Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Friese Stabij, gedrag anno nu

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Friese Stabij, gedrag anno nu

Ongelezen bericht door grover »

Paisley schreef: :LOL: Heerlijke foto. Doe mij dit maar 10x liever dan een hond die zich zit af te vragen of hij het allemaal wel goed genoeg doet.
Ja vind je nou niet? Dit is zo typisch voor iets doen met spaniels en ik vind het heerlijk :D Tuurlijk soms sta ik ook wel op het veld dat ik denk ehh, kun je éffe normaal doen? Ik heb verder overigens geen echte ervaring met herderachtigen verder, dus ik weet niet hoe dat voelt, maar ik hou echt van dit gedrag :P ik weet wel dat er een grens zit voor mij aan zelfstandig hoor, heb een tijdje een akita in training gehad (voor show) en als ik zeg dat hij mij naast zich tolereerde dan was dat eigenlijk al vrij genereus :LOL: Andere uiterste van het spectrum en dat is dan ook weer niet mijn ding :P
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

grover schreef:Ik heb verder overigens geen echte ervaring met herderachtigen verder, dus ik weet niet hoe dat voelt, maar ik hou echt van dit gedrag :P
Nou Kiwi is Slaafs. Met de grote letter S. Dat maakt mij ineens een Baas. En die rol wil ik soms helemaal niet. Ik wil ook gewoon maar wat aan rotzooien zonder hiërarchische functie. Gelukkig is ze niet plakkerig en hangt ze niet aan me.
Het voelt soms knap benauwend. :LOL: Maar lang niet zo wanhopig als een stabij die achter een eend aan zwemt en die je kleiner en kleiner ziet worden in het meer terwijl je over 20 minuten in de auto naar je werk moet zitten. Dat niet.
De verhalen over de Akita maken me ook niet echt enthousiast nee :lol1:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Angieh schreef:
Paisley schreef:Wat wil je eigenlijk doen met de hond? Wil je een gezinshond met middelmatige energie, of sport je ook met de hond?
En wat zijn eigenschappen die je graag waardeert in een hond?

Als je houdt van jolige, vrolijke karaktertjes, dan zou je misschien in de spaniel-hoek moeten oriënteren. De stabij is daar natuurlijk ook familie van. Bijvoorbeeld de springer spaniel, cocker spaniel etc. Allemaal wel jagers, maar als je het niet erg vind om daar wat training in te investeren is dat goed te doen.
Als je meer van serieuze honden houdt, kun je kijken in de hoek van de veedrijvers. Beide rasgroepen zijn wel heel actieve honden die veel energie hebben en dagelijks lekker aan de bak moeten. Maar de middelmaatjes zijn meestal erg beweeglijke honden met een sportief karakter.
Als een rustig en gehoorzaam temperament belangrijker is dan het formaat, zou ik het niet teveel in de middelmaatjes zoeken.
Het is grappig dat je dat zegt. We hebben de afspraak voor de stabij pup afgezegd en zijn ons nu aan het inlezen over de engelse springer spaniel ;)
Wat ik wil gaan doen, zelf hou ik van wat langere boswandelingen. Verder wil ik de hond goed trainen.. evt vind ik dingen als fietsen, flyball, frisbee sport etc ook tof. Maar dan afhankelijk van wat bij het ras past.
Verder 2 jonge kinderen die onvermoeibaar balletjes willen en kunnen gooien ;)

We houden van jolig, maar wel een hond die graag voor je wilt werken en graag wil luisteren. Af en toe gekkigheid mag uiteraard best.

Ik zit niet te wachten op kleine gezelschapshonden.
En een border collie dan? De dingen die je noemt qua sport en spel en boswandelingen daarin herken ik wel een border collie in, of een bearded collie?
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Paisley schreef:Nou Kiwi is Slaafs. Met de grote letter S. Dat maakt mij ineens een Baas. En die rol wil ik soms helemaal niet. Ik wil ook gewoon maar wat aan rotzooien zonder hiërarchische functie. Gelukkig is ze niet plakkerig en hangt ze niet aan me.
Het voelt soms knap benauwend. :LOL: Maar lang niet zo wanhopig als een stabij die achter een eend aan zwemt en die je kleiner en kleiner ziet worden in het meer terwijl je over 20 minuten in de auto naar je werk moet zitten. Dat niet.
En dan dat extreem trotse en blije hoofd als ze weer terugkomen :lol1:

