Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ja hoor, Giardia (update/vraag blz 2)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Ja hoor, Giardia (update/vraag blz 2)

Ongelezen bericht door crutz »

Caro. schreef:
Persistence schreef:
Caro. schreef:
Persistence schreef:Balen dat het niet voldoende geholpen heeft.

Ik had 2 AB-kuren met een week tussentijd ongeveer, en tegelijk met beide AB-kuren ook een ontwormingskuur. Heb jij eerst de ontworming gehad en daarna de AB-kuur?
Hier zegt de DA 2 weken na de eerste kuur herhalen, maar zag jij wel verbetering na de eerste AB kuur?
Al tijdens de eerste AB kuur in combinatie met de eerste ontwormingskuur zag ik meteen verbetering qua eten, en dat hij vrolijker, actiever werd.
Ontlasting bleef wisselend, dat werd eigenlijk pas echt beter na de tweede AB + ontwormingskuur.

Jessie heeft altijd goed gegeten en is vrolijk en actief. Ik merk echt alleen wat aan haar ontlasting, verder lijkt ze niks te mankeren.
Dus dan zou het qua ontlasting toch nog kunnen verbeteren na de tweede kuur, als ik jouw verhaal zo lees :ok:

Soms heeft ze echt keurige drollen, maar het wisselt steeds: 's ochtends meestal 1 of 2 drollen en de rest van de dag is het meestal brijig, licht
van kleur en stinkend (en dan dus wel 6 keer per dag).
Ik moet er wel bij vermelden is dat ze dus hondenstront vreet en niet zo'n beetje ook :ugh: Hier zijn we mee bezig uiteraard, maar ze loopt
meestal los en het afleren gaat dus niet zo eenvoudig.
Maar komt het door een parasiet of door het stront vreten? Hou haar eens een tijd aangelijnd om het stront vreten als oorzaak uit te sluiten
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

S@ndr@ schreef:ik vind meer dan 2 keer op een dag slappe.... wisselende ontlasting wel in ie categorie horen hoor, als jij zegt tot 6 keer op een dag..... dat is geen normaal ontlasting patroon
Nee precies, maar ik bedoel dat het racekak is (waterdun en niet op kunnen houden, dat noem ik racekak :mrgreen: ).
Maar het is zeker niet normaal en ik vind het ook vreemd dan na 2 x Panacure en 8 dagen AB er geen enkel resultaat is, vandaar dat ik zit
te denken dat er misschien nog een andere infectie is :ugh:
Maar ziek is ze dus niet, ze barst van de energie.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Maar komt het door een parasiet of door het stront vreten? Hou haar eens een tijd aangelijnd om het stront vreten als oorzaak uit te sluiten
Ja dat is dus de vraag, alhoewel het nog exact hetzelfde is als voor de AB kuur (ook het stinken enzo).

Aan de lijn houden, tja... daar heb ik ook aan zitten denken, maar ze barst dus van de energie en als die niet een uur kan rennen, dan heb ik
een tornado in huis :schrik: maar goed, misschien toch maar doen inderdaad om het uit te kunnen sluiten als oorzaak.
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dan ik het waarschijnlijk geen infectie of zo..... maar zou ik ook denken aan het stront eten...... of een allergie,,,, overgevoeligheid
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dan ik het waarschijnlijk geen infectie of zo..... maar zou ik ook denken aan het stront eten...... of een allergie,,,, overgevoeligheid
Van voer zijn we ook al gewisseld, ze krijgt nu sinds een week of 7 graanvrij voer, maar dat maakt iig het verschil niet. Nu zijn er natuurlijk
nog tig vormen van voedsel intolerantie.

Hè bah, ik had gehoopt dat het hiermee gewoon klaar was, maar niet dus :ugh:
Afbeelding
A good dog never dies...

Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Caro. schreef:
Persistence schreef:
Caro. schreef:
Persistence schreef:Balen dat het niet voldoende geholpen heeft.

