Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Guus is allergisch en ik denk voor rund.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Guus is allergisch en ik denk voor rund.

Ongelezen bericht door laeken »

Guus heeft sinds hij hier is twee keer een enorme aanval van allergie gekregen. We zijn natuurlijk naar de dierenarts gegaan maar kregen iets tegen de jeuk en iets tegen mijten die hij niet heeft.
Toen voerde ik smuldier en stapte we voor hem over op graanvrij en rundvrij kvv.

Prima, hij stopte met erg veel krabben en zijn pels groeide weer mooi strak dicht.

Conclusie was toen rund of graan allergie.

We hebben hem toen ook geprikt op zuid Europese ziektes en gelukkig niks.

Nu is het ineens weer bal. Hotspots en krabben waardoor zijn hele onderkant kaal wordt.

Ik heb hem 3 keer een mergpijp gegeven de laatste maand. Kan het echt dat zijn? Want dan moet ik heel erg op gaan passen want het gaat nu pas beter en de laatste mergpijp is zeker 3 weken geleden....

Kan dit? Ik heb te weinig verstand van voedselallergie. In de dierenwinkel zeiden ze dat het wel kon. Ik vind het een beetje lang duren aangezien hij nu pas minder krabt en dus een week of wat geleden voor het laatst rund at.

Zijn huid is donker en hij krabt en likt en bijt tot hij kaal is. Erg naar. Of kan dat ook wat anders zijn. Je mag er ook liever niet aankomen. Soms is een plek rauw en gelig maar dat is dan die hotspot.

Gelukkig gaat het nu beter sinds hij alleen kip krijgt en krabt hij beduidend minder :cheer:

Kan hij echt zo reageren op rund?
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Guus is allergisch en ik denk voor rund.

Ongelezen bericht door Tineke »

Als hij er allergisch voor is dan kan hij er zeker heftig op reageren. Misschien voor alle zekerheid een eliminatiedieet volgen?
Laatst gewijzigd door Tineke op 22 jul 2018 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Dol heeft ook een vlooienallergie, en dit uit zich inderdaad in hotspots.
Banjer had een allergie voor kip maar daar reageerde hij gelijk op en niet pas na drie weken.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Kunnen ook nog pollen zijn..0mdat je het over de onderkant heb :hmmm:
Ik zou ander KVV gaan voeren zonder rund en kip zodat je dit alvast kan uitsluiten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Guus is helemaal kaal van onder. Tot de zijkant van zijn ribben. Alle vacht weggelikt en gekrabd. De hotspots zijn nu weg en hij krabt en bijt minder. Parasieten kan wel maar hij draagt een band van 30 Euro.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Op zijn borst had hij veel zwellingen en wondjes dus we dachten in eerste instantie abcessen van kattenbeten. Die zakjes vocht werden later de hotspots. Nu eet hij sinds 2 weken schat ik alleen kip en het lijkt beter. Duurt alleen zo lang.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Als hij inderdaad (flink) allergisch is voor rund dan krijgt hij uiteraard een reactie op een rundermergpijp, dat lijkt me logisch.
Bij een eliminatiedieet moet je telkens 6 weken wachten voor je iets nieuws toevoegt. Een termijn van pas verbetering 3 weken ná laatste keer dat hij rund heeft gegeten lijkt me dus prima kunnen.
En als je allergisch bent is een klein beetje allergeen al voldoende om je immuunsysteem over de zeik te helpen :19:
Ik ben zelf allergisch voor parfum. Het is raar dat mijn lichaam extreem reageert op iets wat voor de meerderheid iets is waar ze zich dagelijks probleemloos mee doordrenken. Maar ik heb al weken jeuk aan mijn handen als ik ze 1x afdroog aan een handdoek die gewassen is in normaal wasmiddel. Tenzij ik flink smeer met cortisonen, dat is het enige wat helpt.

Ik zou hem dus nu helemaal niks meer van/met rund geven en goed onthouden wanneer welke andere diersoort je geeft. Bij voorkeur dus beginnen met 1 diersoort en per 6 weken iets toevoegen.
Blijft hij jeukvrij de komende maanden dan weet je genoeg. Krijgt hij weer jeuk ondanks streng dieet zal je verder moeten kijken.
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Wat vervelend voor Guus :(: Ik zou hem geen rund meer geven als daar je vermoeden ligt en een vis / zoete aardappelbrok gaan voeren (verder niks). Kijken of hij daar van opknapt. Het kan ook goed een combinatie van allergieën zijn. Dat Guus niet in aanraking komt met mijten geloof ik niet zo :wink: Mijten zitten overal (huismijt, stofmijt, hooi en gras mijt). Ze zitten overal in je huis, in je bed, in eten zoals rijst en pasta etc. :tongue: Honden zijn soms nog meer allergisch voor de ontlasting van mijten dan voor de mijten zelf. Ik vind de locatie van Guus zijn Jeuk (onderkant lijf) op die van Flo lijken. Flo heeft een gras en hooi mijten allergie (onderzocht via een bloedtest). De leefomgeving voor dit soort mijten is op het moment buiten uitstekend. Ze loopt door het hoge gras en dan worden haar buik, liezen en oksels als eerste rood in combinatie met jeuk. Gelukkig gaat het met haar goed, ik heb er de laatste jaren mijn weg in gevonden. Ze krijgt een vis / zoete aardappelbrok omdat voeding ook mee zou kunnen spelen. Goed schoonmaken in huis en haar lig plek insprayen met Neemboom-spray (van sanamedi protect). Ongeveer 1 a 2 keer per week zeep ik een washandje in met Wasbar zeep (verkrijgbaar bij http://www.Metiso.nl ) en zeep daarmee haar oksels, buik en liezen in (niet uitspoelen, gewoon laten drogen). De zeep beschermd tegen mijten, vlooien etc. Ik kan je de Washbar zeep echt aanraden om voor nu de klachten wat te verminderen (al lost het de oorzaak niet op). Ik vond de zeep niet duur en ik doe er nu al ongeveer een jaar mee en het stuk is nog lang niet op.
Verder geeft ik de honden in Juli en augustus uit voorzorg iets tegen vlooien en teken, ze kunnen daar evengoed last van hebben ook al zie je ze niet. Beterschap met Guus! Het is zo sneu als ze zoveel jeuk hebben en hun huid kapot gaat :ugh: Hopelijk knapt hij snel weer op.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Maar als hij sinds hij bij jullie is twee keer zo'n aanval heeft gekregen is het dan niet iets buiten? Ik neem aan dat je hem in het begin ook gewoon van alles te eten hebt gegeven incl rund?
Klinkt dan meer als iets van planten/pollen. Wat heeft hij tegen de jeuk gekregen?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Guus is helemaal kaal van onder. Tot de zijkant van zijn ribben. Alle vacht weggelikt en gekrabd. De hotspots zijn nu weg en hij krabt en bijt minder. Parasieten kan wel maar hij draagt een band van 30 Euro.
Waar is die band voor bedoeld?
Al is het een band van 100 euro...………...
Als die bedoeld is tegen teken kunnen de andere parasieten evengoed nog wel prikken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hé wat rot, jeuk is zo naar.
Naar aanleiding van de ervaringen die ik heb met Alfil (twee lentes erg veel jeuk en er niet zeker achter kunnen komen wat het is, deze laatste lente is het beter gegaan), ga ik mee met lotje&famke. Als het zo erg is, is het zinnig om iets te doen aan symptoombestrijding, naast het erachter proberen te komen wat de oorzaak is. Sommige honden hebben een atopische huid (gevoelige huid) en kunnen om verschillende redenen tegelijk last hebben van hun huid.
Toen het op zijn ergst was bij Alfil, heb ik hem apoquel gegeven (pilletjes tegen de jeuk) en hem 3 keer per week gewassen met Coatex, een speciale shampoo. Op een gegeven moment langzaam afgebouwd.
Sterkte en hopelijk is hij er snel vanaf!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

allergie voor voeding uit zich vaak in diarree en rode oren en tussen de tenen problemen .. jeuk lijkt me meer iets uit de omgeving of steekbeesten idd.. hotpots is heel vervelend :ugh: ( gelukkig hier nog nooit last van gehad) en van gils heeft behoorlijk last van allergieën
laeken
Zeer actief

Het was inmiddels zover dat hij behoorlijk pijn lijkt te krijgen en ik mag hem niet meer aanraken op zijn borst. Daar is het ook het ergst.
Ik ben ineens bang dat het de seresto band is tegen teken? Er zitten hele enge plekken op zijn huid en als ik goed kijk (wat hij absoluut niet kan waarderen inclusief spartelen en wegrennen ) dan zie ik enorme irritatie daar waar de band zijn nek raakt onderaan.
Toen ik ging lezen las ik eigenlijk dat dit wel vaker aan de hand is bij die banden.

Erg vervelend want straks weet ik nog niks. Is het voer of is het die band. Ik moest die band er gevoelsmatig wel afhalen want er zaten wondjes onder en kale irritaties. Daar hoort sowieso geen band op te zitten ongeacht of die de oorzaak is.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Dat is heel vervelend. Ik zou die band er direct afhalen om te kijken of het rustiger wordt en ik Kan je dus apoquel aanraden tegen de jeuk.

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

En bezoekje aan de da sowieso.

Alfil & Lily
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maar is het dan begonnen na die serestoband? Of heeft hij het daarvoor ook al gehad?
Het kan heel goed van die band zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Je hoort het wel vaker van die banden hoewel ik zelf er geen last van heb gehad bij de honden
Dus dat zou het zo maar kunnen zijn .

Dan moet je denk ik wel redelijk snel verandering zien als hij nu af is , zeg een paar dagen.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Het zou best door die band kunnen komen, Romke (de kat) heb ik vorig jaar een band om gedaan en die kreeg ook gruwelijk last ervan. Inclusief kale plekken, leken wel brandwonden :schrik: Band af en hij knapte zienderogen op.

Ik kan je deze zeep aanraden: https://metiso.nl/product/natuurlijke-h ... o-washbar/ Vorig jaar gebruikt voor Morris toen hij een hotspot had en helemaal jeukerig was. Hielp echt heel erg goed! Het wassen hiermee verzachte merkbaar de jeuk en de hotspot was ook snel weg.
Of stuur 'vaagheid' even een pb'tje, zij is van metiso en kan je vast verder helpen.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzy had dat ook van de seresto, leken inderdaad wel brandwonden. Maar wel alleen waar de band de huid raakte op haar keel, ze heeft de band een paar dagen omgehad. Ook zij knapte na het afdoen van de band heel snel op.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Guus is sowieso voor meer allergisch want die band had hij de vorige aanval niet om. Tenminste, niet dat ik weet. En toen leek het van smuldier te komen.
Ik hoop dat het een beetje minder wordt nu zonder band. Hij heeft er ook een hele periode tip top uitgezien en minder gekrabt. Toen had hij een mooie vacht en was hij om door een ringetje te halen.

We vinden onze weg wel. Band af en alleen kip gebaseerde kvv en dan eens kijken wat hij doet. :ok:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Als hij nu erge last heeft, als in een hele zere branderige huid, kun je hem in een badje verse kamille thee doen. Gewoon van die gedroogde kamille kopen en in bv de wasmand thee maken en wat koud water erbij. Is echt heel verzachtend. Verder wil groene leem op de huid kloppen (ook ideaal met hotspots!) ook echt heel verzachtend en heel snel helend werken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Als hij nu erge last heeft, als in een hele zere branderige huid, kun je hem in een badje verse kamille thee doen. Gewoon van die gedroogde kamille kopen en in bv de wasmand thee maken en wat koud water erbij. Is echt heel verzachtend. Verder wil groene leem op de huid kloppen (ook ideaal met hotspots!) ook echt heel verzachtend en heel snel helend werken.

Ik mag er niet eens naar kijken..... :neenee: :schrik: Ik denk dat we morgen eens lekker samen gaan zwemmen en eens zien of dat al wat verzachtend werkt.
Ik baal dat ik het niet lekker kan insmeren en schoonmaken. Ik kan er eigenlijk niet eens naar kijken zonder hem te stressen. Zodra ik mijn hand om zijn snuit doe en hem vast wil pakken gaat hij spartelen en rent weg. Hij moet echt pijn hebben denk ik dan :(: :ugh:
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Wat bij onze hond altijd heel goed hielp als ze weer een hotspot (door verkeerde voeding) had, was dit :
https://www.sensipharm.nl/huisdieren/hu ... dieren.htm

Heeft heel veel ritjes naar dierenarts bespaard om dan weer een anti-histamine spuit te krijgen.
Misschien ook wat voor Guus ?
Groetjes Charlie

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
sirene schreef:Als hij nu erge last heeft, als in een hele zere branderige huid, kun je hem in een badje verse kamille thee doen. Gewoon van die gedroogde kamille kopen en in bv de wasmand thee maken en wat koud water erbij. Is echt heel verzachtend. Verder wil groene leem op de huid kloppen (ook ideaal met hotspots!) ook echt heel verzachtend en heel snel helend werken.

