Afgelopen woensdag gingen we naar het bos, zoals we dagelijks doen. En ik zag Lou op een bepaald moment wel vanaf het pad de bossen in turen. En normaal roep ik haar dan en dan komt ze braaf naar me toe en krijgt ze meestal een koekje. Maar om de een of andere reden, riep ik haar nu niet. Overmoedig? Iets teveel vertrouwen op het feit dat ze al zo'n lange periode los loopt en altijd terug te roepen is? Waarom precies ik haar niet riep, ik weet het niet. Maar ik had het wel moeten doen. Want ik zag haar eerst 3 sprongen het bos in maken en riep haar in een reflex al, maar haar neus ging op zo'n manier naar de grond dat ik dacht dat ze een muisje had gespot. En nog geen 2 seconden later, zie ik haar als een idioot het bos verder in sprinten. Ik heb geroepen, geschreeuwd, maar ze zat zo in jachtdrift dat ze me gewoon niet meer hoorde (of me niet wilde horen

En daar sta je dan, moederziel alleen en in de verte hoorde ik haar nog eventjes keffen/krijsen, maar al snel was het doodstil. Nou was ze er een maand of 3 geleden al wel een keertje achter wild aan gegaan in de schemer en toen was ze binnen 5 minuten weer vrolijk terug. Dus ik maakte me nog niet zoveel zorgen. Wel direct gekeken hoe laat het was, zodat ik bij kon houden hoe lang ze weg was. 5 minuten verder, niks. 10 minuten verder, niks. 15 minuten verder, niks. Oké Lou, nu vind ik het niet meer leuk.
Ondertussen op dezelfde plek blijven staan en blijven roepen. 20 minuten verder, niks.
En daar stond ik dan, twijfelend wat te doen. Blijf ik staan op dezelfde plek? Ga ik een ronde wandelen? Ga ik terug richting auto? Ik wist het echt niet meer. Stukje naar links gelopen, stukje het bos in gelopen, stukje naar rechts gelopen, ondertussen nog steeds roepend.
Inmiddels was ze een half uur weg en zou de schietbaan in de buurt bijna open gaan dus ik begon hem nu toch echt te knijpen. (Lou is bang voor knallen. Als ze in mijn buurt is, is ze prima getraind op knal=koekje, maar zo helemaal alleen kon ik me indenken dat ze wel eens in paniekmodus zou kunnen schieten)
Waar is onze angel had ik voor de zekerheid al bericht met alle gegevens, want liever te vroeg dan te laat dacht ik maar.
45 minuten verder.... Toch nog een stukje gaan lopen en precies op het punt dat ik echt het liefst in janken uit wilde barsten, ging ineens mijn telefoon. "ja, met die en die, we hebben een hond gevonden" en ik reageerde gelijk WAARWAARWAARWAAR. Nou, op de andere parkeerplaats bij het bos. Terug richting auto gerend, waar ondertussen een vriendin aangekomen was om te komen helpen zoeken. En direct naar de andere parkeerplaats geraced.
Wat blijkt nu?
Die trut is zo over haar fysieke grenzen heen gegaan in de achtervolging dat ze ergens ver in het bos naast een greppel is neergestort en te moe was om nog echt te kunnen lopen. Toen ze die mensen hoorde, heeft ze nog wel overeind kunnen komen en heeft zich laten zien. Die mensen hadden gelijk door dat er iets niet klopte en hebben haar met koekjes gelokt en aangelijnd. Ze hadden alleen geen leesbril bij dus konden het telefoonnummer op haar penning niet lezen en zijn dus terug richting hun auto gelopen. Lou was alleen zo moe dat ze niet eens meer kon/wou lopen dus meneer heeft haar gedragen. Terug op de parkeerplaats hebben ze gebeld en Lou ondertussen van water voorzien.
Lou was redelijk blij om me weer te zien, maar eigenlijk waren die mensen ook wel leuk want die hadden koekjes

Nou, dat ze jaagt en een keer 5 minuten weg is daar ben ik absoluut niet blij mee, maar kan ik nog enigszins mee leven. Maar dat ze dus zo over haar grenzen heen gaat, dat ze op een bepaald moment niet eens meer kan lopen vind ik doodeng.

Dus de gps-tracker komt morgen binnen en ondertussen tijdens de wandelingen nog meer hameren op appél. Haar vanmorgen ook wel gelijk weer een stukje los laten lopen in het bos, want ik ken mezelf dat wordt anders weer zo'n ding in mijn hoofd en dan wordt de stap om haar los te laten alleen maar groter en groter. Terwijl ze het dus opzich prima kan, zolang ik maar verdraaid goed oplet.
Als ik nu geen grijze haren heb gekregen, weet ik het ook niet meer.