Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poedel x collie update nieuwe inzichten.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Poedel x collie update nieuwe inzichten.

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Soms zit ik wat te dromen en dan denk ik altijd hoe leuk het zou zijn om en keer een nestje te hebben. Lizzie is gecastreerd, Dushi ook ( en die is ook nog bijna 104) en Keetje is zelf nog hartstikke jong ( en misschien vind ik haar karakter niet geschikt voor een nest en laat ik haar sowieso "helpen"). Het is dus eigenlijk alleen maar dromen. En niet heel serieus.
Omdat Keetje geen stamboom heeft ( vader harlekijn) en ik dus niets over de bloedlijnen weet ( van de reu ) zou ik dan voor een kruising gaan.

Ik denk zélf dat een schotse herder een mooie mix zou kunnen opleveren qua karakter. Je hebt dan wel de gevoeligheid van zowel de poedel als de collie , maar ook de intelligentie en ik hoop dat de Schot er iets meer serieusheid inbrengt. Ik loop nu bij het trainen heel erg tegen de als- het- maar- niet- moet- altijd- allesmagdag- houding van Keetje aan. Ik moet er wel om lachen maar ik weet dat het nog heel wat bloed zweet en tranen gaat kosten om haar de lol van het gehoorzamen in te laten zien.

Wat denken jullie van deze mix? Qua karakter. Zijn er nog voor of nadelen aan deze kruising? En heeft iemand er wel eens een gezien? Ik heb ff gegoogeld maar zag maar één foto. Hoe zou zo'n vacht worden?
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 01 okt 2018 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Re: Poedel x collie

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je poedel raszuiver is krijg je sowieso een baard. Het lijkt me een leuke kruising hoor! Ik droom ook wel eens van een nestje met Kiwi maar ik zou dan echt 1 pup gaan houden, en drie honden vind ik eigenlijk teveel. Dus ik blijf het parkeren en dan wordt ze vanzelf te oud om van gedachten te kunnen veranderen haha!
Ik zou trouwens eerder voor een bordercollie kiezen. Ik vind schotse collies te gevoelig op t zeurderige af. Blafferig en nerveus. Maar ik houd zelf ook meer van geen-gezeur honden die een beetje brutaal de wereld in kijken. Heb je wel eens aan een kelpie gedacht? Die zijn veel makkelijker dan veel mensen denken en hebben echt een heel fijn werkbaar temperament. Passen zich heel makkelijk aan en stellen weinig eisen als ze een actieve baas hebben.

PS en met 'weinig eisen' bedoel ik niet dat je ze kunt vergeten of dat ze weinig tijd kosten. Ik bedoel dat je ze overal mee naartoe kunt nemen en dat ze zich heel makkelijk op hun gemak voelen in vreemde omgeving. Het zijn niet "Princes op de erwt" types. Ze schikken zich heel makkelijk in nieuwe situaties en maken er niet snel misbruik van als je als baas een steek laat vallen.
Laatst gewijzigd door Paisley op 27 aug 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Je hebt dan wel de gevoeligheid van zowel de poedel als de collie , maar ook de intelligentie
En net daarom lijkt het me geen fijne combinatie.
Miezemuis
Zeer actief

Zamunda schreef:
Je hebt dan wel de gevoeligheid van zowel de poedel als de collie , maar ook de intelligentie
Ik heb zelf niet zoveel moeite met gevoelige honden dus misschien dat ik daarom niet echt en nadeel zie in de gevoeligheid.
Paisley schreef:Als je poedel raszuiver is krijg je sowieso een baard. Het lijkt me een leuke kruising hoor! Ik droom ook wel eens van een nestje met Kiwi maar ik zou dan echt 1 pup gaan houden, en drie honden vind ik eigenlijk teveel. Dus ik blijf het parkeren en dan wordt ze vanzelf te oud om van gedachten te kunnen veranderen haha!
Ik zou trouwens eerder voor een bordercollie kiezen. Ik vind schotse collies te gevoelig op t zeurderige af. Blafferig en nerveus. Maar ik houd zelf ook meer van geen-gezeur honden die een beetje brutaal de wereld in kijken. Heb je wel eens aan een kelpie gedacht? Die zijn veel makkelijker dan veel mensen denken en hebben echt een heel fijn werkbaar temperament. Passen zich heel makkelijk aan en stellen weinig eisen als ze een actieve baas hebben.

