Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Het is gevoerd dus zit overal prettig en is goed verstelbaar. Aan de voorkant zit ook nog een ring zodat de lijn ook daar aan bevestigd kan worden. Het is voor het eerst dat ik een tuig echt mooi en comfortabel vind voor mijn honden.
Deze lijkt wel op een van de tuigen van hurrta die ik had gepast.
Maar die kreeg ik amper over haar hoofd.
Elineee schreef:Wij hebben een perfect fit tuigje voor beide honden. Super tevreden over. Ze lopen alleen nog maar met het tuigje om. Deze hadden we gekocht voor onze pup toen ze 6 maanden was en ook gelijk voor de oudste. Het zijn 3 losse delen. Mocht ze nog wat groeien kun je een onderdeel los kopen ipv een heel nieuw tuigje. Wij hebben hem laten opmeten bij de fysio en koste 50 euro inc alles. Hier eerst ook meerdere van hurtta gehad en een instap tuigje om mee te beginnen maar dat was allemaal niet wat we zochten. Maar deze tuigjes zijn top!
Perfect fit had ik ook al naar gekeken ja. Lijkt me een mooi tuig, maar kan hier in de buurt nergen vinden waar ik die zou kunnen laten opmeten. En heb dan geen idee welke maat ik voor haar nodig heb.
Shibby schreef:Lou loopt al een hele poos met een anny-x tuig. Ik vind ze qua pasvorm top en ze zijn er in veel leuke kleuren
Ik zou zelf ook niet kiezen voor een k9 tuig oid als het gaat om veiligheid (dus ook in een fietskrat). Ze schieten er zo uit namelijk.
Anny-x ken ik niet, ga eens googlen.
Dat is idd ook de reden waarom ik nog geen k9 tuig heb gekocht, vind hem niet veilig genoeg voor in het fietskrat.
Shibby schreef:Lou loopt al een hele poos met een anny-x tuig. Ik vind ze qua pasvorm top en ze zijn er in veel leuke kleuren
Ik zou zelf ook niet kiezen voor een k9 tuig oid als het gaat om veiligheid (dus ook in een fietskrat). Ze schieten er zo uit namelijk.
Dat is idd ook de reden waarom ik nog geen k9 tuig heb gekocht, vind hem niet veilig genoeg voor in het fietskrat.
Er is ook een anny-x safety tuig met een exrta band achter de buik langs. Daar kunnen ze juist niet uit ontsnappen.
Er is ook een anny-x safety tuig met een exrta band achter de buik langs. Daar kunnen ze juist niet uit ontsnappen.
Ik ben niet zozeer bang dat ze ontsnapt, maar ze gaat mee in het fietskrat, en mocht ze er uit springen.....
Heb m'n oog laten vallen op een Kiwaq tuig, deze vind ik echt heel erg mooi.
Maar snap niet goed welke maat ik moet nemen.
Bij de omvang staat 40-62 cm, dat zou goed zijn Puck haar nek laag is 40 cm.
Maar dan staat er achter Border collie/labrador, en die zijn ongeveer 2x zo groot al Puck
Ik ben niet zozeer bang dat ze ontsnapt, maar ze gaat mee in het fietskrat, en mocht ze er uit springen.....
Heb m'n oog laten vallen op een Kiwaq tuig, deze vind ik echt heel erg mooi.
Maar dan staat er achter Border collie/labrador, en die zijn ongeveer 2x zo groot al Puck
Linda3 schreef:Heb m'n oog laten vallen op een Kiwaq tuig, deze vind ik echt heel erg mooi.
Ja, dat past bij die rassen inderdaad. Puck kan toch nooit een nekomvang van 40cm hebben . Kiwaq gaat hem niet worden tenzij ze ook veel kleinere maten maken.
Dit staat er bij:
Meet de omtrek van de nek vanaf de schouderbladen tot het puntje van het borstbeen. Als de hond het fietstuig aan heeft moet u het knobbeltje van het borstbeen op de rand van het fietstuig voelen. Als het knobbeltje van het borstbeen veel lager zit als de rand van het fietstuig dan zit hij te strak, en bestaat er de kans dat de hond het door bijt om meer lucht te krijgen. U dient dit regelmatig te controleren bij honden die in de groei zijn.
Als ik dat bij Puck meet is het 20 cm x 2 = dus 40 cm
Ze heeft voor haar maat, een best stevige net haha.
