Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe beperk je de import van teveel honden... nou zo?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Hoe beperk je de import van teveel honden... nou zo?
Jammer dat mensen altijd weer hun eigen verantwoordelijkheid weigeren te nemen omdat een overheid tekort zou schieten.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Het valt ook onder je eigen verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je overheid goed functioneert..laeken schreef:Jammer dat mensen altijd weer hun eigen verantwoordelijkheid weigeren te nemen omdat een overheid tekort zou schieten.
Wiel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Nou ja zo gek is het ook weer niet dat de overheid in zekere mate controleert wat er wel en niet het land binnenkomt.
In Australië is dat uitstekend te reguleren, in NL gaat dat wat moeizamer.
Op zich vind ik het dus niet raar als er enige regulering in aangebracht zou worden, ivm ziektes maar ook wellicht om te voorkomen dat er hier allerlei honden worden binnengehaald waar in feite geen vraag naar is of die wellicht geheel niet geschikt zijn om in deze overvolle maatschappij te leven.
Ik zou persoonlijk ook meer zien in het ondersteunen van stichtingen die op zoek gaan naar het oplossen van het daadwerkelijke probleem, namelijk dat men honden dumpt, dat men honden niet castreert etc. Kortom meer in de vorm van educatie of anderzins preventie, het blijft anders een kwestie van dweilen met de kraan open.
Dan is het enige resultaat wat je uit de adoptie haalt in feite dat je dat ene arme hondje redt van een ellendig leven, wat opzich ook heel fijn is, absoluut. Maar echt oplossen doe je het niet ermee.
Op zich vind ik het dus niet raar als er enige regulering in aangebracht zou worden, ivm ziektes maar ook wellicht om te voorkomen dat er hier allerlei honden worden binnengehaald waar in feite geen vraag naar is of die wellicht geheel niet geschikt zijn om in deze overvolle maatschappij te leven.
Ik zou persoonlijk ook meer zien in het ondersteunen van stichtingen die op zoek gaan naar het oplossen van het daadwerkelijke probleem, namelijk dat men honden dumpt, dat men honden niet castreert etc. Kortom meer in de vorm van educatie of anderzins preventie, het blijft anders een kwestie van dweilen met de kraan open.
Dan is het enige resultaat wat je uit de adoptie haalt in feite dat je dat ene arme hondje redt van een ellendig leven, wat opzich ook heel fijn is, absoluut. Maar echt oplossen doe je het niet ermee.
- dagmar88
- Zeer actief
Brindlecardi schreef: Dan is het enige resultaat wat je uit de adoptie haalt in feite dat je dat ene arme hondje redt van een ellendig leven, wat opzich ook heel fijn is, absoluut. Maar echt oplossen doe je het niet ermee.

