Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Talgklier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Talgklier

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn eerste tibetaan had het ook regelmatig en sommigen werden echt flinke bulten.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heavy schreef:Heavy heeft een talgklier die is opengebarsten en ontstoken . Vervelend maar gaat wel weer over ze heeft antibiotica gehad . Maar nu zei de dierenarts dat dit een echte herderkwaal is . Ik was er niet bij en vriend heeft niet verder gevraagd ,die stond alleen maar te stralen van alle complimentjes die hij kreeg over het karakter van zijn meisje :LOL:

Ik vind er op internet niks over terug .Wel een huidaandoening met overmatig talg en een huidaandoening met gist . Die overmatige gist had Heavy in haar oren .Ze heeft ook Atopie .Dus allergie en huidproblemen is wel duidelijk .Ik wil haar graag iets geven ter ondersteuning iemand een idee?
Krijgt ze ook medicijnen tegen atopie? En weet je waar ze precies allemaal allergisch voor is? Het is namelijk vaak veel meer dan alleen grassen en pollen. Luna had ook atopie, maar die kreeg ook heftige reacties van verkeerde dingen eten, yoghurt en smuldier :schrik: toen ze dat gegeten had moest ze weer minstens 3 maanden aan de atopica om de boel weer rustig te krijgen, Luna had altijd ontstoken oren trouwens, zo sneu :(
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Heavy schreef:Heavy heeft een talgklier die is opengebarsten en ontstoken . Vervelend maar gaat wel weer over ze heeft antibiotica gehad . Maar nu zei de dierenarts dat dit een echte herderkwaal is . Ik was er niet bij en vriend heeft niet verder gevraagd ,die stond alleen maar te stralen van alle complimentjes die hij kreeg over het karakter van zijn meisje :LOL:

Ik vind er op internet niks over terug .Wel een huidaandoening met overmatig talg en een huidaandoening met gist . Die overmatige gist had Heavy in haar oren .Ze heeft ook Atopie .Dus allergie en huidproblemen is wel duidelijk .Ik wil haar graag iets geven ter ondersteuning iemand een idee?
Ja, we hebben ook een duitse herder gehad met een zwaar ontstoken talgklier. Na een aantal ab kuurjtes kwam die ontsteking iedere keer terug. Uiteindelijk bleek het een fistel te zijn en hebben ze een heel gedeelte moeten wegsnijden en diep moeten schoonmaken. Uiteindelijk was die ontsteking niet meer zo aktief aanwezig, maar bleef het wat sudderen. Heb toen ook van alles geprobeerd om het te ondersteunen, het hielp allemaal wel iets, maar echt helemaal weg kreeg ik het niet. Dus de ultieme tip heb ik niet voor je (helaas).

En dat stralen van de complimentjes over het karakter, dat herken ik ook heel erg :mrgreen: Was ook zo'n scheet van heerlijk duitse herder
Groetjes Charlie

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb eerlijk gezegd bij Tay nooit AB gegeven, terwijl die wel af en toe ontstoken talgklierbultjes heeft. In overleg met DA altijd schoonmaken en houden en dan gingen ze vanzelf weer weg als ze leeg waren. Tay heeft ook allergie trouwens. Die andere 2 hebben er nog nooit last van gehad.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat gebeurde indertijd bij Rana ook geregeld.
Ik spoelde uit als de boel openbarstte, haar er omheen een beetje weghalen en dan geneest het vanzelf weer. :ok:
Een zo'n talgbult heb ik toen wel weg laten halen omdat dat niet goed genas.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ben raar, vind dat enorm boeiend. :LOL: ik zit altijd in zijn haren te wroeten nadat hij er ooit 1 had in zijn kraag inderdaad. Zoveel haar en die knapte waardoor hij ineens een dikke plak vastgeplakt haar had, zo kwamen we erachter. Inderdaad haar wegknippen en uitspoelen, maar uitknijpen deed de DA hier ook gewoon hoor. Ik dus bij degene daarna ook? Alleen op zijn kop was minder prettig en die op zijn kont bleef wat langer open, maar zijn allemaal goed genezen. Wel met zelf uitspoelen, dus dat is niks voor jou haha
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah heeft het ook, af en toe een bultje met talg. De eerste keer had ze er eentje op zijkant die open gesprongen was. Ab kuur gehad, zat hele ontsteking onder. Bult is later verwijderd en ook eentje op haar rug. In het kader, nu ligt ze er toh.
Ze heeft er nu meerdere gehad. Af en toe gaat het open en likt ze er aan. Opeens stopt dat ook weer en verdwijnt het weer. Ik moet zeggen, sinds ze op ander voer zit is het wel minder.
Ze heeft verder geen huidproblemen of oorontstekingen.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Heavy schreef:
duitse herder schreef:Noah heeft het ook, af en toe een bultje met talg. De eerste keer had ze er eentje op zijkant die open gesprongen was. Ab kuur gehad, zat hele ontsteking onder. Bult is later verwijderd en ook eentje op haar rug. In het kader, nu ligt ze er toh.
Ze heeft er nu meerdere gehad. Af en toe gaat het open en likt ze er aan. Opeens stopt dat ook weer en verdwijnt het weer. Ik moet zeggen, sinds ze op ander voer zit is het wel minder.
Wat heb je aan het voer veranderd ?
Ze kreeg altijd lotgering maar ze werd er misselijk van (leeftijd). Nu krijgt ze dogmeat, nu heeft ze sinds half jaar weer een klein bultje. Daarvoor tijdje niet
Perry en Noah

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Heavy schreef:
duitse herder schreef:Noah heeft het ook, af en toe een bultje met talg. De eerste keer had ze er eentje op zijkant die open gesprongen was. Ab kuur gehad, zat hele ontsteking onder. Bult is later verwijderd en ook eentje op haar rug. In het kader, nu ligt ze er toh.
Wat heb je aan het voer veranderd ?
Finn had het ook af en toe, in zijn nek tussen zijn dikke manen. En af en toe een op zijn schoft. Flinke knobbels soms en uiteraard er naar laten kijken in aanvang, maar da zei mij destijds dus dat het talg was en zolang het rustig bleef ik me er niet al te veel zorgen om hoefde te maken.
Ik kneep overigens wel verder uit als er 1 was opengesprongen (stinkt ook behoorlijk en inderdaad plakkerige zooi op de haren) en maakte het schoon met afgekoeld gekookt water.
Het was overigens altijd wel op de zelfde plek waar soms dus weer een bult ontstond.
Op latere leeftijd ontwikkelde hij een flinke knobbel onder zijn staart, dat bleek ook een opgezette klier maar deze was heel hard en groot. Die kon alleen operatief worden verwijderd, Finn had er verder geen pijn aan en geen last van. Da en ik hadden afgesproken dat als hij ooit onder narcose zou moeten dat ze die knobbel zou verwijderen, maar aangezien hij nooit onder narcose is gegaan heeft de bult er zonder problemen te geven tot zijn dood toe er gezeten.
Ik weet niet of voeding ermee te maken heeft gehad. Finn had het juist in het begin toen ik hem net had, en toen voerde ik nog brok. Later toen ik vers van Lotgering ging voeren en ander rauwe stukken vlees (kip met bot, vuile pens, knoken) werd het minder.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik heb ook wel eens een ontstoken talgklier. Krijg ‘k ook een bult.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”