Helaas, moet ik toch verder zoeken, vond deze zo mooi.
Ah, over de meetinstructie (die ik onduidelijk geformuleerd vind) heen gelezen.
Linda3 schreef:Meet de omtrek van de nek vanaf de schouderbladen tot het puntje van het borstbeen.
Van schouderbladen tot puntje borstbeen is geen omtrek, dus raar beschreven zo.
Ik zou gewoon morgen even bellen naar één van de webshops die dat tuig verkopen en dan vragen om advies of zij denken dat het bij jouw hond gaat passen.
Gebeld en idd die zijn voor grotere honden. Er is wel een kleiner model, maar die hadden ze niet in de kleur die ik leuk vond.
Ik lees hier op het forum veel over blaire.de.
Die vind ik er ook echt geweldig uit zien, maar mijn Duits is zo slecht....
Het x model spreekt me wel aan, maar aangezien Puck rare verhoudingen heeft (blijkbaar), en je alleen de borst omtrek moet doorgeven.
Hoe weet ik dan dat het niet te strak achter de voorpoten langs zal lopen? Want dat probleem heeft ze met de hurtta tuigjes.
Linda3 schreef:
Ze durft best flink te trekken aan de lijn, dus ik weet niet of een halsband kan?
Trekken afleren en een prachtige halsband kopen. Past altijd. Opgelost.
Hoeft ze ook niet zo’n afzichtelijk tuig om. Vroeger had geen enkele huishond een tuig om, tegenwoordig is het bon tonen het liefst ook nog met zo’n aanstellerige opdruk
Tssss!
Hier ligt het aan de hond. Niko had altijd een jachtlijntje, charlie een extra brede halsband, tibbe een gewone.
De huskies moeten een tuig. Trekken echt afleren kan je bij napie sowieso wel vergeten. Z'n blaire veiligheidstuig bevalt heel goed.
Sjaak krijgt er ook een. Hij is net groot genoeg en een halsband is 3 x niks met zo'n fragiel nekje.
Laatst struikelde er een mechelaar over z'n lijn heen
Linda3 schreef:
Ze durft best flink te trekken aan de lijn, dus ik weet niet of een halsband kan?
Hoeft ze ook niet zo’n afzichtelijk tuig om. Vroeger had geen enkele huishond een tuig om, tegenwoordig is het bon ton en het liefst ook nog met zo’n aanstellerige opdruk
Bij gewoon lopen trekt ze niet meer.
Maar ze is nogal bang van andere honden, en durft ze nog wel eens uit te vallen, of plots de andere kant op te rennen.
Plus dat ik haar meeneem op mijn fiets, en dan moet ze ook een tuig om.
Kruimel53 schreef:
Linda3 schreef:Gebeld en idd die zijn voor grotere honden. Er is wel een kleiner model, maar die hadden ze niet in de kleur die ik leuk vond.
Het x model spreekt me wel aan, maar aangezien Puck rare verhoudingen heeft (blijkbaar), en je alleen de borst omtrek moet doorgeven.
Hoe weet ik dan dat het niet te strak achter de voorpoten langs zal lopen? Want dat probleem heeft ze met de hurtta tuigjes.
Ze kennen daar ook Engels hoor en anders wil er vast wel iemand hier voor je vertalen.
Je kunt standaardtuigen bestellen maar ook op maat gemaakte. Daar kun je altijd ff een mailtje aan wagen, zijn heel vriendelijke mensen.
Ik heb al jaren Blaire-tuigen voor het tuig en ben er heel tevreden over.
Bedankt, ik ga er eens een mailtje aan wagen.
Puck is nog maar 6 maanden, maar denk ik wel al een eind uitgegroeid.
Linda3 schreef:
Hoeft ze ook niet zo’n afzichtelijk tuig om. Vroeger had geen enkele huishond een tuig om, tegenwoordig is het bon ton en het liefst ook nog met zo’n aanstellerige opdruk
Bij gewoon lopen trekt ze niet meer.
Maar ze is nogal bang van andere honden, en durft ze nog wel eens uit te vallen, of plots de andere kant op te rennen.
Plus dat ik haar meeneem op mijn fiets, en dan moet ze ook een tuig om.
Kruimel53 schreef:
Linda3 schreef:Gebeld en idd die zijn voor grotere honden. Er is wel een kleiner model, maar die hadden ze niet in de kleur die ik leuk vond.