PS en met 'weinig eisen' bedoel ik niet dat je ze kunt vergeten of dat ze weinig tijd kosten. Ik bedoel dat je ze overal mee naartoe kunt nemen en dat ze zich heel makkelijk op hun gemak voelen in vreemde omgeving. Het zijn niet "Princes op de erwt" types. Ze schikken zich heel makkelijk in nieuwe situaties en maken er niet snel misbruik van als je als baas een steek laat vallen.
Ik ken eigenlijk geen kelpie persoonlijk. In mijn gedachte zijn dat toch wel serieuze werkhonden. Ik doe graag vanalles met de honden maar het moet geen " must" zijn. Ik kan echt de werklust overschatten hoor. Maar daarom ben ik ook huiverig voor de border collie.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nouja die werklust is er wel maar kelpies slapen ook veel en graag. Kiwi is daarin juist relaxter dan mn stabijtje, terwijl dat bekend staat als een geschikte huishond. Ik ken vanuit de schaapskudde veel working kelpies en de gelijkenis is altijd weer opmerkelijk. Hun energie kent ook een focus en is niet gericht op alles wat ze maar tegen komen.
Ik weet zeker dat ik daarin een working kelpie makkelijker vind dan een poedel. Ze passen me blijkbaar.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het lijkt me een leuke combi, maar of je de werklust krijgt die je hoopt weet ik niet. Volgens mij zijn veel Schotse Collies helemaal niet zo werklustig. Wel serieus, maar je kan ook serieus geen zin hebben om iets te doen :mrgreen:

Ik snap je overpeinzingen wel hoor. Heb het hier ook met Tess. Misschien komt er ooit wel een nest, kruising of met stamboom. Geen idee nog, ik laat haar eerst maar eens volwassen worden :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
Mij ook niet. Ik denk dat collies over het algemeen op nét een andere manier gevoelig zijn dan poedels. Geluidsgevoelig, prikkelgevoelig en behoorlijk gevoelig voor de benadering door de baas - harde hand, veel druk en een twijfelde baas werken écht niet bij een collie. Maar het zijn wel herders, dus ze zijn ook alert, willen graag zelf ingrijpen en regelen, kunnen best waaks en ook wel wat achterdochtig zijn en korte lontjes komen ook geregeld voor. Ik weet niet goed waarom, maar ik denk dat dit in combinatie met een poedel - al ken ik de poedel niet zo heel goed hoor - een grote kans oplevert op behoorlijk instabiele honden.
Een collie zal over het algemeen inderdaad een stuk serieuzer zijn dan een poedel en minder met de wereld rondom bezig zijn. Maar als het gaat om de langharen van nu, zou ik daar qua werklust en actiebereidheid niet te veel van verwachten. Dan moet je eerder naar een korthaar kijken of een Amerikaan, maar daar spelen wat karakter betreft grotendeels dezelfde dingen.

Als ik zelf een kruising zou maken met een collie, zou ik er een heel stabiel type tegenover willen. Zo een die zich de pis niet zo snel lauw laat maken, maar waar wel pit in zit - juist een wat stoerdere hond dus, en dan denk ik niet meteen aan een poedel. Ik ken wel border collies en kelpies die zo zijn, maar bijvoorbeeld een husky of werklijn labrador zou ook kunnen.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 27 aug 2018 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Miezemuis
Zeer actief

veertje schreef:Het lijkt me een leuke combi, maar of je de werklust krijgt die je hoopt weet ik niet. Volgens mij zijn veel Schotse Collies helemaal niet zo werklustig. Wel serieus, maar je kan ook serieus geen zin hebben om iets te doen :mrgreen:

Ik snap je overpeinzingen wel hoor. Heb het hier ook met Tess. Misschien komt er ooit wel een nest, kruising of met stamboom. Geen idee nog, ik laat haar eerst maar eens volwassen worden :wink:
Hahaha ja je hebt eigenlijk wel gelijk. De meeste collies die ik ken zijn heel zachtaardig maar wel echt mindere lolbroeken dan mijn poedels. Mij lijkt dat op dit moment ff heerlijk.

