Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(Waarschijnlijke) partiële ruptuur voorste kruisband

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

(Waarschijnlijke) partiële ruptuur voorste kruisband

Ongelezen bericht door crutz »

Een van onze waakhonden. Zeer waarschijnlijk veroorzaakt door trauma aangezien ze samen nog wel eens een deurpost of hoek van het huis over het hoofd zien op volle snelheid :(

Nu dus bench rust en pijnstilling in de hoop dat het partieel blijft.

Is nog niet dik, nog geen speling er op, wel extreem pijnlijk, alhoewel het ritje naar de dierenarts wel “genezend” werkte. Thuis op 3 poten, bij de dierenarts gebruikte hij wel 4 maar in stand zag je duidelijk ontlasten van links achter

Afbeelding

Titel even aangepast omdat er inderdaad enkel klinisch onderzoek heeft plaatsgevonden en geen scan.
Laatst gewijzigd door crutz op 28 aug 2018 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Partiële ruptuur voorste kruisband

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

is er kans dat het nog geneest dan, dacht dat t bijna altijd vroeg of laat helemaal doorgaat.. in ieder geval sterkte en beterschap voor de hond, hopelijk is het te doen straks met de pijn
crutz
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:is er kans dat het nog geneest dan, dacht dat t bijna altijd vroeg of laat helemaal doorgaat.. in ieder geval sterkte en beterschap voor de hond, hopelijk is het te doen straks met de pijn
Rust en fatsoenlijke opbouw na die periode kan (KAN, hoeft niet) een operatie voorkomen
Nu eerst 10 dagen rust en pijnstilling dan verder kijken, als het tussentijds tenminste niet dik wordt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

succes met rustig houden, dan, en even duimen dan t zo werkt
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet dat er vaker niks aan gedaan wordt, maar dat is met oudere honden, Duke is pas net 2 :( en erg actief ook al sport ik er niet mee
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt zoiets gediagnosticeerd? Alleen met klinisch onderzoek?
Voor deze diagnose is bij mensen namelijk een MRI nodig. Ik heb zelf ook kruisbanden gescheurd en daar wilde de arts niets over zeggen tot hij de MRI gezien heeft. Bij pijn kan de oorzaak ook liggen bij de meniscus, botkneuzing, ontsteking etc, en bij een partiële scheuring is de knie ook nog stabiel bij betasten.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt zoiets gediagnosticeerd? Alleen met klinisch onderzoek?
Voor deze diagnose is bij mensen namelijk een MRI nodig. Ik heb zelf ook kruisbanden gescheurd en daar wilde de arts niets over zeggen tot hij de MRI gezien heeft. Bij pijn kan de oorzaak ook liggen bij de meniscus, botkneuzing, ontsteking etc, en bij een partiële scheuring is de knie ook nog stabiel bij betasten.
Vooralsnog klinisch inderdaad vooral ook omdat er niet chirurgisch ingegrepen gaat worden in eerste instantie.

Idd is het dus enkel een vermoeden en wel zekerheid dat het niet volledig door is omdat de knie nog stabiel is.

Voor een operatie gepland gaat worden zal een scan noodzakelijk zijn ja
Paisley
Zeer actief

Re: (Waarschijnlijke) partiële ruptuur voorste kruisband

OK dat is wel fijn. Maar kan het dan niet ook gewoon een kneuzing zijn?

Ik vind die specifieke diagnose partiële scheuring zo raar. In de humane geneeskunde kunnen ze zoiets echt niet van de buitenkant zijn.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:OK dat is wel fijn. Maar kan het dan niet ook gewoon een kneuzing zijn?

Ik vind die specifieke diagnose partiële scheuring zo raar. In de humane geneeskunde kunnen ze zoiets echt niet van de buitenkant zijn.
Ze hebben daar ook een MRI en CT staan en behandelen veel sporthonden, dus veel ervaring met klinisch beeld vs scan resultaat.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hopelijk is er geen ingreep nodig.
Succes met rustig houden, dat zal geen makkelijke opgave zijn.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hopelijk is er geen ingreep nodig.
Succes met rustig houden, dat zal geen makkelijke opgave zijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