Nee wat jij omschrijft van Kiwi zou ook niet per se mijn ding zijn idd. Ik ben ook geen Baas, ik ben een flierefluiter. En dat zijn mijn honden ook :P Maar we kunnen wel lekker samen wat aanmodderen en dat is prima :D

Maar goed, we kapen een topic :lol1:
Angieh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising boxer/labrador x australian shepherd.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angieh »

grover schreef:
Paisley schreef:Nou Kiwi is Slaafs. Met de grote letter S. Dat maakt mij ineens een Baas. En die rol wil ik soms helemaal niet. Ik wil ook gewoon maar wat aan rotzooien zonder hiërarchische functie. Gelukkig is ze niet plakkerig en hangt ze niet aan me.
En dan dat extreem trotse en blije hoofd als ze weer terugkomen :lol1:

Nee wat jij omschrijft van Kiwi zou ook niet per se mijn ding zijn idd. Ik ben ook geen Baas, ik ben een flierefluiter. En dat zijn mijn honden ook :P Maar we kunnen wel lekker samen wat aanmodderen en dat is prima :D

Maar goed, we kapen een topic :lol1:
Haha geeft niets, ik heb het topic zelf ook al verprutst doordat we besloten hebben dat het geen Stabij wordt. :oohja: :lol1:
Angieh
Vaste gebruiker

blondie schreef:
Angieh schreef:
Paisley schreef:Wat wil je eigenlijk doen met de hond? Wil je een gezinshond met middelmatige energie, of sport je ook met de hond?
En wat zijn eigenschappen die je graag waardeert in een hond?

Als je houdt van jolige, vrolijke karaktertjes, dan zou je misschien in de spaniel-hoek moeten oriënteren. De stabij is daar natuurlijk ook familie van. Bijvoorbeeld de springer spaniel, cocker spaniel etc. Allemaal wel jagers, maar als je het niet erg vind om daar wat training in te investeren is dat goed te doen.
Als je meer van serieuze honden houdt, kun je kijken in de hoek van de veedrijvers. Beide rasgroepen zijn wel heel actieve honden die veel energie hebben en dagelijks lekker aan de bak moeten. Maar de middelmaatjes zijn meestal erg beweeglijke honden met een sportief karakter.
Als een rustig en gehoorzaam temperament belangrijker is dan het formaat, zou ik het niet teveel in de middelmaatjes zoeken.
Het is grappig dat je dat zegt. We hebben de afspraak voor de stabij pup afgezegd en zijn ons nu aan het inlezen over de engelse springer spaniel ;)
Wat ik wil gaan doen, zelf hou ik van wat langere boswandelingen. Verder wil ik de hond goed trainen.. evt vind ik dingen als fietsen, flyball, frisbee sport etc ook tof. Maar dan afhankelijk van wat bij het ras past.
Verder 2 jonge kinderen die onvermoeibaar balletjes willen en kunnen gooien ;)

We houden van jolig, maar wel een hond die graag voor je wilt werken en graag wil luisteren. Af en toe gekkigheid mag uiteraard best.

En een border collie dan? De dingen die je noemt qua sport en spel en boswandelingen daarin herken ik wel een border collie in, of een bearded collie?
Bearded vind mijn man niks, en de border collie is denk ik toch een tikkie drukker dan bv een springer spaniel.
Van wat ik lees kan een spaniel ook van tijd tot tijd even alleen zijn zonder de tent af te breken. Dat idee heb ik wat minder bij een border.
Maar dat is misschien ook alleen het plaatje in mijn hoofd..
Marl0us
nieuw lid

Ongelezen bericht door Marl0us »

Nog niet alles gelezen, maar ga ik zeker nog doen. Mijn vriend en ik denken ook al tijden aan een Friese Stabij.
Ik herken me echt in je beginpost, in karakteromschrijvingen vind ik het echt een super leuke hond, maar verhalen op fora maken ook dat ik er extra over nadenk.
Het zelfstandige en “maatje van de baas” spreekt mij wel heel erg aan.
De Stabij van mijn schoonouders heeft ook wel last van nervositeit, maar verder echt een super hond.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Angieh schreef:
blondie schreef:
Angieh schreef:
....

