Ik ken hier geen vreselijk schrale honden. Welke bedoel je dan?Paisley schreef:Helemaal mee eens. Ik vind het ook raar dat verschrikkelijk schraal (in mijn ogen mager) op het HF een beetje een modeverschijnsel lijkt te worden.Domor schreef: Een BMI van 18 en van 30 hebben beide dezelfde mortality rate. Oftewel, lopen evenveel risico om dood te gaan. Alleen van 18 moet je 11.6kg afwijken van het ideaal en voor 30 moet je 19.2kg afwijken. Blijkbaar is een kg meer beduidend minder gevaarlijk dan een kg minder op deze schaal.
Maar in jou rekenvoorbeeld is tussen een BMI van 18 en 30 bij mensen ruim 30 kg verschil en dat is gewoon heel veel. Bij honden is het verschil tussen vet en mager ook groot. Je kunt een hond met groeipijn best wat minder voeren om de groeipijn te laten afnemen en de hond iets minder te laten groeien. Dat noem ik nog geen groeiachterstand.....
Ik vond je eerste bericht daarom nogal ongenuanceerd. Een groeiachterstand loop je niet op door de groei iets minder te stimuleren bij een grote volle pup. De pup van Peter is echt behoorlijk fors voor zn leeftijd. Die valt echt niet om als die wat minder krijgt.
Veel brokken zijn voor pups wat flesvoeding voor baby's is. Het is hartstikke rijk in voedingsstoffen en zet goed aan maar daarin schiet je snel een beetje door als je naar behoefte gaat voeren, vooral bij een ras die bekend staat om een ietwat vraatzuchtig karakter
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sperciebonen ofzo
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Sperciebonen ofzo

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie ze hier niet. Welke bedoel je dan?Domor schreef:Bij honden is er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar bij paarden zijn allerlei gewrichtsproblemen die sneller bij mager gehouden jonge dieren naar boven komen (ik heb het over mager t.o.v. goed, niet mager t.o.v. vet), bij melkvee is het bekend dat ze een flink lagere levensproductie hebben, er is vaak een verminderd ontwikkeld immuunsysteem en ook bij kinderen wordt een groeiachterstand vaak maar slecht ingehaald. Ja, Noa is ook echt mager geweest, je kunt het eten er moeilijk in proppen, maar ik ben er zeker niet van overtuigd dat het geen schade aangericht heeft. En ja, op deze leeftijd kan je prima incorrecte ontwikkeling bewerkstelligen, anders zou nu castreren t.o.v. met 1.5-2 jaar castreren ook geen verschil moeten maken qua ontwikkeling.sirene schreef:Te mager is toch helemaal geen sprake van? Ik geloof op deze leeftijd ook echt niet dat je nu nog een incorrecte ontwikkeling kan bewerkstelligen door te weinig te voeren. Wat zou hij daarvan op kunnen lopen?Domor schreef:
Ik snap waarom je je hond beperkt voert, maar let erop dat het redelijk blijft. Schraal is prima, mager is niet de bedoeling. De groei remmen door zeer beperkt te voeren klinkt vriendelijk. Maar het is gewoon een groeiachterstand creëren en dat heeft ook allerlei nadelen (incorrecte ontwikkeling van het dier) en is dus helemaal niet zo wenselijk.
Een teveel is mi vele malen schadelijker dan te weinig.
Er is inderdaad nog geen sprake van te mager, maar ik waarschuw liever op tijd dat schraal prima is, maar mager niet de bedoeling, dan wanneer de hond toch doorgeschoten is. De te magere jonge honden (eerlijk is eerlijk, veelal op kvv) zijn wel degelijk op het moment een aandachtspunt, niet alleen de te dikke honden (die net zo goed een aandachtspunt zijn). Overigens is te veel helemaal niet vele malen schadelijker dan te weinig.
Mortality rate bij mensen is keurig vastgelegd. BMI-punten zijn vaste gewichten (immers lichaamslengte x lichaamslengte x bmi = gewicht).
Het laagste punt zit bij een bmi van 22.5.
Bij 1.60 is een bmi van:
22.5 = 57.6kg
20 = 51.2kg
18 = 46.0kg
25 = 64.0kg
30 = 76.8kg
Een BMI van 18 en van 30 hebben beide dezelfde mortality rate. Oftewel, lopen evenveel risico om dood te gaan. Alleen van 18 moet je 11.6kg afwijken van het ideaal en voor 30 moet je 19.2kg afwijken. Blijkbaar is een kg meer beduidend minder gevaarlijk dan een kg minder op deze schaal.
Zo ook blijkt een bmi van 20 meer kans te hebben om dood te gaan dan een bmi van 25 (gelijk aantal kg's van het ideaal).
Blijf dus gewoon een beetje in de buurt van het ideaal en het is prima. En ja, een hond met groeipijn en zwaar gebouwd zou ik ook wat schraal houden. Maar de ribbenkastjes die ik hier af en toe als topgezond gepromoot zie worden, zijn gewoon echt niet optimaal. Zeker niet voor een huishond (een hond 100km per week wandelt en daarnaast iets dergelijks ook naast de fiets en dan nog 3x in de week een uur intensief sport is uiteraard een ander verhaal. De belasting wordt dan dusdanig dat je de voor- en de nadelen stevig tegen elkaar af moet wegen).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik wel, maar dat is offtopic en het is ook niet relevant welke forumhonden ik scharminkelig vind.
Niet in de laatste plaats omdat de eigenaar er soms niets over te zeggen heeft. En ik kan het weten want mijn verschrikkelijk verwende kelpie loopt er soms ook bij als een gratenpakhuis, gewoon omdat ze even geen stevige trek heeft, voor een paar weken.
Niet in de laatste plaats omdat de eigenaar er soms niets over te zeggen heeft. En ik kan het weten want mijn verschrikkelijk verwende kelpie loopt er soms ook bij als een gratenpakhuis, gewoon omdat ze even geen stevige trek heeft, voor een paar weken.

