Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slonske.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Slons
ah! lekker naturel, zo vind ik ze toch het leukst om te zien 

- dagmar88
- Zeer actief
Wat is er vreemd? Zo worden ze toch allemaal als ze niet geplukt worden?Cleva schreef: Hein is een stamboom jack russell voor de volledigheid. Met een onderbeet van hier tot tokyo.
Ik vind het zo'n vreemde casus.
Bij de hond van mijn ex vermoeden we dat z'n overbeet komt door trauma aan de onderkaak. Het is iets bijgetrokken, maar nog steeds flink. Zelfs zo dat z'n hoektanden onder in z'n verhemelte staken.
Al zijn pups hebben een perfect gebit.
Het staat wel schattig.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik scheer Bas dus nu gewoon en die staat heerlijk strak in een prachtig kortharig vachtje. Als Hein van mij was ging de tondeuze erop.Cleva schreef:Vreemd voor een jack russell.dagmar88 schreef: Wat is er vreemd? Zo worden ze toch allemaal als ze niet geplukt worden?
Die horen geen dikke lange vacht te hebben. Ook niet als je ze niet plukt. Dat plukken is trouwens ook niet echt handig want de vacht komt niet goed los. Het wordt meer uittrekken dan plukken.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Hahaha, ik vind het leuk zo'n lichte onderbeet. Alfil heeft het ook, mooi is het niet, maar vreselijk aandoenlijk als ze je aankijken met die ontblote ondertandjes.
-
- Zeer actief
Ik heb er spijt van dat ik mijn Cairn terrier lang heb laten plukken. Toen ze ouder werd liet ik haar een paar keer per jaar scheren. Haar vacht is daar wel zachter van geworden, maar zeker niet lelijk.
- hewi
- Zeer actief
Als jij het prima vind en hij ook....top toch.
Ik liet opa Ollie altijd scheren omdat hij niet gekamd wilde worden en zo blij werd met kort vachtje.
En die over beet? Hey die zie ik hier niet
Ik liet opa Ollie altijd scheren omdat hij niet gekamd wilde worden en zo blij werd met kort vachtje.
En die over beet? Hey die zie ik hier niet

- Zamunda
- Zeer actief
Duidelijk beeld zo van zijn maffe vacht:

Kun je nou nog iets anders met zo'n vacht dan de tondeuse erover of het zo laten? Je schreef dat echt plukken niet aan de orde was, het zou dan meer trekken worden. Dat is eigenlijk gek toch? Hoe zou zoiets nou ontstaan? Door castratie, of een genetisch foutje?

Kun je nou nog iets anders met zo'n vacht dan de tondeuse erover of het zo laten? Je schreef dat echt plukken niet aan de orde was, het zou dan meer trekken worden. Dat is eigenlijk gek toch? Hoe zou zoiets nou ontstaan? Door castratie, of een genetisch foutje?
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik ben gek op voddebalen, Murdock is momenteel ook zo'n slons.
Ik vind Hein met zn Catweazle look echt gaaf.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor je werk niet handig is als hij allerlei zut en zand mee naar binnen sleept.
Voor Hein zelf is het denk ik ook wel lekker.
Murdock is heel goed plukbaar en hij is altijd helemaal opgewekt als hij net geplukt is.
Ik vind Hein met zn Catweazle look echt gaaf.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor je werk niet handig is als hij allerlei zut en zand mee naar binnen sleept.
Voor Hein zelf is het denk ik ook wel lekker.
Murdock is heel goed plukbaar en hij is altijd helemaal opgewekt als hij net geplukt is.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Nou, zo te zien vindt Hein het een doorslaand succes 

