Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Titerbepaling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Titerbepaling

Ongelezen bericht door blondie »

Er was een onderwerp over titeren met veel info maar ik kan hem niet vinden, dus sorry op voorhand dat ik er een vraag over stel.
Vandaag was ik bij de da (niets ernstigs gelukkig) maar kreeg de nieuwsbrief mee waarin stond dat ze ook titerbepaling doet.
Zag ik pas later toen ik in de auto zat, want ik vroeg haar ook wanneer hij weer zijn entingen moet hebben, en toevallig was dat Juni, dus ik ben een maand te laat al :o
Aak is nu 4 jaar, en ik zal overleggen met haar uiteraard of titerbepaling een optie is.

Hoe zien jullie dat?

En kunnen ze eigenlijk ook andere dingen testen in het bloed als je dat vraagt?

Dit zijn trouwens de kosten bij mijn da "De kosten van één VacciCheck voor Hondenziekte, Hepatitis Contagiosa Canis en Honden Parvo zijn 45 euro. De prijs is inclusief bloedafname, titerbepaling, noteren van de uitslag in het vaccinatieboekje of paspoort en vaccinatieadvies op maat. De titerbepaling kan met of zonder consultkosten worden verricht."
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Titerbepaling

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou inderdaad gaan titeren. Dan kun je écht op maat vaccineren. Voor die test is maar 1 druppel bloed nodig en er kan niets anders mee getest worden dan hoeveel antistoffen tegen distemper, parvo en hepatitis er aanwezig zijn in het bloed
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik vermoed dat hij z'n pup-entingen en de cocktail met 1 jaar gehad heeft. Dus volgens het reguliere schema zou hij weer de DHP moeten krijgen.
Lepto en kennelhoest kun je niet op titeren en moeten jaarlijks herhaald worden als je die wilt laten geven
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik vermoed dat hij z'n pup-entingen en de cocktail met 1 jaar gehad heeft. Dus volgens het reguliere schema zou hij weer de DHP moeten krijgen.
Lepto en kennelhoest kun je niet op titeren en moeten jaarlijks herhaald worden als je die wilt laten geven
Dank je! Ja hij is volgens het schema geënt. Ik overleg wel even met de dierenarts. Als zij zelf al in de nieuwsbrief en op de site info geeft over titeren, dan ga ik er vanuit dat zij ook niet zomaar ent om het enten.

Ik heb er zelf niet zoveel kaas van gegeten, maar wellicht is deze verdere info interessant:

http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_t ... teren_hond
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Voor hoelang tekent hij af?
Sommigen willen maar voor max een jaar aftekenen terwijl t ook gewoon voor 3 jaar kan bij een goede titer
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ja helaas zijn er veel dierenartsen die met een hoge titer toch maar voor 1 jaar aftekenen

Hier zijn ze allemaal getiterd , alles is voor 3 jaar afgetekend dus voorlopig zien ze ons pas in 2020 op zn vroegst
Weil en kennelhoest doen we ook niet aan

Al te vaak meegemaakt dat er geënte honden wel kennelhoest kregen en die van mij nergens last van hadden ondanks dat ze t zelfde blok of bijtmouw hadden gebruikt

Titeren kan trouwens al van pup af aan en dat de enting in juni verliep wil niet zeggen dat hij geen bescherming meer heeft

Op FB is er een pagina ; titeren met vaccicheck , heb daar echt veel info vandaan gehaald voor ik de eerste keer ging titeren
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
blondie
Zeer actief

** Angela ** schreef:Ja helaas zijn er veel dierenartsen die met een hoge titer toch maar voor 1 jaar aftekenen

Hier zijn ze allemaal getiterd , alles is voor 3 jaar afgetekend dus voorlopig zien ze ons pas in 2020 op zn vroegst
Weil en kennelhoest doen we ook niet aan

Al te vaak meegemaakt dat er geënte honden wel kennelhoest kregen en die van mij nergens last van hadden ondanks dat ze t zelfde blok of bijtmouw hadden gebruikt

Titeren kan trouwens al van pup af aan en dat de enting in juni verliep wil niet zeggen dat hij geen bescherming meer heeft

Op FB is er een pagina ; titeren met vaccicheck , heb daar echt veel info vandaan gehaald voor ik de eerste keer ging titeren
Oh dat bedoelde ik ook niet hoor dat ik een maand te laat ben met enten, het is een sterke en gezonde hond.
Maar omdat ik hier veel voorbij zag komen m.b.t. titeren en dat ik het nu in de da nieuwsbrief zag wilde ik wat meningen erover hebben.
Ook omdat ik er echt weinig verstand van heb, ook de inentingen.

