Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips om medicijnen toe te dienen
Moderator: moderatorteam
Re: Tips om medicijnen toe te dienen
En als je haar nu iedere dag een bolletje paté of zo geeft, gewoon als lekkertje? Zou ze er dan niet aan wennen dat ze iets lekkers krijgt en het dan zo naar binnen gaat? Dus niet alleen als het nodig is, maar gewoon iedere dag en dan op verschillende tijden, anders went ze daar weer aan.
-
- Zeer actief
de gouden tip hier is smeltkaas, dat zijn die plakjes slappe kaas per stuk verpakt, kaas stinkt ( vind ik) en je kunt er van alles in vouwen, ideaal
je scheurt een plakje in 2 je geeft eerst de helft met medicatie, ( over t algemeen zijn ze zo hebberig dat t hap slok weg is want je hebt nog meer in je handen, en dan geef je de tweede helft zonder shit 

Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 22 jul 2018 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Micron wilde op het laatst ook niet zijn stukje worst met medicijnen , bij hem was een kuipje ceasar de truc. Dat was dan wel gelijk ook zijn eten maar gezien zijn hoge leeftijd toen en nog resterende levensverwachting had ik daar geen problemen mee.
Hij vond ze heerlijk en at ze met smaak ook met medicijnen.
Hij vond ze heerlijk en at ze met smaak ook met medicijnen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Gimmick
- Zeer actief
Dit dus...S@ndr@ schreef:de gouden tip hier is smeltkaas, dat zijn die plakjes slappe kaas per stuk verpakt, kaas stinkt ( vind ik) en je kunt er van alles in vouwen, ideaalje scheurt een plakje in 2 je geeft eerst de helft met medicatie, ( over t algemeen zijn ze zo hebberig dat t hap slok weg is want je hebt nog meer in je handen, en dan geef je de tweede helft zonder shit
En ik zou het dan in jullie geval iedere dat geven om geen argwaan te wekken
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vindt ze kaas lekker? Ik kneed van een (paar) plakje(s) jonge kaas een paar bolletjes, echt even goed kneden zodat het helemaal één dicht bolletje wordt. In één van die bolletjes zit dan het pilletje, eerst geef je een bolletje zonder pil, dan met pil en goed de andere bolletjes in het vizier houden zodat ze snel doorslikken omdat ze het volgende bolletje in ontvangst willen nemen. Werkt hier altijd als een tierelier.
Als ik geen zin heb om te kneden gebruik ik een beetje kattenvoer, mousse uit blik. Dat prak ik, middenin het pilletje en dan zonder de pilgeur aan de buitenkant te krijgen maak ik er een haute cuisine-bolletje van. Zo'n eenhapsbolletje. Voorschotelen en hup daar verdwijnt het bolletje mousse.
Als ik geen zin heb om te kneden gebruik ik een beetje kattenvoer, mousse uit blik. Dat prak ik, middenin het pilletje en dan zonder de pilgeur aan de buitenkant te krijgen maak ik er een haute cuisine-bolletje van. Zo'n eenhapsbolletje. Voorschotelen en hup daar verdwijnt het bolletje mousse.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Saksiche leverworst. Als het om druppels gaat dan doe je die op een stukje brood met daar omheen saksische leverworst gekleid, pillen kun je rechtstreeks omhullen.
Ideaal.
Ideaal.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Misschien helpt het om 2 of 3 stukken van wat lekkers te geven? Zo deed ik het bij Puchu die best grote pillen kreeg.
Dus het eerste stuk lekkers met pil (paté, smeerleverworst, wat de hond maar lekker vindt) en direct daarna nog 1 of 2 stukken zonder pil.
Dan eten ze het eerste stuk meestal razendsnel op omdat ze nog wat er achteraan krijgen.
Hmm, ik lees net verder dat ze geen grote eter is, dit gaat het 'm dus ook niet worden vrees ik
Dus het eerste stuk lekkers met pil (paté, smeerleverworst, wat de hond maar lekker vindt) en direct daarna nog 1 of 2 stukken zonder pil.
Dan eten ze het eerste stuk meestal razendsnel op omdat ze nog wat er achteraan krijgen.
Hmm, ik lees net verder dat ze geen grote eter is, dit gaat het 'm dus ook niet worden vrees ik

Laatst gewijzigd door Caro. op 22 jul 2018 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zamunda
- Zeer actief
Die schat van een Mister at pillen trouwens zo uit mijn hand
. Dan had ik iets lekkers en bood ik eerst de pil aan, soms weigerde hij of spuigde hij hem toch uit maar dan zei ik ''Nee, eerst pilletje, daarna krijg je wat lekkers'' en dan at hij toch die pil op. Wat een braverik
!

- bram en thijs
- Zeer actief
Bram niet, weken na zijn dood ging de bank aan de kant en lag daar een uitgespuugde Rymadil. Had de vetzak het toch voor elkaar gekregen om ongezien de leverworst eraf te sabbelen.Zamunda schreef:Die schat van een Mister at pillen trouwens zo uit mijn hand. Dan had ik iets lekkers en bood ik eerst de pil aan, soms weigerde hij of spuigde hij hem toch uit maar dan zei ik ''Nee, eerst pilletje, daarna krijg je wat lekkers'' en dan at hij toch die pil op. Wat een braverik
!

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik herken het van mijn katFrolic schreef:Allemaal al geprobeerd. Puck is gewoon geen grote eter. Er is niets zo lekker dat het gelijk naar binnen gaat. Alles wordt zorgvuldig besnuffeld, in de bek genomen, weer neergelegd., weer gesnuffeld enz. Ik heb haar bek al eens na laten kijken, omdat ik dacht dat ze pijn had maar daar is niets aan te merken.
Smeltkaas is er wel een waar ik nog mee kan experimenteren.

Ik heb geen idee of het werkt hoor, maar is er misschien iets te bedenken wat ze zó leuk vindt dat je dat als 'wisselgeld' kun inzetten? Eerst een pilletje, en daarna volgt iets héél leuks? Dat weet ze de eerste keer natuurlijk niet, dus dat blijft lastig dan. Maar wellicht gaat ze daarna wel die leuke associatie maken.
-
- Zeer actief
Ik moet direct denken aan een aspirine die ik nooit in één keer doorgeslikt krijgt. JughHeavy schreef:Een fijngemaakte primatour is héél erg bitter dus dat zou ik niet doen . Als je hem er heel ook niet inkrijgt misschien op zoek naar iets in druppelvorm?Frolic schreef:ik maal de pil ook al fijn, want als hij heel is dan komt hij er sowieso weer uit...

- bram en thijs
- Zeer actief
Tja. Dan is het toch pil insmeren met smeerworst, klep opentrekken en achterin de strot duwen. De beledigde blikken, het verongelijkt doodzwijgen en de aanklacht van mishandeling moet je dan maar van je af laten glijden.

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
Ik geef er drieS@ndr@ schreef:de gouden tip hier is smeltkaas, dat zijn die plakjes slappe kaas per stuk verpakt, kaas stinkt ( vind ik) en je kunt er van alles in vouwen, ideaalje scheurt een plakje in 2 je geeft eerst de helft met medicatie, ( over t algemeen zijn ze zo hebberig dat t hap slok weg is want je hebt nog meer in je handen, en dan geef je de tweede helft zonder shit
Eerst neutraal tweede pilletje derde weer neutraal