- Paisley
- Zeer actief
Even ter illustratie. Ik vind dit gewoon te mager. Als ze nu parvo krijgt houdt ze t nog geen week vol.
Maar deze foto is van een aantal weken geleden en ze is nu weer beter. Maar ik ken ook mensen die hun hond bewust zo houden.
PS ze kijkt zo vreemd uit dr ogen omdat ze de kat van de buren heeft gespot, niet omdat ze honger heeft

Maar deze foto is van een aantal weken geleden en ze is nu weer beter. Maar ik ken ook mensen die hun hond bewust zo houden.
PS ze kijkt zo vreemd uit dr ogen omdat ze de kat van de buren heeft gespot, niet omdat ze honger heeft

Laatst gewijzigd door Paisley op 06 sep 2018 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja je hebt t over modeverschijnsel dus dat is dan bewust en de eigenaar staat erachter. Ik ken die niet hoor hier. Schraal vind ik mooi mager niet.Paisley schreef:Ik wel, maar dat is offtopic en het is ook niet relevant welke forumhonden ik scharminkelig vind.

- Paisley
- Zeer actief
Ik bedoel met 'modeverschijnsel' dat mensen op het forum andermans honden soms niet te schraal vinden, terwijl ik ze dan echt te mager vindt.malinois schreef:Nou ja je hebt t over modeverschijnsel dus dat is dan bewust en de eigenaar staat erachter. Ik ken die niet hoor hier. Schraal vind ik mooi mager niet.Paisley schreef:Ik wel, maar dat is offtopic en het is ook niet relevant welke forumhonden ik scharminkelig vind.
Ik heb een keer een foto gepost van Mayke in dr scharminkelige periode omdat ik me verschrikkelijk zorgen om dr maakte omdat ze soms dagen niet at. Ik kreeg toen vooral reacties dat ze normaal schraal was zoals een jonge hond hoorde te zijn. Terwijl dr heupbotten door dr vacht heen staken.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat denk je dat die kilo die het op haar scheelt tussen mager en schraal doet op een weekje parvo?Paisley schreef:Even ter illustratie. Ik vind dit gewoon te mager. Als ze nu parvo krijgt houdt ze t nog geen week vol.
PS ze kijkt zo vreemd uit dr ogen omdat ze de kat van de buren heeft gespot, niet omdat ze honger heeft![]()
- Paisley
- Zeer actief
Voor mij hoeft een hond ook helemaal niet schraal. Ik snap niet waarom dat zo populair is. Ik houd van honden waar je de ribben niet van ziet en met een lekker ronde reet. Die reet van Kiwi is trouwens rond genoeg maar die rare taille doet me pijn aan de ogen. Dat een volle hond 'zo belastend voor de gewrichten' is doet er niet toe bij een hond met sterke gewrichten en een lekker actieve levensstijl. Mijn honden zijn nooit vet en lui maar bij voorkeur wel gevuld.
Ik ben zelf ook niet schraal en wil dat graag zo houden.
Ik ben zelf ook niet schraal en wil dat graag zo houden.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie het populaire niet zo hoor. 8 op de 10 honden die ik op straat tegenkom is te dik. Bovendien is schraal gewoon bewezen gezonder bij honden. Bij een hond met een aanleg voor gewrichtsaandoeningen of bijvoorbeeld diabetes is te zwaar zijn één van de grootste risicofactoren. Dat heeft niks met mode of mooi vinden te maken.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja ik vind niet zoveel mis inderdaad met je foto... een kilo of 2 erbij is zat. Zeker niet meer. Ik wil dus juist taille zien bij een hond en een beetje rib in beweging.
Ik heb echt niks met honden zonder taille... en vind t inderdaad al snel te dik.
En ik ga er niet vanuit dat mijn honden parvo krijgen dus reservepotjes voor iets wat waarschijnlijk nooit gebeurd doe ik niet aan.
Ik heb echt niks met honden zonder taille... en vind t inderdaad al snel te dik.
En ik ga er niet vanuit dat mijn honden parvo krijgen dus reservepotjes voor iets wat waarschijnlijk nooit gebeurd doe ik niet aan.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Het onderzoek van labradors waar veelal naar verwezen wordt met de tekst: zie je wel, schrale honden zijn beter, kwamen geen magere honden en nauwelijks schrale honden in voor.
De eerste gegevens die ik heb kunnen vinden met exacte bcs-getallen, waren de labradors 6 jaar oud (gewichten zijn wel vanaf 1 jaar bekend). Ze zijn met 3 jaar gestopt met de onbeperkte labradors onbeperkt te voeren omdat ze moddervet waren. De groep niet-onbeperkte honden werd 75% gevoerd van wat de onbeperkte labradors aten. Met 3 jaar werd de onbeperkt gevoerde groep ook beperkt vanwege ernstig overgewicht. Ze wogen met 3 jaar 35kg en aangezien ze met 32kg al een bcs van 7 hadden, was de score waarschijnlijk 8-8.5. De beperkte labradors wogen 27kg en hadden daarmee waarschijnlijk een bcs van 5.5, ruim dus! Vanaf 3.25 jaar kregen de honden een vaste hoeveelheid berekend t.o.v. hun optimale gewicht (dus wat er op de zak stond bij hun ideaalgewicht) en daarvan kregen de beperkte groep opnieuw 75%. Daarmee vielen ze 2 jaar lang af, tot de gewichten hieronder, waarop ze stabiel bleven.
De onbeperkt gevoerde groep woog gemiddeld 32kg (±6kg) met 6 jaar, werd gemiddel 11.2 jaar en had een bcs van gem. 7 (schaal van 1-9, dit vanaf 5 jaar), de beperkt gevoerde groep woog gemiddeld 22kg (±4kg met 6 jaar), werd gemiddeld 13.0 jaar en had een bcs van gem. 4 (op late leeftijd ging de bcs omhoog, daardoor kwamen ze gemiddeld op 4.6. Gewicht kwam gemiddeld op 24kg). Ze waren dus wat schraal. Een normale conditie van een hond is tussen de 4 en 5 ( http://coloradolinkproject.com/wp-conte ... _chart.pdf ).
Op 10-jarige leeftijd had van de onbeperkte groep zo'n 20-25% nog geen tekenen van artrose, van de beperkte groep was dat 75%.
http://www.instituteofcaninebiology.org ... n_dogs.pdf
https://www.avma.org/News/Journals/Coll ... 9_1315.pdf
