https://dierbewust.nl/honden-die-rauwe- ... evaarlijk/
En inderdaad in het boek van Robert van der Molen stond het ook.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rauwe eieren
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Rauwe eieren
Dat heeft met de structuur te maken. Vergelijk het met een maïskorrel en popcorn. Die maïskorrel komt er zo weer uit en popcorn verteer je gewoon.Cleva schreef:Salmonella vind ik niet interessant. Een uur later staan ze een dooie meeuw uit te lebberen.
Waaróm is gestold eiwit beter te verteren?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tja dan kun je ook geen kvv voeren... daar zit ook salmonella in. Hier krijgen ze minstens 2 rauwe eieren per hond per week. Ze eten beiden eiwit én eigeel dan is t probleem van opname al opgelost.Nanna schreef:Van Bandit diervoeding:
De laatste dagen krijg ik op facebook en per mail wat vragen over rauwe eieren. Hier mijn advies cq uitleg nog even. Ik adviseer altijd max 1 rauw ei in de week, wanneer je de eitjes kookt mag je gerust het vaker verstrekken. Onderzoek wijst uit dat eiwitten in gekookte eieren vele malen beter verteerbaar zijn dan eiwitten uit de rauwe eieren. Als je ze rauw aan je hond geeft, is het mogelijk dat het lichaam van de hond niet alle eiwitten goed kan opnemen. Daarnaast, Rauwe eiwitten blokkeren mogelijk de biotine absorptie. Biotine is nodig om energie uit eten vrij te maken en speelt een rol bij de vorming van essentiële vetzuren. Biotine is een B Vitamine (B8) en houdt de huid en de vacht gezond.
Daarnaast is het risico op salmonella groter bij rauwe eieren. In rauwe eierdooiers (eigeel) loop je bij het goed scheiden geen kans op salmonella. Neem bij voorkeur bio eitjes dan is de kans op antibiotica resten ook veilig gesteld.
Hehe. Zo heb ik het ook altijd van dr. Robert vd Molen geleerd. Geef je een ei, kook het dan eerst. Veel beter opneembaar.
En denk niet dat je hond geen salmonella krijgt. De eigenares van de dekkaters waar ik heen ging met mijn poezen had mooi een dooie kater door de salmonella
Daarnaast eten ze genoeg vlees om alles weer aan te vullen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoe kan ik het ei voeren?
Rauw of gekookt?
Voer het ei het liefst rauw, zodat alle enzymen nog werkzaam zijn. Rauw eiwit is ook makkelijker verteerbaar dan verhit eiwit. Bij verwarming rollen de tot dan toe in elkaar gedraaide eiwitten zich uit tot lange draden, deze vormen een netwerk dat stolt, wat eerder resulteert in een allergische reactie.
Hoeveel eieren moet ik voeren?
Ongeveer 1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week en voor honden kleiner dan 10 kg is een eitje per week prima.
Hoe zit het met rauwe eieren en biotine-tekort?
Vaak wordt er gezegd dat je eieren niet rauw mag voeren, omdat het eiwit avidine bevat, wat de opname van biotine verhindert. Verhitting maakt avidine onwerkzaam. Een biotinetekort zal alleen optreden als je dier langdurig alleen het rauwe eiwit eet, het eigeel bevat namelijk genoeg biotine om het effect te compenseren.
Hoe zit het met het risico op salmonella?
Eieren kunnen de salmonella-bacterie bij zich dragen, maar de kans hierop is heel erg klein. Volgens het RIVM zijn ongeveer 0.03% van de eieren besmet. Honden en katten worden meestal niet ziek door salmonella, maar voor mensen is het risico groter. Om het risico te verkleinen kun je je handen goed wassen na het aanraken van rauw ei. De meeste soorten salmonella zitten aan de buitenkant van het ei.
https://www.voerwijzer.com/eieren/
Bronvermelding staat onder aan t artikel
Rauw of gekookt?
Voer het ei het liefst rauw, zodat alle enzymen nog werkzaam zijn. Rauw eiwit is ook makkelijker verteerbaar dan verhit eiwit. Bij verwarming rollen de tot dan toe in elkaar gedraaide eiwitten zich uit tot lange draden, deze vormen een netwerk dat stolt, wat eerder resulteert in een allergische reactie.
Hoeveel eieren moet ik voeren?
Ongeveer 1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week en voor honden kleiner dan 10 kg is een eitje per week prima.
Hoe zit het met rauwe eieren en biotine-tekort?
Vaak wordt er gezegd dat je eieren niet rauw mag voeren, omdat het eiwit avidine bevat, wat de opname van biotine verhindert. Verhitting maakt avidine onwerkzaam. Een biotinetekort zal alleen optreden als je dier langdurig alleen het rauwe eiwit eet, het eigeel bevat namelijk genoeg biotine om het effect te compenseren.
Hoe zit het met het risico op salmonella?
Eieren kunnen de salmonella-bacterie bij zich dragen, maar de kans hierop is heel erg klein. Volgens het RIVM zijn ongeveer 0.03% van de eieren besmet. Honden en katten worden meestal niet ziek door salmonella, maar voor mensen is het risico groter. Om het risico te verkleinen kun je je handen goed wassen na het aanraken van rauw ei. De meeste soorten salmonella zitten aan de buitenkant van het ei.
https://www.voerwijzer.com/eieren/
Bronvermelding staat onder aan t artikel

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi