Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verdienmodel dierenwelzijn

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ivanneke
Actief
Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising
Aantal honden: 3

Verdienmodel dierenwelzijn

Ongelezen bericht door Ivanneke »

Ik ben zo stom geweest om van 2 stichtingen die zich volgens eigen zeggen inzetten voor het welzijn van dieren het financieel jaarverslag op te vragen om te zien wat zij doen met de opgehaalde donaties. Daarbij ben ik tot een, voor mij, wat schokkende conclusie gekomen.

Als eerste de website verhuisdieren, een soort tinder voor mens en hond. Leuk idee ware het niet dat 90% van de dieren door diverse vrijwilligersstichtingen uit het buitenland gehaald worden. Deze vrijwilligers doen dit zelf meestal belangeloos en proberen iedere cent terug te krijgen voor het verbeteren van de leefomstandigheden van de dieren in dat land. En dan komt verhuisdieren vermomd als goed doel te hulp. Zou je denken. Ieder goed-bedoelend zoekend hondenbaasje betaald €20 aan verhuisdieren en iedere hond-aanbiedende stichting betaald €60 (wat dus niet naar voer, medicijnen oid gaat) voor een minimaal account. Daarnaast moedigen ze je aan om gewoon te doneren of zelfs donatie acties voor hun op te zetten.
Afgelopen jaar heeft verhuisdieren daarmee €100.000 opgehaald. En toen was ik zo nieuwsgierig wat ze voor een mooie dierenhulp met dat geld hebben gedaan.
euh.... helemaal geen :(: Of je moet het onderhouden van de website daaronder zien. Ruim de helft gaat naar beloningen (sorry onkostenvergoedingen) vrijwilligers en directie en 20% gaat op aan huur en kantoorkosten (om de website te hosten :roll: )
Kortom; leuk idee dat tinderen maar het goede doel komt er wel erg bekaaid af :blauwoog:

En dan... Dierenlot, je kent ze wel van die misselijkmakende filmpjes.
Ik kan daar heel kort over zijn: de helft van het geld dat zij binnen harken wordt gebruikt om die misselijkmakende filmpjes te maken. En ja dat doet een extern bedrijf..... Dat eigendom is van de oprichters van Dierenlot.
Van de €5.000.000 die afgelopen jaar binnen is gekomen (u leest het goed: 5 miljoen euri) wordt slechts ongeveer €100.000 als geld aan de dieren(welzijns) organisaties gegeven. Dat is ongeveer 2% van wat binnen komt en evenveel als het salaris van één van de twee directeuren. Daarnaast geven ze nog een gedeelte weg in de vorm van dierenambulances, groot beplakt met hun naam erop waardoor het reclamemiddelen zijn geworden.

Voor degene die nieuwsgierig zijn geworden en het zelf willen lezen:
Dierenlot
https://www.dier.nu/Uploaded_files/Zelf ... 4e8932.pdf
https://www.dier.nu/Uploaded_files/Zelf ... 84fa58.pdf

Verhuisdieren
https://www.verhuisdieren.nl/uploads/fi ... 202017.pdf

Ben ik nu zo raar dat ik een hele andere manier van het besteden van de gelden verwacht bij dit soort stichtingen? :roll: Moet ik gewoon blij zijn met iedere geste en iedere euro die besteedt wordt aan dierenwelzijn en niet zeuren? Graag hoor ik jullie mening.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Verdienmodel dierenwelzijn

Ongelezen bericht door veertje »

Ivanneke schreef:Ben ik nu zo raar dat ik een hele andere manier van het besteden van de gelden verwacht bij dit soort stichtingen? :roll: Moet ik gewoon blij zijn met iedere geste en iedere euro die besteedt wordt aan dierenwelzijn en niet zeuren? Graag hoor ik jullie mening.
Nee hoor, helemaal niet raar. Dat zou je inderdaad verwachten. Alhoewel ik er niet eens van sta te kijken eigenlijk. Het zal bij veel andere goede doelen niet veel anders zijn.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Ik lees bij de eerste link dierenlot "besteding aan doelstelling 4.321.000euro"
Dat maakt het plaatje toch al anders vind ik. Neem aan tenminste dat ze door een accountant goedgekeurde (bij de KvK gepubliceerde) jaarrekening laten zien?
Heb nu de balans gezien. Tov. boekjaar 2016 hebben ze over 2017 een winst geboekt van ongeveer 200.000euro.