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
mee eens, als al het andere niet werkt, dan toch maar op deze manier,
tis natuurlijk voor haar eigenbelang, mee kunnen in de auto en heerlijk op andere plekken wandelen,
ondanks de boze blikken ed. denk ik dat ze je het niet al te kwalijk neemt, ze krijgt er wat moois voor terug moet je maar denken.
tis natuurlijk voor haar eigenbelang, mee kunnen in de auto en heerlijk op andere plekken wandelen,
ondanks de boze blikken ed. denk ik dat ze je het niet al te kwalijk neemt, ze krijgt er wat moois voor terug moet je maar denken.
- Lucia
- Zeer actief
Ik zou eerst iets zoeken dat ze écht heel lekker vindt en hier iets bijzonders van maken, oohh lekker hier alsjeblieft! Dagelijks een momentje voor kiezen.
En als ze hier dan smikkelend voor bij je komt het gebruiken met het pilletje erin.
En vanaf het begin gebruik maken van 3 stukjes. 1 zonder, heeeel snel nummer 2 erachteraan en dan heeel snel nr 3.
Zo snel dat ze geen tijd heeft om te proeven als het ware.
Kaas, frikadel, blikvoer ( renske is bijv. stevig), bolletjes leverpastei, fruit?
En als ze hier dan smikkelend voor bij je komt het gebruiken met het pilletje erin.
En vanaf het begin gebruik maken van 3 stukjes. 1 zonder, heeeel snel nummer 2 erachteraan en dan heeel snel nr 3.
Zo snel dat ze geen tijd heeft om te proeven als het ware.
Kaas, frikadel, blikvoer ( renske is bijv. stevig), bolletjes leverpastei, fruit?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik denk dat ik zou proberen een spelletje te maken van lekkere dingetjes in steeds hoger tempo opeten. En als dat vlot gaat met diezelfde lekkere dingetjes waar in 1 een pilletje verstopt zit.
- krullie
- Zeer actief
platstampen en met een beetje water in de wangzak spuiten is
hier de truuk.
hier de truuk.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ze zo wantrouwig is erna zou ik de aankondiging van die pil heel duidelijk maken. Een belletje of geluidje die je anders nooit gebruikt (een rare ringtone op je telefoon bv) en dan meteen die pil. Na een paar keer snapt ze dat alleen dan die pil in haar bek geduwd wordt en verder nooit.
Soms het is het leven kut, maar het is (soms) minder kut als je weet wanneer het gaat gebeuren.
Soms het is het leven kut, maar het is (soms) minder kut als je weet wanneer het gaat gebeuren.
- *Esther
- Zeer actief
Misschien als je van die balletjes maakt en die van haar wegrolt, dat ze er achteraan gaat en ze het dan iets sneller opeet? Dat spelletje eerst samen spelen zonder de medicijnen. Ik denk inderdaad zoals jij t beschrijft dat dwang het niet moet zijn. Of een ander laten doen.
Hier helpt t ook nog wel eens om zo'n balletje te laten vangen maar zomaar iets te eten vangen trapt mijn kieskeurige Poedel ook niet zomaar in hoor. Succes!
Hier helpt t ook nog wel eens om zo'n balletje te laten vangen maar zomaar iets te eten vangen trapt mijn kieskeurige Poedel ook niet zomaar in hoor. Succes!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
ik heb ook zo'n miepert hier, wat hier goed helpt is, zet de honden naast elkaar en gooi dan iets lekker wat ze op moeten vangen. Zet bewust de honden dicht tegen elkaar dat je soort van voedselnijd krijg
Ik gooi eerst een paar gewoon wat lekkers, diegene die medicatie nodig heeft krijgt dan dat ook gegooid en daarna nog 1 direct er achter aan zodat ze niet kan nadenken dat ze gefopt word. Dit werkt als een tierelier omdat ze de ander het niet gunnen

Ik gooi eerst een paar gewoon wat lekkers, diegene die medicatie nodig heeft krijgt dan dat ook gegooid en daarna nog 1 direct er achter aan zodat ze niet kan nadenken dat ze gefopt word. Dit werkt als een tierelier omdat ze de ander het niet gunnen

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Hier ook eentje die je niet voor de gek kan houden met pillen verstoppen in iets heel lekkers.
Nu is hij niet angstig maar zijn verontwaardiging was ook goed voelbaar en een volgende keer at hij dat specifieke lekkers dus gewoon niet meer
Hier maken we er een vast ritueel van: hij moet op de drempel van de hogere woonkamer staan en ik sta laag in de keuken. Dan hang ik niet over hem heen, dat vindt hij prettiger. Dan mik ik die pil achter in zijn keel en krijgt hij kaas en vervolgens zijn eten.
Het is niet leuk maar een routine met een duidelijk begin en einde.
Hier moet hij dagelijks 3 pillen voor zijn eten dus het is inmiddels een gewoonte net als aanlijnen voor het uitlaten.
Misschien kan je dagelijks een pil geven? Mik een rijstkorrel of iets achter in de keel. Ze is klein toch? Ik zou haar dan op een stoel, bank of tafel zetten. En eerst een tijdje op die plek alleen iets lekkers geven tot dat routine is.
Nu is hij niet angstig maar zijn verontwaardiging was ook goed voelbaar en een volgende keer at hij dat specifieke lekkers dus gewoon niet meer