Bearded vind mijn man niks, en de border collie is denk ik toch een tikkie drukker dan bv een springer spaniel.
Van wat ik lees kan een spaniel ook van tijd tot tijd even alleen zijn zonder de tent af te breken. Dat idee heb ik wat minder bij een border.
Border collies zijn niet echt jolig, meer serieus. En volgens mij kunnen ze ook prima even alleen blijven hoor!
De meeste border collies hebben denk ik wel meer uitdaging/werk nodig dan spaniels. En dat hoeft helemaal niet negatief te zijn hoor, maar een spaniel zal sneller genoegen nemen als je daar even wat minder tijd voor hebt. Gezinnen zat met border collies.
Succes met je zoektocht en ik ben benieuwd waar jullie keuze uiteindelijk op gaat vallen :wink:
Marl0us
nieuw lid

Ongelezen bericht door Marl0us »

grover schreef:Vorig jaar op de kcm geweest van de stabijs en in de reuen-klassen vond ik het maar chagrijnen :P Maar verder zou het gros van wat ik ken best bij mij thuis passen.

Wat Paisley omschrijft over de Stabij herken ik ook wel bij mijn eigen heren. Ander ras maar omdat je je orientatie aan het verleggen bent richting spaniels.. Dat eigenwijze, dat af en toe eigen plannetjes trekken, dat komt bij mijn jongens ook echt naar boven. Mijn heren verschillen onderling ook nog eens als dag en nacht, maar beiden hebben ze bést wel zin om iets met me te gaan doen, maar ik moet geen slaafse gehoorzaamheid verwachten en ik moet er ook rekening mee houden dat het halverwege een training ineens heel belangrijk is om in de hoek van het veld te gaan snuffelen of dat het ineens nodig is om als een debiel over de grond te gaan liggen rollen. Wij liefhebbers noemen dat overigens "gevoel voor humor" :P Maar naast dat soort momenten is het des te leuker op dagen dat het helemaal goed gaat, dat je echt een soort twee-eenheid bereikt met elkaar. En af en toe kan ik ook op m'n kop gaan staan hoor, dan is het gewoon niet onze dag :LOL:

Werken en leven met een spaniel (-achtige) kun je IMO zo zien.. Soms heb je dit:
Afbeelding

En soms heb je dit:
Afbeelding

En als je dat trekt dan zijn het wereldhonden. Ga je liever wat serieuzer te werk met je hond dan kun je de sectie spaniels misschien beter overslaan ;)
Dit herken ik met het paard dat ik rij, dan kan ik er om lachen. Ik verwacht dat ik dat met een hond straks ook kan. Als de band uiteindelijk maar goed is.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Angieh schreef: Bearded vind mijn man niks, en de border collie is denk ik toch een tikkie drukker dan bv een springer spaniel.
"Druk" is een beetje een lastig begrip. Ik vind spaniels drukker dan veedrijvers, maar dat heeft ermee te maken dat spaniel-achtigen erg reageren op de omgeving. Ze zijn erg druk met hun omgeving en willen graag rondfladderen. Ze zijn erg nieuwsgierig naar vanalles wat ze tegenkomen.
De energie van een veedrijver is veel meer gefocust. Die laten zich ook niet zomaar afleiden. Ze hebben een veel energie maar hebben focus en zijn serieus. Als ik met iemand sta te praten, dan gaat Kiwi (is een kelpie, familie van de bordercollie) naast me liggen wachten tot we weer gaan. Zodra ik aanstalten maak om te gaan, schiet ze weer weg. Mensen denken wel eens dat ze rustig is, maar dat is ze niet echt. Ze wil alleen dr energie niet stoppen in rotzooien in de bosjes of rond struinen, zoals mn stabij wel doet als ik met iemand ga staan praten. Ze staan AAN of ze staan UIT. Spaniels staan vooral aan :LOL: maar dan lang niet zo intens als een veedrijver.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier staat het karakter van een Friese Stabij wel goed omschreven:

http://www.eenhoornleijn.nl/stabij.main.htm

Overigens zou mijn Golden wel in het plaatje passen. Een teef wordt niet zo groot.
Is serieus tijdens cursussen maar als we behendigheid doen wil ze ook wel eens zelf een rondje verzinnen. :tongue:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Bearded collies zijn echt geweldig. Als het om de truttige vacht gaat dan kun je vast zeggen dat die er gewoon af kan.
Verder zijn het geweldige honden.
Ik kende er ook een paar (in de groep van agility zaten er een paar) en ik vond ze zo'n leuk karakter hebben en lekker actief zonder overdreven druk te zijn.
De groep springer spaniels (van een boswachter) daarentegen vond ik ontiegelijk druk :tongue: .
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Oh heerlijk zo'n blije Welsh....mooie honden ook!
Ongecompliceerd zijn ze volgens mij.
Engelse Springers heb je in 2 varianten. 'Die drukke van de boswachter" :D is de werkvariant. En dan is er ook nog het showtype met meer vacht.
Hondenshow Rotterdam is dit weekend...ga lekker honden kijken. De zoektocht zelf is inderdaad ook al leuk!
Bellaatje
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Bellaatje »

Ik ben geloof ik te laat voor een goed verhaal over de stabij. Maar toch.
Mijn ouders hebben een stabij reu, een geweldige hond met inderdaad nogal wat karakter. Hij is lief, slim en echt een gezinshond, doet heel graag van alles met zijn mensen samen. Maar inderdaad heeft het even geduurd voor ze elkaar snapten. Maar nu kunnen ze lezen en schrijven met hem. Als ik er ben, wil hij altijd even opnieuw kijken of ik de regels snap, maar ja, ik doe de dingen op mijn manier. Zijn dwangmiddel tijdens het lopen is op zijn kont blijven zitten, of mij negeren. Maar ik heb ook die leuke bal, dus in no time is hij weer uit die stemming en wordt het een leuke wandeling.
Mijn hond (ook een intacte reu) is zijn beste vriend. Hij gaat heel goed met alle teefjes en de meeste reuen.
O ja, je vraag over nervositeit. Dat heeft hij niet. Gewoon niet.
Ik snap ook goed dat het niet het ras voor jullie is, ik heb tenslotte zelf een lab, maar wilde toch een goed woord voor de stabij doen.
Succes met jullie zoektocht!
Angieh
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Ik vind druk ook een lastige.
Elke hond wordt problematisch als je hem teveel tot binnendier bombardeert.

Een border collie is inderdaad vrij veel hond voor een hobbyist maar ook gezeglijke rassen hebben die dagelijkse loslopende wandeling van een uur echt nodig. Ook als het regent. Ook als je het te druk hebt.
En dan thuis ook nog af en toe even goed aandacht geven.

Als je gewoon goed voor je hond zorgt loop je niet tegen "druk" aan.
Een drukke hond is een schreeuwende kaalgeplukte kaketoe. Een bijtend paard in een box.
Als je gewoon doet wat je moet doen dan liggen je 12 border collies lekker te meuren in hun mandjes.

Ik heb een wereldhond aan Hein. Hij gaat mee naar het werk. Hij is altijd rustig maar ook nieuwsgierig/lief. Iedereen loopt letterlijk en figuurlijk met hem weg.
Niemand weet dat hij dagelijks een kilometer zwemt en zeer nadrukkelijk zijn adrenalinefixjes krijgt.
De yin-rust die je verwacht heeft een yang. Als je je hond niet bedient dan bedient je hond jou ook niet.
Vergeet het hele idee dat er makkelijke honden waar je niets mee hoeft te doen bestaan.

Ik verwacht niet en ik wil ook geen hond waar ik niets mee hoef te doen. Ik vind het trainen van een hond heerlijk evenals wandelen (ja ook met slecht weer). En ja er zijn zat gezinnen met borders in huis wat goed gaat, maar ik wil het niet opzoeken dat ik straks een border heb die wel net wat meer kilometers nodig gaat hebben als ik hem kan geven.
Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de hond.
Wellicht heb ik de verkeerde woorden gebruikt bij het omschrijven van het ras, maar ik weet dat bepaalde rassen meer vragen dan een pluizig klein gezelschapshondje.
Als ik dat niet wilde had ik wel zon pluizig gezelschapshondje gekozen ;)

Even heel eerlijk, als het aan mij lag had ik nu een saarloos pup in huis gehad. Maar ik weet dat het niet realistisch is in een relatief klein huis met 2 kleine kinderen. Dus zet ik mijn wens aan de kant en zoek naar iets wat wel in onze situatie past.
We vinden het moeilijk omdat we het goed willen doen, niet perse voor ons; maar voor de toekomstige hond.
Misschien denken we te moeilijk, te kritisch..

Oh en op het terugkomende onderwerp van een aantal; Ja Golden retrievers zijn lief, Nee; niet mijn hond.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb hier op dit moment maar liefst 3 Friese Stabij's in de buurt lopen. Alle drie zijn ze nog jong (ruim 1 jaar, 8.5 maand en 5 maanden).
De oudste is echt een 'sloompie', komt nooit los van de riem, want 'loopt weg'. Lieve hond, maar totaal futloos.
De twee andere zijn echt ontzettend leuke honden, heel speels, vriendelijk, niet te lomp maar ze laten ook niet over zich heenlopen.
Ik zie er niks van angst, onzekerheid of felheid in, gewoon echt leuke honden :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Angieh schreef: Wellicht heb ik de verkeerde woorden gebruikt bij het omschrijven van het ras, maar ik weet dat bepaalde rassen meer vragen dan een pluizig klein gezelschapshondje.

:mrgreen: Daar verkijk je je nog op.
Angieh
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Angieh schreef:
maar ik wil het niet opzoeken dat ik straks een border heb die wel net wat meer kilometers nodig gaat hebben als ik hem kan geven.
Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de hond.

Het gaat niet om kilometers, het gaat om input.
Werkhonden willen werken, liever een kort ommetje en dingetjes, taakjes te doen krijgen dan een lange wandeling waarbij er geen beroep wordt gedaan op die werklust.

Ik heb staande jachthonden, behoorlijk werklustige tiepjes.
Die heb ik dus heel veel commando's geleerd en de hele dag door hebben ze van alles te doen, dan vraag ik om een specifiek speelgoedje. "Waar is je bal? Nee, dat is Nuffel, vrouwtje vroeg om bal. Ja, schoen, heel leuk, maar waar is bal? Jaaaa! Dáár is bal! Heel goed!"
Of boodschappen vasthouden en mee naar binnen dragen, of zakken chips naar de kamer brengen (ga maar geven).
Dat soort dingen. Het lijkt allemaal heel marginaal, maar ook daar moeten ze hun hersenen bij gebruiken en dat vinden ze enig!
Dat begrijp ook, het was een voorbeeld van de kilometers :)
Ik probeer gewoon om niet ruchloos zomaar een willekeurige hond in huis te nemen die er leuk uit ziet.

Ik kan in elk geval niet wachten om aan de slag te gaan met een hond :wachten:
Angieh
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Staar je ook niet al te zeer blind op het ras van de hond. Ook binnen een ras kun je verschillen hebben. Er zullen heel lieve zoete stabijtjes zijn die nooit een pas fout zetten en afgrijselijke rotzakken die alleen op mot uit zijn. Dat geldt voor alle rassen. Je moet natuurlijk niet een Owcharka gaan nemen en dan maar hopen dat het een allemansvriend wordt; bij dat ras kun je er van uitgaan dat het felle wakers worden.
Bij ieder ras is een grote gemene deler. Dat moet je uitgangspunt zijn. En vanaf daar ga je kijken naar welk type het beste bij jullie past en dat doe je het beste door naar de ouders van de hond te kijken en door de fokker de oren van het hoofd te vragen.
Je hebt gelijk, dankje :)
Angieh
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Neem maar gewoon een whippet.
Dan was het een galgo geworden denk ik :D
Maar manlief heeft ook nog een mening, en die vind ze niet leuk :U:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik kom toevallig op FB net de site Stabij- Border collie kruisingen tegen, wie weet ook leuk om lid van te worden!
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

dagmar88 schreef:
Angieh schreef: Wellicht heb ik de verkeerde woorden gebruikt bij het omschrijven van het ras, maar ik weet dat bepaalde rassen meer vragen dan een pluizig klein gezelschapshondje.