Toevallig hebben we open grenzen. Er kan niet gecontroleerd worden wat het land binnenkomt en importhonden zijn (gelukkig) geen prioriteit.
Die 15 weken regel heeft tot niets anders geleid dan fokkertje pesten.
Loos geblaat.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hoe zie je dat voor je? Dat elke hond die het land binnenkomt aan een gedragstest wordt onderworpen?Brindlecardi schreef:Nou ja zo gek is het ook weer niet dat de overheid in zekere mate controleert wat er wel en niet het land binnenkomt.
Ik denk dat die verantwoordelijkheid gewoon bij stichtingen ligt en de adopterende baasjes. En verder is er natuurlijk regulering wat betreft import van honden, waar stichtingen zich gewoon aan moeten houden en waar de NVWA op toeziet. Ik denk dat het probleem niet zit in te weinig regulering, maar in gebrekkige handhaving, zolang er nog dagelijks busjes met Oostblokpups probleemloos de grens over kunnen rijden. Als het om dierenleed gaat, lijkt het me dat je de prioriteit daar moet leggen in plaats van allerlei obstakels opwerpen voor de import van dat relatief kleine aantal stichtinghonden.
Het een sluit het ander niet uit, veel stichtingen zijn daar ook mee bezig. Maar dat zijn dingen die maar heel langzaam veranderen en in de tussentijd moet je toch iets met die honden die daar in de asielen zitten te verpieteren. Als daar toevallig een hondje zit dat iemand graag wil hebben, is dat toch alleen maar mooi? Fokkers die nóg meer honden op de wereld zetten terwijl er wereldwijd al een enorm overschot is aan honden, die dragen inderdaad niets bij aan het oplossen van dat probleem. En dat is ook niet hun insteek natuurlijk, maar waarom zou dat dan wel moeten gelden voor iemand die een leuke kruising zoekt en uitkomt bij een buitenlands hondje? Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van vraag en aanbod en los van de vraag of dat goed of slecht is, is dat nou eenmaal hoe het werkt.Brindlecardi schreef:Ik zou persoonlijk ook meer zien in het ondersteunen van stichtingen die op zoek gaan naar het oplossen van het daadwerkelijke probleem, namelijk dat men honden dumpt, dat men honden niet castreert etc. Kortom meer in de vorm van educatie of anderzins preventie, het blijft anders een kwestie van dweilen met de kraan open.
-
- Zeer actief
Als buitenlandse honden gedragstesten moeten doen voor ze het land binnen komen dan komt de gedragstest voor rashonden er ook aan. En een test voor je mag fokken. En verbod op bepaalde rassen. Immers....een gedragstest voor een hond het land in mag gaat wel erg ver. Denk niet dat Bas erdoor was gekomen. Te bang...en ik denk dat Bas nu stabieler en onverstoorbaarder is dan jouw hond om maar wat te noemen.
Het is zo enorm betuttelend om op honden te gaan zitten alsof het mensen zijn. Het zijn dieren. We hoeven niet super bijzonder te gaan doen over honden zolang het dingen zijn en er vergunningen worden afgegeven in Brabant om een schuur met 90 labrador teefjes als bedrijf re starten. Laat ieder lekker doen. Als een buitenlandse hond mislukt staan er 10 successen tegenover. Dus waar hebben we het over?
Het is zo enorm betuttelend om op honden te gaan zitten alsof het mensen zijn. Het zijn dieren. We hoeven niet super bijzonder te gaan doen over honden zolang het dingen zijn en er vergunningen worden afgegeven in Brabant om een schuur met 90 labrador teefjes als bedrijf re starten. Laat ieder lekker doen. Als een buitenlandse hond mislukt staan er 10 successen tegenover. Dus waar hebben we het over?
Omdat er open grenzen zijn in de Europese Unie, wil nog niet zeggen dat er niet gecontroleerd kan worden. Dat kan wel degelijk en als je het nieuws de laatste jaren hebt gevolgd, heb je ook gemerkt dat dat ook wordt gedaan. Ieder land kan zijn eigen wet opstellen en als daarin staat dat je niet met een rode tas het land in komt, kan dat. Open grenzen betekent nog niet lang leve de lol.dagmar88 schreef:Brindlecardi schreef: Dan is het enige resultaat wat je uit de adoptie haalt in feite dat je dat ene arme hondje redt van een ellendig leven, wat opzich ook heel fijn is, absoluut. Maar echt oplossen doe je het niet ermee.![]()
Oh ja hoor, krijgen we die debiliteit weer, voor de zoveelste keer.
Toevallig hebben we open grenzen. Er kan niet gecontroleerd worden wat het land binnenkomt en importhonden zijn (gelukkig) geen prioriteit.
Die 15 weken regel heeft tot niets anders geleid dan fokkertje pesten.
Loos geblaat.
Over Noorwegen, niet over Nederland.laeken schreef:Als buitenlandse honden gedragstesten moeten doen voor ze het land binnen komen dan komt de gedragstest voor rashonden er ook aan. En een test voor je mag fokken. En verbod op bepaalde rassen. Immers....een gedragstest voor een hond het land in mag gaat wel erg ver. Denk niet dat Bas erdoor was gekomen. Te bang...en ik denk dat Bas nu stabieler en onverstoorbaarder is dan jouw hond om maar wat te noemen.
- dagmar88
- Zeer actief
Neeltje schreef: Omdat er open grenzen zijn in de Europese Unie, wil nog niet zeggen dat er niet gecontroleerd kan worden. Dat kan wel degelijk en als je het nieuws de laatste jaren hebt gevolgd, heb je ook gemerkt dat dat ook wordt gedaan. Ieder land kan zijn eigen wet opstellen en als daarin staat dat je niet met een rode tas het land in komt, kan dat. Open grenzen betekent nog niet lang leve de lol.

Waar? Als ik vandaag naar hongarije rijd en 30 pups in een bus prop, kom ik daar 99 van de 100 keer mee terug.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben wel gecontroleerd bij de oosterijk/zwitserse grens, daar zijn de paspoorten van de honden uitvoerig bestudeerd

- Zamunda
- Zeer actief
Als je nou zo vreselijk selectief leest dan heeft het echt heel weinig zin om mee te discussiëren. Lees nog een keer waarom de meeste mensen (uiteindelijk) kiezen voor die buitenlander en probeer het dan nog eens.Brindlecardi schreef:Ik zou persoonlijk ook meer zien in het ondersteunen van stichtingen die op zoek gaan naar het oplossen van het daadwerkelijke probleem, namelijk dat men honden dumpt, dat men honden niet castreert etc. Kortom meer in de vorm van educatie of anderzins preventie, het blijft anders een kwestie van dweilen met de kraan open.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Van wat ik heb begrepen, worden buitenlandse honden die met het vliegtuig komen, wel echt streng gecontroleerd. Ze gaan echt niet eerderDees en Maylo schreef:Nou, dat de honden wel degelijk gezond zijn en anders duidelijk vermeld wordt. Volgens mij gaat daar nog geregeld wat mis met het importeren en geven o.a. stichtingen daarna niet thuis meer of leggen de schuld bij de adoptant/eigenaar neer. Leeftijden van geïmporteerde pups is misschien ook wel handig om te controleren.Cleva schreef:Waar moet er dan precies op gecontroleerd worden?
dan 15 weken weg en met alle inentingen en Rabiës.
Waar ik Jessie vandaan heb, zeiden ze dat ze een paar jaar geleden een geval hadden van Rabiës in Spanje dus, en dat ze heel erg zorgvuldig
zijn ermee en dat bovendien de controle op het vliegveld heel streng is.
Vwb de buitenlandse ziektes: de meeste ziektes zijn niet overdraagbaar. Leishmania, Ehrlichia, ze hebben allemaal een tussengastheer nodig.
Ik heb 4 jaar een hond met Ehrlichia gehad en daarnaast een 'gewoon' Nederlandse hond (Moritz en Kaya), en die hebben zelfs gekoppeld
gestaan (ondanks dat de reu gecastreerd was

Waar ik het dan wel mee eens ben, is dat sommige stichtingen het niet zo nauw nemen met de voorlichting of überhaupt de testen.
Dat is echt waardeloos, maar gevaar voor de Nederlandse hond is er niet of nauwelijks.
Ik heb zomaar het idee dat bv de Parvo die regelmatig voorkomt bij broodfokhondjes een veel groter risico is voor de honden hier.
Laten ze de broodfok aan banden leggen, voorlichting geven, verbieden, wat dan ook. Dat zijn honden in ons eigen land die gebruikt en
misbruikt worden, pups zijn vaak ziek en je doet met deze handel werkelijk niemand een plezier.; als je daar een pup vandaan haalt,
dan sponsor je alleen maar de broodfok, terwijl je bij een hond uit het buitenland niks aanmoedigt, alleen maar die hond een leuk
leven wilt geven.
-
- Zeer actief
Ik denk dat er meer ziektes in Nederlandse fokkerijen voorkomen dan er ooit door buitenlandse honden zijn meegebracht. Herpes parvo en noem maar op. Tom had hartworm en babesia maar daar was geen enkel gevaar voor overdracht naar Bas.
Ik probeer niets, gewoon je rechten en plichten weten en de wet kennen, meer niet.dagmar88 schreef:Neeltje schreef: Omdat er open grenzen zijn in de Europese Unie, wil nog niet zeggen dat er niet gecontroleerd kan worden. Dat kan wel degelijk en als je het nieuws de laatste jaren hebt gevolgd, heb je ook gemerkt dat dat ook wordt gedaan. Ieder land kan zijn eigen wet opstellen en als daarin staat dat je niet met een rode tas het land in komt, kan dat. Open grenzen betekent nog niet lang leve de lol.Wat probeer je nou weer?
Waar? Als ik vandaag naar hongarije rijd en 30 pups in een bus prop, kom ik daar 99 van de 100 keer mee terug.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Laten we gewoon de grenzen dichtgooien, uit de EU stappen en een hoge muur om het heilige Nederland bouwen. Iemand nog een aanvullend idee ?

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.
Pup is wel ingeënt meen ik, geboortedatum is vervalst.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Sorry liefje,
Je had hier niet mogen zijn.

Je had hier niet mogen zijn.

