Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stichting eigenaar? Komt een uitspraak over.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Stichting eigenaar? Komt een uitspraak over.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij is inderdaad nooit eigenaar geweest. Het feit dat hij wel gehandeld en geeist heeft als was hij de eigenaar geworden, maakt dat ze op basis van het contract de hond mogen terugnemen. Dat is wat er staat. De stichting is altijd eigenaar gebleven, maar dat is niet direct de grond voor het mogen terughalen en elders plaatsen van de hond. De uitspraak had dus heel anders kunnen zijn als deze meneer zich dat eigendom niet onterecht toegeëigend had
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Als hij niet op allerlei manieren had geeist eigenaar te worden, maar alleen has geeist de hond terug te krijgen in bruikleen, was het volgens mij heel anders uitgepakt. Dom.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Fotogravinnetje schreef:Kort samengevat: doordat eiser zich beroepen heeft op het eigendom van de hond, heeft hij contractbreuk gepleegd en derhalve staat de stichting in zijn recht. Dit had heel anders uitgepakt als de eiser uitgegaan was van een bruikleencontract en op basis daarvan gehandeld en het kort geding aangespannen had
Ik denk het niet, want dan was nog steeds Zalikas ondubbelzinnig eigenaar geweest van de hond, dat betwist de rechter nergens en de motivatie om officieel eigenaar te willen blijven, wordt door de rechter ook billijk verklaard:
Voor zover [Eiser] heeft willen betogen dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat Zalikas zich op het beding beroept kan dat standpunt evenmin worden gevolgd. De verklaring die Zalikas voor de constructie heeft gegeven, namelijk dat zij alleen effectief het welzijn van de honden die aan haar zorgen worden toevertrouwd kan bewaken als zij eigenaar blijft, komt de voorzieningenrechter niet onaannemelijk voor. Hiertegenover legt de enkele wens van [Eiser] om weer met Sunday te worden herenigd te weinig gewicht in de schaal.
Er worden meerdere redenen genoemd waarom Zalikas in het gelijk is gesteld, waaronder dat de eiser contractbreuk heeft gepleegd door de chip op zijn naam te zetten. Maar daarnaast blijft het feit dat Zalikas de rechtmatige eigenaar is en dat wordt in de andere bepalingen steeds bevestigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Nou ja, het is in ieder geval wel weer jammer, dat deze stichting zich op die manier heeft ingedekt met dit soort contract.
Want je mag betalen om op te vangen, waarbij je de kosten van de hond ( voer, dierenartskosten), MOET betalen, en waarbij de opvang blijkbaar door de stichting ook ontbonden Kan worden.

Je kan dus wel betalen (vergoeding, zorg en medische zorg) voor de hond, maar zekerheid dat de hond bij jou blijft, heb je dus niet.

En je moet alles doorvertellen aan die stichting, volgens contract. Doe je dat, ben je misschien je hond kwijt. Doe je dat niet, kan je dus op gronden van het contract ook de hond kwijt zijn.

:denken:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heel ver wegblijven van stichtingen met bruikleencontracten dus...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Waarschijnlijk speelt het gegeven dat een hond wettelijk nog steeds als een ding wordt gezien hier een rol. Er wordt toch vooral gekeken naar eigendom en niet zo zeer naar het welzijn van de hond. Misschien is die nu beter af waar die nu zit, beide partijen lijken toch vooral uit te zijn geweest op hun gelijk willen halen en wie de macht heeft over de hond. Dus ook zij benaderden het dier op een bepaald niveau als een ding.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

kooi schreef:Toch snap ik niet waarom die stichting per se die hond niet wilde teruggeven.
Omdat sommige stichtingen bestaan uit van die wereldvreemde, idealistische en er vreemde ideeen op nahoudende hondjesredders. Die halen honden terug als ze er achter komen dat je een bench gebruikt bijvoorbeeld, omdat ze dat een gevangenis vinden. Dat zijn van die mensen die er bijzonder strikte ideeen op na houden over hoe je voor een hond zorgt en die niet open staan voor andere inzichten. En die bij alles wat ook maar enigszins afwijkt van wat zij goed vinden direct moord en brand en dierenmishandeling roepen. Totaal geschift, maar helaas, als ze een solide contract hebben opgesteld staan ze nog in hun recht ook, ookal slaat het voor het belang van de hond (of het adoptie/'bruikleen'baasje) nergens op.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