crutz schreef:
Ze hebben daar ook een MRI en CT staan en behandelen veel sporthonden, dus veel ervaring met klinisch beeld vs scan resultaat.
Zoals jij weet is de knie complex en kan er vanalles mis mee zijn. Humane artsen wagen zich in ieder geval niet aan zo'n voorspelling. Is dit ook een sporthond? Ik zou een MRI bestellen om het zeker te weten, zodat je in de toekomst weet of je kan verwachten of het een zwakke plek is of niet. Voor nu is rust natuurlijk het enige wat je kan doen, MRI of niet. Maar betekent 'benchrust' echt dat de hond de hele dag in de bench ligt? Dat kan toch nooit goed zijn voor de doorbloeding?
Veel beterschap! Hopelijk knapt hij snel op...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
crutz schreef:
Zoals jij weet is de knie complex en kan er vanalles mis mee zijn. Humane artsen wagen zich in ieder geval niet aan zo'n voorspelling. Is dit ook een sporthond? Ik zou een MRI bestellen om het zeker te weten, zodat je in de toekomst weet of je kan verwachten of het een zwakke plek is of niet. Voor nu is rust natuurlijk het enige wat je kan doen, MRI of niet. Maar betekent 'benchrust' echt dat de hond de hele dag in de bench ligt? Dat kan toch nooit goed zijn voor de doorbloeding?
Veel beterschap! Hopelijk knapt hij snel op...
Nee geen sporthond, een van onze waakhonden op het terrein. Dus belast het zelf wel extreem maar geen sport of verwachtingen.
En ja de knie is complex.

Ja eerste week benchrust. Vooral omdat aanlijn wandelingen het niet gaan zijn (onverwachte capriolen) en hij ook alleen los wel meer dan enkel stapvoets loopt. Gebruikt hij hem dan met pijnstilling redelijk dan rustige in de praktijk gaan bewegen. Ik zal er voorlopig nog wel zoet mee zijn
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Diagnose kan ook met een foto dacht ik.
Beterschap! Niet leuk zulke dingen bij jonge honden :(
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Diagnose kan ook met een foto dacht ik.
Beterschap! Niet leuk zulke dingen bij jonge honden :(
Niet bij een verse schade, dan is het enkel nog zacht weefsel. Dan kan je hooguit net als nu een verdenking krijgen. Daarom is hij niet de tafel op gegaan. Klinisch onderzoek was in de röntgenruimte namelijk
Paisley
Zeer actief

Soms laat een röntgenfoto zien dat er een scheurtje zit in het bot op de plek waar de pees aanhecht. Dat is wel een duidelijke aanwijzing dat de pees zelf ook in slechte conditie is. En bij een totaalruptuur is soms een stuk bos helemaal afgescheurd op de plek van de aanhechting. Maar als de röntgenfotos dit niet laat zien, moet je inderdaad een MRI maken.

Bij een eigen knieblessure was op de röntgen te zien dat het bos was vervormd bij de aanhechting van de pees van de achterste kruisband, maar op de MRI bleek de pees in goede conditie maar bleken de pijnklachten van wat anders te komen. En dat was goed nieuws want pezen helen erg langzaam. Vandaar dat ik doorvraag :)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Soms laat een röntgenfoto zien dat er een scheurtje zit in het bot op de plek waar de pees aanhecht. Dat is wel een duidelijke aanwijzing dat de pees zelf ook in slechte conditie is. En bij een totaalruptuur is soms een stuk bos helemaal afgescheurd op de plek van de aanhechting. Maar als de röntgenfotos dit niet laat zien, moet je inderdaad een MRI maken.

Bij een eigen knieblessure was op de röntgen te zien dat het bos was vervormd bij de aanhechting van de pees van de achterste kruisband, maar op de MRI bleek de pees in goede conditie maar bleken de pijnklachten van wat anders te komen. En dat was goed nieuws want pezen helen erg langzaam. Vandaar dat ik doorvraag :)

ik snap je hoor en dan denk ik vooral voor anderen die mee lezen ;) want weet het ook wel en eerlijk is eerlijk, als het een sporthond was geweest had hij al onder de scan gelegen ;) maar het is een terrein hond en ja, hij moet pijnvrij zijn, maar niet op topniveau presteren en dat is wel een heel groot verschil
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:Een van onze waakhonden. Zeer waarschijnlijk veroorzaakt door trauma aangezien ze samen nog wel eens een deurpost of hoek van het huis over het hoofd zien op volle snelheid :(
.
Dat overkomt mij ook wel eens (nou ja stoten tegen een richel :tongue: )
Dan heb ik een paar dagen gierende pijn in die knie en daarna is het weer over.

Eigenlijk hoop ik dat dat de oorzaak is.
Dan zijn er geen verdere problemen.
Misschien stootkussens bevestigen tegen deurposten en de hoek van het huis.

In ieder geval hoop ik op weinig gedoe en snel herstel :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

crutz schreef: ik snap je hoor en dan denk ik vooral voor anderen die mee lezen ;) want weet het ook wel en eerlijk is eerlijk, als het een sporthond was geweest had hij al onder de scan gelegen ;) maar het is een terrein hond en ja, hij moet pijnvrij zijn, maar niet op topniveau presteren en dat is wel een heel groot verschil
Tuurlijk voor de hond maakt het ook niet veel uit, hij moet gewoon rust en je komt er vanzelf achter hoe lang t nodig heeft en of het een zwakke plek blijft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”