-
- Zeer actief
Leuk! En ik snap dat die vagebond look leuk is maar ik was erbij toen hij geschoren werd. Hij heeft net als Bas gewoon een enorme dikke laag wol. Leuk met dat plukken maar als dat dan lagen en lagen harde haren overheen liggen is dat gewoon niet leuk meer.
Ik vond hem ook super braaf en lief. En ik denk eerlijk gezegd dat hij zelf best blij is met een beetje frisse lucht op de huid.
En voor je het weet zit er weer een ruw laagje op en ik denk dat hij dan prachtig is.
Bas plukken is gewoon zielig. En met Hein is dat ook zo. Eva Dapper en Wuilus konden we allebei zo mooi plukken dus het is ook niet zo dat Cleva geen hond kan plukken. Soms werkt zo'n vacht niet mee en een hond martelen voor de mooi? Dat hoort niet. Ik heb Bas heel vaak proberen te plukken. Ze gaat dan bijten. Piepen. Kermen en wegrennen. Dat wil je niet met je hond. Dan bederf je gewoon het vertrouwen.
Hein is een super leuke hond en het was ontzettend lollig om hem te scheren. Ik vind hem ook super mooi geworden.
Ik vond hem ook super braaf en lief. En ik denk eerlijk gezegd dat hij zelf best blij is met een beetje frisse lucht op de huid.
En voor je het weet zit er weer een ruw laagje op en ik denk dat hij dan prachtig is.
Bas plukken is gewoon zielig. En met Hein is dat ook zo. Eva Dapper en Wuilus konden we allebei zo mooi plukken dus het is ook niet zo dat Cleva geen hond kan plukken. Soms werkt zo'n vacht niet mee en een hond martelen voor de mooi? Dat hoort niet. Ik heb Bas heel vaak proberen te plukken. Ze gaat dan bijten. Piepen. Kermen en wegrennen. Dat wil je niet met je hond. Dan bederf je gewoon het vertrouwen.
Hein is een super leuke hond en het was ontzettend lollig om hem te scheren. Ik vind hem ook super mooi geworden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Die staart is zeker niet mooi zo.Heavy schreef:Ik zit met mijn mond open te kijken wat laat dat hondje het allemaal goed toe .Cleva schreef:
De staart vind ik wel lelijk zo recht afgeknipt
Wat een braaf hondje.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Zamunda
- Zeer actief
Interessant om te lezen, dank jeCleva schreef:Een plukvacht is natuurlijk altijd al een vreemd gegeven. Het is gewoon een raskenmerk en de kwaliteit ervan verschilt van hond tot hond.
Bouviers waren oorspronkelijk ook plukhonden. Moet je nu met de gemiddelde bouvier proberen.
Ik heb er niet veel verstand van maar mijns inziens zijn er verschillende varianten op ruwhaar. Een vrij dunne, enkele bovenvacht die inderdaad met veel gemak los van de ondervacht uit te trekken is (mits rijp). Die is er in feite af te borstelen met een roskam.
Dan is er de gewone plukvacht die je moet beheren om een rolcyclus te behouden. Daar heb je een trimmer bij nodig en dan heb je de wolly variant Veel heel zacht haar en de scheiding tussen de ondervacht en de dekvacht is amper te bepalen.
Hein is een ontzettend lieve, geduldige hond maar ik plukte hem te hard. Ook als ik heel rustig en echt maar een paar haren per keer trok zat ik steeds fout en trok ik ook dingen uit die niet los zaten.
De castratie zal vast niet geholpen hebben maar in de basis is het gewoon zijn aangeboren vacht. Een prima functionele dikke, beschermende vacht voor snachts met vorst buiten slapen en door de braamstruiken achter de vos aan.
Ook zonder verzorging zitten er geen klitten in. Het lijkt een beetje op een schapenvacht. Vet, warm en het stinkt een uur in de wind.
Voor thuis niet erg maar mee naar kantoor kan echt niet. Ik heb zelf echt geen last van hondengeur maar andere mensen moeten ook in die walm kunnen opereren en dat gaat natuurlijk niet.
Nu heeft hij een heel deftig strak pakje en ziet hij er veel minder als een schaap en meer als een geciviliseerd huishondje uit.
Ik vind het geen foute vacht. Het is alleen niet geschikt voor ons leven.

Die kop helemaal kaal zou ik bij een ruwhaartje niet doen, maar ik vind baardjes dan ook enig. Als ik Sofi heb geplukt probeer ik haar kophaar lokaal altijd nét iets langer te houden, anders krijgt ze zo'n pitserig rattenbekje. Dus een baardje en wenkbrauwen.
Zoiets zou denk ik heel leuk zijn bij Hein:

Zoiets zou denk ik heel leuk zijn bij Hein:

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Een keurige middenscheiding, hij gaat immers naar schoolwolvster schreef:Een hanenkam?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik moet hier natuurlijk niet serieus op reageren, maar beide honden, Bas en Hein, hadden een prima plukvacht. Ze hebben zich bij mij ook braaf en zonder verzet of ongemak laten behandelen. Als je niet ziet dat de structuur compleet veranderd is door het scheren dan mankeer je toch wat aan je ogen.
De honden worden niet zwak, ziek of misselijk hoor, maar de structuur van een ruwe vacht verandert gewoon door scheren. De beschermdende functie tegen invloeden van buitenaf verdwijnt. De vacht wordt dun, zacht en is niet meer vuilafstotend.

De honden worden niet zwak, ziek of misselijk hoor, maar de structuur van een ruwe vacht verandert gewoon door scheren. De beschermdende functie tegen invloeden van buitenaf verdwijnt. De vacht wordt dun, zacht en is niet meer vuilafstotend.

