Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dier&Recht wint rechtszaak tegen fokker STB

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Dier&Recht wint rechtszaak tegen fokker STB

Ongelezen bericht door kooi »

Maeve schreef:
kooi schreef:Ik kwam hier ook terecht met een vraag voor een vriendin die haar eerste nestje berners had gefokt. Naar zij dacht hobby-matig. Maar omdat ze een kennelnaam had en een website, heette het volgens het juridisch loket bedrijfsmatig en daardoor werd zij volgens hen aansprakelijk.

Een pup bleek h.d. te hebben en de koper had dit binnen zes maanden geconstateerd. Volgens de d.a. zouden daar 7.500 euro aan operatiekosten mee gemoeid zijn, die de koper op de fokker wilde verhalen. Die hadden 'Ditzo' ingeschakeld als advocaten, meen ik me te herinneren.

Mij leek het logisch dat de koper, wanneer die zich zou hebben gehouden aan diens onderzoeksplicht, had kunnen weten hoe het met het ras gesteld was. En dat dat risico dus aanzienlijk was.
Het leek me ook logisch dat de koper het 'product' zou moeten terug geven aan de leverancier in ruil voor de aankoopprijs. ( 800 euro). En dan had de fokker kunnen beslissen om het dier te laten inslapen of opereren.

De schrik zat er toen goed in bij mijn vriendin. Uiteindelijk heeft ze geschikt en die mensen wilden het hondje per se houden.

Sindsdien probeer ik mensen te waarschuwen voor het hebben van een kennelnaam of stalnaam of cattery-naam in combinatie met een website!

Evengoed blijf ik van mening dat een pup-koper zich behoort te informeren over erfelijke aandoeningen bij een ras, zoals de p.l. bij JR's en vervolgens dus een weloverwogen beslissing maakt om zelf dat risico te dragen. Of om uiterlijk niet meer dan de aanschafprijs te kunnen terug krijgen als de 'reparatie' veel duurder uitvalt.
Maar had die vriendin de ouderdieren laten testen dan? En wat was de uitkomst? Dat zij die operatiekosten sowieso moest ophoesten?
Bedrijfsmatig is een nogal grijs vlak. Maar als jij pups verkoopt en niet allemaal gratis weggeeft aan familie en vrienden ben je dat voor de wet al. Dus die website en kennelnaam alleen veranderen dat niet. En ook al zou je hobbymatig zijn. Je verkoopt iets, dus dan vind ik het vrij logisch dat je tot dat aankoopbedrag moet terugbetalen bij ernstige gebreken. Dat je 7500 zou moeten betalen als je je netjes aan de regeltjes hebt gehouden en alles hebt gedaan om het te voorkomen geloof ik niet zo in.
Het is al een poos geleden.
Wat ik me ervan herinner is dat ze het fokte onder begeleiding van ervaren fokkers. Er is zeer zorgvuldig te werk gegaan ook met het uitzoeken van een geschikte reu.Ouders getest en die uitslagen zaten meen ik, bij het koopcontract. De moeder was haar eigen hond die ook weer was gefokt door een zeer ervaren fokker.

Wat de website en kennelnaam voor verschil maakte was dat men bij aantoonbaar bedrijfsmatig fokken een veel grotere aansprakelijkheid had. Dat vertelde tenminste de mevrouw van het juridisch loket.

Wat apart dat jij het niet zo gelooft terwijl de topic-titel toch anders uitwijst.
In deze zaak is destijds geschikt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kooi schreef: Het is al een poos geleden.
Wat ik me ervan herinner is dat ze het fokte onder begeleiding van ervaren fokkers. Er is zeer zorgvuldig te werk gegaan ook met het uitzoeken van een geschikte reu.Ouders getest en die uitslagen zaten meen ik, bij het koopcontract. De moeder was haar eigen hond die ook weer was gefokt door een zeer ervaren fokker.