Ik had 2 AB-kuren met een week tussentijd ongeveer, en tegelijk met beide AB-kuren ook een ontwormingskuur. Heb jij eerst de ontworming gehad en daarna de AB-kuur?
Hier zegt de DA 2 weken na de eerste kuur herhalen, maar zag jij wel verbetering na de eerste AB kuur?
Al tijdens de eerste AB kuur in combinatie met de eerste ontwormingskuur zag ik meteen verbetering qua eten, en dat hij vrolijker, actiever werd.
Ontlasting bleef wisselend, dat werd eigenlijk pas echt beter na de tweede AB + ontwormingskuur.

Jessie heeft altijd goed gegeten en is vrolijk en actief. Ik merk echt alleen wat aan haar ontlasting, verder lijkt ze niks te mankeren.
Dus dan zou het qua ontlasting toch nog kunnen verbeteren na de tweede kuur, als ik jouw verhaal zo lees :ok:

Soms heeft ze echt keurige drollen, maar het wisselt steeds: 's ochtends meestal 1 of 2 drollen en de rest van de dag is het meestal brijig, licht
van kleur en stinkend (en dan dus wel 6 keer per dag).
Ontlasting was hier precies zoals jij omschrijft. Ook wel beetje gênant, want op te ruimen was het nauwelijks, zo dun, terwijl je dat juist met giardia wel moet doen.
Nu gelukkig weer terug naar normale drollen, 1 á 2x keer dag.
Volgens mij kan het ook van ontlasting van eenden komen, niet alleen van hondendrollen.

Sterkte, ik hoop dat de tweede kuur wel gaat werken en zo niet, toch even verder laten onderzoeken.
S@ndr@
Zeer actief

de drie peilers daarin, is graan, kip, rund,.. en vaak zelfs als je zonder kip hebt, zit er wel helaas gevogelte vet in.... maar je kunt het zeker wel proberen, klein zakje, als het een overgevoeligheid of allergie is dan verbeterd het heel erg snel
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Hond een tijd aan de lijn gaan uitlaten
Als je er ab in stopt en tegelijkertijd eet ze allerlei hondendrollen dan is het als dweilen met de kraan open.
Kans op nieuwe bacteriën is heel groot en allerlei rotzooi eten geeft natuurlijk sowieso kans op diarree
Ik zou zeker zolang je aan het behandelen bent zorgen dat ze niks verkeerd te pakken kan krijgen zodat haar darmen goed tot rust kunnen komen.

Eet ze ook konijnenkeutels? Dan kan je ook op brillendoosjesgist laten testen, geeft vergelijkbare klachten als giardia en komt ook regelmatig gelijkertijd voor.

Sterkte, het is vaak een ellende om vanaf te komen
S@ndr@
Zeer actief

misschien toch tijdelijk een muilkorfje overwegen tegen het vreten, zeker als ze aldoor maar niet beter wordt.. t is hartstikke sneu, maar al die kuren maakt het ook niet beter :oeps:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja inderdaad, muilkorfje of aan de ruim (ahhh ze speelt zo graag :jank: ), maar ik denk toch maar dat we één van de twee moeten doen.
Ze vreet hondendrollen en paardendrollen, maar de laatste komen we niet zo heel vaak tegen. Ze heeft ook voorkeuren, want de ene
drol eet ze niet op en de andere wel. Dus ik loop constant te corrigeren, maar het helpt helemaal niks en ze blijft het vreten.
Maar goed, op een gegeven moment moet ze toch weer los en dan gaat ze weer opnieuw vreten. Schiet allemaal niet op.
Afbeelding
A good dog never dies...

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een drager van giardia gehad en die vrat ook steeds hondenstront. die liep gewoon los maar wel met een muilkorf om. in het begin duwde hij gewoon de korf in de stront om het er af te likken. nadat ik de voorkant met ductape heb dicht getapet kon hij niet meer vreten.
ik weet dat giardia leeft van de koolhydraten in het voer. voor een goed resultaat kan je de hond op KVV zetten en niet meer op brok.

vorig jaar heb ik een giardia besmetting gehad bij een nest pups en ik bleek zelf ook besmet te zijn met giardia. ik heb toen alle honden en katten behandelt met panacure 7 dagen lang, 7 dagen niet en toen weer 7 dagen.

ellen
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hè wat vervelend dat het maar niet overgaat. Ik ga wel met Crutz mee dat ik nu echt een tijdje zou inzetten op 100% voorkomen dat ze hondenstront eet. Daarnaast eventueel overzetten op een goede KVV als je dat nog niet gedaan hebt.