Nu zou ik liever ook een recht-toe-recht-aan jaarrekening zien als dit kleurrijke geleuter geef ik eerlijk toe.
Dit leest heel moeizaam vind ik.

En nee, hier mag zeker kritisch naar gekeken worden, ik ben er ook niet voor maar klakkeloos aan elk zg goed doel te geven.
Laatst gewijzigd door Sassy op 12 sep 2018 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

hier idem dito,
geef liever een zak honden voer aan een baasje die het niet te ruim heeft.
dan weet ik in ieder geval dat mijn geld goed wordt besteed.
Laatst gewijzigd door Lanavandevledders op 12 sep 2018 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lanavandevledders
Zeer actief

Nanna schreef:
Lanavandevledders schreef: geef liever een zak honden voer aan een baasje die het niet krap heeft.
Ik liever aan eentje die het wel krap heeft ;-)
:ok: heb even mijn schrijf fout verbeterd hahaha was weer te snel
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:
Lanavandevledders schreef: geef liever een zak honden voer aan een baasje die het niet krap heeft.
Ik liever aan eentje die het wel krap heeft ;-)
scherp :LOL:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief

:LOL: heel scherp, zal in het vervolg mijn berichten beter na moeten lezen :E:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ach dat is niks nieuws onder de zon. vlak ook vooral de dierenbescherming niet uit.
als je iets goeds wil doen stort dan gewoon geen geld bij een grote organisatie maar help een plaatselijk asiel of zo.

ellen
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ellen en de birmanen schreef:ach dat is niks nieuws onder de zon. vlak ook vooral de dierenbescherming niet uit.
als je iets goeds wil doen stort dan gewoon geen geld bij een grote organisatie maar help een plaatselijk asiel of zo.

ellen
:ok: Al die grote hulporganisaties voor wat voor doel dan ook halen bakken met geld binnen.
Nieuw soort moderne criminele zakkenrollers .
Aan leed word nu eenmaal geld verdiend.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

En dan... Dierenlot, je kent ze wel van die misselijkmakende filmpjes.
Ik kan daar heel kort over zijn: de helft van het geld dat zij binnen harken wordt gebruikt om die misselijkmakende filmpjes te maken. En ja dat doet een extern bedrijf..... Dat eigendom is van de oprichters van Dierenlot.
Van de €5.000.000 die afgelopen jaar binnen is gekomen (u leest het goed: 5 miljoen euri) wordt slechts ongeveer €100.000 als geld aan de dieren(welzijns) organisaties gegeven. Dat is ongeveer 2% van wat binnen komt en evenveel als het salaris van één van de twee directeuren. Daarnaast geven ze nog een gedeelte weg in de vorm van dierenambulances, groot beplakt met hun naam erop waardoor het reclamemiddelen zijn geworden.
Ik vind het een beetje een gekleurde manier om het uiteen te zetten. Het grootste deel van die tweede helft benoem je niet, waar gaat dat naartoe? Het kan toch zijn dat ze dat inzetten voor dierenhulp? Waarom kan dat alleen via het geven aan andere organisaties?
Ivanneke
Actief

Sassy schreef:Ik lees bij de eerste link dierenlot "besteding aan doelstelling 4.321.000euro"
Dat maakt het plaatje toch al anders vind ik. Neem aan tenminste dat ze door een accountant goedgekeurde (bij de KvK gepubliceerde) jaarrekening laten zien?
Heb nu de balans gezien. Tov. boekjaar 2016 hebben ze over 2017 een winst geboekt van ongeveer 200.000euro.
Nee dat maakt het plaatje niet anders, zij vinden dat het doel de middelen heiligt, oftewel je mag 2,5 miljoen uitgeven aan werving (de filmpjes) die je zelf maakt in een andere firma, als je het voorlichting noemt. Een accountant vindt dat prima. Het is misschien niet illegaal maar wel onethisch, vind ik.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