-
- Zeer actief
Rosita Compagner schreef:Ik moet hier natuurlijk niet serieus op reageren, maar beide honden, Bas en Hein, hadden een prima plukvacht. Ze hebben zich bij mij ook braaf en zonder verzet of ongemak laten behandelen. Als je niet ziet dat de structuur compleet veranderd is door het scheren dan mankeer je toch wat aan je ogen.
Bas heeft er nog nooit zo mooi uitgezien als toen

- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
laeken schreef: Bas heeft er nog nooit zo mooi uitgezien als toenGeweldig zoals je haar geplukt hebt toen. Ik weet dat dat beter is omdat dan de dode haren eruit gaan. Maar ze heeft echt precies dezelfde vacht gehouden. Hard en stug. Ik scheer niet tot de huid dus hoe moeten die haren anders terug komen als ik de dode delen inkort? De structuur van de vacht is wel anders na scheren en ik geloof ook dat dat minder isolerend is etc maar dat de haren anders worden geloof ik niet. Je nagels worden toch ook niet anders als je ze knipt. De haarwortel weet toch niet dat de haar afgeknipt is?
En toch is het meestal echt zo dat de structuur verandert door scheren. Waarom, eigenlijk geen idee, maar mijn oude Cairn scheer ik nu ook, hij is bijna 15 en plukken vindt hij stom, dus dat hebben we afgeschaft. Maar hij had altijd een prachtige ruwe vacht, echt zo’n kokosmat. Maar na twee keer scheren begint de kleur te veranderen en het wordt zacht. Geeft verder niet, zijn comfort staat voorop, maar stiekem vind ik het toch jammer. Ik zie dit trouwens bij de meeste plukhonden die geschoren worden in mijn trimsalon. Maar soms kan het niet anders meer en vind ik structuurverandering van ondergeschikt belang.
En soms scheer je een ruwhaar 20 keer en blijft het mooi ruw en plukbaar. De uitzonderingen bestaan. Die heb ik ook gezien, maar dat is meer uitzondering dan regel.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
- Zeer actief
Re: Slons; Rosita vindt er ook wat van.
Mij maakt het niet uit. Het gedoe met Bas is dat ze niet goed kan staan. Ze kan zitten en lopen omdat ze slechte knieën heeft. En ik weet dat ze dingen moeilijk vind al kan ze veel hebben. En ze kan helemaal niet tegen de warmte. Dus we hebben haar een keer geschoren omdat het een super warme periode was. En dat beviel en was zo klaar dus prima. Ze heeft ook niks te verliezen want ze is super lelijk en geen rashond. Dus ik wil haar dat hele gedoe niet aandoen. Ik geef toe dat het prachtig was en ik weet dat het waarschijnlijk beter is. Maar ik denk dat Bas dit fijner vindt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Noah haar rechter achterpoot is geschoren geweest ivm operatie. Haar vacht is toch wel wat veranderd aan die kant. Ze heeft wat meer slag erin en zit rommeliger. Noah is een stokhaar qua vacht, dus geen plukvacht.laeken schreef:
Bas heeft er nog nooit zo mooi uitgezien als toenGeweldig zoals je haar geplukt hebt toen. Ik weet dat dat beter is omdat dan de dode haren eruit gaan. Maar ze heeft echt precies dezelfde vacht gehouden. Hard en stug. Ik scheer niet tot de huid dus hoe moeten die haren anders terug komen als ik de dode delen inkort? De structuur van de vacht is wel anders na scheren en ik geloof ook dat dat minder isolerend is etc maar dat de haren anders worden geloof ik niet. Je nagels worden toch ook niet anders als je ze knipt. De haarwortel weet toch niet dat de haar afgeknipt is?
Ach jezus. Daar is de verongelijkte puber weer. Die van ik weet alles beter.Cleva schreef:Ben je nou foto's van mijn hond openbaar aan het plaatsen en verongelijkt aan het doen omdat ik je na een betaalde dienst bedankt heb en vervolgens ergens anders voor heb gekozen?
Wat bijzonder.
Heel professioneel.
Het hele idee dat Hein ooit vuilafstotend is geweest vind ik om te gieren. Dan ken ik mijn eigen hond toch beter dan jij, wat natuurlijk een open kasteeldeur is.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Slons; Rosita vindt er ook wat van.
Cleva schreef: Ik vind het trouwens een beetje dom gelul om te doen alsof een rashond een soort perfect natuurschepsel is dat voor elke meteorologische omstandigheid een functie heeft als je maar doet wat de trimmer zegt. En dat dan voor elk ras.