Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor het eerst loslopen > update na 2 jaar

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Voor het eerst loslopen in groot omheind gebied

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk niet dat je moet vertrouwen op de veiligheid van een hek, maar op je hond. Als je denkt dat je hond de kuierlatten neemt, kun je hem ook daar beter niet loslaten.

Ik ben heel makkelijk met los laten. Ik heb opvanghonden uit het buitenland gehad en sommigen liepen al na een dag los, anderen binnen een week. Ze luisterden natuurlijk niet naar een HIER commando, maar ze kwamen wel betrouwbaar met me mee. Waaronder een pointer, maar ondanks haar grote jachtinstinct was ze ook erg onzeker en vond het héél belangrijk om bij me te blijven. Die ging dus dag 2 al los, zonder problemen.

Er was 1 uitzondering. Een breton-achtig jachthondje waarbij ik direct het gevoel heb gehad - Jij smeert m als je de kans krijgt. Heel open en vrij hondje, maar véél te veel met de omgeving bezig en zo zelfstandig als maar kan.
Ik heb haar meegenomen naar een goed omheind uitlaatveld zodat ze wat kon spelen met mijn eigen hond. Voor ik haar los liet, ben ik het hek bij langs gelopen en gecontroleerd.
Ze heeft een half uur gespeeld en in een oogwenk was ik dr kwijt. Hoe ze is ontsnapt weet ik nog steeds niet, maar het lijkt erop dat ze zich onder het hek heeft door weten te wurmen. Ze is een uur later door de dierenambulance gevangen op een hoofdweg, 5 km van de plaats waar ik dr kwijt ben geraakt. Ze is heeft dus zowat in een rechte lijn de benen genomen (ipv in het gebied blijven hangen)

Dus voor mij zijn dit argumenten voor dingen die ik al wist - vertrouw op de hond en niet op het hek.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zou een hond nooit loslaten als je er geen vertrouwen in hebt. Misschien moet je het nog wat meer tijd geven om het vertrouwen in hierin op te bouwen.
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Ik ben er een paar keer geweest op de greyhoundsfriends day.
Honden ( o.a. podenco's, galgo's, etc.) die normaal niet los mogen lopen lopen omdat ze weglopen, worden daar wel los gelaten. Het is niet heel groot, redelijk overzichtelijk en zo ver ik kon zien goed en hoog omheind.

Ik zou het eerlijk gezegd wel aandurven om hem daar los te laten. Of je moet echt het idee hebben dat hij er op uit is om weg te lopen.
Puck loopt ook niet overal los, maar ik ben daar geen seconde bang geweest dat ze weg zou kunnen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb een zuivere pointer gehad die altijd weg liep. Nu is het wel zo dat een pointer vooral weg loopt maar niet weg loopt. Klinkt raar. Ze gaan nl rennen en jagen. Daarbij komen ze wel altijd terug maar alleen als ze klaar zijn. En je ziet ze dus regelmatig in de verte langs hollen. Wij gingen met de pointer ergens lopen waar in 3 km omtrek geen wegen waren. Daar ging ze los en daar ging ze dan ook los zeg maar. Wij lekker wandelen en dan de auto starten om haar terug te krijgen.
Ik zou bij een pointer niet zozeer bang zijn dat hij weg liep alswel dat je uren staat te kijken naar de hond die nergens meer op reageert en die constant rond rent. Mijn pointer was trouwens wel dol op spelen met andere honden en als je die kans hebt en het terrein is echt veilig kan je er voor kiezen om de hond zo te testen. Moet je alleen wel meteen stoppen met roepen en lokken als dat niet werkt. Dan weet je daarna wel veel meer over je hond.