Ik denk ook maar wat hoor. Ik denk namelijk wel dat je uit Keetje een ontzettend leuk sporthondje kan maken doe hond is echt onwaarschijnlijk slim en wendbaar
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Miezemuis schreef: Ik doe graag vanalles met de honden maar het moet geen " must" zijn.
Als ik met zo'n houding naar een training gaat Ayleen zich er naar gedragen.
Met behendigheid ben ik serieuzer en dan weet ze dat ik minder zin heb in haar 'hihi ik ben zo leuk' houding.

Misschien geldt dat ook voor Keet? Ik roep maar wat hoor, op basis wat ik lees.

Zou zelf niet voor een Schotse Collie gaan voor werklust. Die hebben die houding ook wel een beetje vind ik (overigens niks mis mee).
Misschien een Border kruising? Of een werklijn/sportieve lijn retriever?
Denk dat een sportieve poedel en werklijn retriever echt leuke honden zijn.
Miezemuis
Zeer actief

DeDiana schreef:
Zamunda schreef:
Mij ook niet. Ik denk dat collies over het algemeen op nét een andere manier gevoelig zijn dan poedels. Geluidsgevoelig, prikkelgevoelig en behoorlijk gevoelig voor de benadering door de baas - harde hand, veel druk en een twijfelde baas werken écht niet bij een collie. Maar het zijn wel herders, dus ze zijn ook alert, willen graag zelf ingrijpen en wat dóen, kunnen best waaks en ook wel wat achterdochtig zijn en korte lontjes komen ook geregeld voor. Ik weet niet goed waarom, maar ik denk dat dit in combinatie met een poedel - al ken ik de poedel niet zo heel goed hoor - een grote kans oplevert op behoorlijk instabiele honden.
Een collie zal over het algemeen inderdaad een stuk serieuzer zijn dan een poedel en minder met de wereld rondom bezig zijn. Maar als het gaat om de langharen van nu, zou ik daar qua werklust en actiebereidheid niet te veel van verwachten. Dan moet je eerder naar een korthaar kijken of een Amerikaan, maar daar spelen wat karakter betreft grotendeels dezelfde dingen.

Als ik zelf een kruising zou maken met een collie, zou ik er een heel stabiel type tegenover willen. Zo een die zich de pis niet zo snel lauw laat maken, maar waar wel pit in zit - juist een wat stoerdere hond dus, en dan denk ik niet meteen aan een poedel. Ik ken wel border collies en kelpies die zo zijn, maar bijvoorbeeld een husky of werklijn labrador zou ook kunnen.
Mijn poedels vinden druk beide ook echt heel lastig. Keetje is zelf niet heel oke met vreemde mannen. Daar zit ook wat mij betreft de twijfel in. Of ik überhaupt wel met haar moet fokken ( ze is verder niet onaardig ofzo maar ontloopt mannen wel actief). En wat stabielere hond zou dan wel fijn zijn. Maar een labrador vind ik dan weer niet zo lekker matchen met een poedel.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

_Leonie schreef:
Miezemuis schreef: Ik doe graag vanalles met de honden maar het moet geen " must" zijn.
Als ik met zo'n houding naar een training gaat Ayleen zich er naar gedragen.
Met behendigheid ben ik serieuzer en dan weet ze dat ik minder zin heb in haar 'hihi ik ben zo leuk' houding.

Misschien geldt dat ook voor Keet? Ik roep maar wat hoor, op basis wat ik lees.

Zou zelf niet voor een Schotse Collie gaan voor werklust. Die hebben die houding ook wel een beetje vind ik (overigens niks mis mee).
Misschien een Border kruising? Of een werklijn/sportieve lijn retriever?
Denk dat een sportieve poedel en werklijn retriever echt leuke honden zijn.
Je begrijpt me denk ik niet goed. Ik vind het bijvoordeeld hartstikke leuk om te trainen, of lange wandelingen te maken, maar als het door omstandigheden een paar dagen niet kan wil ik geen hond die daar last van heeft.

Bij het trainen moet ik echt druk vermijden anders raakt Keetje over haar toeren. Ze moet het vooral leuk vinden.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oooh okee, dat had ik niet begrepen inderdaad.