Wat de website en kennelnaam voor verschil maakte was dat men bij aantoonbaar bedrijfsmatig fokken een veel grotere aansprakelijkheid had. Dat vertelde tenminste de mevrouw van het juridisch loket.

Wat apart dat jij het niet zo gelooft terwijl de topic-titel toch anders uitwijst.
Jij bent een derde.

De wet is heel duidelijk over dit soort zaken. Er moet inderdaad sprake zijn van een consumentenkoop, de koper moet bewijzen de hond te hebben gekocht van een handelaar of bedrijfsmatige fokker.
In het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze moet aannemelijk kunnen maken dat het gebrek ten tijde van de verkoop niet aanwezig was. Daarna wordt de bewijslast omgekeerd.
Is het gebrek niet verwijtbaar, maar kan de hond niet aan de redelijke verwachting voldoen, dan heeft de koper recht op de verkoopwaarde. Bijvoorbeeld bij (ernstig beperkende) PL uit twee vrije ouderdieren.
Het erfelijke gebrek moet verwijtbaar zijn en nalatigheid worden aangetoond om recht te hebben op herstelkosten.

PL komt bij de SBT zo vaak voor dat onderzoek door de rasvereniging verplicht is gesteld.
In dit geval is het dus een handelaar of bedrijfsmatige fokker geweest die had moeten weten dat dit een veel voorkomende aandoening is en onderzoek van de ouderdieren heeft nagelaten.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Neeltje schreef: Geen antwoord dus.

Wat vind je dan van de website van Malinois? Mag die van jou dan wel een website hebben?
Van mij mag alles. Ik zeg alleen dat het opknapt als er hier en daar wat uit de lucht gaat ivm de nieuwe wetgeving.
Ik heb geen zin om als potentiële koper na uitgebreide mailwisseling er achter te komen dat de lijnen waar de fokker zo graag over wauwelt eigenlijk 1 nest is geweest van de enige teef van de 'fokker', daterend uit 2013, zonder verdere concrete fokplannen.
Ik wil een hond kopen, niet iemands fantasie een context geven.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef:

Wat vind je dan van de website van Malinois? Mag die van jou dan wel een website hebben?
Van mij mag alles. Ik zeg alleen dat het opknapt als er hier en daar wat uit de lucht gaat ivm de nieuwe wetgeving.
Ik heb geen zin om als potentiële koper na uitgebreide mailwisseling er achter te komen dat de lijnen waar de fokker zo graag over wauwelt eigenlijk 1 nest is geweest van de enige teef van de 'fokker', daterend uit 2013, zonder verdere concrete fokplannen.
Want dat maakt voor jou de fokker anders? Of de pup die je had willen kopen? :scratch: Als er geen concrete fokplannen zijn kom je ook niet tot een uitgebreide mailwisseling lijkt me.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

dagmar88 schreef:
kooi schreef: Het is al een poos geleden.

Jij bent een derde.

De wet is heel duidelijk over dit soort zaken. Er moet inderdaad sprake zijn van een consumentenkoop, de koper moet bewijzen de hond te hebben gekocht van een handelaar of bedrijfsmatige fokker.
In het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze moet aannemelijk kunnen maken dat het gebrek ten tijde van de verkoop niet aanwezig was. Daarna wordt de bewijslast omgekeerd.
Is het gebrek niet verwijtbaar, maar kan de hond niet aan de redelijke verwachting voldoen, dan heeft de koper recht op de verkoopwaarde. Bijvoorbeeld bij (ernstig beperkende) PL uit twee vrije ouderdieren.
Het erfelijke gebrek moet verwijtbaar zijn en nalatigheid worden aangetoond om recht te hebben op herstelkosten.