Eigenlijk moet een pointer wel rennen. Die van ons rende 2 uur per dag vrij rond en was alleen dan echt gelukkig. Pointers zijn natuurlijk hele actieve honden. Hebben heel veel drive en het echt nodig om vrij te rennen. Spelen met andere honden etc.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Paisley schreef:Ik denk niet dat je moet vertrouwen op de veiligheid van een hek, maar op je hond.
Lijkt me hoe dan ook altijd het beste uitgangspunt.
En dan sluit hier eigenlijk naadloos op aan;
Cleva schreef:Ik laat ze geen dingen doen die ze niet met goed fatsoen kunnen doen.
Ze hoeven niet alles te kunnen maar we doen wel alleen wat ze wel kunnen. Zo blijven we allemaal blij met elkaar.
Dat was ook altijd mijn uitgangspunt. En wat Marc schrijft; je hond gedoseerd en veilig zijn plezier gunnen gaat daar uiteindelijk dan ook wel in passen. Maar rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik heb gemerkt dat het hier commando een erg lastige is om betrouwbaar te krijgen als een hond eenmaal ervaren heeft dat als hij los is en er toch vandoor gaat dat baasje daar dan níks aan kan doen. En dan ben je een stuk verder van huis! Ik zou gewoon nog lang dooroefenen tot het hier commando echt betrouwbaar is en hij dat óók doet op momenten dat hij erg gefixeerd is door de omgeving.

Tuurlijk is ontsnappen een grote zorg, maar mensen onderschatten soms het risico van een hond die ervaart dat níet luisteren ook een optie is. Als een hond dat eenmaal ervaart heb je al je eerdere werk verpest en ben je nog héél lang aan het trainen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Shiloh86 schreef:Ik heb gemerkt dat het hier commando een erg lastige is om betrouwbaar te krijgen als een hond eenmaal ervaren heeft dat als hij los is en er toch vandoor gaat dat baasje daar dan níks aan kan doen. En dan ben je een stuk verder van huis! Ik zou gewoon nog lang dooroefenen tot het hier commando echt betrouwbaar is en hij dat óók doet op momenten dat hij erg gefixeerd is door de omgeving.

Tuurlijk is ontsnappen een grote zorg, maar mensen onderschatten soms het risico van een hond die ervaart dat níet luisteren ook een optie is. Als een hond dat eenmaal ervaart heb je al je eerdere werk verpest en ben je nog héél lang aan het trainen.
Dat klopt, maar ik zou hem in zo'n geval ook niet gaan roepen en zeker niet in een moeilijke situatie, bijvoorbeeld als hij speelt met andere honden. Dat is nou juist het handige van een overzichtelijk en goed omheind terrein. Gewoon zelf lekker doorlopen, kijken of hij uit zichzelf met je meeloopt en hem dan belonen of roepen als hij al je kant op komt rennen. Dus hem zo veel mogelijk succeservaringen geven en niet roepen als dat einde van de lol betekent (dat komt wel als het hier-commando er wel goed inzit). Mits hij zich leuk gedraagt met andere honden, maar dat zit met pointers meestal wel goed.
Ik zou overigens in dit geval ook op de dag zelf besluiten of je hem wel of niet gaat loslaten. En er dan geen training van maken; er zijn daar waarschijnlijk veel spelende en rennende honden, en hij zal vast flink willen uitrazen als hij niet vaak losloopt. Dus ik zou hem lekker mee laten doen en zijn gang laten gaan en hem belonen voor inchecken bij jou.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik geloof dat ik van de gelegenheid gebruik zou maken om hem een keer los te laten in een veilig gebied. Het lijkt me dé kans. Genieten voor je hond én jou. Inderdaad zou ik hem niet steeds gaan roepen, maar juist lekker laten. Als hij vanuit zichzelf naar je toe komt belonen met iets lekkers.

Is hij erg gericht op honden? Dat zou mooi zijn. Alfil kon ik ook niet loslaten toen we hem net hadden, maar als er andere honden bij waren wel. Dat vond hij dan zo leuk dat hij toch steeds bij die andere honden bleef. Als zij kwamen als hun baasjes riepen, liftte Alfil ook gewoon mee. Dat mag toch voor een keertje?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

DeDiana schreef:
Shiloh86 schreef:Ik heb gemerkt dat het hier commando een erg lastige is om betrouwbaar te krijgen als een hond eenmaal ervaren heeft dat als hij los is en er toch vandoor gaat dat baasje daar dan níks aan kan doen. En dan ben je een stuk verder van huis! Ik zou gewoon nog lang dooroefenen tot het hier commando echt betrouwbaar is en hij dat óók doet op momenten dat hij erg gefixeerd is door de omgeving.

