Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Epagneul Français
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Epagneul Français
Hallo allemaal,
ik heb mij ooit voorgesteld, maar nooit echt meegedaan.
Aangezien wij echter op zoek zijn naar een nieuwe hond (onze Banjer is er sinds juni helaas niet meer), kom ik toch weer bij het Hondenforum uit.
Banjer was een Cavaliertje. En ik weet hoe er hier over het ras gedacht wordt, maar ik vind het echt een geweldig ras. Qua karakter past het uitstekend bij ons en Banjer was een geweldig hondje. Alleen die gezondheidsproblemen.... dat is wat mij nu toch tegenhoudt om weer voor een Cavaliertje te gaan.
Dus heb ik mijn kop in het zand gestoken en een beslissing over een nieuwe hond voor me uitgeschoven.
Nu hebben mijn schoonzus en zwager de gedachte om een hond aan te schaffen en het lijkt hun (en ons ook) leuk om voor hetzelfde ras te gaan en voor twee pupjes uit hetzelfde nest te gaan. Alleen welk ras dan.
Zij denken aan de Epagneul Français, maar ik ben volledig onbekend met dit ras. En ik heb gelijk een aantal vragen:
- 'moet' je jachttraining doen of is bijvoorbeeld speuren ook een mogelijkheid?
- hoeveel jachtinstinct hebben ze, kunnen ze makkelijk loslopen?
Zitten er hier mensen die iets meer kunnen vertellen?
ik heb mij ooit voorgesteld, maar nooit echt meegedaan.
Aangezien wij echter op zoek zijn naar een nieuwe hond (onze Banjer is er sinds juni helaas niet meer), kom ik toch weer bij het Hondenforum uit.
Banjer was een Cavaliertje. En ik weet hoe er hier over het ras gedacht wordt, maar ik vind het echt een geweldig ras. Qua karakter past het uitstekend bij ons en Banjer was een geweldig hondje. Alleen die gezondheidsproblemen.... dat is wat mij nu toch tegenhoudt om weer voor een Cavaliertje te gaan.
Dus heb ik mijn kop in het zand gestoken en een beslissing over een nieuwe hond voor me uitgeschoven.
Nu hebben mijn schoonzus en zwager de gedachte om een hond aan te schaffen en het lijkt hun (en ons ook) leuk om voor hetzelfde ras te gaan en voor twee pupjes uit hetzelfde nest te gaan. Alleen welk ras dan.
Zij denken aan de Epagneul Français, maar ik ben volledig onbekend met dit ras. En ik heb gelijk een aantal vragen:
- 'moet' je jachttraining doen of is bijvoorbeeld speuren ook een mogelijkheid?
- hoeveel jachtinstinct hebben ze, kunnen ze makkelijk loslopen?
Zitten er hier mensen die iets meer kunnen vertellen?
Anneke
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Epagneul Français
ik ken ze niet maar misschien eens contact opnemen met de vereniging? https://www.epagneuls.nl/
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Actief
Nee, geen twee pups in één huishouden. Niet bij mij in ieder geval, moet er niet aan denken.
Twee families, twee honden dus.
Rasvereniging had ik al gezocht op internet. Weinig leden.
Gelijkenis met de Drent was me ook opgevallen.
Ik ga beide rassen maar eens vergelijken.
Twee families, twee honden dus.
Rasvereniging had ik al gezocht op internet. Weinig leden.
Gelijkenis met de Drent was me ook opgevallen.
Ik ga beide rassen maar eens vergelijken.
Anneke
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik zou uitkijken met de Drent, daar zit verschrikkelijk veel inteelt in.
Ken je de heidewachtel, de grote munstenlander, de springer spaniel en de duitse staande langhaar?
Allemaal honden uit dezelfde familie.
Maar wil je wel een echte jachthond? Want je zwager kwam ermee maar je moet t wel zelf willen natuurlijk. Uit onderstaand citaat lees ik vooral dat je kwa karakter en type hond veel liever weer een Cavalier wilt? Er zijn natuurlijk zat hondenrassen met een gelijksoortig temperament en dat zijn misschien rassen die je schoonzus/zwager helemaal niet willen.
Ken je de heidewachtel, de grote munstenlander, de springer spaniel en de duitse staande langhaar?
Allemaal honden uit dezelfde familie.
Maar wil je wel een echte jachthond? Want je zwager kwam ermee maar je moet t wel zelf willen natuurlijk. Uit onderstaand citaat lees ik vooral dat je kwa karakter en type hond veel liever weer een Cavalier wilt? Er zijn natuurlijk zat hondenrassen met een gelijksoortig temperament en dat zijn misschien rassen die je schoonzus/zwager helemaal niet willen.

