Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kriebel oogjes

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dwerg/mini Pincher,
Chihuahua
Aantal honden: 2

kriebel oogjes

Ongelezen bericht door Thijs&Pim »

Hi allemaal,

Ik heb jullie hulp, tips en advies n tips nodig met betrekking tot de oogjes van mijn Chihuahua Pimmetje.

Hij heeft een soort ontstoken oogleden. Het begon aan 1 kant, ik dacht dat hij een kattenkrabbeltje boven zijn oogje had (op het bovenste ooglid). Hij pest de poes weleens en die haalt dan uit. Het leek op een krabbeltje met een beetje een verdikking en het was wat rood. Dat heb ik steeds schoongehouden met gekookt water. Het werd echter alleen maar erger dus heb ik afgelopen vrijdag de dierenarts gebeld. Die kon op Maandag.

Over het weekend heb ik het oogje met rust gelaten en ook niet meer met watjes en water lopen klieren. Vervolgens op zaterdagavond zag ik dat ook bij zijn andere oogje (alleen daar op het onderste ooglid) een verdikking begon en het er geirriteerd uit zag. Hij poetste er wel aan maar de oogjes zelf zijn helder. Ook knijpt hij niet met zn oogjes.
Afgelopen maandag bij de dierenarts geweest. Die vond het er vreemd uitzien en wijtte een groot deel van de irritatie aan zijn eigen gepoets.
Hij heeft een injectie gehad tegen de jeuk en met een soort antibioticum (zei ze). We hebben ook zalf, "Terra-Cortril" met polymyxine-B.
Het lijkt helemaal niet te helpen. Ze zei dat hij door de injectie tegen de jeuk waarschijnlijk geen kraagje meer om hoefde maar inmiddels heb ik die wel terug omgedaan uit angst dat het nog veel erger word als hij eraan blijft zitten.
Ze gaf aan dat het absoluut NIET de schijn heeft van een bepaalde voedsel allergie. Ook een vlooien allergie leek haar allerminst waarschijnlijk (hij is gewoon ontvlooid en beschermd alleen een vlo hier en daar is niet te voorkomen lijkt mij).
Haar uitleg was "hij kan allergisch zijn voor een plantje ofzo dat hij ergens tegenkomt" ..maar moet ik dan maar gewoon accepteren dat die arme stakker te pas en te onpas ontstoken oogjes krijgt ? Kan toch niet..

Ik maak me best een beetje zorgen (het ziet er ook gewoon zielig uit..).. heeft iemand een idee wat dit kan zijn ? Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijk probleem ?
How we walk with the broken, speaks louder than how we sit with the great.

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Re: kriebel oogjes

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik zou voor second opinion gaan. Naar dus een andere da.

Het lijkt mij dat ze alleen ab geven als de oogjes ontstoken zijn. Toevallig heeft onze Dex ook geïrriteerde oogjes. Beetje rood oogwit. Nouja dat had hij vooral in het begin. Maar was geen ontsteking en Dex heeft er geen jeuk/pijn aan. Wij hebben ophtosan oogzalf gehad en dat werkt erg goed. Alleen dat doet niks bij een ontsteking. Als de da denkt aan allergie vind ik de antibiotica een beetje vreemd.

Hoe komt de da erbij dat het geen voedsel allergie kan zijn? Wat voer je?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

Chihuahua-paws schreef:Ik zou voor second opinion gaan. Naar dus een andere da.

Het lijkt mij dat ze alleen ab geven als de oogjes ontstoken zijn. Toevallig heeft onze Dex ook geïrriteerde oogjes. Beetje rood oogwit. Nouja dat had hij vooral in het begin. Maar was geen ontsteking en Dex heeft er geen jeuk/pijn aan. Wij hebben ophtosan oogzalf gehad en dat werkt erg goed. Alleen dat doet niks bij een ontsteking. Als de da denkt aan allergie vind ik de antibiotica een beetje vreemd.

Hoe komt de da erbij dat het geen voedsel allergie kan zijn? Wat voer je?
Hij krijgt "Chihuahua" van Royal Canin aangevuld met Duc..
Zij denkt niet aan voedselallergie omdat hij verder helemaal geen jeuk of bultjes of niks heeft. Ontlasting is ook goed. Het begon echt duidelijk met een "dingetje" aan 1 ooglid en dat heeft zich inmiddels verspreid over beide oogjes (alleen oogleden trouwens.. oogjes zelf zijn helder en zien er goed uit).

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

RC chihuahua is wel voer wat erom bekend staat dat hondjes allergisch ervoor zijn, wij hadden dat eerst ook van de fokker mee gekregen. Wij voeren nu brok van Darf vol small en kvv van alroda.
Allergie kan zich uiten op veel verschillende manieren, als jou da denkt aan allergie voor een plantje zouden ze daarop moeten gaan testen ipv ab mee geven.

Ik zou dus toch de RC laten voor wat het is. Dan eens opzoek gaan naar een verzorgende zalf zoals wij hebben die kun je ook online bestellen en dat kan geen kwaad dat kun je blijven geven. En als het aan blijft houden toch naar een andere da.

Deze zalf hebben wij
https://www.dierenapotheek.nl/ophtosan- ... WsQAvD_BwE

Maar Dex heeft er dus geen jeuk/pijn aan. Als jou hondje dat wel heeft zul je toch even langs de da moeten.

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het kan een reactie zijn op pollen in de lucht, wij hebben hooikoorts bij honden is de veelgebruikte term Atopie.
Onze honden hebben ook wat last van rode ogen, en de laatste tijd wat meer prut bij het oog. Ze zitten echter niet aan de ogen te wrijven, dus het lijkt niet dat ze er veel last van hebben.
Ik maak de ogen schoon met wat lauwe kamillethee, op een wattenschijfje en dan dep ik het oog van achter uit naar de neus toe.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:Het kan een reactie zijn op pollen in de lucht, wij hebben hooikoorts bij honden is de veelgebruikte term Atopie.
Onze honden hebben ook wat last van rode ogen, en de laatste tijd wat meer prut bij het oog. Ze zitten echter niet aan de ogen te wrijven, dus het lijkt niet dat ze er veel last van hebben.
Ik maak de ogen schoon met wat lauwe kamillethee, op een wattenschijfje en dan dep ik het oog van achter uit naar de neus toe.
Omdat honden een derde ooglid hebben (aan de kant van de neus) moet je vanaf de neus naar buiten schoonmaken.
Als je van buiten naar binnen spoelt loop je het risico dat je vuil in de ooghoek onder het derde ooglid spoelt en dan heb je echt een probleem.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:
blondie schreef:Het kan een reactie zijn op pollen in de lucht, wij hebben hooikoorts bij honden is de veelgebruikte term Atopie.
Omdat honden een derde ooglid hebben (aan de kant van de neus) moet je vanaf de neus naar buiten schoonmaken.
Als je van buiten naar binnen spoelt loop je het risico dat je vuil in de ooghoek onder het derde ooglid spoelt en dan heb je echt een probleem.
:80: Ok, bedankt voor deze informatie. Ga ik het vanaf nu anders doen.

Maar weghalen van prutjes kan toch wel direct vanuit de ooghoek?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:
ranetje schreef:
:80: Ok, bedankt voor deze informatie. Ga ik het vanaf nu anders doen.

Maar weghalen van prutjes kan toch wel direct vanuit de ooghoek?
Ja hoor dat kan, dan zit je ook doorgaans niet in het oog.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

Het is iets minder geworden..

Het is nog wel rood en dik maar al met al rustiger.. Ik merk ook dat het er het beste uitziet na de nacht. Of dat nu is omdat hij er minder aanzit of doordat hij niet in aanraking komt met een bepaald iets weet ik niet.

We zijn maar voor de zekerheid gestopt met RC chihuahua.. al denk ik toch niet dat het voer is.
Hopelijk was het gewoon een soort bacterie ofzo die nu verdreven is..

Voorlopig laat ik het denk ik maar met rust..alleen als het er vuilig uitziet met een beetje gekookt water..

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Het kan ook gewoon gras zijn of iets wat idd buiten groeid. Als je merkt dat door het weglaten van RC niks veranderd kan je het gewoon weet geven natuurlijk.

Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

Chihuahua-paws schreef:Het kan ook gewoon gras zijn of iets wat idd buiten groeid. Als je merkt dat door het weglaten van RC niks veranderd kan je het gewoon weet geven natuurlijk.
Ik kijk het nog even aan hoor want.. ik stel me zo voor dat het even duurt voor die stoffen evt uit zijn lichaampje zijn.

Op dit moment denk ik inderdaad helaas dat het iets buiten is. Dat is wel vervelend want met al dat gesnuffel en zoveel verschillende plantjes enzo word het heel lastig om uit te vinden wat het dan is.
Dan loopt meneertje vaak met rode dikke oogleden en is het komende zomer weer raak..

Ik ga maar is uitzoeken of er goede middelen zijn voor hondjes met hooikoorts.. Ik had daar al een tip over ontvangen.
Het is wel vreemd want de vorige baasjes en het asiel zeggen het niet met hem meegemaakt te hebben..

Dalijk is hij allergisch voor de kat :oohja: :LOL:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Thijs&Pim schreef: Ik ga maar is uitzoeken of er goede middelen zijn voor hondjes met hooikoorts.. Ik had daar al een tip over ontvangen.
Het is wel vreemd want de vorige baasjes en het asiel zeggen het niet met hem meegemaakt te hebben..

Nee, niet vreemd. Hij is twee. Dat is geen rare leeftijd om allergieën te ontwikkelen.
Denk ook iets van buitenaf hoor. Voedselallergie uit zich normaal anders.
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

dagmar88 schreef:
Thijs&Pim schreef: Ik ga maar is uitzoeken of er goede middelen zijn voor hondjes met hooikoorts.. Ik had daar al een tip over ontvangen.

Nee, niet vreemd. Hij is twee. Dat is geen rare leeftijd om allergieën te ontwikkelen.
Denk ook iets van buitenaf hoor. Voedselallergie uit zich normaal anders.
oh daar had ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan... tuurlijk kan zich dat zomaar ontwikkelen ! :blont:

De dierenarts dacht ook niet aan voedselallergie. Ik heb online ook zitten spitten maar ik vind eigenlijk geen informatie over puur opgezette oogleden door een voedsel probleem.

Toevallig is het vandaag net wat rustiger dan de afgelopen dagen.. Ik hoop maar dat dat zich doorzet en het snel genezen is.

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Loop je altijd dezelfde route of varieert het? Als je verschillende routes loopt en hij krijgt weer rode ogen dan heb je al wat meer duidelijkheid dat het wel iets is wat buiten bloeit of groeit.

Mijn eerste herder had ineens op 9 jarige leeftijd een reactie op bepaalde grassen of bloemen, daarvoor nooit last gehad. Bij hem was het trouwens wel een dingetje, want hij ontwikkelde ook een oorontsteking.
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

blondie schreef:Loop je altijd dezelfde route of varieert het? Als je verschillende routes loopt en hij krijgt weer rode ogen dan heb je al wat meer duidelijkheid dat het wel iets is wat buiten bloeit of groeit.

Mijn eerste herder had ineens op 9 jarige leeftijd een reactie op bepaalde grassen of bloemen, daarvoor nooit last gehad. Bij hem was het trouwens wel een dingetje, want hij ontwikkelde ook een oorontsteking.
We lopen veel verschillende routes.. maar uiteraard ook wel vaak gewoon door de wijk. Al is het maar om ergens anders heen te gaan.. We zijn al een aantal dagen niet in het bos bij het strand geweest, ik was bang dat t lag aan zand (daar stuift hij graag doorheen en is dan zo snel met zn korte pootjes dat hij vaak helemaal onder zit omdat hij zich een beetje ingraaft haha) ..
Maar dat lijkt het gelukkig niet te zijn..gelukkig, want dat vindt hij heel leuk..

Vanmiddag gaan we daar maar eens lekker wandelen.

