mogen 40 gram op 1 kg. Bij grote honden is het 20 gram.

Heb het even aangepast net stond het er heel raar lol.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Chihuahua-paws schreef:
O ja. Kleine hondjes mogen tot 40 procent van hun lichaamsgewicht op volwassen leeftijd. Bij grote honden is dat 20 procent.
Nououou...niet helemaal dit :schrik: 40 gram per kg lichaamsgewicht voor kleintjes. 20 gram per kg lichaamsgewicht voor een grote.
Als ze 40% van hun lichaamsgewicht mochten eten zouden de Chihuahua's van mijn moeder zo'n 1,2-1,5kg voer mogen. Dat gaat niet goed komen niet.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Sandra&co schreef:
Chihuahua-paws schreef:
O ja. Kleine hondjes mogen tot 40 procent van hun lichaamsgewicht op volwassen leeftijd. Bij grote honden is dat 20 procent.
Nououou...niet helemaal dit :schrik: 40 gram per kg lichaamsgewicht voor kleintjes. 20 gram per kg lichaamsgewicht voor een grote.
Als ze 40% van hun lichaamsgewicht mochten eten zouden de Chihuahua's van mijn moeder zo'n 1,2-1,5kg voer mogen. Dat gaat niet goed komen niet.
Nee dat gaat idd niet goed komen.
Gelukkig had ik dat al aangepast.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”