Er is dus uit dit onderzoek geen enkele indicatie gekomen dat je de honden zo schraal mogelijk moet houden. Wel dat honden die (véél) te zwaar zijn veel meer risico hebben op gewrichtsproblemen. Ook overlijden veel te zware honden zo'n 2 jaar eerder.
Ik ga inderdaad geen namen noemen, maar het lijkt me hier al duidelijk zelf ontstaan wat ik bedoel. En ja, mijn hond heeft gewoon nog een taille. Voor een taille hoeft de hond namelijk niet zo mager te zijn.
De eerste gegevens die ik heb kunnen vinden met exacte bcs-getallen, waren de labradors 6 jaar oud (gewichten zijn wel vanaf 1 jaar bekend). Ze zijn met 3 jaar gestopt met de onbeperkte labradors onbeperkt te voeren omdat ze moddervet waren. De groep niet-onbeperkte honden werd 75% gevoerd van wat de onbeperkte labradors aten. Met 3 jaar werd de onbeperkt gevoerde groep ook beperkt vanwege ernstig overgewicht. Ze wogen met 3 jaar 35kg en aangezien ze met 32kg al een bcs van 7 hadden, was de score waarschijnlijk 8-8.5. De beperkte labradors wogen 27kg en hadden daarmee waarschijnlijk een bcs van 5.5, ruim dus! Vanaf 3.25 jaar kregen de honden een vaste hoeveelheid berekend t.o.v. hun optimale gewicht (dus wat er op de zak stond bij hun ideaalgewicht) en daarvan kregen de beperkte groep opnieuw 75%. Daarmee vielen ze 2 jaar lang af, tot de gewichten hieronder, waarop ze stabiel bleven.
De onbeperkt gevoerde groep woog gemiddeld 32kg (±6kg) met 6 jaar, werd gemiddel 11.2 jaar en had een bcs van gem. 7 (schaal van 1-9, dit vanaf 5 jaar), de beperkt gevoerde groep woog gemiddeld 22kg (±4kg met 6 jaar), werd gemiddeld 13.0 jaar en had een bcs van gem. 4 (op late leeftijd ging de bcs omhoog, daardoor kwamen ze gemiddeld op 4.6. Gewicht kwam gemiddeld op 24kg). Ze waren dus wat schraal. Een normale conditie van een hond is tussen de 4 en 5 ( http://coloradolinkproject.com/wp-conte ... _chart.pdf ).
Op 10-jarige leeftijd had van de onbeperkte groep zo'n 20-25% nog geen tekenen van artrose, van de beperkte groep was dat 75%.
http://www.instituteofcaninebiology.org ... n_dogs.pdf
https://www.avma.org/News/Journals/Coll ... 9_1315.pdf
Er is dus uit dit onderzoek geen enkele indicatie gekomen dat je de honden zo schraal mogelijk moet houden. Wel dat honden die (véél) te zwaar zijn veel meer risico hebben op gewrichtsproblemen. Ook overlijden veel te zware honden zo'n 2 jaar eerder.
Ik ga inderdaad geen namen noemen, maar het lijkt me hier al duidelijk zelf ontstaan wat ik bedoel. En ja, mijn hond heeft gewoon nog een taille. Voor een taille hoeft de hond namelijk niet zo mager te zijn.
- Paisley
- Zeer actief
2 kg is voor een hond van 15kg verhoudingsgewijs wel verschrikkelijk veel hemalinois schreef:Tja ik vind niet zoveel mis inderdaad met je foto... een kilo of 2 erbij is zat. Zeker niet meer. Ik wil dus juist taille zien bij een hond en een beetje rib in beweging.

Een beetje taille vind ik bij een actieve hond ook goed. Ik weeg mn honden niet zo vaak maar ik zou t eens moeten om te kijken wat het verschil is tussen dr scharminkelige periode en haar gewicht als ik dr Hollands welvarend eruit vindt zien.

Idem hier. Izzy vind ik pas te mager als de heupbotten beginnen te tonen. Na haar castratie is ze meer gaan verbranden(?!) dus die krijgt nu sowieso al meer. Maar bij haar zie je rib als ze in beweging is en ze heeft een taille waar ik jaloers op ben. Sofi is eigenlijk continue (te) schraalmalinois schreef:Tja ik vind niet zoveel mis inderdaad met je foto... een kilo of 2 erbij is zat. Zeker niet meer. Ik wil dus juist taille zien bij een hond en een beetje rib in beweging.

En als ze eens goed uitademt/schudt blijft er helemaal niks over

Ik denk dat ze nog wel wat uitzwaart, maar momenteel vreet ze als een bootwerker en ze blijft in dit model. Nou is ze wel réte-actief dus ze verbrandt het ook net zo snel als het er in gaat.
Denk dus dat je vooral naar je hond moet kijken. Is die actief, levendig, lol in het leven maar iets te schraal? Mij best. Dan zal het wel goed zijn. Beter dan zo'n vette Hussel die aan een lijntje achter z'n baas aansjokt. Een Labrador die honger (denkt te hebben/heeft)...da's niks nieuws onder de zon

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik geloof het allemaal wel met de cijfertjes domor. ik lees het niet.
een hond zonder overgewicht heeft minder overbodig gewicht mee te zeulen en die energie kunnen ze steken in opgroeien. in mijn ogen een no-brainer.
willem zullen mensen ook wel erg schraal vinden. ik vind hem prachtig. daarnaast zou ik niet weten hoe ik hem vet zou moeten krijgen want hij eet precies wat hij nodig heeft en laat de rest gewoon staan
hier was hij een maand of 4 gok ik

en het is nog steeds geen kanon, maar droogt best lekker op (nu 2 jaar)

een hond zonder overgewicht heeft minder overbodig gewicht mee te zeulen en die energie kunnen ze steken in opgroeien. in mijn ogen een no-brainer.
willem zullen mensen ook wel erg schraal vinden. ik vind hem prachtig. daarnaast zou ik niet weten hoe ik hem vet zou moeten krijgen want hij eet precies wat hij nodig heeft en laat de rest gewoon staan

hier was hij een maand of 4 gok ik
en het is nog steeds geen kanon, maar droogt best lekker op (nu 2 jaar)

BMI is sowieso (bij mensen) geen al te betrouwbaar meetinstrument. Spieren wegen meer dan vet, maar dat wordt in die hele bmi gewoon vergeten. Een beetje bodybuilder zal volgens die maatstaf overgewicht hebben.
Gewoon even alle trucjes, formules en dergelijke vergeten en je gezond verstand gebruiken. Kan het niet vaak genoeg zeggen.
Gewoon even alle trucjes, formules en dergelijke vergeten en je gezond verstand gebruiken. Kan het niet vaak genoeg zeggen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad... en wat Mascha zegt: al t gewicht wat teveel is levert onnodige belasting op. Je gaat er toch niet vanuit dat je hond ziek wordt en vetreserves op moet bouwen???
Ern dagje diarree veranderd een schrale hond niet gelijk in een gratenpakhuis.
Hier zijn ze ook schraal... Xavi is 8.5 en ligt voornl buiten dus die mag iets meer voor de winter maar verder niets.
Xygan is 3 en prima op gewicht, 30 kg voor een intacte herder.

Ern dagje diarree veranderd een schrale hond niet gelijk in een gratenpakhuis.
Hier zijn ze ook schraal... Xavi is 8.5 en ligt voornl buiten dus die mag iets meer voor de winter maar verder niets.
Xygan is 3 en prima op gewicht, 30 kg voor een intacte herder.