Nou: een Golden uit sportieve lijnen haha
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Met een collie lijkt mij niks. Denk dat je daarmee veel werklust verliest en de kans op te gevoelige honden lijkt me te groot (tenminste, wat ik zou zoeken)

Ik droom daarentegen al jaren van een poedel x border collie kruising. Dat lijkt me echt geweldig. Lekker actief en met drive maar iets minder serieus in het leven staan dan de border.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Maar een labrador vind ik dan weer niet zo lekker matchen met een poedel
.
Legio mensen die daar nou nét heel anders over denken. :mrgreen:

Overigens vind ik zelf de langhaar collie niet zo stabiel en dat zou ik persoonlijk voor een kruising wel graag zien.
Miezemuis
Zeer actief

Is dat met een border Cleva?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
.

Overigens vind ik zelf de langhaar collie niet zo stabiel en dat zou ik persoonlijk voor een kruising wel graag zien.
Hahaha klopt. Ik vind dat voorzichtige, maar wel sociaal, juist zo fijn bij honden. Daarom ben ik ook wat huiverig voor de border. Ik vind die vaak niet echt gezellig sociaal. En dat vind ik wel leuk.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Neem n leuke werklijn golden! Ben ik alvast fan. :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Miezemuis schreef:
Anne&Taar schreef:
.

Hahaha klopt. Ik vind dat voorzichtige, maar wel sociaal, juist zo fijn bij honden. Daarom ben ik ook wat huiverig voor de border. Ik vind die vaak niet echt gezellig sociaal. En dat vind ik wel leuk.
Dat voorzichtige vind ik inderdaad wel typisch voor collies ja. Het komt overigens voort uit angst ;-) Daar ben ik achtergekomen toen Mila rond Oud & Nieuw ooit Alprazolam (angstremmer) kreeg en ineens tijdens het wandelen in zeven sloten tegelijk liep, brutaal was tegen andere honden, het niet meer eng vond om over wiebelende bruggetjes te lopen en al die voorzichtigheid als sneeuw voor de zon verdwenen was :lol1:
Mila is geen angstige hond (wel bang voor knallen), maar ik zag toen heel goed hoe die voorzichtigheid van collies tot angst kan uitgroeien.
Miezemuis
Zeer actief

Cleva schreef:
Miezemuis schreef:Is dat met een border Cleva?

Ja, staat er wel bij in ieder geval.

Ik kwam van de week een aussiedoedel tegen en dat was me toch een leuke hond!

Maar goed, het kan ook zo uitpakken. Ik vind het precies een barnevelder.

Afbeelding
Ik vind die dus echt leuk. Zo zie je maar :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

DeDiana schreef:
Zamunda schreef:
Mij ook niet. Ik denk dat collies over het algemeen op nét een andere manier gevoelig zijn dan poedels. Geluidsgevoelig, prikkelgevoelig en behoorlijk gevoelig voor de benadering door de baas - harde hand, veel druk en een twijfelde baas werken écht niet bij een collie. Maar het zijn wel herders, dus ze zijn ook alert, willen graag zelf ingrijpen en regelen, kunnen best waaks en ook wel wat achterdochtig zijn en korte lontjes komen ook geregeld voor. Ik weet niet goed waarom, maar ik denk dat dit in combinatie met een poedel - al ken ik de poedel niet zo heel goed hoor - een grote kans oplevert op behoorlijk instabiele honden.

Lopen zat hele stabiele poedels rond die zich de pis niet lauw laten maken. Net als dat er stabiele Collie's rondlopen.
Zou een amerikaan nemen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Miezemuis
Zeer actief

Het gaat mij overigens vooral om een karakter waar ik iets mee kan. Uiterlijk vind ik ondergeschikt. Maar leuk is uiteraard mooi meegenomen.

Qua sporten: een hond die wendbaar is. Poedels springen vooral hoog dus ver kunnen springen is ook fijn.

Qua karakter: vriendelijk, niet lomp, iets meer werklust dan mijn poedels maar niet zoveel focus dat niet anders meer telt, gevoel voor humor, en liever niet teveel jachtpassie. En graag sociaal naar mensen ( om Keetje te compenseren die dus el onwijs knuffelig is naar alle bekenden maar vreemden ontloopt) maar hoeft ook weer geen hond te worden die vreemden leuker vindt dan eigen.