-
- Zeer actief
Waarom zou je precies hetzelfde ras willen? Ieder heeft toch z'n eigen smaak en voorkeuren? Al is het natuurlijk leuk als ze beide dezelfde leeftijd hebben, dat je ontwikkelingen kan vergelijken enzo, maar alleen daarvoor zou ik het niet doen.
Zag op FB een herplaatser epagneul Breton of Francais voorbij komen, maar jullie zijn echt op zoek naar een pup?
Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
Zag op FB een herplaatser epagneul Breton of Francais voorbij komen, maar jullie zijn echt op zoek naar een pup?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou je écht gewoon met je eigen zoektocht bezig houden. Beetje met elkaar meekijken is prima en kom je toevallig op hetzelfde ras uit ook prima natuurlijk, maar jíj moet met een beetje geluk tien tot vijftien jaar met die hond leven dus ik zou me dan ook lekker op mijn eigen wensen focussen.Banjer schreef:Nu hebben mijn schoonzus en zwager de gedachte om een hond aan te schaffen en het lijkt hun (en ons ook) leuk om voor hetzelfde ras te gaan en voor twee pupjes uit hetzelfde nest te gaan. Alleen welk ras dan.
Zij denken aan de Epagneul Français
Heb je al eens naar de springers gekeken?
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb jaren een teefje in mijn uitlaatgroepen gehad, was een lieve zachte hond die prima los liep. Een andere collega heeft een reu in haar groep, ook een leuke hond. Naar mijn idee zijn ze milder dan de Drenten en wat zachter van karakter.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Actief
De springer heb ik zelf al geopperd, lijkt me net iets handzamer.
En ik denk dat jullie gelijk hebben en we uiteindelijk ieder voor een eigen ras zullen kiezen. Maar het is wel leuk om op z'n minst eens samen na te denken over rassen.
Ik ben inderdaad bang dat wij beter voor een ras van een iets minder kaliber moeten gaan.
Maar wat dat dan moet worden vind ik nog moeilijk.
En ik denk dat jullie gelijk hebben en we uiteindelijk ieder voor een eigen ras zullen kiezen. Maar het is wel leuk om op z'n minst eens samen na te denken over rassen.
Ik ben inderdaad bang dat wij beter voor een ras van een iets minder kaliber moeten gaan.
Maar wat dat dan moet worden vind ik nog moeilijk.
Anneke
- Crescent
- Zeer actief
Leuke honden hoor die Fransen. Mooi. De springers die ik ken zijn allemaal vreselijk druk en moeten enorm rennen, maar zijn ook heel leuk.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Actief
Hahaha. Nu krijg ik een link van heidewachtelpups.
Morgenavond maar eens rustig met ze overleggen.
Anneke
-
- Actief
De Amerikaanse cocker ken ik eigenlijk niet. Is er veel verschil met de Engelse?
Anneke
- Paisley
- Zeer actief
Ik vind ze te gekBanjer schreef:Hahaha. Nu krijg ik een link van heidewachtelpups.

Wat voor hond bij je past is verschrikkelijk persoonlijk. Ik denk dat je schoonzus en zwager een heel ander type hond zoeken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het leuk is om een nestgenootje in de familie te hebben, maar dat leuke gaat er gauw vanaf als je daardoor met een type hond zit die niet geschikt is voor je