En het is niet gezegd dat ze weer stront gaat vreten zodra je haar loslaat. Als het nu getriggerd wordt door lichamelijke klachten kan het als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra de klachten over zijn. Maar de vraag is of dat nu nog kan, want je hebt het al een aardig tijdje laten doen en dan loop je het risico dat het een ingesleten gewoonte wordt.
S@ndr@
Zeer actief

kan best zijn dat door slechte vertering ze het idee heeft het gewoon nodig te hebben, als die darmen weer tot rust komen en voedingsstoffen opnemen dan kan het zomaar verdwenen zijn
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nou, in het begin at ze totaal niks van straat, ook geen stront dus. Ideaal hondje :ok: :mrgreen:
Later is ze soms eens stront gaan eten, maar de laatste tijd loopt het eigenlijk compleet uit de hand :ugh:

Sandra, dat hoop ik ook dus!

tja, ik denk inderdaad dat we eraan moeten en haar aan de lijn moeten houden om een muilkorfje om en wellicht nog
een kuur Panacure ipv AB, want dat eerste hielp wel (tijdelijk).
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ze heeft nu 4 dagen geen kans gehad om stront te vreten (goh, ik ben ineens ook niet meer zo vies van haar lebbers :mrgreen: ) en ze krijgt
natuurlijk probiotica sinds afgelopen zaterdag.
Gister poepte ze minder vaak, nog wel brijig tussendoor.
Vanmorgen 1 keurige drol en daarna nog eentje wat brijig.

In ieder geval neemt de frequentie dus behoorlijk af :ok: Ik trek het nog over het weekend om het verschil nog beter te kunnen
bepalen en ga dan maandag in overleg met de dierenarts, want ik vermoed dat ze nog wel Giardia heeft. Dus even kijken of we
een nieuwe ontwormingskuur doen (Panacure) of toch nog een keer AB en dan dus geen stront meer eten dit keer.

Eerst dacht ik 'och meer jonge honden eten stront' en ik lette er wel op, maar ik kreeg het niet afgeleerd.
Nu ben ik blij dat ik wat aanpassingen heb gedaan en de meeste tijd loopt ze nog gewoon los, maar ik kom niet meer in het gebied
waar ze van drol naar drol ging. In andere gebieden lijkt de drang naar stront vreten zo goed als nihil te zijn.
Ik heb wat hoop ook dat ze het nu afleert nu de gewoonte doorbroken is (natuurlijk wel een tijd volhouden).

Overigens heb ik inmiddels nog van 2 andere hondeneigenaren gehoord dat hun hond ook in precies dat gebied stront vreten.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Door het strontvreten kan ze zichzelf ook steeds weer besmetten (als de drollen van besmette honden komen).
Dus wat dat betreft een goed idee om die omgeving te mijden. :ok:

Waarschijnlijk nog wel een kuurtje nodig, maar dan zal het hopelijk ook klaar zijn :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja ik hoop het :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat klinkt beter :ok: .
AnSen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Had een Jack (R)Hussel Black&Tan

Ongelezen bericht door AnSen »

Zo dat klinkt al beter en idd een ander gebied vinden
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Wat goed!
Zou wel eerst laten testen voor je nog weer behandeld
Aangezien die medicatie ook het goede in de darm weer aantast en ze nu juist een goede darmweerstand moet opbouwen
crutz
Zeer actief
Contacteer:

jome schreef:Wat goed!
Zou wel eerst laten testen voor je nog weer behandeld
Aangezien die medicatie ook het goede in de darm weer aantast en ze nu juist een goede darmweerstand moet opbouwen
Testen heeft pas zin 21 dagen na de laatste medicatie. Eerder kan de hond vrij testen door de medicatie dus krijg je geen zuiver beeld.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Waarom wil je eigenlijk geen kvv geven? Dan zit je iig koolhydraatarm. Bovendien produceren ze vaak minder poep (en harder) waardoor de poep/persdrang al minder is en de darmen meer rust krijgen. En je kunt met kvv al makkelijk naar 1x per dag voeren waardoor ze iig minder vaak hoeft te poepen.
Regelmatig vuile! pens tussendoor helpt bij veel honden ook tegen het strontvreten.

