Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Olie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Olie

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik kreeg hier voor Uma Doils Skin aangeraden en ik zie wel resultaat. Je hoeft maar heel weinig te geven, ik geef Uma van 20 kg 2 ml per dag en ze heeft er wel baat bij. Wel minimaal maar alle beetjes helpen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Heavy schreef:
Cleva schreef:Is het olie voor in de oren?

Ik begrijp niet precies wat olie aan allergie moet gaan doen.
Nee niet voor in de oren . Voor door het eten . Ontstekingsremmend en jeukstillend zei dierenarts . Alleen moet je hond dan geen visallergie hebben
De dierenarts heeft in dat eerste gelijk. Een goede visolie kan ondersteunen bij heel veel processen in het lijf, ook bij processen die te maken hebben met de allergie. Het gaat qua omega 3 en 6 vooral om de verhouding. De Doils die al genoemd wordt is echt een hoogwaardige olie. Er zit een groot verschil in kwaliteit tussen de eerste en de beste zalmolie of een hoogwaardige vis- of krillolie.

Wat betreft je laatste zin... de meeste honden zijn allergisch (gevoelig :)) voor eiwitten. In een olie heb je niet te maken met eiwitten, maar met vetten. Als dit goed gescheiden is, zou een hond met eiwitallergie daar niet op hoeven reageren. Edit: ik ken overigens honden die wél reageren op olie. Altijd goed in de gaten houden.

Qua olie, kijk eens naar de Doils (Skin) of naar de Frama visolie capsules.

Edit: wb verschil plantaardige en dierlijke olie. Bijvoorbeeld lijnzaadolie bevat ook Omega 3, maar moet meer bewerking binnen het lichaam ondergaan om ontstekingsremmend te gaan werken. Je hebt dus ook een veel grotere hoeveelheid nodig om echt hetzelfde effect te bereiken als EPA en DHA uit een dierlijke olie. Lichaam moet daar veel meer voor doen. Als je hond er tegen kan, zou ik dus ook kiezen voor een dierlijke olie.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Olie kan inderdaad ontstekingsremmend werken, t is in ieder geval goed voor de huid, dat wel... dus kwaad kan het niet, ik zou er alleen geen wonderen van verwachten op allergie gebied
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet is dus zo'n hondje wat allergisch is voor vis, maar ook voor visolie. Ze krijgt er ontzettend veel huidschilfers van en haar hele huid wordt knalrood.

Jet krijgt Vetra Omegard krillolie. Deze olie zit in plantaardige capsules en dat gaat heel erg goed. Ik heb ook eens een pot gekregen waar de capsules van visproducten waren gemaakt, dat was weer drama.

Ik vond Doils ook een fijne olie, maar daar was Jet weer allergisch voor.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

S@ndr@ schreef:Olie kan inderdaad ontstekingsremmend werken, t is in ieder geval goed voor de huid, dat wel... dus kwaad kan het niet, ik zou er alleen geen wonderen van verwachten op allergie gebied
Wonderen is wat anders, maar wondermiddelen bestaan sowieso niet.
Je hebt twee soorten eicosanoïden. Degene die een ontsteking bevorderen (die worden vaak omgezet uit Omega 6) en ontstekingsremmende (die worden omgezet uit Omega 3). Je wil die twee, zeker in het lijf van een allergische hond, in balans hebben. In veel voedingen is de verhouding scheef, veel Omega 6 en minder Omega 3. Terwijl er bij een allergische reactie juist histamine en ontstekingsbevorderende stoffen komen kijken die de reactie in gang zetten. Je kan juist heel veel helpen door méér Omega 3 in te gaan zetten.

Er zijn nog veel meer voordelen aan een goede visolie. Nee, de allergie zal er niet van verdwijnen, maar er zitten voor het lichaam zeker veel voordelen aan.
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik geef de pony’s rijstolie, als ik de honden olie geef krijgen zij dat ook.
Nou heb ik geen allergische honden en zijn paarden andere dieren, maar toen ik destijds onderzoek deed naar oliën kwam rijstolie als beste uit de bus.
Eerder had ik een pony met zomerexceem, een allergie voor kleine vliegjes, en die had er qua ondersteuning wel baat bij.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heavy schreef:

Nee niet voor in de oren . Voor door het eten . Ontstekingsremmend en jeukstillend zei dierenarts . Alleen moet je hond dan geen visallergie hebben
Ik zou eerst eens een allergietest laten doen voor je zelf gaat dokteren, zo komt ze nooit van haar allergie af.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heavy schreef:
Lunatic schreef:
Heavy schreef:

Ik zou eerst eens een allergietest laten doen voor je zelf gaat dokteren, zo komt ze nooit van haar allergie af.
Ik geloof ook niet dat ze ooit van haar allergie gaat afkomen . Ik geloof ook niet zo in testen eerlijk gezegd . Ben zelf ook allergisch en getest . Maar het is allemaal wat ingewikkelder dan een : allergisch voor rund en dan geen rund meer geven en allergie is weg :wink:

Ik kan bijvoorbeeld in de wintermaanden prima een appel eten en in de zomer er veel last van hebben . Voeding en hooikoorts hangt vaak samen . En dan heb je nog mijten . En wat als ze allergisch is voor iets wat ze inademt ? Niet meer buiten laten ? Ik heb geen gras in de tuin dus ze ligt niet in het gras gelukkig buiten . Ik laat haar nu niet meer zwemmen en loop een andere route niet meer door het hoge gras . Ze krijgt niks meer dan alleen haar hypoallergene brokken en ik stofzuig en dweil elke dag en was haar kussen vaak .

En ik wil haar wat olie geven als ondersteuning en misschien iets om haar weerstand te verhogen
Al die “wat als” kan je misschien wegstrpen door een simpele test, dat is wat ik zeg.
Max was bijvoorbeeld allergisch voor lijnzaad :19: nooit geweten en ook niet hoeven weten in hoeveel voer en koekjes dat zit. Het kan ook atopie zijn, dat had Luna ook, zelfde verhaal met de oren en vacht, daar zijn medicijnen tegen. Niks mis met olie ter ondersteuning, maar als je toevallig iets geeft wat de allergie aanwakkerd ben je verder van huis.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn had ooit last van flinke oorontsteking (op latere leeftijd), da gaf mij toen een dik middel dat ik echt in de gehoorgang moest laten lopen en dan 10 minuten moest laten inwerken. Was in het begin een gedoe, want hij moest echt op zijn zij blijven liggen om dat spul in te laten werken. Daarna rap naar buiten want dan mocht hij schudden.. Ik zal haar eens vragen wat voor middel dat precies was, het was volgens mij iets wat niet vaak werd gegeven, maar zij zwoor erbij. En terecht, want vrij rap waren de oren schoon en heeft hij er geen last meer van gehad, terwijl eerst de twijfel er was dat het een chronische oorontsteking was geworden.
Oorzaak van die oorontsteking was hoogst waarschijnlijk Atopie.
Ook dat is niet verder doorgezet, maar ik ging op andere plekken lopen met hem. Ik liep daarvoor nogal eens op de zo ik het noemde "alpenweide" een stuk wilde natuur met klaprozen, hoge grassen en allerlei andere wilde soorten planten en grassen, dus gokte ik dat hij daar blijkbaar niet zo goed (meer) tegen kon.

Ik ben recent ook visolie gaan geven aan mijn beide honden. En in een ander topic las ik over Biotin+ van Luposan. Ik geef het nu ruim een maand, maar heb wel het idee dat het wat doet voor de huid, vacht en nagels.
Misschien kan het geen kwaad voor jou om dit ook uit te proberen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”