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Dikke kans dat het iets is wat in het bos is, daar loopt hij los en kan hij lekker struinen gok ik?
Doe een dagje strand en wijk, en een andere dag bos en wijk, misschien dat je dan verandering ziet?
Maar als hij verder geen last heeft van zijn ogen zou ik me er niet heel erg druk om maken en eventueel wat met kamillethee ipv alleen gekookt water de ogen verzorgen.
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

blondie schreef:Dikke kans dat het iets is wat in het bos is, daar loopt hij los en kan hij lekker struinen gok ik?
Doe een dagje strand en wijk, en een andere dag bos en wijk, misschien dat je dan verandering ziet?
Maar als hij verder geen last heeft van zijn ogen zou ik me er niet heel erg druk om maken en eventueel wat met kamillethee ipv alleen gekookt water de ogen verzorgen.
Ik vermoed zelf meer iets in de richting van kruiden en of bloemen. Het bos waar wij komen is een naaldbos/duinen met helmgras. In onze buurt heeft iedereen riante tuinen en maakt men ook gretig gebruik van de perkjes rondom bomen en stukjes gemeentelijk groen. Overal planten onze buurtgenoten kruiden zoals munt en lavendel. Die staan nu allemaal vol in bloei. Ook groeien er overal bloemen, vooral wilde bloemen. De bomen in onze wijk laten op het moment ook van alles los. De aanhoudende droogte zorgt ervoor dat er met het zeewindje dat hier waait van alles door de lucht zwerft.

Juist nu we het bos een poosje hebben vermeden weet ik vrij zeker dat dat het niet is..
Misschien moet hij maar een duikbrilletje op buiten :LOL:

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb altijd een tubetje vitamine e creme in huis (van de dierenarts) die ik gebruik voor geïrriteerde of z.g. tochtoogjes. Misschien handig om te gebruiken voordat je gaat wandelen.
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Thijs&Pim schreef:
dagmar88 schreef:
Thijs&Pim schreef:
De dierenarts dacht ook niet aan voedselallergie. Ik heb online ook zitten spitten maar ik vind eigenlijk geen informatie over puur opgezette oogleden door een voedsel probleem.
Het kan echt wel hoor, opgezette oogleden door verkeerd voedsel. Onze dwergpoedel had dat in het verleden ook. Het was zelfs zo erg dat ze haar ogen bijna niet meer open en dicht kon doen, zo gezwollen dat het was. Moesten toen ook naar da voor anti-histamine spuit.
Door het weglaten van rund en kip (vooral kip was ze ontzettend allergisch aan) heeft ze het nooit meer gehad.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Chihuahua

Charlie schreef:
Thijs&Pim schreef:
dagmar88 schreef:
Thijs&Pim schreef:
Het kan echt wel hoor, opgezette oogleden door verkeerd voedsel. Onze dwergpoedel had dat in het verleden ook. Het was zelfs zo erg dat ze haar ogen bijna niet meer open en dicht kon doen, zo gezwollen dat het was. Moesten toen ook naar da voor anti-histamine spuit.
Door het weglaten van rund en kip (vooral kip was ze ontzettend allergisch aan) heeft ze het nooit meer gehad.

MEEN JE NIET :80:

oh daar schrik ik wel van.. ja het gaat hier nu op en af.. het lijkt wat rustiger maar over is het niet. Het is lang niet meer zo dik en rood als het was. Wel is het nog wat opgezet en zie je dat het een beetje geirriteerd is. De "blaasjes" zijn wel weg.. het was namelijk echt een beetje beginnen te zweren. Het zalfje heeft daartegen wel geholpen.. Soms zit hij er ook aan te poetsen en dan probeer ik m maar af te leiden. Het is lastig want een beetje oogjes poetsen hoort er natuurlijk wel bij.. maar voorlopig neem ik die taak maar even van m over. Met slappe kamille thee..
Allergisch voor kip.. hmm.. het is wel een kleine snoeperd en in veel dingen zit kip.

Wat een zoektocht zo.. Ik blijf updaten af en toe ! Bedankt !

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”