Dat klopt, maar ik zou hem in zo'n geval ook niet gaan roepen en zeker niet in een moeilijke situatie, bijvoorbeeld als hij speelt met andere honden. Dat is nou juist het handige van een overzichtelijk en goed omheind terrein. Gewoon zelf lekker doorlopen, kijken of hij uit zichzelf met je meeloopt en hem dan belonen of roepen als hij al je kant op komt rennen. Dus hem zo veel mogelijk succeservaringen geven en niet roepen als dat einde van de lol betekent (dat komt wel als het hier-commando er wel goed inzit). Mits hij zich leuk gedraagt met andere honden, maar dat zit met pointers meestal wel goed.
Ik zou overigens in dit geval ook op de dag zelf besluiten of je hem wel of niet gaat loslaten. En er dan geen training van maken; er zijn daar waarschijnlijk veel spelende en rennende honden, en hij zal vast flink willen uitrazen als hij niet vaak losloopt. Dus ik zou hem lekker mee laten doen en zijn gang laten gaan en hem belonen voor inchecken bij jou.
Daar heb je een goed punt. Ik weet van mezelf dat ik mezelf heel slecht kan beheersen met niet te roepen. Die drang om ervoor te zorgen dat mijn hond geen andere mensen of honden lastig valt kan ik niet laten varen, waardoor ik voor ik mezelf kan tegen houden toch weer roep. Als je dat wel kan, dat niet roepen, dan kun je het loslaten best eens proberen in die situatie.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb Bas ook een keer niet geroepen toen ze achter een haas aan zat. Deels omdat ik wilde zien wat er zou gebeuren. Ze is nl precies even groot als een haas...lol
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
DeDiana schreef:

Daar heb je een goed punt. Ik weet van mezelf dat ik mezelf heel slecht kan beheersen met niet te roepen. Die drang om ervoor te zorgen dat mijn hond geen andere mensen of honden lastig valt kan ik niet laten varen, waardoor ik voor ik mezelf kan tegen houden toch weer roep. Als je dat wel kan, dat niet roepen, dan kun je het loslaten best eens proberen in die situatie.
Het is dan natuurlijk wel een voorwaarde dat je hond inderdaad geen andere honden of mensen lastigvalt. Ik heb Amoz bijvoorbeeld ook op deze manier de eerste tijd losgelaten. Die bleef uit zichzelf goed in de buurt en viel niemand lastig, dus dan kan dat prima op een veilige plek.
DeDiana
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:Als ik het terrein goed genoeg omheind en overzichtelijk vind kan ik het prima volhouden om niet naar hem te roepen. Het is een ontzettend sociale hond, een sul die alles goed vindt, conflictvermijdend tot in het oneindige. Hij springt niet op tegen mensen, durft tot nu toe geen eten te jatten, maar vindt rennende kinderen soms eng, daar loopt hij van weg.
Ik ga het ter plekke beslissen, als het goed voelt laat ik hem los, bij twijfel is het jammer maar helaas.
Zo zou ik het ook doen, zeker met zo'n makkelijke hond. :ok:
De Geffense Plas is goed omheind en ook overzichtelijk, maar het is niet 100% ontsnappingsproof. Ik weet me in ieder geval te herinneren van een podencodag daar jaren geleden dat enkele podenco's toch wisten te ontsnappen, volgens mij omdat het hek ergens niet helemaal in orde was - maar misschien zijn ze er ook wel overheen gegaan of door de spijlen heen. Maar dat is misschien ondertussen wel verbeterd en podenco's zijn wat dat betreft ook wel echt houdini's.
DeDiana
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:Ik ben niet zo bang dat hij over het hek heen gaat. Het speelveld is maar 1 meter hoog omheind en daar kijkt hij niet eens naar. Maar als er ergens iets open staat dan weet ik het niet.
Dan zou ik me geen zorgen maken. Ze zullen heus wel goed sluizen en opletten dat er geen honden kunnen ontsnappen door de toegangspoort, en verder is het terrein dus omheind.
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Heeft je hond geen hondenvriend + baas die je ook mee kan nemen? Misschien dat hij dan minder snel de benen neemt? Dan zou je eens met hen kunnen oefenen. Al moet je hem natuurlijk niet loslaten als je het niet vertrouwt:)
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