Je kunt trouwens ook Vlozaad/Psyllium/Isogel toevoegen aan de brok. Dat zorgt dat de ontlasting meer een samenhangend geheel wordt.

Ik weet niet wat de ervaring hier is van mensen met Metrobac, maar meestal hebben de honden op Metrobac bijna meteen goede ontlasting. Zodra je stopt komt de diarree weer terug. Ik vind het raar dat je juist op de Metrobac niks merkt en Panacur wel. Metrobac werkt namelijk juist ook op de weerstand en darmflora (gunstig zeggen ze) terwijl Panacur volgens mij echt alleen de parasieten doodt.

Eet ze nu uit zichzelf helemaal geen stront meer in dit gebied?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb zojuist de dierenarts gesproken en er had inderdaad tijdens de kuur verbetering op moeten treden. Dat de diarree daarna
weer terugkomt, dat kan, maar tijdens de kuur had het beter moet zijn en dat was dus niet zo.
Nu gaan we weer 3 dagen ontlasting verzamelen en wordt het opgestuurd voor een uitgebreide test om te zien of er nog meer
dingen aan de hand zijn.

Crutz, ik lees net van jou dat dit na 21 dagen pas kan, dus ik ga nog even terugbellen of het zin heeft nu.
Gebeld inmiddels... ja heeft zin, want Giardia was al positief en er wordt nu naar andere dingen gekeken en daar heeft de AB geen
invloed op (aldus de DA), dus daar gaan we dan maar vanuit, want zo'n test kost echt een vermogen :jank:

Sonja, toen Puchu ziek werd en we naar het MCD gingen, werd allereerst aan diverse ziektes gedacht ivm het KVV voeren.
Daar ben ik erg van geschrokken en dus nu besloten een goede brok te voeren. Hier zit wel 70% 'vers vlees' en 'verse vis' in (Acana).
Ik ken alle discussies van voor- en tegenstanders, maar voor nu laat ik het toch zo :wink:

Ik ontwijk het gebied waar ze poep at, in andere gebied heeft ze die neiging niet of nauwelijks. Het gaat precies om een deel van
het losloopgebied hier vlak naast het huis. Als ik naar de polder of de Gaasperplas ga, dan doet ze het niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

S@ndr@
Zeer actief

gewoon een idee, het kan zijn dat het nog iets anders is, maar houdt ook in je achterhoofd dat het een allergie kan zijn voor iets in de brok..op dit moment is het lastig zoeken omdat het niet beter wil worden .. maar houdt alle opties over..
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:gewoon een idee, het kan zijn dat het nog iets anders is, maar houdt ook in je achterhoofd dat het een allergie kan zijn voor iets in de brok..op dit moment is het lastig zoeken omdat het niet beter wil worden .. maar houdt alle opties over..
Ja daar heb ik zeker aan gedacht, maar gezien het beeld: stevig / brijig en enorm stinkend, denk ik in eerste instantie aan (nog steeds) Giardia
en eventueel nog een andere parasiet/wormen, enz.
Mocht daar niets uitkomen en de Giardia daarna negatief zijn, dan moeten we het idd in het voedsel gaan zoeken.
Afbeelding
A good dog never dies...

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Ik heb zojuist de dierenarts gesproken en er had inderdaad tijdens de kuur verbetering op moeten treden. Dat de diarree daarna
weer terugkomt, dat kan, maar tijdens de kuur had het beter moet zijn en dat was dus niet zo.
Nu gaan we weer 3 dagen ontlasting verzamelen en wordt het opgestuurd voor een uitgebreide test om te zien of er nog meer
dingen aan de hand zijn.