kooi schreef: Enfin ik hoop nu dat de urban legend dat stichtingen en hun contracten machteloos zijn, uit de wereld verdwijnt.
Inderdaad. Ik ben zelf ook erg naief geweest, maar gelukkig zonder nare gevolgen.
Lily zat bij een vriendin van een vriendin, die een officieuze stichting heeft. Deze vrouw had kanker en opeens 9 honden in opvang / bezit en voor de eersten zocht ze zsm opvang. Zo kwam Lily bij ons. De stichting deed er niks aan om voor Lily een permanente baas te vinden en na 3 maanden was Lily nog steeds bij ons. We besloten haar te adopten en op het moment dat ik kwam betalen, kreeg ik opeens een drie pagina's lang contract onder mijn neus. Dat teken je dan, althans ik.
Later heb ik het pas goed gelezen. En inderdaad, allerlei plichten voor de eigenaar en slechts rechten voor de stichting. Ik moet de stichting zelfs direct op de hoogte brengen als ik verhuis.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

DeDiana schreef:
Fotogravinnetje schreef:Kort samengevat: doordat eiser zich beroepen heeft op het eigendom van de hond, heeft hij contractbreuk gepleegd en derhalve staat de stichting in zijn recht. Dit had heel anders uitgepakt als de eiser uitgegaan was van een bruikleencontract en op basis daarvan gehandeld en het kort geding aangespannen had
Ik denk het niet, want dan was nog steeds Zalikas ondubbelzinnig eigenaar geweest van de hond, dat betwist de rechter nergens en de motivatie om officieel eigenaar te willen blijven, wordt door de rechter ook billijk verklaard:
Voor zover [Eiser] heeft willen betogen dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat Zalikas zich op het beding beroept kan dat standpunt evenmin worden gevolgd. De verklaring die Zalikas voor de constructie heeft gegeven, namelijk dat zij alleen effectief het welzijn van de honden die aan haar zorgen worden toevertrouwd kan bewaken als zij eigenaar blijft, komt de voorzieningenrechter niet onaannemelijk voor. Hiertegenover legt de enkele wens van [Eiser] om weer met Sunday te worden herenigd te weinig gewicht in de schaal.
Er worden meerdere redenen genoemd waarom Zalikas in het gelijk is gesteld, waaronder dat de eiser contractbreuk heeft gepleegd door de chip op zijn naam te zetten. Maar daarnaast blijft het feit dat Zalikas de rechtmatige eigenaar is en dat wordt in de andere bepalingen steeds bevestigd.
Daarom zeg ik ook: als het proces niet gegaan was om eigendom, maar of de hond weer terug naar de adoptant moest, dan had het waarschijnlijk anders uitgepakt. Nu ging het om wie de eigenaar was. En dat is duidelijk: Zalikas. Het doel was de hond terug te krijgen, zoals afgesproken was. Als de adoptant gehandeld had als opvanger, zoals in het contract staat, had Zalikas waarschijnlijk geen grond gehad het contract te ontbinden. Nu overduidelijk wel
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Als ik zo even lees bij twee willekeurige stichtingen, staat er bij de een geen contract op de website zelf. En bij de andere een adoptie contract, waarbij dat eigenlijk ook een bruikleen contract is.

Verder staat er bij stichtingen toch altijd wel, dat de stichting eigenaar blijft.

Ik denk dus dat er nu gewoon betere rechtsgeldige contracten bij stichtingen zijn, waardoor de adoptant, of eigenlijk de opvang blijkt zo, dus aan het kortere eind trekt. Best wel verontrustend vind ik dit. Mijn vertrouwen om een buitenlands hondje in de toekomst te willen, is er wel minder om geworden.
Het zal allemaal staan of vallen, met hoe goed het klikt tussen de mensen van de stichting en jezelf. Zo lijkt het.
Emma
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
DeDiana schreef:
Daarom zeg ik ook: als het proces niet gegaan was om eigendom, maar of de hond weer terug naar de adoptant moest, dan had het waarschijnlijk anders uitgepakt. Nu ging het om wie de eigenaar was. En dat is duidelijk: Zalikas. Het doel was de hond terug te krijgen, zoals afgesproken was. Als de adoptant gehandeld had als opvanger, zoals in het contract staat, had Zalikas waarschijnlijk geen grond gehad het contract te ontbinden. Nu overduidelijk wel
Dat zou best eens kunnen.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Emma schreef:Als ik zo even lees bij twee willekeurige stichtingen, staat er bij de een geen contract op de website zelf. En bij de andere een adoptie contract, waarbij dat eigenlijk ook een bruikleen contract is.

Verder staat er bij stichtingen toch altijd wel, dat de stichting eigenaar blijft.

Ik denk dus dat er nu gewoon betere rechtsgeldige contracten bij stichtingen zijn, waardoor de adoptant, of eigenlijk de opvang blijkt zo, dus aan het kortere eind trekt. Best wel verontrustend vind ik dit. Mijn vertrouwen om een buitenlands hondje in de toekomst te willen, is er wel minder om geworden.
Het zal allemaal staan of vallen, met hoe goed het klikt tussen de mensen van de stichting en jezelf. Zo lijkt het.
Ik zou er nooit aan beginnen op grond van zo’n contract. Als ze zo graag eigenaar willen blijven, prima, maar dan gaan ze er ook maar zelf voor zorgen.
DeDiana
Zeer actief

Emma schreef:Als ik zo even lees bij twee willekeurige stichtingen, staat er bij de een geen contract op de website zelf. En bij de andere een adoptie contract, waarbij dat eigenlijk ook een bruikleen contract is.

Toch zijn die stichtingen er wel gewoon hoor, waarbij je officieel eigenaar wordt en die het contract gewoon op hun website hebben staan. Maar je kunt natuurlijk ook onderhandelen over een contract, je hoeft er niet klakkeloos mee akkoord te gaan.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik dacht, ik kijk het even na, en ik heb Izzie ook alleen in bruikleen.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

DeDiana schreef:

Toch zijn die stichtingen er wel gewoon hoor, waarbij je officieel eigenaar wordt en die het contract gewoon op hun website hebben staan. Maar je kunt natuurlijk ook onderhandelen over een contract, je hoeft er niet klakkeloos mee akkoord te gaan.
De eerste regel van het contract dat we getekend hebben voor Abel, luidt: "Contractant verklaart de hond in eigendom te nemen en de volle verantwoording voor de hond over te nemen, waarbij onderstaande punten in acht genomen worden:..."

Dus ik ben officieel eigenaar van Abel ;-)

Onze contactpersoon vertelde tijdens zijn toelichting op het contract dat bij woorden als 'adoptie' direct een alarmbel moet gaan rinkelen. Honden kunnen niet geadopteerd worden namelijk, honden worden gekocht (of niet). Ik weet niet of het zo zwart-wit is hoor, maar het is blijkbaar wel iets om alert op te zijn.
63673J

natalie schreef:
DeDiana schreef:

De eerste regel van het contract dat we getekend hebben voor Abel, luidt: "Contractant verklaart de hond in eigendom te nemen en de volle verantwoording voor de hond over te nemen, waarbij onderstaande punten in acht genomen worden:..."

Onze contactpersoon vertelde tijdens zijn toelichting op het contract dat bij woorden als 'adoptie' direct een alarmbel moet gaan rinkelen. Honden kunnen niet geadopteerd worden namelijk, honden worden gekocht (of niet). Ik weet niet of het zo zwart-wit is hoor, maar het is blijkbaar wel iets om alert op te zijn.
Wat je contactpersoon zei, is juist. Een hond is in jurudische zin een ‘zaak’, en die kun je niet adopteren. Mensen bij ons in de straat hebben ook een hondje uit het buitenland. Zij hebben het hondje gekocht en zijn daarmee eigenaar, zo worden ze ook aangeduid in het contract, met alle verantwoordelijkheden van dien. Maar de stichting behoudt zich het recht voor om de hond zonder nadere opgaaf van redenen ‘terug te vorderen’. Dát kan dus niet. Vorderen kun je alleen als er een schuld is, en die is er niet want de hond is betaald en heeft een nieuwe eigenaar. Als je iets koopt in een winkel, kan die winkel ook niet zomaar het gekochte terugvorderen.
DeDiana
Zeer actief

jvanringen schreef:
natalie schreef:
DeDiana schreef:

Wat je contactpersoon zei, is juist. Een hond is in jurudische zin een ‘zaak’, en die kun je niet adopteren. Mensen bij ons in de straat hebben ook een hondje uit het buitenland. Zij hebben het hondje gekocht en zijn daarmee eigenaar, zo worden ze ook aangeduid in het contract, met alle verantwoordelijkheden van dien. Maar de stichting behoudt zich het recht voor om de hond zonder nadere opgaaf van redenen ‘terug te vorderen’. Dát kan dus niet. Vorderen kun je alleen als er een schuld is, en die is er niet want de hond is betaald en heeft een nieuwe eigenaar. Als je iets koopt in een winkel, kan die winkel ook niet zomaar het gekochte terugvorderen.
Nee, inderdaad niet zonder meer. Maar er kunnen volgens de wet wel degelijk voorwaarden gesteld worden aan een koopovereenkomst. Bij het schenden van die voorwaarden, kan de overeenkomst dus ontbonden worden. Maar dan moeten daar dus wel goede gronden voor zijn en duidelijk zijn omschreven wat die ontbindende voorwaarden inhouden.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Frootje schreef:

Ik denk dat het op zich wel meevalt hoor. Wij hebben op zich altijd contracten bij onze honden gehad waarbij de stichting eigenaar bleef, en die hebben zelfs nog nooit verder naar onze honden gevraagd nadat de proefperiode voorbij was. Die hadden het druk genoeg met het plaatsen van nieuwe honden. :Q: Het kan dus duidelijk inderdaad wel, maar ik denk niet dat dit nu iets is wat dagelijks voorkomt. Maar ik denk dat ik deze stichting in het vervolg maar oversla. Vind het maar een vreemd verhaal. :U:
ik wist het wel als ik een hond in bruikleen had. Als hij dan ziek werd kon de eigenaar mooi zorgen dat hij weer beter werd. Ik heb namelijk een gezonde hond in bruikleen. Mochten ze daarin nalatig zijn dan schenden ze het contract en is de hond van mij. :pffff:
Afbeelding
gevni havanezers
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Frootje schreef:

Ik denk dat het op zich wel meevalt hoor. Wij hebben op zich altijd contracten bij onze honden gehad waarbij de stichting eigenaar bleef, en die hebben zelfs nog nooit verder naar onze honden gevraagd nadat de proefperiode voorbij was. Die hadden het druk genoeg met het plaatsen van nieuwe honden. :Q: Het kan dus duidelijk inderdaad wel, maar ik denk niet dat dit nu iets is wat dagelijks voorkomt. Maar ik denk dat ik deze stichting in het vervolg maar oversla. Vind het maar een vreemd verhaal. :U:
Weet je wat het is.
In beide mij nu bekende situaties waar de stichting in het gelijk gesteld is, hadden ze geen keuze. Ze zijn zelf voor de rechter gedaagd en liepen het risico de zaak te verliezen en voor de gerechtskosten op te draaien.

Beter kun je gewoon weigeren de hond terug te geven en laat de stichting dan maar de gang naar de rechter maken. Dat doen ze echt niet vaker dan een of twee keer, want als ze verliezen kost hen hun teveel geld.

Volgens mij hebben ze dat idee opgedaan doordat asiels ook altijd op papier eigenaar blijven van geplaatste honden. Ik heb een poosje huisbezoek van geplaatste asieldieren afgelegd. Je wil niet weten hoe vaak ik voor niets aan de deur kwam omdat het dier alweer weg was. Die hadden ze dan zelf toch herplaatst. De dierenbescherming deed daar uiteindelijk niets mee. Was te tijdrovend, te duur en waarschijnlijk zinloos, want weg is weg.

Had ik een hond met zo'n onredelijk bruikleencontract, dan zou ik een verhuizing zeker niet doorgeven. En misschien zou ik de hond zelf een poosje bij anderen onderbrengen en zeggen dat die weggelopen was. Ja, zo erg joh, amivedi ingeschakeld, overal gezocht, flyers opgehangen. Maar helaas, niet meer terug gevonden. :zwaai

De mevrouw waar ik Yuna van heb, die heeft zich afgescheiden van een paar stichtingen waarin zij actief was en heeft zelf en samenwerkingsverband met dat asiel in Roemenië. Zij mag 20 hondjes per jaar legaal naar Nederland halen en adverteert op de ' verhuisdierensite'. Ik heb haar een door mij opgestelde afstandsverklaring laten tekenen. Rien ne va plus, die hond is van mij, niet meer van u. Maar dat was wel een doortastende en nuchtere dame. Met een groot hart voor dieren, dat dan weer wel.

Mijn advies zou dan ook zijn aan iemand die overweegt en buitenlandertje bij zich te nemen: kijk op 'verhuisdieren', dat kost je een keer 20 euro om ergens op te mogen reageren, maar dat is wel de moeite waard. En door die kosten net iets betrouwbaarder dan marktplaats.
63673J

DeDiana schreef:
jvanringen schreef: (...) Een hond is in jurudische zin een ‘zaak’, en die kun je niet adopteren. Mensen bij ons in de straat hebben ook een hondje uit het buitenland. Zij hebben het hondje gekocht en zijn daarmee eigenaar, zo worden ze ook aangeduid in het contract, met alle verantwoordelijkheden van dien. Maar de stichting behoudt zich het recht voor om de hond zonder nadere opgaaf van redenen ‘terug te vorderen’. Dát kan dus niet. Vorderen kun je alleen als er een schuld is, en die is er niet want de hond is betaald en heeft een nieuwe eigenaar. Als je iets koopt in een winkel, kan die winkel ook niet zomaar het gekochte terugvorderen.
Nee, inderdaad niet zonder meer. Maar er kunnen volgens de wet wel degelijk voorwaarden gesteld worden aan een koopovereenkomst. Bij het schenden van die voorwaarden, kan de overeenkomst dus ontbonden worden. Maar dan moeten daar dus wel goede gronden voor zijn en duidelijk zijn omschreven wat die ontbindende voorwaarden inhouden.
Als de hond eenmaal is verkocht en de verkoper het geld ontvangen heeft, kan hij de koop niet meer ongedaan maken, en hij kan ook geen rechten meer op de hond doen gelden. De koper kan de koop wél ongedaan maken als de hond niet aan de omschrijving voldoet.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Maar waarom accepteren mensen dit?

Ik bedoel. Als niemand meer een hond wil die niet zijn eigendom is, dan stappen stichtingen toch snel genoeg van die schijnconstructies af?
Afbeelding
63673J

Shiloh86 schreef:Maar waarom accepteren mensen dit?

Ik bedoel. Als niemand meer een hond wil die niet zijn eigendom is, dan stappen stichtingen toch snel genoeg van die schijnconstructies af?
Ik snap het ook niet, ik zou er nooit aan beginnen. Maar uit deze rechtszaak bleek ook dat de eiser het contract totaal niet begrepen had.
DeDiana
Zeer actief

jvanringen schreef:
DeDiana schreef:
jvanringen schreef: (...) Een hond is in jurudische zin een ‘zaak’, en die kun je niet adopteren. Mensen bij ons in de straat hebben ook een hondje uit het buitenland. Zij hebben het hondje gekocht en zijn daarmee eigenaar, zo worden ze ook aangeduid in het contract, met alle verantwoordelijkheden van dien. Maar de stichting behoudt zich het recht voor om de hond zonder nadere opgaaf van redenen ‘terug te vorderen’. Dát kan dus niet. Vorderen kun je alleen als er een schuld is, en die is er niet want de hond is betaald en heeft een nieuwe eigenaar. Als je iets koopt in een winkel, kan die winkel ook niet zomaar het gekochte terugvorderen.
Als de hond eenmaal is verkocht en de verkoper het geld ontvangen heeft, kan hij de koop niet meer ongedaan maken, en hij kan ook geen rechten meer op de hond doen gelden. De koper kan de koop wél ongedaan maken als de hond niet aan de omschrijving voldoet.
Volgens mij klopt dit niet. Een koopovereenkomst kan ontbonden worden op grond van de normale regels voor het ontbinden van een overeenkomst (waaronder: één van beide partijen houdt zich niet aan de gemaakte afspraken in de overeenkomst). Maar goed, dit wordt wellicht te specifiek en ik ben geen rechtsgeleerde, dus ik durf daar verder niets met zekerheid over te zeggen ;-)
In het geval van deze bruikleenovereenkomst is het in ieder geval niet van toepassing.
Izzie_Anneke
Zeer actief

jvanringen schreef:

Ik snap het ook niet, ik zou er nooit aan beginnen. Maar uit deze rechtszaak bleek ook dat de eiser het contract totaal niet begrepen had.
Ik heb mijn tweede hond uit een Nederlands asiel en bij beiden een bruikleen-contract getekend. Oke, ik wist niet heel veel beter maar denk ook nu nog naïef dat het zo'n vaart niet zal lopen :oeps:

Ik realiseer me overigens nu pas dat ik bij de eerste in gebreke ben gebleven omdat ik ze niet gemeld heb dat Luna in 2011 is gaan hemelen, na 12 jaar bij mij. Ik verwacht geen verdere opvolging.
Laatst gewijzigd door Izzie_Anneke op 21 aug 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:

Ik zou er nooit aan beginnen op grond van zo’n contract. Als ze zo graag eigenaar willen blijven, prima, maar dan gaan ze er ook maar zelf voor zorgen.
Precies...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
jvanringen schreef:

Ik heb mijn tweede hond uit een Nederlands asiel en bij beiden een bruikleen-contract getekend. Oke, ik wist niet heel veel beter maar denk ook nu nog naïef dat het zo'n vaart niet zal lopen :oeps:
Dat is natuurlijk in veruit de meeste gevallen ook zo. Het is ook niet zo dat er wekelijks zulke rechtszaken zijn of ik geregeld hoor van honden die bij 'bruikleenbazen' zijn weggehaald. Beter nog: ik hoor het nooit (gelukkig), met uitzondering van een vrij recente kwestie waarbij meerdere honden zijn weggehaald bij een opvangadres waar ze werden verwaarloosd. Maar ik hoop wel dat het voor mensen een wake up call is dat het in theorie wel kán en dat ze - mochten er ooit serieuze problemen ontstaan die tot een rechtszaak komen - met lege handen staan. Dus even goed kijken wat je nou eigenlijk ondertekent en in gesprek gaan over bepalingen waarin je je niet kunt vinden.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Als je de hond hebt gewoon nooit meer contact opnemen met de stichting... klaar.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

:80: Bruikleen? *Schrapt stichtingen van toekomstlijst*
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Izzie_Anneke
Zeer actief

DeDiana schreef:
Izzie_Anneke schreef:
jvanringen schreef:

Dat is natuurlijk in veruit de meeste gevallen ook zo. Het is ook niet zo dat er wekelijks zulke rechtszaken zijn of ik geregeld hoor van honden die bij 'bruikleenbazen' zijn weggehaald. Beter nog: ik hoor het nooit (gelukkig), met uitzondering van een vrij recente kwestie waarbij meerdere honden zijn weggehaald bij een opvangadres waar ze werden verwaarloosd. Maar ik hoop wel dat het voor mensen een wake up call is dat het in theorie wel kán en dat ze - mochten er ooit serieuze problemen ontstaan die tot een rechtszaak komen - met lege handen staan. Dus even goed kijken wat je nou eigenlijk ondertekent en in gesprek gaan over bepalingen waarin je je niet kunt vinden.
Nou ja, misschien denk ik er inderdaad te makkelijk over omdat ik me echt niet kan voorstellen dat iemand gronden zou vinden om de Izzie hier weg te halen. En ik wilde per se haar. Heb ergens vandaag een foto opgezocht van de dag dat ik haar ophaalde, het was meteen mijn hond. En zo voelt het ook, bruikleen of niet :mrgreen:
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Izzie_Anneke schreef:Nou ja, misschien denk ik er inderdaad te makkelijk over omdat ik me echt niet kan voorstellen dat iemand gronden zou vinden om de Izzie hier weg te halen. En ik wilde per se haar. Heb ergens vandaag een foto opgezocht van de dag dat ik haar ophaalde, het was meteen mijn hond. En zo voelt het ook, bruikleen of niet.
Uiteraard, lijkt mij de logica zelf.

Het onderwerp mbt eigendomsrecht van opvanghonden komt ook ter sprake in dit artikel van Dogzine:
http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/op ... dom-en-dus

Is niet bepaald reclame voor bewuste stichting, zelfs al hebben ze de wet aan hun kant. Naar de eigenaar vind ik het oneerlijk gezien de stichting blijkbaar beloofd heeft om de hond terug te geven na volledige genezing. Die belofte zal wel niet op papier staan :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”