Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enten, titeren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Enten, titeren

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik weet het niet meer :mrgreen:

Baloe heeft 2 entingen gehad als pup en moet nu weer geënt . Hij is 13 maanden oud.

Wat kan ik het beste doen?
Laten enten en dan volgend jaar titeren?

Nu eerst titeren en naar aanleiding daarvan op maat enten?

Is nu weil enten wel nodig of beter in het voorjaar?

Rabies netzo nu of in het voorjaar? Of maakt dat geen verschil?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Enten, titeren

Ongelezen bericht door Hilde »

Eerst titeren, dan op maat vaccineren. Voor hetzelfde geld slaat die vaccinatie niet aan en dan heb je dat voor niets gedaan.

Waarom wil je Weil vaccineren? Als je het wil, zeggen ze vaak dat in het voorjaar beter is, maar hij zou al langer werkzaam moeten zijn dus geen idee waarom.
Rabiës kan gewoon op elk moment.

Wat je ook doet of beslist, beter niets tegelijk laten vaccineren.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Rabiës hoeft eens in de 3 jaar evenals de cocktail. Maar als je kiest voor titeren. Dat gaan wij volgend jaar doen met Dex dan kan het zomaar zijn dat je 5 of zelfs 7 jaar niet hoeft.

Rabbies wordt net als L4 niet getiterd. Wij hebben de L4 helemaal weg gelaten.

Elk jaar enten zou ik sowieso niet doen. Alleen eerste jaar na de puppy entingen is wel anders.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 16 aug 2018 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou titeren.
Weil doe ik niet, die enting vind ik te belastend.
En ik vind het een nadeel dat als je hond weil op zou lopen dat het bloed door de enting een verkeerde uitslag geeft.
Als je er op tijd bent is weil goed te genezen.
Rabies hangt er vanaf of je naar het buitenland wilt, dat moet 21 dagen voor de reis.
Maar ik zou zeker geen 2 dingen tegelijk laten enten.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Weil werkt maar 6 maanden dus als je het doet dan in het voorjaar.

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nou ja, eens met alle anderen. Titeren..! Meten = weten. L4 komt er bij mijn honden niet in, net zo min als de kennelhoest-enting. Rabies? Alleen als ik naar het buitenland moet/wil/ga, dus niet "ja, maar stel je voor dat...".
En, als je Rabies wilt laten enten idd niet tegelijk met iets anders.

Suzanne
fenneke
Zeer actief

Ik begreep dat weil in het voorjaar beter is omdat je dan meer kans op besmetting hebt?

Zou jij weil niet nodig vinden ?
Dan nu rabies wel enten -- na titeren als het nodig is -- en in het voorjaar de weil?

Weil kun je niet titeren toch?

Ik reageer op Hilde zag niet dat er ook al meer gereageerd hadden

Ik liet buster vroeger ook per 3 jaar enten en de laatste jaren niet meer na de titer uitslag.

Maar nu dus weer een jonge Baloe en dan weet ik het even niet
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Volgens mij kun je rabiës niet laten titeren
Dus als je binnenkort naar het buitenland wilt zal hij die enting moeten hebben.
Kijk even in het boekje of hij die al niet gehad heeft want die is 3 jaar geldig.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou titereren en geen weil enten. Rabiës heeft hij al gehad denk ik? Die is zoals hierboven genoemd 3 jaar geldig (al zijn er varianten maar één jaar geldig). Even zijn boekje nakijken.

Tess heeft de 6,9 en 12 weken enting gehad, is toen een tijdje later getiterd, maar dat was net te vroeg om een langere periode af te tekenen. Die ga ik nu weer laten titeren en dan zijn we daar voorlopig mee klaar.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

het is absoluut mogelijk om rabies te titeren maar je hebt er zo weinig aan. Wettelijk gezien moet je namelijk de enting erin hebben zitten, inclusief stickertje en handtekening in het boekje. Aan uitsluitend een titer-uitslag heb je niets.

Suzanne
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Wat zegt de dierenarts?
AfbeeldingAfbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

bram en thijs schreef:Wat zegt de dierenarts?
Enten waarschijnlijk :wink: Ik kreeg braaf een kaart toegestuurd, dat het voor Tess tijd was voor haar jaarlijkse enting en controle.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat de anderen ook al zeggen: nu titeren en alleen DHP (of DP of P) laten enten indien nodig.
Weil schijnt inderdaad voor de effectiviteit beter in het voorjaar gegeven te kunnen worden, maar lees je in over zowel de gevaren van wel enten als van niet enten. Ik heb gekozen om Weil niet te enten.
Kennelhoest doe ik ook al jaren niet meer.
Rabies is alleen nodig als je naar het buitenland gaat (3 jaar geldig) of grote kans hebt om op korte termijn te besluiten de grens over te gaan ivm de 3 weken wachttijd tussen enting en over de grens mogen gaan. (Elco heeft ruim 3 jaar geleden de rabies-enting gekregen, omdat ik regelmatig in Hoensbroek logeerde en je daar nu eenmaal gemakkelijk per ongeluk de grens over gaat).
Rabies geef ik bij voorkeur niet tegelijk met een andere enting, of met behandeling tegen parasieten ivm de toch wel pittige belasting voor de lever
Rabies is inderdaad wel te titeren, maar de titerbepaling als zodanig is niet geldig als bewijs van inenting; die enting moet sowieso bij het overgaan van de grens
bram en thijs
Zeer actief

veertje schreef:
bram en thijs schreef:Wat zegt de dierenarts?
Enten waarschijnlijk :wink: Ik kreeg braaf een kaart toegestuurd, dat het voor Tess tijd was voor haar jaarlijkse enting en controle.
Wij ook. Maar toen ik besloot dat ik dat niet meer liet doen hebben we dat open en eerlijk met hen besproken. Normale hoor en wederhoor.
AfbeeldingAfbeelding
fenneke
Zeer actief

Ik ga morgen naar de dierenarts dus vandaar dat ik dit graag wil weten.

Ik kan heel goed met haar communiceren dus dat zal het punt niet zijn .

Hij heeft op de leeftijd van 3 maanden de enting 3,4,5 en 6 gehad
Dhp Nobivac en L4 Nobivac

En volgens boekje moet dat nu weer ?

Kennelhoest heb ik ook nog nooit laten doen :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Noa (en Ninthe) is nu voor 3 jaar afgetekend op haar titer, met uitzicht op nog eens niet hoeven enten daarna, op puur de pupentingen met (6-9 en) 14 weken. De dierenarts waar ik de vorige keer liet titeren adviseerde eigenlijk gewoon enten met een jaar, want volgens hem moesten ze dan toch standaard. En met de goede uitslagen tekende hij alsnog niets af in het paspoort. Deze keer (2 jaar later) heb ik een gecertificeerde dierenarts laten titeren en bleken ze dus nog zoveel langer beschermd te zijn. Mogelijk kan ze dus met haar pupentingen haar hele leven door.

Laten titeren is echter wel verstandig, want bij pups die geënt zijn voordat hun maternale afweerstoffen weg zijn, wil de enting nogal eens niet aanslaan. Dan loopt de hond dus een jaar onbeschermd rond en bij geen verdere entingen, de rest van de tijd ook. Ik zou bij een volgende hond dus in ieder geval met 26 weken ook nog titeren als hij regulier geënt is (en waarschijnlijk laten enten op titer en dan nog 4 weken later laten controleren).

Noa is wel Weil geënt, gezien de ratdruk die hier jaarrond is. Meestal is deze hier 's winters hoger, maar toevallig hebben we dit jaar een rattenplaag in de stallen, dus is het nu gewoon constant (we lijken hem eindelijk onder controle te hebben, er schiet er af en toe nog eentje weg in plaats van standaard 7-8 als we de stal binnen lopen).

Rabies laat ik wel elke 3 jaar enten, maar minimaal een maand na een laatste behandeling. Ik leef nogal spontaan, dus ik wil dan niet opeens 3 weken moeten wachten met iets, maar ik wil de belasting toch zo veel mogelijk beperken. Rabies ent je in principe voor de sticker, mits je gewoon binnen west-europa blijft. Het entmoment maakt dan echt niet uit. Bij rabies-riskante gebieden zou ik een titeruitslag willen hebben na het enten om zeker te weten dat de enting is aangeslagen. Vroeger was dat voor de VK ook verplicht.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Titeren! En op basis daarvan eventueel enten. Op 9 weken heb ik Sis ook niet laten enten, maar laten titeren (wel enting nodig) en 4 weken later controletiter en prima waarden. En dat is wat je wil, weten wat de enting doet.
Weil doe ik niet, al sinds 2001 bewust niet meer. Rabiës omdat het moet, eens in de drie jaar. Als we naar het buitenland gaan, zo niet dan niet. Ook de reden dat we dit jaar niet op vakantie zijn gegaan, want ze had nog geen rabiës (door die ellendige hotspot in mei).
bram en thijs
Zeer actief

fenneke schreef:Ik ga morgen naar de dierenarts dus vandaar dat ik dit graag wil weten.