Zeg dat :mrgreen: Pluizige gezelschapshondjes kunnen aardig wat pit hebben. Heerlijk voor de mensen die graag actief bezig zijn met een grote hond in een kleine verpakking :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

dagmar88 schreef:

Nou, zeg dat wel. Ik kan je wel een boekje opendoen over Sancho. Wat zeg ik, een hele bibliotheek :lol1:
Karakter, werklust, gevoel voor humor en een tikje koppigheid vat het misschien wel kort genoeg samen. "Pluizige"gezelschapshondjes zijn ook honden en geen opdraaispeelgoed.
Maar goed, wat de stabij betreft, ik heb familie die ooit als gezinshond aangeraden en ze hebben nooit een seconde spijt gehad.
Vrienden zijn vorig jaar hun bejaarde stabij verloren en voor hun was het 't fijnste hondje wat ze ooit hebben gehad. Je moet er wat werk in stoppen maar dat krijg je met rente terug.
Persoonlijk hou ik wel van honden met een eigen mening anders was ik nooit aan een heidewachtel begonnen. Daar gold zo'n beetje hetzelfde voor. Ik ben eerlijk dat ik de eerste jaren nog wel eens wanhopig bij de fokker aan de telefoon heb gehangen :engel: maar wat hebben we daar een wereldhond aan gehad!
Het is dus net wat je zoekt in een hond en zo beoordeel je hem.
Ik zou persoonlijk gek worden van een bordercollie of herder die steeds maar dwingt tot interactie. Balbalbalbal....
Marieke23

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Marie Jose, heb jij ook een heidewachtel gehad, dat was mijn eerste hond ook. Top luisterende hond, beetje angstbijtertje, maar zo,n super hond voor ons. Nu zie ik ook dit ras nerveuzer worden, ze kunnen niet meer los, lopen weg enzv. Maar vorige week zag ik er eentje zoals de mijne van 40 jaar terug. Bont. Gewoon los naast de baas, luistert goed, sociaal voor zover ik het kon zien. Jij hebt nu Sancho de havanezer, hele ropic gevolgd. Ik heb nu een lhasa. Sorry rs, ook dit is topic vervuilen, maar misschien is een heidewachtel wat voor jullie? Het juiste formaat en niet slaafs maar ze kunnen heel veel leren.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Marieke, in de zoektocht naar een hond kun je nooit genoeg over de diverse rassen lezen ook al zijn dat persoonlijke ervaringen.
Onze heidewachtel was de meest stabiele hond ooit maar het is wel een hond waar je veel mee moet doen. Als rasechte jager zag de onze geen heil in behendigheid e.d., hij had de ruimte nodig en de mogelijkheid om zijn neus te volgen. Hij deed alle oefeningen perfect maar alles hoogstens twee keer. De eerste keer voor zichzelf en de tweede keer; vooruit baas, omdat je kennelijk nog niet snapt dat ik daar mijn poot niet voor omdraai...en bij een derde keer liep hij finaal langs de hoepeltjes en bruggetjes af, het veld in.
Ik denk dat veel mensen gevoelige jachthonden als de heidewachtel en Duitse staande niet geven wat ze nodig hebben en dat ze daarom nerveus en wegloperig worden.
Een hond als Sancho wil alles wel 10 keer voor je doen. Als zijn kop er naar staat dan :engel:
Marieke23

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Marie Jose, dat ben ik met je eens. Ook vwb het merveuzer woden van bep. Honden qua ras. Ik was 18 toen ik mijn heidewachtel kreeg, jaren 70. Het was mijn eerste hond, mocht ik met moeite hebben van mijn ouders. Dus ik moest wel bewijzen, voor mijzelf overigens, dat ik een hond kon opvoeden. Zoveel gedaan met dat hondje. Gh cursussen,en uiteraard iedere dag uren lopen, in de polder, dat had ze echt nodig. Nu staat daar een woonwijk, je kan ook nergens meer je hond loslaten, als je geen auto hebt om ergens heen te gaan waar het wel kan. Heel veel jacht zat er in, ik kan de keren niet tellen dat ze achter een konijn aanging, en ik maar wachten. Maar ze kwam altijd terug! Verder luisterde ze perfect, nooit aan de lijn, dat kon toen nog.
Omdat ik nu niet meer de energie heb om uren te lopen dus op zoek naar een kleiner ras, lhasa bevalt heel goed, ook zo,n leuk en gehoorzaam hondje, maar niet 10x hetzelfde....... heb destijds ook aan havanezer gedacht, ook een leuke hond. Vond de lhasa toch iets relaxter, meer zen, voor mijn gevoel. en dat is hij dan ook. Ben echt 2 jaar bezig geweest om de uiteindelijke beslissing te nemen voor een ras. Dit is overigens wel erge topic vervuiling, sorry ts. Zal nu stoppen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”