-
- Zeer actief
Sperziebonen kunnen geen kwaad toch? Als hij het lust is het een prima manier om het hongergevoel wat tegen te gaan.
Althans, onze Jol (weliswaar bijna 13 jaar) geven we zo nu en dan ook wat sperziebonen, zij is ook een hondje wat graag lekkere hapjes eet maar ook snel uitdijt.
In het topic van de foto vond ik de hond ook wat gezet tonen, voor een jonge hond van 5 maanden.
Toch is het ook wel een deel aanleg volgens mij hoor dat sommige honden snel aanzetten, ik zag dat bij mijn herder teefje ook. Zij zette ook sneller aan als ik teveel voerde of als ze teveel hapjes tussendoor kreeg.
Bij Jolly is dat net zo, en ik merkte dat mijn vriend het sneu vond dat ze zo weinig vlees in de bak kreeg
dus deed hij telkens een beetje meer.. maar zo kwam ze dus behoorlijk aan want ze kreeg veel meer naar binnen dan nodig was!
Ik trek tegenwoordig het vlees uit elkaar zodat het wat meer lijkt, en ze krijgt dus vaak wat sperziebonen bij het vlees of wat extra rijst en groenten restanten.
TS voert geen vers? Anders zou je 1 a 2 dagen in de week penslappen kunnen geven?
Als tussendoortjes ben ik overgestapt naar kauwbotten en wat meer producten met natuurlijke ingrediënten. Met name voor onze oudere hond die snel dikker wordt merk ik het verschil t.o.v. voorheen toen mijn vriend telkens bonzo kluifjes gaf
Althans, onze Jol (weliswaar bijna 13 jaar) geven we zo nu en dan ook wat sperziebonen, zij is ook een hondje wat graag lekkere hapjes eet maar ook snel uitdijt.
In het topic van de foto vond ik de hond ook wat gezet tonen, voor een jonge hond van 5 maanden.
Toch is het ook wel een deel aanleg volgens mij hoor dat sommige honden snel aanzetten, ik zag dat bij mijn herder teefje ook. Zij zette ook sneller aan als ik teveel voerde of als ze teveel hapjes tussendoor kreeg.
Bij Jolly is dat net zo, en ik merkte dat mijn vriend het sneu vond dat ze zo weinig vlees in de bak kreeg

Ik trek tegenwoordig het vlees uit elkaar zodat het wat meer lijkt, en ze krijgt dus vaak wat sperziebonen bij het vlees of wat extra rijst en groenten restanten.
TS voert geen vers? Anders zou je 1 a 2 dagen in de week penslappen kunnen geven?
Als tussendoortjes ben ik overgestapt naar kauwbotten en wat meer producten met natuurlijke ingrediënten. Met name voor onze oudere hond die snel dikker wordt merk ik het verschil t.o.v. voorheen toen mijn vriend telkens bonzo kluifjes gaf

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Iets water erbij doet ook wonderenblondie schreef:Sperziebonen kunnen geen kwaad toch? Als hij het lust is het een prima manier om het hongergevoel wat tegen te gaan.
Bij Jolly is dat net zo, en ik merkte dat mijn vriend het sneu vond dat ze zo weinig vlees in de bak kreegdus deed hij telkens een beetje meer.. maar zo kwam ze dus behoorlijk aan want ze kreeg veel meer naar binnen dan nodig was!

- Paisley
- Zeer actief
Grappig dat die nobrainer voor sommige baasjes soms ineens heel lastig uitpakt als het om hun eigen gewicht gaat.M@scha schreef:ik geloof het allemaal wel met de cijfertjes domor. ik lees het niet.
Ik vind een schrale hond ook prima zolang hij er zelf voor kiest en t bij hem past, maar ik ga geen hond met honger laten rondlopen met zn zichbare ribbetjes en zn wespentaille. Als je daar als mens voor jezelf voor kiest, heet dat gewoon een eetprobleem.
Op de hondenschool waren het altijd de dikke wijven die over t hek hingen te blubberen en luidkeels commentaar hadden over het gewicht van de honden die aan het trainen waren. Hoe bizar dat eruit zag zullen ze waarschijnlijk nooit werkelijk beseffen.