Hier maken we er een vast ritueel van: hij moet op de drempel van de hogere woonkamer staan en ik sta laag in de keuken. Dan hang ik niet over hem heen, dat vindt hij prettiger. Dan mik ik die pil achter in zijn keel en krijgt hij kaas en vervolgens zijn eten.
Het is niet leuk maar een routine met een duidelijk begin en einde.
Hier moet hij dagelijks 3 pillen voor zijn eten dus het is inmiddels een gewoonte net als aanlijnen voor het uitlaten.
Misschien kan je dagelijks een pil geven? Mik een rijstkorrel of iets achter in de keel. Ze is klein toch? Ik zou haar dan op een stoel, bank of tafel zetten. En eerst een tijdje op die plek alleen iets lekkers geven tot dat routine is.
- Zamunda
- Zeer actief
En je pakt de hele pil dan wel in in geknede kaas bijvoorbeeld? Anders blijft ze namelijk die vieze smaak in de bek houden en dat verlengt het vervelende gevoel. Als je echt uitkomt op het in de bek geven dan zou ik haar na het ingeven van de ingepakte pil eens aangelijnd houden. Verder geen bijzondere aandacht aan haar schenken maar wel gewoon meedoen.Frolic schreef:Als het een kwestie van gedeukt ego was, dan deed ik het zo.bram en thijs schreef:Tja. Dan is het toch pil insmeren met smeerworst, klep opentrekken en achterin de strot duwen. De beledigde blikken, het verongelijkt doodzwijgen en de aanklacht van mishandeling moet je dan maar van je af laten glijden.![]()
Probleem is dat ze na zo'n actie niet naar me gehuppeld komt om aangelijnd te worden, maar zo ongeveer over de grond kruipt om bij me te komen. En zodra ik mijn hand uit steek weer weg kruipt. Als ik geluk heb, want meestal komt ze die dag gewoon niet meer in de buurt.
Is ze verder wel voergericht? Zoja dan zou je 'iets' met clickeren kunnen doen, er is vast wel een werkwijze te bedenken om een hond clickerend aan te leren een ingepakte pil in te nemen of het al clickerend aan te leren dat ze het ingeven van de pil als een opdracht ziet en het daarna klaar is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Als primatour bitter is zou ik dat zeker niet doen.krullie schreef:platstampen en met een beetje water in de wangzak spuiten is
hier de truuk.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Lizzie is ook enorm moeilijk met eten. Ik maal alle medicatie. En dan onder haar voer. Dan gaat het meestal wel naar binnen. Vroeger at ze haar voer erg slecht. Dan kreeg ze iets sterk ruikends en plakkerigs zoals leverpastei.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Dat.Frolic schreef:Hier kan ik denk ik wel wat mee. Ze is totaal niet voergericht, dus alles wat ik met voer probeer werkt niet. En gewoon een pil erin drukken heb ik geen probleem mee, maar wel met het feit dat ze daarna dagen met de staart tussen de poten voor me wegduikt en soms niet eens komt. Dank je, ik denk dat dit duidelijkheid zal schaffensirene schreef:Als ze zo wantrouwig is erna zou ik de aankondiging van die pil heel duidelijk maken. Een belletje of geluidje die je anders nooit gebruikt (een rare ringtone op je telefoon bv) en dan meteen die pil. Na een paar keer snapt ze dat alleen dan die pil in haar bek geduwd wordt en verder nooit.
Shib vond pillen ook vreselijk en was echt niet te foppen met eten.
Ik ben consequent altijd exact hetzelfde gaan doen rond de medicatie momenten. Ik legde duidelijk alles klaar, kondigde het aan, riep hem bij me, altijd op dezelfde plek in huis, zelfde manier voor hem gaan zitten en na afloop even jubelen hoe geweldig hij was en er een lading koekjes erin mikken.
Het heeft even geduurd voordat het duidelijk was voor hem, maar vanaf toen ging het steeds makkelijker. Uiteindelijk kon ik met 2 vingers zonder kracht zijn bek open duwen en z'n pillen er zo in gooien (best fijn als er 2 maal daags 5 pillen in moeten

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik gebruik meestal smeerkaas uit een tube en smeer dan lekker dikke klodders op mijn vingers. Je hebt ongeveer 3 vingers nodig
Ik doe dan eerst eentje zonder pil, dat kunnen ze dan aflikken, als het bijna op is duw ik de vinger met pil voor hun neus en dan zodra die binnen is meteen door met de laatste flinke klodder. Doordat ze het aflikken, slikken ze ook meteen. En de kaas is een beetje plakkerig in hun bek en dus slikken ze ook sneller. Het plakt ook goed aan je vingers, dus blijven ze likken.
Hier krijgen ze ook altijd allemaal kaas als eentje een pil moet. Zo zit er dus niet altijd wat in de kaas en blijft het een lekkere traktatie.

Hier krijgen ze ook altijd allemaal kaas als eentje een pil moet. Zo zit er dus niet altijd wat in de kaas en blijft het een lekkere traktatie.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- dagmar88
- Zeer actief
Easypill. Heb een kat die echt geen pillen vreet. Brak z'n pootje en kreeg een abces op de breuk.
Dus een spalk en wekenlang dagelijks pijnstilling en antibiotica.
Met die easypill ging het er probleemloos in.
Bij mijn honden helpt uit de lucht laten vangen ook.
Dus een spalk en wekenlang dagelijks pijnstilling en antibiotica.
Met die easypill ging het er probleemloos in.
Bij mijn honden helpt uit de lucht laten vangen ook.
-
- Zeer actief
Dat easypill spul heb ik wel meer over gehoord! Dat is wel de moeite van het proberen nog waard denk ik.
Ik heb een kat die pillen weigert en weet hoe lastig het kan zijn. Het kreng kan ook nog eens braken opwekken dus als ik die pil er dan eindelijk in heb zitten ligt hij binnen een half uur weer op de grond. Zo erg heb ik het echt nog nooit meegemaakt. Als de pil er eindelijk in zit gaat hij zitten... dan na een minuutje of wat begint hij te speekselen, dat gaat dan even door tot het grote kokhalsfestijn begint en dan komt langzaam maar zeker die pil weer terug. En dan die kop die hij erbij trekt als hij dat ding weer uittuft
Toen hij na een operatie aan de antibiotica moest ben ik dan ook maar om de dag terug naar de dierenarts gegaan waar hij dan weer een 48 uur werkende injectie kreeg. Gelukkig lukte het bij de dierenarts ook niet om pillen te geven, voelde ik me toch een beetje minder voor schut staan 
Ik heb een kat die pillen weigert en weet hoe lastig het kan zijn. Het kreng kan ook nog eens braken opwekken dus als ik die pil er dan eindelijk in heb zitten ligt hij binnen een half uur weer op de grond. Zo erg heb ik het echt nog nooit meegemaakt. Als de pil er eindelijk in zit gaat hij zitten... dan na een minuutje of wat begint hij te speekselen, dat gaat dan even door tot het grote kokhalsfestijn begint en dan komt langzaam maar zeker die pil weer terug. En dan die kop die hij erbij trekt als hij dat ding weer uittuft

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Frolic schreef:Nee, 't is echt een lastig figuur. Haar brokjes pakt ze stuk voor stuk en kauwt ze helemaal fijn. Soms gaat ze ze zelfs eerst door midden bijten en dan laat ze de ene helft op de grond vallen tot de andere helft op is![]()
Uit de lucht happen helpt ook niet, ze wil eerst uitgebreid snuffelen voor ze iets in haar bek neemt
Zo eet Finn ook. Zelfs biefstuk moest eerst uitgebreid bekeken en besnuffeld worden. Kauwen, uitspugen, nog even er aan likken. En toen was het toch eetbaar bevonden