Dat van het afteken voor de duur vind ik bijvoorbeeld interessant en kan ik vragen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Info op die site klopt niet volledig. Pups en kittens kun je juist goed titeren om te bepalen wanneer de kans het grootst is dat de enting aanslaat en vervolgens kun je checken of de enting is aangeslagen.
Het klopt inderdaad dat als een hond ooit gereageerd heeft op een vaccin het lichaam geheugencellen heeft die antistoffen kunnen aanmaken bij een nieuwe ontmoeting met dat virus. Echter zijn die niet te meten en antistoffen wel. Het is in ieder geval wel bewezen dat een hond met voldoende antistoffen beschermd is.
De VacciCheck wordt niet op het oog afgelezen, maar met behulp van een kleurschaal, net zoals dat bij andere tests ook wel gedaan wordt, of via de computer.
Het klopt dat er een kleine kans is op vals positieve uitslag en op vals negatieve uitslag. Met de nadruk op KLEIN. VacciCheck zit heel dicht tegen de Golden Standard.

Ik kan je aanraden om de informatie van de Facebook-groep Titeren met VacciCheck te lezen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:
Fotogravinnetje schreef:Ik vermoed dat hij z'n pup-entingen en de cocktail met 1 jaar gehad heeft. Dus volgens het reguliere schema zou hij weer de DHP moeten krijgen.
Dank je! Ja hij is volgens het schema geënt. Ik overleg wel even met de dierenarts. Als zij zelf al in de nieuwsbrief en op de site info geeft over titeren, dan ga ik er vanuit dat zij ook niet zomaar ent om het enten.

Ik heb er zelf niet zoveel kaas van gegeten, maar wellicht is deze verdere info interessant:

Twee opmerkingen die me een beetje verbazen in dat verhaal van die dierenarts(en)
Dus met een 'Vaccicheck' ofwel een antilichamentiterbepaling kan overvaccinatie niet worden voorkomen.
Misschien niet helemaal, maar wel voor een groot deel toch?
Omdat de specificiteit van de sneltest voor het Hondenziektevirus, Hepatitis Contagiosa Canisvirus en Katten Parvovirus niet 100% is, kunnen onbeschermde dieren toch een positieve titeruitslag vertonen. Dus een titerbepaling kan niet altijd een vaccinatie vervangen.

Ook kan met een titerbepaling niet bepaald worden hoelang deze hoog zal blijven!

Volgens de WSAVA moet in geval van een positieve titertest deze test na een jaar worden herhaald
Dus ik denk dat ze maar voor één jaar aftekenen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
blondie schreef:

Twee opmerkingen die me een beetje verbazen in dat verhaal van die dierenarts(en)
Dus met een 'Vaccicheck' ofwel een antilichamentiterbepaling kan overvaccinatie niet worden voorkomen.
Misschien niet helemaal, maar wel voor een groot deel toch?
Omdat de specificiteit van de sneltest voor het Hondenziektevirus, Hepatitis Contagiosa Canisvirus en Katten Parvovirus niet 100% is, kunnen onbeschermde dieren toch een positieve titeruitslag vertonen. Dus een titerbepaling kan niet altijd een vaccinatie vervangen.

Ook kan met een titerbepaling niet bepaald worden hoelang deze hoog zal blijven!

Volgens de WSAVA moet in geval van een positieve titertest deze test na een jaar worden herhaald
Dus ik denk dat ze maar voor één jaar aftekenen?
Dan ging ik dus naar een ander. De 1 is hier voor 3 jaar afgetekend en de ander voor 4 jaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
blondie schreef:Er was een onderwerp over titeren met veel info maar ik kan hem niet vinden, dus sorry op voorhand dat ik er een vraag over stel.
Vandaag was ik bij de da (niets ernstigs gelukkig) maar kreeg de nieuwsbrief mee waarin stond dat ze ook titerbepaling doet.
Zag ik pas later toen ik in de auto zat, want ik vroeg haar ook wanneer hij weer zijn entingen moet hebben, en toevallig was dat Juni, dus ik ben een maand te laat al :o
Aak is nu 4 jaar, en ik zal overleggen met haar uiteraard of titerbepaling een optie is.