Crutz, ik lees net van jou dat dit na 21 dagen pas kan, dus ik ga nog even terugbellen of het zin heeft nu.
Gebeld inmiddels... ja heeft zin, want Giardia was al positief en er wordt nu naar andere dingen gekeken en daar heeft de AB geen
invloed op (aldus de DA), dus daar gaan we dan maar vanuit, want zo'n test kost echt een vermogen :jank:

Sonja, toen Puchu ziek werd en we naar het MCD gingen, werd allereerst aan diverse ziektes gedacht ivm het KVV voeren.
Daar ben ik erg van geschrokken en dus nu besloten een goede brok te voeren. Hier zit wel 70% 'vers vlees' en 'verse vis' in (Acana).
Ik ken alle discussies van voor- en tegenstanders, maar voor nu laat ik het toch zo :wink:

Ik ontwijk het gebied waar ze poep at, in andere gebied heeft ze die neiging niet of nauwelijks. Het gaat precies om een deel van
het losloopgebied hier vlak naast het huis. Als ik naar de polder of de Gaasperplas ga, dan doet ze het niet.
die 21 dagen is enkel voor Giardia, het kan nl zijn dat eerder de hond vrij test nog onder invloed van de medicatie ipv dat die daadwerkelijk vrij is, dan hou je jezelf dus voor de gek, andere zaken kunnen denk ik prima onderzocht worden ja
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef:Ik lees het vaker dat er AB gegeven word maar hier heeft ab echt nog geen enkele keer geholpen (4x geprobeerd in de afgelopen jaren) :ugh: panacur daarentegen wel.....wel met echt veel poetswerk samen en wassen.

Hopelijk is er niets anders aan de hand anders zou ik toch is panacur proberen als de giardia nog aanwezig is....
hier dus ook eerst 2x 2 rondes met AB en er niet vanaf, daarna 1x met panacur en ze testen vrij
mocht het terug komen dan dus ook enkel nog maar met panacur en niet meer met AB
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Angelique. schreef:Ik lees het vaker dat er AB gegeven word maar hier heeft ab echt nog geen enkele keer geholpen (4x geprobeerd in de afgelopen jaren) :ugh: panacur daarentegen wel.....wel met echt veel poetswerk samen en wassen.

Hopelijk is er niets anders aan de hand anders zou ik toch is panacur proberen als de giardia nog aanwezig is....
hier dus ook eerst 2x 2 rondes met AB en er niet vanaf, daarna 1x met panacur en ze testen vrij
mocht het terug komen dan dus ook enkel nog maar met panacur en niet meer met AB
Jessie heeft voor de AB al 2 x panacure gehad en de DA zei ook dat dit eigenlijk al had moeten helpen. Dat het na 3 kuren niks verbetert vindt
ze erg verdacht en daarom verder testen.

Ik heb zojuist de eigenaar van 1 van haar broertjes gesproken en die heeft nergens last van.

(edit: broertjes en Jessie zijn altijd samen geweest, ook in de opvang, en Jessie is 1 week eerder naar NL gekomen, verder geen verschil
geweest in omgeving/voeding, etc.)
Laatst gewijzigd door Caro. op 03 sep 2018 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
crutz schreef:

Jessie heeft voor de AB al 2 x panacure gehad en de DA zei ook dat dit eigenlijk al had moeten helpen. Dat het na 3 kuren niks verbetert vindt
ze erg verdacht en daarom verder testen.

Ik heb zojuist de eigenaar van 1 van haar broertjes gesproken en die heeft nergens last van.

is er voor de kuur AB nu startte wel weer getest op de Giardia?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
is er voor de kuur AB nu startte wel weer getest op de Giardia?
Ja. In eerste instantie werd al door de stichting gezegd dat veel honden Giardia hebben, dus toen ze de diarree had ben ik naar de dierenarts
gegaan en heeft ze zonder test Panacure gehad, omdat zeer aannemelijk was dat ze dit had.
Toen nog een tweede kuur (onder het mom van 'soms hebben ze 2 kuren nodig).
Toen dat ook niet hielp, heeft ze dus een test van de ontlasting gehad en die was positief en toen heeft ze AB gekregen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”