Ze kennen daar ook Engels hoor en anders wil er vast wel iemand hier voor je vertalen.
Je kunt standaardtuigen bestellen maar ook op maat gemaakte. Daar kun je altijd ff een mailtje aan wagen, zijn heel vriendelijke mensen.
Ik heb al jaren Blaire-tuigen voor het tuig en ben er heel tevreden over.
Bedankt, ik ga er eens een mailtje aan wagen.
Puck is nog maar 6 maanden, maar denk ik wel al een eind uitgegroeid.
Je kan bij Blaire aangeven dat je hond nog in de groei is, dan wordt er extra ruimte gemaakt om de bandjes te kunnen verstellen.
Linda3 schreef:
Ik snap het ook niet. Het staat lelijk, is link bij het onderling spelen en iedere keer weer gedoe met aandoen. Hond afleren om te trekken en een jachtlijn erom. Klaar. Een kennis van mij is dierenarts en heeft nog nooit honden met nekklachten gehad door een halsband. Wel al een paar keer forse tot fatale verwondingen bij honden die speelden met hond met tuig.
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Linda3 schreef:
Ik snap het ook niet. Het staat lelijk, is link bij het onderling spelen en iedere keer weer gedoe met aandoen. Hond afleren om te trekken en een jachtlijn erom. Klaar. Een kennis van mij is dierenarts en heeft nog nooit honden met nekklachten gehad door een halsband. Wel al een paar keer forse tot fatale verwondingen bij honden die speelden met hond met tuig.
Hier heb ik ook het liefst een halsband als ze aangelijnd zijn en als ze loslopen helemaal niks. Maar Jack moet een gps om en omdat ooit Shira in Nola's halsband vastzat met haar kaak en Nola bijna is gestikt wil ik geen halsband om als ze loslopen. Je krijgt een halsband met twee grote en zware honden die in paniek zijn bijna niet los. En ik moet bij Jack dat gps ding toch ergens aan bevestigen dus dat is een tuig geworden. Voorlopig kan dat niet anders.
Ik heb wel altijd een rescue tool bij me waarmee ik het tuig snel door kan snijden in geval van nood. Bij een halsband kan dat niet want die zit dan te strak om de nek
Linda3 schreef:
Nogmaals, ik vind een halsband ook mooier.
Maar op de fiets is een tuig toch wel een vereiste.
Als ze uit het krat zou springen met een halsband om, hangt ze zichzelf op, dan toch liever een tuig.
Linda3 schreef:
Nogmaals, ik vind een halsband ook mooier.
Als ze uit het krat zou springen met een halsband om, hangt ze zichzelf op, dan toch liever een tuig.
Klinkt heel verstandig Ik houd ook niet zo van tuigjes, maar Amy draagt hier meestal ook een tuig omdat zij erg explosief kan zijn (met name als ze wild spot) en ik niet wil dat ze dan steeds zo'n enorme ruk aan haar nek krijgt.
Ik ben ook erg tevreden over de tuigen van blaire.de. Fijne service, mooi en degelijk gemaakt en enorm veel keuze qua kleuren en materialen. Voor een op maat gemaakt tuig is het ook nog eens prima betaalbaar.
Linda3 schreef:
Ik vind het juist totaal geen modeding. Vind een halsband veel mooier staan. Maar een tuigje vind ik veiliger op de fiets en in de auto. En voor Millie die af en toe trekt is het gezonder denk ik (met de halsband kucht ze dan gelijk).
Gedoe met aandoen is er met een gewoon Hurtta tuigje ook niet, gaat net zo snel als met een halsband.
Ik wissel het hier gewoon af, een tuigje als we met de fiets gaan en een halsband voor een blokje om bijvoorbeeld. Jachtlijntjes vind ik wel fijn, maar ik zou ze niet graag zonder penning met nummer los laten lopen.
Linda3 schreef:Nogmaals, ik vind een halsband ook mooier.
Mijn honden moeten trekken als ze hun tuig omkrijgen
Ik klik ze aan de heupgordel en ze moeten de lijn strak houden. Dat gaat niet altijd en als ze dan een halsband dragen raken ze snel verstrikt in de lijn. Ze krijgen dan dus tuigen om en ik heb dus ook goed passende tuigen. Anderen krijg ik ook niet om bij Manu