- dagmar88
- Zeer actief
Oh. Fijn dat je mij daar even op wijst.Neeltje schreef:Ik probeer niets, gewoon je rechten en plichten weten en de wet kennen, meer niet.dagmar88 schreef:Neeltje schreef: Omdat er open grenzen zijn in de Europese Unie, wil nog niet zeggen dat er niet gecontroleerd kan worden. Dat kan wel degelijk en als je het nieuws de laatste jaren hebt gevolgd, heb je ook gemerkt dat dat ook wordt gedaan. Ieder land kan zijn eigen wet opstellen en als daarin staat dat je niet met een rode tas het land in komt, kan dat. Open grenzen betekent nog niet lang leve de lol.Wat probeer je nou weer?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Vanuit een ander EU land hierheen.pioenroos schreef:Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.
Ach gaan er zat hoor vanuit EU landen onderling over en weer onder de 15 weken.Is ook een gekke regel.
Wat je zegt ben je zelfffff 

Ja en ik weet ook van puppies hier in het grensgebied dat deze gewoon met 8 weken naar de nieuwe eigenaar over de grens gaan en voor de enting even weer terug. Dat kan met alles. Inbreken mag niet, te hard rijden mag niet, iemand vermoorden wordt gedaan. Omdat iets kan, wil nog niet zeggen dat het ok is. (volgens de wet)pioenroos schreef:Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja dat is wel allemaal heel erg vergelijkbaarNeeltje schreef:Ja en ik weet ook van puppies hier in het grensgebied dat deze gewoon met 8 weken naar de nieuwe eigenaar over de grens gaan en voor de enting even weer terug. Dat kan met alles. Inbreken mag niet, te hard rijden mag niet, iemand vermoorden wordt gedaan. Omdat iets kan, wil nog niet zeggen dat het ok is. (volgens de wet)pioenroos schreef:Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.

Wat je zegt ben je zelfffff 

Komt wel op hetzelfde neer. De wet overtreden en dat gebeurt met alles op grote schaal. Dat is altijd gebeurd en zal blijven gebeuren met wat voor regelgeving er is en/of zal komen. Dat is geen reden om een nieuwe regel/wet niet in te laten gaan. En dan bedoel ik niet persé met wat ze in Noorwegen van plan zijn. De open grenzen is om personen eenvoudiger de grenzen over te laten gaan. Daarbij valt Noorwegen alleen onder het Verdrag van Schengen en niet tot de EU.bouvierpoedel schreef:Ja dat is wel allemaal heel erg vergelijkbaarNeeltje schreef:Ja en ik weet ook van puppies hier in het grensgebied dat deze gewoon met 8 weken naar de nieuwe eigenaar over de grens gaan en voor de enting even weer terug. Dat kan met alles. Inbreken mag niet, te hard rijden mag niet, iemand vermoorden wordt gedaan. Omdat iets kan, wil nog niet zeggen dat het ok is. (volgens de wet)pioenroos schreef:Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.
Pup is wel ingeënt meen ik, geboortedatum is vervalst.. Die kwijlende Rabies lijer loopt ook gewoon van Roemenië naar NL zonder een probleem en dan gaan we lopen ouwehoeren en moeilijk doen over een pup onder de 15 weken uit een beschermde omgeving.
Er is geen enkele wet die niet wordt overtreden, als dat niet werd gedaan, zou de wet niet nodig zijn. Maar omdat jij vindt dat een wet geen nut heeft, wil dat nog niet zeggen dat dat ook zo is. Ik kan niet beoordelen of die wet voor Noorwegen wel of geen nut heeft. Ik woon niet in Noorwegen en weet niet hoe het daar is met honden.Cleva schreef:Misschien wordt de wet wel zo vaak gebroken omdat het geen doen is om constant met tienduizend onzinnige bedenkseltjes rekening te houden.
Verwacht je echt kadaverdiscipline als het verder geen nut heeft? Gewoon omdat het niet mag?
Ik kan dat niet opbrengen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Tegen rabiës?pioenroos schreef:Ik weet (persoonlijk) van een stamboompup die probleemloos met 8 weken per vliegtuig naar Nederland is gekomen. Kwestie van een groot ras, een meewerkende dierenarts en een fokker die het regelt.

Ik mag hopen dat dat dan een valse aantekening is.
Je kunt de geboortedatum wel vervalsen, maar een pup van 8 weken tegen rabiës enten lijkt me geen goed idee