dat cultiveren van het bos is gewoon jammer ... kan er niet s aan doen... beetje wat meer wildernis naast de regulieren paden is wel grappig
Moderator: moderatorteam
Lullig, maar dat gaat niet over jouw hond. Wel over de onopgevoede/reactieve herder (x zoveel) die voor slechte ervaringen heeft gezorgd.Shiloh86 schreef:Ik word juist knettergek van alle andere bosgebruikers op die 5% van het bos waar ze los mogen.
Met name de hardlopers. Ze willen allemaal dat ik mijn hond bij me houd. Als een hond ook maar een beetje in de weg loopt of eens van achter snuffelt wordt er direct gekrijst dat ik die kuthond moet aanlijnen/bij houden. Maar ondertussen is het zon horde mensen geworden dat Duke nog geen 50 meter aan een stuk echt vrij kan lopen, want dan komt er alweer 1 van voor of van achter.
En geloof me. Ik vind niks zo vervelend als Duke een ander tot last is. Dus ja, ik roep hem meestal bij me. Maar het is een dier en geen robot, dus soms is hij te traag of te nieuwsgierig, en dan moet je gewoon niet zeiken. Als je het allemaal zo erg en vervelend vind, ga dan in de andere 95% lopen.
Nee hoor. Dat advies kun je in je haar smeren. De winst zit hem in aan wie je je pup verkoopt.Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
Daar ben ik niet mee eens, wat ik ervaar is ook dat er een hoop onwetendheid is, en dat heeft niks te maken met actief zijn. Ze beseffen gewoon niet dat alleen pis/poep grasveldje niet voldoende is voor de hond.dagmar88 schreef:Nee hoor. Dat advies kun je in je haar smeren. De winst zit hem in aan wie je je pup verkoopt.Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
Met voorlichting worden tot het eind van de straat mensen niet opeens geïnteresseerd en actief.
Dat moeten ze al zijn.
Het verschil is wel dat mensen met al hun fietsen, motoren en weet ik veel wat meestal op de paden blijven. Reeën weten dat volgens mij prima en blijven daar uit de buurt. Honden crossen overal recht doorheen en jagen de dieren echt op. Dat is voor een keer niet erg maar als dat meerdere keren per dag gebeurt ben je als ree ook niet veilig.Kruimel53 schreef:
Ja, d'r zal wel eens een konijn gepakt worden of een ree schrikken. Boehoe. Hoe is dat beter dan dat die beesten worden afgeschoten? Ja, honden verstoren wel eens wat. Mensen aanzienlijk meer met hun boscrossfietsen, hun hardloopwedstrijden dwars overal doorheen, hun gemotorcross en wat dies meer zij aan vermaak. Ik ben echt groot natuurliefhebber, maar altijd en eeuwig de p.i. Zwarte Piet weer bij die honden leggen komt me langzamerhand de strot uit.
Is dat echt zo? Ik heb door zwangerschap en daarna ziekenhuisgedoe Oor al bijna een jaar niet meer kunnen bieden dan een dagelijks rondje park. Dat is twee kilometer ofzo. Soms speelt ze even met andere honden maar vaak genoeg ook helemaal niet. Voor ik zwanger werd liep ik 5 - 7 km op een dag, en ging ik ook vaker andere routes of naar een ander gebied. Maar Oor is er, geheel tegen de verwachting in, echt niet anders van geworden. Ik heb gewoon letterlijk geen verschil gemerkt in hoe tevreden ze is. Ok, de eerste twee jaar van haar leven zou het niet gekund hebben, maar daarna? Volgens mij word die behoefte aan beweging en afwisseling soms ook gewoon schromelijk overschat. De teckels van mijn oom en tante vroeger kwamen ook letterlijk nooit van het erf af en toch hadden die volgens mij een geweldig leuk leven. Ze waren iig altijd blij en nooit vervelend. Volgens mij zijn er hele hordes honden die het eigenlijk gewoon hartstikke prima doen op een dagelijks kort rondje.Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
In mijn directe omgeving tel ik op zijn minst 15 honden die voor hun eigen huis op een heel klein stukje grasveldje worden ''uitgelaten'' en weer terug. Die honden komen per dag hooguit 15 minuten buiten en dan reken ik het nog heel ruim. En dan vinden ze het gek dat de honden in huis zo druk zijn, als ik dan zeg als ik die hond was dan zou ik ook gek geworden zijn met zo'n saai leven en nooit echt worden uitgelaten. Dan zijn die mensen zo verbaasd dat dit echt voor de hond beter is om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken.
Dat denk ik ook. Destijds liep ik elke dag uren met onze heidewachtel achteraf denk ik dat dat misschien mede de oorzaak was van zijn artrose. Later liepen we maximaal een uur voor de lange wandeling en een half uur voor de korte en onze honden waren dik tevreden.mijke schreef:Is dat echt zo? Ik heb door zwangerschap en daarna ziekenhuisgedoe Oor al bijna een jaar niet meer kunnen bieden dan een dagelijks rondje park. Dat is twee kilometer ofzo. Soms speelt ze even met andere honden maar vaak genoeg ook helemaal niet. Voor ik zwanger werd liep ik 5 - 7 km op een dag, en ging ik ook vaker andere routes of naar een ander gebied. Maar Oor is er, geheel tegen de verwachting in, echt niet anders van geworden. Ik heb gewoon letterlijk geen verschil gemerkt in hoe tevreden ze is. Ok, de eerste twee jaar van haar leven zou het niet gekund hebben, maar daarna? Volgens mij word die behoefte aan beweging en afwisseling soms ook gewoon schromelijk overschat. De teckels van mijn oom en tante vroeger kwamen ook letterlijk nooit van het erf af en toch hadden die volgens mij een geweldig leuk leven. Ze waren iig altijd blij en nooit vervelend. Volgens mij zijn er hele hordes honden die het eigenlijk gewoon hartstikke prima doen op een dagelijks kort rondje.Lizzie. schreef:Denk dat er bij de fokkers zelf al een hoop winst te halen valt met voorlichting wat een hond nodig heeft kwa beweging.
In mijn directe omgeving tel ik op zijn minst 15 honden die voor hun eigen huis op een heel klein stukje grasveldje worden ''uitgelaten'' en weer terug. Die honden komen per dag hooguit 15 minuten buiten en dan reken ik het nog heel ruim. En dan vinden ze het gek dat de honden in huis zo druk zijn, als ik dan zeg als ik die hond was dan zou ik ook gek geworden zijn met zo'n saai leven en nooit echt worden uitgelaten. Dan zijn die mensen zo verbaasd dat dit echt voor de hond beter is om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken.
Ben de hele dag wel op de één of andere manier bezig met mijn honden. Van sporten tot samen slapen.Marie-Josée schreef: Dat denk ik ook. Destijds liep ik elke dag uren met onze heidewachtel achteraf denk ik dat dat misschien mede de oorzaak was van zijn artrose. Later liepen we maximaal een uur voor de lange wandeling en een half uur voor de korte en onze honden waren dik tevreden.
De meeste mensen redden het ook niet om dagelijks verschillende lange wandelingen te maken, dan is dat inderdaad onderhand een dagtaak.