-
- Actief
Ah, oké. Bedankt. De cockers die ik ken gaan wel achter konijnen aan maar zijn ook goed terug te roepen.
Maar ook eentje die vanwege epilepsie ingeslapen is.
Maar ook eentje die vanwege epilepsie ingeslapen is.
Anneke
-
- Actief
Ik ken alleen de hyperactieve jack russels. En iedere pup moet worden opgevoed.
Met Banjer ging ik regelmatig speuren. Dat zou ik met een volgende hond ook weer willen doen.
Met Banjer ging ik regelmatig speuren. Dat zou ik met een volgende hond ook weer willen doen.
Anneke
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Clumber of sussex?
Heidewachtel is wel een hond met een aanzienlijk energie niveau.
-
- Zeer actief
Heb maar 1 keer een clumber spaniel meegemaakt en dat beest was zo relaxed, paste precies bij z'n looks haha.Brindlecardi schreef:Clumber of sussex?
-
- Zeer actief
Helemaal mee eens, kies wat jullie leuk vinden. Qua karakter en uiterlijk. Het voelt bij mij zelfs raar om hetzelfde te kiezen. Jij bent jij en ik snap dat je met je partner op 1 lijn willen liggen en dat is al moeilijk zatZamunda schreef:Ik zou je écht gewoon met je eigen zoektocht bezig houden. Beetje met elkaar meekijken is prima en kom je toevallig op hetzelfde ras uit ook prima natuurlijk, maar jíj moet met een beetje geluk tien tot vijftien jaar met die hond leven dus ik zou me dan ook lekker op mijn eigen wensen focussen.Banjer schreef:Nu hebben mijn schoonzus en zwager de gedachte om een hond aan te schaffen en het lijkt hun (en ons ook) leuk om voor hetzelfde ras te gaan en voor twee pupjes uit hetzelfde nest te gaan. Alleen welk ras dan.
Zij denken aan de Epagneul Français
Heb je al eens naar de springers gekeken?
- #linda#
- Actief
Qua karakter komt een Amerikaanse cocker veel in de buurt van een cavalier. Ze hebben alleen een flinke portie meer energie en zijn sportiever dan een cavalier. Het zijn echte allrounders, ik doe zelf behendigheid maar er zijn er ook in de gehoorzaamheidwedstrijden, mantrailen, flyball en een heel enkele ook nog in de jacht. Jachtinstinct is niet heel groot bij de Amerikaan. De vacht is heel veel werk.Banjer schreef:De Amerikaanse cocker ken ik eigenlijk niet. Is er veel verschil met de Engelse?
De eenkleurige is gematigder dan meerkleuren, de zgn party colour. Dat is bij de Engelse cocker volgens mij net andersom.
Let wel op. Ook bij de Amerikanen komen steeds kleinere koppies voor, hartproblemen, oogproblemen en immuunziektes. Zoek een goede fokker die het juiste type fokt en alles test. Heb je een goede dan doe je er wel een jaar of 14 mee.
Er zijn 2 rasverenigingen de ACSN en VACS
-
- Actief
Oh ik weet niet of het teveel energie is hoor. Maar wel iets om over na te denken.
We werken allebei fulltime, mijn partner heeft een winkel waar de hond mee kan. Qua gezelschap een poepen/plassen geen probleem dus, maar dat is wat anders dan de hond onvoldoende uitdaging geven. Dat moet toch buiten de werkuren gebeuren.
We werken allebei fulltime, mijn partner heeft een winkel waar de hond mee kan. Qua gezelschap een poepen/plassen geen probleem dus, maar dat is wat anders dan de hond onvoldoende uitdaging geven. Dat moet toch buiten de werkuren gebeuren.
Anneke
- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
Net als zijn tante, mijn Merle. Ook een wereldhondjeCleva schreef:Maryanne schreef:Ik ben het uiteraard volledig eens met Martijn
Hein is een godsgeschenk. Hij snapt het altijd.
Als hij zich gedeisd moet houden dan hoef ik alleen maar even te kijken en dat gaat zelfs ongemerkt.
Ik kreeg hem toen hij bijna een jaar was en voor hij twee werd kon hij betrouwbaar een half uur buiten zicht "blijven". Hij ging dan soms wel net even ergens anders liggen maar gewoon die wetenschap dat je hond niet meteen in zeven sloten tegelijk loopt of het aflegt van de kou of het zo moeilijk vindt dat je meteen de rest van de dag niets meer mag vragen.
Het is geen knuffelhondje. Hij heeft een vrij hard karakter en houdt gewoon niet zo van getut maar het is ook een terrier. Hij houdt van tegen de stroom in zwemmen in koud water en van listen bedenken als de baas bovenop de wal staat en hij onder.
Hij wil soms wel een keer even ip schoot en als ik hem op schoot wil hebben dan maakt hij geen enkel bezwaar maar liever ligt hij op de vensterbank te waken.
Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik het een tophond vind. Ik zou niet weten wat ik verder van hem zou moeten verlangen.
En zo heb ik wel meer jack russells gezien. Hondstrouw zonder dom te zijn.
Maar je moet er wel even de klus in stoppen. Je moet ze niet zelf laten bedenken hoe de vork in de steel zit. Dat kunnen ze natuurlijk niet. Dan gaan ze hun eigen systeempjes bedenken.
Ik heb sinds twee jaar ineens naaste buren en ik heb hem binnen een week en met twee keer even samen praten duidelijk kunnen maken dat hij niet gaat lopen schreeuwen als er iemand op de oprit van de buren rijdt.
Nu is het klaar. Hij waakt nog steeds op alle andere dingen maar daar niet op.
Hij is zo godgeslagen slim. Een wereldhond.
- Marie-Josée
- Erelid
Wij hebben bijna 14 jaar van onze heidewachtel mogen genieten. Zonder jachtcursus trouwens maar ik ging elke dag uren met hem naar het bos. Zo'n hond in een winkel...nee ik zou dan toch van een jachthond afzien. Ze kunnen zich best wel aanpassen maar in mijn ogen doe je ze dan gruwelijk tekort.
-
- Zeer actief
Waarom? Als je daarbuiten toch traint of een goede wandeling maakt?Marie-Josée schreef:Wij hebben bijna 14 jaar van onze heidewachtel mogen genieten. Zonder jachtcursus trouwens maar ik ging elke dag uren met hem naar het bos. Zo'n hond in een winkel...nee ik zou dan toch van een jachthond afzien. Ze kunnen zich best wel aanpassen maar in mijn ogen doe je ze dan gruwelijk tekort.
Mijn honden liggen de hele dag op kantoor, en toch komen ze niets tekort. Juist omdat we daarbuiten veel doen zijn ze op kantoor rustig en blij dat ze bij kunnen slapen