Ik kan heel goed met haar communiceren dus dat zal het punt niet zijn .

Hij heeft op de leeftijd van 3 maanden de enting 3,4,5 en 6 gehad
Dhp Nobivac en L4 Nobivac

En volgens boekje moet dat nu weer ?
Als zij je met redenen omkleed uit kan leggen waarom het goed is om te doen dan kun je dat in overweging nemen. Overtuigt ze je niet dan ben je ook klaar.
AfbeeldingAfbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nanna schreef:
fenneke schreef: Baloe heeft 2 entingen gehad als pup en moet nu weer geënt . Hij is 13 maanden oud.
Welke entingen? Als de cocktail daar bij zit kun je het verder drie jaar laten zitten.
Nou... het aantal dieren dat met 1 jaar onbeschermd is ondanks alle pupentingen, is iets te groot om dat zo te kunnen stellen. Daarom moet volgens het reguliere schema met 1 jaar de DHP herhaald worden. Als je titert weet je tenminste of de pup-entingen zijn aangeslagen. Zo ja, dan hoeft er geen enting in. Zo nee, dan ent je zodat de hond niet nog 2 jaar zonder bescherming rondloopt. Je wil toch niet je hond verliezen aan parvo of hondenziekte terwijl je er tegen geënt hebt, maar op een moment dat de enting nog niet aan kon slaan door de maternale bescherming
Nanna schreef:
fenneke schreef:Rabies netzo nu of in het voorjaar? Of maakt dat geen verschil?
Als je niet naar het buitenland gaat hoef je helemaal geen rabiës te enten. Zo wel, dan minstens een maand van tevoren. En rabiës is ook officieel drie jaar geldig.
De termijn is 21 dagen ofwel 3 weken. Een maand is wel zo veilig natuurlijk, maar 21 dagen/3 weken is echt genoeg ;)
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Meten= weten.
Dus eerst titeren en aan de hand daarvan verder kijken.
Rabies alleen laten doen als je richting buitenland gaat en dan is die 3 jaar geldig.
Weil doe ik sowieso niet maar die is zou je anders inderdaad beter in het voorjaar kunnen doen ivm de kortere duur.
En de entingen zou ik niet tegelijk geven; te belastend voor het lichaam
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
fenneke
Zeer actief

Dank jullie wel voor de reacties :ok:

Ik ga hem in ieder geval even voorstellen aan haar en dan laten titeren.
En de rabies wel doen. Wonen niet zo ver van de grens en dagje borcum zit ook nog in het verschiet :mrgreen:

En dan zien we wel verder maar de rest kan dan in ieder geval later wel.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nanna schreef:
fenneke schreef: Baloe heeft 2 entingen gehad als pup en moet nu weer geënt . Hij is 13 maanden oud.
Welke entingen? Als de cocktail daar bij zit kun je het verder drie jaar laten zitten.
Nee, dat is niet waar.
Eens in de maand help ik de dierenarts met een titersessie bij mij op het werk. We titeren dan zestien honden per keer. Je wil niet weten hoeveel titeruitslagen wij zien van honden van een jaar die gewoon onbeschermd zijn... ook honden die gewoon regulier gevaccineerd zijn. Meten is weten.
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Hilde schreef:
Nanna schreef:
Nee, dat is niet waar.
Eens in de maand help ik de dierenarts met een titersessie bij mij op het werk. We titeren dan zestien honden per keer. Je wil niet weten hoeveel titeruitslagen wij zien van honden van een jaar die gewoon onbeschermd zijn... ook honden die gewoon regulier gevaccineerd zijn. Meten is weten.
Hier ook een dame die 3 pup entingen heeft gehad, met 1 jaar getiterd en ze had gewoon niks aan antistoffen. Ze in geënt en nu voor 5 jaar afgetekend . Alle 4 haar pups zijn eerst getiterd voordat er een enting in ging. En na 4 weken gecontroleerd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Stippelteam schreef:
Hilde schreef:
Nanna schreef:
Nee, dat is niet waar.
Hier ook een dame die 3 pup entingen heeft gehad, met 1 jaar getiterd en ze had gewoon niks aan antistoffen. Ze in geënt en nu voor 5 jaar afgetekend . Alle 4 haar pups zijn eerst getiterd voordat er een enting in ging. En na 4 weken gecontroleerd.

Voor 5 jaar? :80:
Vanwege de controle door titeren?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

ranetje schreef:
Stippelteam schreef:
Hilde schreef:
Nanna schreef: Welke entingen? Als de cocktail daar bij zit kun je het verder drie jaar laten zitten.
Nee, dat is niet waar.

Voor 5 jaar? :80:
Vanwege de controle door titeren?
Ja ze heeft daarna nog een controle titer gehad bij tannetje en die tekend voor langer af :) dus ze is voor 5 jaar afgetekend

Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Eerst titeren voor de dhp en aan de hand van de uitslag wel of niet enten. Titeren bij iemand die bekend is net het gebruik van de vaccicheck is gewenst, zodat je ook zeker weet dat de uitslag goed geïnterpreteerd wordt. Op de Facebook groep 'titeren met vaccicheck' vindt je een overzicht van dierenartsen die er goed bekend mee zijn.

Weil/L4 is ieders eigen keuze en zijn net zo goed voors als tegens voor te bedenken.

Rabiës moet als je de grens over wil en in ieder geval de nobivac enting is 3 jaar geldig. Je kan 'm laten titeren (was een tijd voor oa Engeland verplicht), maar buiten dat je dan zeker weet of het is aangeslagen is het gewoon wettelijk verplicht die iedere keer richting verloopdatum te herhalen. Let bij rabiës ook op dat je 'm niet pas laat zetten nadat de oude enting is verlopen, want dan moet je eerst weer 21 dagen wachten voor je de grens over mag.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
fenneke
Zeer actief

Hij is geënt tegen rabies vanmiddag. Dat was nog niet gebeurt. En voor ons toch wel handig :wink:
Hij had het niet eens door :80: prima gedaan dus.

Verder moet ik hem nog laten titeren want de titer dokter is op vakantie. :mrgreen:
Prima dan kan ik ook even rustig kijken of er ergens in de buurt een sessie is. Buster is toen door Froukje Seip gedaan.
En moet hij geënt dan zitten er weer wat weken tussen.

Verder is hij goedgekeurd hoewel hij wat dikker mag worden . :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Pemba schreef:Ik zou titeren.
Weil doe ik niet, die enting vind ik te belastend.
En ik vind het een nadeel dat als je hond weil op zou lopen dat het bloed door de enting een verkeerde uitslag geeft.
Als je er op tijd bent is weil goed te genezen.
Je kunt dmv PCR-DNA laten testen tegenwoordig. Die geeft geen vals positieve uitslag.
Weil is de in de meeste gevallen te genezen als je er op tijd bij bent maar niet altijd, en dat op tijd erbij is wel heel lastig omdat lepto vaak helemaal geen specifieke symptomen geeft.
Chihuahua-paws schreef:Weil werkt maar 6 maanden dus als je het doet dan in het voorjaar.

6 mnd, hoe kom je daar nu bij?
fenneke schreef:Ik begreep dat weil in het voorjaar beter is omdat je dan meer kans op besmetting hebt?

Zou jij weil niet nodig vinden ?
Dan nu rabies wel enten -- na titeren als het nodig is -- en in het voorjaar de weil?
Er wordt aangeraden in het voorjaar te enten omdat de werkzaamheid van de enting afneemt. Niet alle componenten werken waarschijnlijk een vol jaar. Omdat lepto juist in het najaar! meer voorkomt (aug, sept, okt) kun je dus het beste in het voorjaar enten dan is de hond zomer en najaar beschermd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dat is mij door mijn eigen da uitgelegd.

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Chihuahua-paws schreef:Dat is mij door mijn eigen da uitgelegd.

Die zag een nieuw verdienmodel :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”