En van die verhuisdieren vind ik het vrij helder wat ze doen, hun hoofddoel is: ''Bij het herplaatsen en adopteren van een huisdier is het belangrijk dat er een klik is tussen de nieuwe eigenaar en het dier.
Verhuisdieren zorgt ervoor dat je de juiste match vindt. We helpen je op weg naar een succesvolle herplaatsing of adoptie.''. Ik heb daarbij geen enkele illusie dat het grootste deel van de opbrengsten naar andersoortige hulp gaat :19: .
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ivanneke schreef:I
Als eerste de website verhuisdieren, een soort tinder voor mens en hond. Leuk idee ware het niet dat 90% van de dieren door diverse vrijwilligersstichtingen uit het buitenland gehaald worden. Deze vrijwilligers doen dit zelf meestal belangeloos en proberen iedere cent terug te krijgen voor het verbeteren van de leefomstandigheden van de dieren in dat land. En dan komt verhuisdieren vermomd als goed doel te hulp. Zou je denken. Ieder goed-bedoelend zoekend hondenbaasje betaald €20 aan verhuisdieren en iedere hond-aanbiedende stichting betaald €60 (wat dus niet naar voer, medicijnen oid gaat) voor een minimaal account.
Wat je hier schrijft klopt niet helemaal.
Namens de stichting plaats ik mijn opvangers op verhuisdieren. Stichtingen mogen gratis tot 3 dieren plaatsen, als je meer dieren wil plaatsen kost het geld.

Overigens heb ik verhuisdieren nooit als een goed doel beschouwd.

Bij stichting dierenlot erger ik mij vreselijk aan die lange reclames op televisie. Los van de inhoud.... je ziet eerst allemaal hele zielige dieren, en vervolgens laten ze een nieuwe glimmende dierenambulance zien die ze hebben aangeschaft. Wat doen ze dan voor die vreselijk zielige mishandelde en uitgemergelde dieren??... Maar al die zendtijd moet toch hartstikke veel kosten??
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 12 sep 2018 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Dierenlot heeft geen keurmerk goede doelen volgens mij? Niet dat dat zaligmakend is maar het níet hebben van dat keurmerk lijkt me sowieso niet al te best voor zo'n grote stichting met betaalde medewerkers.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

pioenroos schreef:Dierenlot heeft geen keurmerk goede doelen volgens mij? Niet dat dat zaligmakend is maar het níet hebben van dat keurmerk lijkt me sowieso niet al te best voor zo'n grote stichting met betaalde medewerkers.
Ja en zo'n keurmerk is ook weer een verdienmodelletje op zich. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Met zo'n keurmerk mag je maar een x % van de inkomsten aan werving van nieuwe donatie's besteden per jaar en zo zijn er nog wel wat regels waar je dan aan moet voldoen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Ivanneke
Actief

Johnny Jones schreef: Namens de stichting plaats ik mijn opvangers op verhuisdieren. Stichtingen mogen gratis tot 3 dieren plaatsen, als je meer dieren wil plaatsen kost het geld.
Kijk dat wist ik dan weer niet :D
Johnny Jones schreef: Overigens heb ik verhuisdieren nooit als een goed doel beschouwd.
Ik was daarvan uit gegaan omdat ze om donaties vragen en mensen vragen om donatie acties te houden. Mij lijkt dat je dat niet voor je eigen gewin doet :scratch:
Johnny Jones schreef: Bij stichting dierenlot erger ik mij vreselijk aan die lange reclames op televisie. Los van de inhoud.... je ziet eerst allemaal hele zielige dieren, en vervolgens laten ze een nieuwe glimmende dierenambulance zien die ze hebben aangeschaft. Wat doen ze dan voor die vreselijk zielige mishandelde en uitgemergelde dieren??... Maar al die zendtijd moet toch hartstikke veel kosten??
Ze doen dus vrijwel niks voor die vreselijk zielige mishandelde en uitgemergelde dieren, behalve dan die glimmende dierenambulances kopen. En ja die filmpjes kosten veel geld: 2,4 miljoen euro volgens hun jaarverslag.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Het verbaast me dat het je verbaast. Het zijn gewoon bedrijven met een deugdelijk verdienmodel. Blijkbaar zijn ze er goed in, gezien de cijfers.
Bedrijven die iets met dieren doen zijn niet persé filantropische instellingen, op een zelfde manier als dat scholen, ziekenhuizen en kindercrèches dat niet zijn.
Al die kleinschalige stichtingen hebben vaak wel een filantropische instelling, en dan zit een stel vrijwilligers zich te frustreren op zaken waar ze geen verstand van hebben in de avonduren naast hun baan en gezin. Ze komen en gaan want ze houden het niet vaak lang vol, vaak omdat ze niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen door een gebrek aan buffer in financiële middelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”