laeken schreef:Ik heb een zuivere pointer gehad die altijd weg liep. Nu is het wel zo dat een pointer vooral weg loopt maar niet weg loopt. Klinkt raar. Ze gaan nl rennen en jagen. Daarbij komen ze wel altijd terug maar alleen als ze klaar zijn. En je ziet ze dus regelmatig in de verte langs hollen. Wij gingen met de pointer ergens lopen waar in 3 km omtrek geen wegen waren. Daar ging ze los en daar ging ze dan ook los zeg maar. Wij lekker wandelen en dan de auto starten om haar terug te krijgen.
Ik zou bij een pointer niet zozeer bang zijn dat hij weg liep alswel dat je uren staat te kijken naar de hond die nergens meer op reageert en die constant rond rent. Mijn pointer was trouwens wel dol op spelen met andere honden en als je die kans hebt en het terrein is echt veilig kan je er voor kiezen om de hond zo te testen. Moet je alleen wel meteen stoppen met roepen en lokken als dat niet werkt. Dan weet je daarna wel veel meer over je hond.

Eigenlijk moet een pointer wel rennen. Die van ons rende 2 uur per dag vrij rond en was alleen dan echt gelukkig. Pointers zijn natuurlijk hele actieve honden. Hebben heel veel drive en het echt nodig om vrij te rennen. Spelen met andere honden etc.
Zo herkenbaar... Pablo neemt ruimte, heel veel ruimte, maar hij loopt niet weg. Hij houd mij in de gaten en als ik fluit komt hij zich zelfs even melden, maar niet bepaald aan de voet.
Ik zou voor weglopen niet zo bang zijn.
Groetjes Iris
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh volgens mij heb ik je gezien, een zwart witte pointer ? bij de waterkant. Ik liep er met mijn galgo Spriet.. Voor mij was het ook de eerste keer op deze plek en ik vond het ook een erg leuk gebied.
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

Haha dat was ik dus , en ik zag je pointer en dacht.. Oh wat een mooie pointer. ( ik vind het zulke mooie honden ) en ik zag hem heerlijk genieten met een stok.
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

Hier komt vaak een portugese pointer en dank zij haar ben ik verliefd op het ras geworden , alleen het jagen is een minder aspect van het ras. Hij zag er uit als een open , vrije en blije hond en ook nog een mooierd. Dus als ik je nog een keer tegen kom zal ik 'hallo 'zeggen ..
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

ja die kunnen als een andere hond sneller gaat soms sneppen .
Afbeelding
mariabel
Zeer actief

[Loopt Spriet wel gewoon los? Of ook alleen omheind?[/quote]

In de dagelijkse gebieden waar ik loop kan ze los dat gaat perfect en vanmorgen was ik begonnen met lange lijn , maar ze vond het toch wel spannend dus kon toen los, En het feit dat het omheind was gaf ook een veilig gevoel . Al gingen een aantal honden wel achter een hek helemaal achterin de bocht van de plas en waar ze dan uit komen weet ik ook niet maar gelukkig kwamen ze ook terug gerend.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Op zo'n klein stukje wordt je hond ook niet geprikkeld om op je te letten.
Mijn honden vliegen alle kanten op als ik ergens op een bankje neerplof of in een groepje ga staan praten. Stevig doorlopen van A naar B maakt een hond alerter en volgzamer. In de tijd dat Mayke nog wilde haren had, ging het los lopen ook beter als ik op de fiets was. Te voet vond ze dat ze wel de tijd had om even hier en even daar te kijken, wat er op neer kwam dat ze in dr hevige jachtmodus kwam. Als ik me wat sneller verplaatste, had ze daar geen tijd voor.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Fijn dat jullie het leuk hebben gehad bij de Geffense plas!
Maya en Pluto schreef:Als ik met Boaz in het bos kom is hij met alles in de omgeving bezig, hij hoort, ziet en ruikt alles. Als ik niet af en toe zijn aandacht vraag loopt hij de hele wandeling zijn eigen gang te gaan. Hij hoeft absoluut niet de hele tijd aandacht te hebben. Maar helemaal geen aandacht is ook niet de bedoeling. Als hij totaal zijn eigen gang gaat zal hij toch ook niet als hij los is opletten waar ik ben?
Aan de riem hoeft hij niet op te letten waar jij bent natuurlijk ;-) Bij zo'n plas weet hij na een tijdje ook wel dat jij daar nog wel ergens in de buurt rondhangt. Maar als je door het bos gaat wandelen en hij is los, zal hij zelf moeten opletten waar jij bent.
Ik zou dit inderdaad eens bij 't Leesten gaan proberen en dan flink doorwandelen. Dan zie je vanzelf of hij na een tijdje in de gaten krijgt dat hij op jou zal moeten letten omdat hij je anders kwijtraakt.
Ik heb Amoz op die manier ook los leren lopen door hem op veilige plekken los te laten en dan zelf vooral door te blijven lopen. Hij had heel snel in de gaten dat hij moest opletten en dat ik niet op hem ging wachten of naar hém toe kwam. Ondertussen konden we oefenen op het hier-commando, maar zo kon hij toch snel heel betrouwbaar loslopen. Bij een flink jagende hond zoals Amy is dat lastiger. Ze let ook heel goed op waar ik ben hoor en vindt me altijd snel terug, maar wil dan ondertussen wel even hier achteraan en daar achteraan. Omdat ik dat niet wil hebben en haar echt constant terug moet roepen als ze los loopt in wildrijk gebied, loopt zij wel vaak aan de lijn.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Die eerste stap is natuurlijk ook vreselijk eng.
Met onze heidewachtel ben ik daar flink op gaan oefenen omdat er op de hondenschool steeds gezegd werd dat heidewachtels weglopers waren. Ik wilde het tegendeel bewijzen :pffff: en heb me suf geoefend. Ik had daarna de enige heidewachtel die ver liep maar nooit wegliep ;-)
De eerste keer was echt akelig maar ik ben er, op veilig terrein, zo snel mogelijk mee begonnen. Als ik zag dat hij even niet op me lette verstopte ik me achter een boom of in een greppeltje, soms moest ik dan lang en doodstil blijven zitten omdat hij zijn aandacht ergens anders bij had, maar ineens ging dan die kop omhoog; waar is mammie? :80: En dan zag je hem in paniek zo'n tien keer voorbij rennen voor hij in de gaten kreeg dat hij ook nog een neus had. Vaak stond ik achter zijn paniekerig wegvliegende kontje snel op en liep doodgemoedereerd verder. Ik heb dat gedaan tot hij volwassen was. En óf hij me voortaan in de gaten hield :mrgreen:
Stapper
Zeer actief

Re: Voor het eerst loslopen > update na 2 jaar

Ongelezen bericht door Stapper »

Wat moet dat een lekker gevoel zijn voor je! Tof hoor
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Maya en Pluto schreef:Het is een handig hulpmiddel mocht hij aan de wandel gaan. Maar zeker niet zaligmakend.
Hoe vaak ik al te horen heb gekregen: laat hem toch los, je kunt toch zien waar hij is.
Tsja, dan kun je zien waar hij onder een auto ligt..... dus vertrouwen in Boaz op 1, gps als handig hulpmiddel op 2.
Maar dat is het ook, een hulpmiddel en verder je gezonde verstand gebruiken... Bowie heeft de eerste jaren ook veel aan de lijn gelopen, dan waren we bv in het bos en ging ze direct in de jachtstand en was niet meer te controleren en no way dat ik haar dan los zou gooien :neenee:
Pas op de leeftijd van 5/6 jaar werd ze daar beter in te sturen en dan nog liep ze wel eens bos/strand wandelingen gewoon aan de lijn, alleen los wanneer het veilig was en kon.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”