PL komt bij de SBT zo vaak voor dat onderzoek door de rasvereniging verplicht is gesteld.
In dit geval is het dus een handelaar of bedrijfsmatige fokker geweest die had moeten weten dat dit een veel voorkomende aandoening is en onderzoek van de ouderdieren heeft nagelaten.
:ok:
En nu lopen we op de zaken vooruit, want ik heb nog steeds geen idee welke fokker dit was en of die wel of niet heeft getest. Maar het artikeltje van D&R voor waar aannemen is alvast niet zo slim. Die "vergeten" wel eens vaker belangrijke factoren te noemen waardoor het verhaal er heel anders uit ziet. Dus voordat iedereen in de stress schiet wacht ik vooral op de uitspraak zoals die is, zonder subjectief verslag van D&R.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Paisley schreef:

Lijkt me zo dat de fokker meteen zal zeggen dat er voorlopig of geen nestjes meer komen en dat ze je geen uur laat doorwauwelen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Paisley schreef:

Dan let je maar meer op. Er staan gewoon data bij. Ik ben dus geen fokker en heb dus niks met deze wetgeving te maken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:Dan let je maar meer op. Er staan gewoon data bij. Ik ben dus geen fokker en heb dus niks met deze wetgeving te maken
:LOL: Ja, dan houdt het toch al op.

Ik ken het wel van de bull terriers. Links vanaf de rasvereniging, hele hoogdravende verhalen en dan hebben ze twee uitgefokte oude teven rondsjokken.
Heel leuk, had net zo lief niet 10 x voor niks gekeken.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Maeve schreef:
Paisley schreef:

Want dat maakt voor jou de fokker anders? Of de pup die je had willen kopen? :scratch: Als er geen concrete fokplannen zijn kom je ook niet tot een uitgebreide mailwisseling lijkt me.
Nou, blijkbaar wel.

Ik ben overigens dankbaar anders had ik nou een Schotse collie ipv een Kelpie.
Laatst gewijzigd door Paisley op 09 sep 2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb mijn site ook nog alhoewel ik niet meer fok. Ik gebruik hem voornamelijk als fotoshack :engel:
Een doodenkele keer reageert er wel eens iemand en dan weet ik altijd wel een goede fokker waar ik naar kan verwijzen. Ga echt niet een uur over mijn imaginaire pups mauwen :piew:
:wink: Die mag je ook wel eens aanpassen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
malinois schreef:Dan let je maar meer op. Er staan gewoon data bij. Ik ben dus geen fokker en heb dus niks met deze wetgeving te maken
Afbeelding Ja, dan houdt het toch al op.

Ik ken het wel van de bull terriers. Links vanaf de rasvereniging, hele hoogdravende verhalen en dan hebben ze twee uitgefokte oude teven rondsjokken.
Heel leuk, had net zo lief niet 10 x voor niks gekeken.
Maar ik heb nesten er op staan, die waren van mijn reuen ;)

Ik gok dat 9 van de 10 fokkers overigens geen idee heeft van nieuwe wetgeving en men daar ook niks mee doet. Hooguit als je elke 4 maanden op mp staat met een nest....
Laatst gewijzigd door malinois op 09 sep 2018 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:

Overigens krijg ik ook weleens vragen over pups. Die stuur ik door naar andere fokkers met t antwoord dat ik niet fok en dat dit nesten van mn reuen zijn van eerdere data. Meteen in t eerste bericht
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:

Van wanneer dat nest is kan je zien op de site.
Als er daarna geen nesten meer opstaan is het in ieder geval geen grote "fokker".
Dan begin je hooguit met de vraag of ze nog fokt.
Daar komt dan een ja of een nee op en van daaruit kan je verder praten/mailen.
Of niet dus :mrgreen:

Dat iemand zijn site aanhoudt en daar nog foto's van de honden op zet kan je hem niet kwalijk nemen.
Dat veel mensen niet zo goed kijken en bij het vinden van de gewenste rasnaam al een pup willen kopen zonder de site goed te bekijken kan je die voormalig fokker ook niet verwijten :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”