Uiterlijk: ik hou zelf van wat rankere honden. Maar geen must
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

T klinkt mij als een nerveuze, overgevoelige kruising.
Maar als je goed de lijnen in de gaten houdt zou het moeten kunnen.
Ook wel afhankelijk wat voor collie je gebruikt een werklijn border is natuurlijk heel wat anders dan een showlijn Amerikaans type Schot.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Tuurlijk zal het allemaal wel meevallen als je poedels en collies gewend bent.
Ik hoef sowieso geen gevoelige hond, ik heb niet voor niets een onverstoorbare Airedale :wink:
Maar de kans op een nerveus wrak lijkt me groter met deze kruising dan wanneer je er bij wijze een St. Bernhard doorkruist.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Hoe leuk je de resultaten van een mix ook bedenkt het kan altijd anders uitpakken, dus dat alle "slechtere" eigenschappen van de honden erin zitten.. en dan?
Bowie van mij is een kruising galgo/podenco/herder en alle mindere/slechte eigenschappen die je kan verzinnen van die rassen zitten erin, dat heeft echt wel jaren met bloed, zweet en tranen geduurd eer dat een beetje in banen geleid kon worden.
Het hele nest was een beetje gekkig en op 1 of 2 na zijn alle nestgenootjes 1 of meerdere keren herplaatst vanwege het gedrag en dan vooral het makkelijke bijten in mens en/of dier.. dat laatste heb ik goed kunnen controleren maar als ik dit allemaal van tevoren had geweten dan had ik nooit een pup van dit nest genomen.
Ben mega blij met haar hoor maar het heeft wel een jaar of 4 geduurd eer ik enigszins het gevoel had "ok dit gaat ergens op lijken".

Nu is dit nest waarschijnlijk niet vantevoren bedacht, of juist wel maar iedereen die een pup van dit nest heeft genomen had er andere verwachtingen van... dus de dingen zijn vaak niet zoals verwacht.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Daarom juist kijk ik naar een hond die qua karakter niet mijlenver verschilt van een poedel. Wat je hoogstens kan krijgen zijn erg gevoelige honden. Dit omdat een van de honden ( namelijk Keetje) al best gevoelig is ( maar ook dapper). Maar je kan toch ook wat met de lijnen.

Ik snap best hoor waarom een collie ook ongeschikt kan zijn. Maar ik zou er ook niet en ras tegenover zetten dat heel anders is. Dan krijg je juist zijn vast van tegenstrijdigheden.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

jacq1970 schreef:Hoe leuk je de resultaten van een mix ook bedenkt het kan altijd anders uitpakken, dus dat alle "slechtere" eigenschappen van de honden erin zitten.. en dan?
Dit hoor je zo vaak in rashondenland. Ik vraag me af of ze op die manier ook naar eventueel eigen kinderen kijken. Als ik in ieder geval naar de slechte eigenschappen van mijn moeder en mijn vader kijk, dan kom ik absoluut op mijn broer uit :LOL:
Ik heb alleen de goede natuurlijk.

Flauwekul toch. In een rashondennest zitten er ook wel eens maffe pielewappers tussen.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb hier nog een heel stoere reu lopen, houdt van werken maar neemt het leven niet al te serieus en is stabiel en kalm in de basis :mann:
Ik wil dan ook een pupje graag.
Miezemuis
Zeer actief

Manuma schreef:Ik heb hier nog een heel stoere reu lopen, houdt van werken maar neemt het leven niet al te serieus en is stabiel en kalm in de basis :mann:
Ik wil dan ook een pupje graag.
Krijg je zoiets
Afbeelding
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Ik vind hem grappig ( behalve die ogen dan :wink: )
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Nanna schreef:Als ik een Poedel had zou ik haar denk ik kruisen met een Ierse setter.
Dat vind ik mooie honden en ook koel in de kop. Plus sociaal.
Afbeelding
Hoe zit het met jagen bij de setter? Ik dacht dat dat best pittige jagers waren. Of vergis ik me nu?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”