-
- Actief
Maryanne ik zie dat jij in de regio Amsterdam zit. Is het mogelijk een keer een afspraak te maken? Om eens te kijken hoe en echte jack russel is? De hyperactieve hondjes die ik ken zijn natuurlijk allemaal 'husseltjes'.
Anneke
- Paisley
- Zeer actief
Ik zou dan in ieder geval een hond nemen die niet waaks os. Als Mayke in een winkel zou moeten blijven zou ze bij iedere klant blaffend door de winkel vliegen. Ze zou t reuze naar de zin hebben maar het idee van een winkel is dat je ook iets verkoopt enzo,

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Schapendoes van mijn moeder zou het enig vinden om mee te gaan naar een winkel. Ze is wel waaks maar absoluut niet naar dingen die zijn normaal zijn. Als de deurbel gaat blaft ze bijvoorbeeld niet, dan staat ze klaar om het bezoek te ontvangen.
Ik doe behendigheid en mantrailen met haar, vindt ze beiden ook erg leuk. Ik neem haar ook vaak mee wandelen: voordeur open en ze hupt zo de auto in en na het wandelen huppelt ze zo auto uit haar huis weer in. Het is een vreselijk gezellig sociaal gezelschapshondje wat ook heel graag samen actief bezig is.
Ze heeft ook prima leren 'jagen' van mijn honden. Ze geeft aan waar wild zit of een spoor loopt zodat de teckel erachter aan kan
Maar ze is zelf altijd perfect terug te roepen 
Ik doe behendigheid en mantrailen met haar, vindt ze beiden ook erg leuk. Ik neem haar ook vaak mee wandelen: voordeur open en ze hupt zo de auto in en na het wandelen huppelt ze zo auto uit haar huis weer in. Het is een vreselijk gezellig sociaal gezelschapshondje wat ook heel graag samen actief bezig is.
Ze heeft ook prima leren 'jagen' van mijn honden. Ze geeft aan waar wild zit of een spoor loopt zodat de teckel erachter aan kan

-
- Actief
Paisley schreef:Ik zou dan in ieder geval een hond nemen die niet waaks os. Als Mayke in een winkel zou moeten blijven zou ze bij iedere klant blaffend door de winkel vliegen. Ze zou t reuze naar de zin hebben maar het idee van een winkel is dat je ook iets verkoopt enzo,

Anneke
- Maryanne
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk, altijd welkom!Banjer schreef:Maryanne ik zie dat jij in de regio Amsterdam zit. Is het mogelijk een keer een afspraak te maken? Om eens te kijken hoe en echte jack russel is? De hyperactieve hondjes die ik ken zijn natuurlijk allemaal 'husseltjes'.