Ik mag er niet eens naar kijken..... :neenee: :schrik: Ik denk dat we morgen eens lekker samen gaan zwemmen en eens zien of dat al wat verzachtend werkt.
Ik baal dat ik het niet lekker kan insmeren en schoonmaken. Ik kan er eigenlijk niet eens naar kijken zonder hem te stressen. Zodra ik mijn hand om zijn snuit doe en hem vast wil pakken gaat hij spartelen en rent weg. Hij moet echt pijn hebben denk ik dan :(: :ugh:
Wat sneu :(: Met kamille hoef je niks te doen behalve hem in het badje zetten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:
laeken schreef:

Wat sneu :(: Met kamille hoef je niks te doen behalve hem in het badje zetten.
Ik heb ook kamilliethee. En ik wilde sowieso al een badje maken in de tuin. Bas kan ook prima in de kamillethee en die houdt wel van poedelen en een beetje gewassen worden. :ok:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als het niet minder wordt...veel honden reageren ook niet goed op kip.
Ik zou dan een vleessoort proberen die hij nog nooit heeft gehad.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Pemba schreef:Als het niet minder wordt...veel honden reageren ook niet goed op kip.
Wij voeren normaal elke week wat anders. Paard, wild, zalm, kip, pens en noem maar op. Als snacks konijnenoren, varkensneus, kippenvleugels, eendenstrips en ga zo door. Guus heeft eigenlijk in 6 maanden dat wij hem ongeveer hebben de hele dierentuin al gegeten :engel:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

laeken schreef:
Pemba schreef:Als het niet minder wordt...veel honden reageren ook niet goed op kip.
Wij voeren normaal elke week wat anders. Paard, wild, zalm, kip, pens en noem maar op. Als snacks konijnenoren, varkensneus, kippenvleugels, eendenstrips en ga zo door. Guus heeft eigenlijk in 6 maanden dat wij hem ongeveer hebben de hele dierentuin al gegeten :engel:
Geit, kangoeroe, hert, misschien is er nog iets wat hij niet heeft gehad :D
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Pemba schreef:
laeken schreef:
Geit, kangoeroe, hert, misschien is er nog iets wat hij niet heeft gehad :D
Vorige keer hielp kip. Maar ik hou een nieuwe diersoort zeker in gedachte. Ik vind het een goede tip. Dank je!
Hij zit nu een tijdje op de kip dus ik wacht dit even af in combi met de halsband. Denk dat ik daarna nieuwe soorten ga voeren. Want dan kan ik uitbouwen zonder zekere kans op allergie. :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Kat met vlooienallergie (kwam ik achter toen ik dus naar de da ging) had een kale buik, overigens geen ontstekingen over het lichaam. Maar kaalheid kan te maken hebben met dus een simpele vlooien beet als de hond of kat er allergisch voor is.
En een beet kan ook als ze wel vlooienmiddel hebben gehad, dus geen vlooien hebben omdat je preventief misschien werkt, maar een beet kan het dus al een reactie veroorzaken.

Verder hebben we nu twee jaar geleden gedoe gehad met onze honden die enorm veel jeuk kregen, en Aki meer dan Jol. En dat is inderdaad enorm vervelend voor de honden, maar ook voor de baasjes omdat je gewoon niet meer weet wat je kunt doen om de honden te verlossen van de jeuk.
Hier leek destijds een boerensloot in Zeeland de aanstichter van de allergische reactie.
En het was dusdanig heftig dat beide honden een prednison kuur hebben gekregen en ik kreeg een bepaalde shampoo mee waar we ze mee wasten.
Weet niet of bij jou ook sprake kan zijn van een boerensloot in de buurt waar ze af en toe wat in rondlopen? Maar kan ook een richting zijn waarin je kunt denken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”