Gollum schreef:Kun je een hond op 'psychische' grond laten inslapen?
Ja, dat kan zeker. Sterker nog, dat heb ik met Faye ook gedaan. En daar heb ik totaal geen spijt van en ben alleen maar blij met die keuze destijds. Ze heeft tot de laatste dag een blije hond kunnen zijn. Ik kwam zelfs iets te laat bij de dierenarts omdat ze bij het korte stukje wandelen daarvoor zo vrolijk was en ik het niet over mijn hart kon krijgen haar na vijf minuten alweer aan te lijnen en naar de dierenarts te gaan. Op het moment is het pijnlijk haar zo vrolijk te zien en te weten dat ik haar toch ging laten inslapen. Maar ik wist het gelukkig wel dat het écht de beste keuze was.
Faye was oud, maar haar lijf kon makkelijk nog een hele tijd mee. Ze kreeg last van haar heup (miste een heupkom) en had artrose in waarschijnlijk al haar poten. Pijnstilling hielp gelukkig nog wel, maar het werd langzaam minder. Maar goed, haar lijf had dus nog makkelijk door kunnen gaan, misschien zelfs nog wel jaren voor die het zelf zou opgeven. Waarom ik Faye toch al heb laten gaan was dat haar zicht enorm snel afnam (staar) en ook haar gehoor echt afnam, ze begon ook dement te worden en daardoor soms wat verward. Faye was het vrolijkst wanneer ze los liep en dat werd daardoor lastiger. Overdag ging het eigenlijk nog wel oké met wat aanpassingen. Ik liep eigenlijk alleen nog voor haar hele bekende stukjes en korte wandelingen. Af en toe een wat langere wandeling op haar tempo. Zoveel mogelijk loslopen en anders aan de flex. 's Avonds werd het steeds minder, dan had ze erg moeite met het zicht en was ze duidelijk toch wat onzeker.
De zomer ging eigenlijk nog goed maar ik merkte dat het verouderen steeds sneller ging. Maar toen ging het richting winter. Faye had een hekel aan nattigheid en kou, dat vond ze echt niet fijn. Daarnaast is het in de winter veel sneller donker en daar kreeg Faye dus ook steeds meer moeite mee. Door de achteruitgang heb ik de keuze gemaakt om Faye voor het echt koud ging worden te laten gaan. Het is begin december geworden. Ze had gerust nog tot na de winter kunnen doorhobbelen. Maar eerlijk kijkend naar Faye, had ik dat puur voor mezelf gedaan. Faye had dan maandenlang zich minder prettig gevoeld door kou, regen en wandelingen in het donker. De kans was daarbij groot dat ze in het voorjaar wanneer dat beter zou worden juist meer last zou hebben van haar poten. Dus ja, Faye had nog niet ingeslapen hoeven worden volgens velen. Maar kijkend naar Faye was dit het perfecte moment. Medicatie hielp nog voldoende, ze was nog vrolijk en hoefde die ellendige winter niet door. Liever een dag eerder met een blije hond, dan een dag te laat.
Wat ik wel heb gedaan is van te voren een afspraak maken bij de dierenarts om te overleggen. We hebben toen nog een keer alles doorgesproken. Alle kwaaltjes van Faye, of er nog mogelijkheden waren, wanneer ik wilde stoppen, etc. Zo was het niet alleen voor mij duidelijk dat einde echt in zicht kwam, maar ook voor de dierenarts kwam het zo niet plotseling. Dat had ik bij mijn kat ook gedaan en vond ik echt heel fijn. Zo voorkom je ook gedoe op het moment dat je de keuze maakt en ze een blije hond zien. Gelukkig zei de dierenarts die Faye liet inslapen ook dat hij enorm blij was dat ik voor Faye koos en haar liet gaan op een moment dat ze gewoon nog een blije hond kon zijn.
Heel verhaal geworden zo. Maar misschien heb je er wat aan. Vraag gerust als je ergens benieuwd naar bent of wil weten.