Hoe zien jullie dat?

En kunnen ze eigenlijk ook andere dingen testen in het bloed als je dat vraagt?

Dit zijn trouwens de kosten bij mijn da "De kosten van één VacciCheck voor Hondenziekte, Hepatitis Contagiosa Canis en Honden Parvo zijn 45 euro. De prijs is inclusief bloedafname, titerbepaling, noteren van de uitslag in het vaccinatieboekje of paspoort en vaccinatieadvies op maat. De titerbepaling kan met of zonder consultkosten worden verricht."
Als ik jou was zou ik mij iets beter gaan inlezen. Deze pagina op Facebook geeft heel veel duidelijke informatie: Titeren met de VacciCheck. Mijn vaste praktijk biedt ook al een paar jaar het titeren aan, maar de interpretatie klopt niet. Hier komt Froukje Seip aan huis om mijn honden te titeren. De pups uit mijn B-nest zijn tot hun vierde jaar beschermd op slechts 1 DHP enting. Aislinn uit mijn A-nest werd vorig jaar voor 5 jaar afgetekend.
Froukje heeft mijn honden ook getiterd op een titersessie vorig jaar
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Info op die site klopt niet volledig. Pups en kittens kun je juist goed titeren om te bepalen wanneer de kans het grootst is dat de enting aanslaat en vervolgens kun je checken of de enting is aangeslagen.
Het klopt inderdaad dat als een hond ooit gereageerd heeft op een vaccin het lichaam geheugencellen heeft die antistoffen kunnen aanmaken bij een nieuwe ontmoeting met dat virus. Echter zijn die niet te meten en antistoffen wel. Het is in ieder geval wel bewezen dat een hond met voldoende antistoffen beschermd is.
De VacciCheck wordt niet op het oog afgelezen, maar met behulp van een kleurschaal, net zoals dat bij andere tests ook wel gedaan wordt, of via de computer.
Het klopt dat er een kleine kans is op vals positieve uitslag en op vals negatieve uitslag. Met de nadruk op KLEIN. VacciCheck zit heel dicht tegen de Golden Standard.

Ik kan je aanraden om de informatie van de Facebook-groep Titeren met VacciCheck te lezen

Had dr daar al toegevoegd , moet denk alleen ff wachten op toestemming vd beheerder
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Titerbepaling

Ongelezen bericht door fes/lou »

Maar ze hadden als titeraars onderling toch een afspraak gemaakt om maar voor 3 jaar meer af te tekenen en niet langer omdat er zoveel verschil in zat? Tekent Froukje Seip nog steeds voor meer dan 3 jaar af? En Tannetje Koning?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Maar ze hadden als titeraars onderling toch een afspraak gemaakt om maar voor 3 jaar meer af te tekenen en niet langer omdat er zoveel verschil in zat? Tekent Froukje Seip nog steeds voor meer dan 3 jaar af? En Tannetje Koning?
Ik was nog voor die consensus maar ik lees vaker dat er af en toe nog voor langer afgetekend wordt bij hoge titers.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Cayita had eigenlijk volgend jaar terug moeten komen omdat ze op moment van titeren net 8 maanden was. Pups tekenen ze eigenlijk maar voor 1 jaar nl

Maar ze had echt hele hoge titers en omdat ze al 8 mnd was durfden ze wel voor 3 jaar af te tekenen
Ik was er blij mee
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Onze arts tekent voor drie jaar af, Luus en Abra zijn beide onlangs getiterd en dat was voor drie jaar.
Dat is wel bij jou in de buurt overigens Blondie , in Oegstgeest :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou en Millie zijn beiden voor vijf jaar afgetekend. Volgens mij kwam die 'drie jaar regel' ook pas daarna.

Mocht de dierenarts alleen voor 1 jaar aftekenen dan zou ik het iemand anders laten doen, maar ik zou er wél iets van zeggen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

malinois schreef:
fes/lou schreef:Maar ze hadden als titeraars onderling toch een afspraak gemaakt om maar voor 3 jaar meer af te tekenen en niet langer omdat er zoveel verschil in zat? Tekent Froukje Seip nog steeds voor meer dan 3 jaar af? En Tannetje Koning?
Ik was nog voor die consensus maar ik lees vaker dat er af en toe nog voor langer afgetekend wordt bij hoge titers.
De officiële aftekening is dan voor 3 jaar, maar dan zetten ze erbij voor als je geen officieel bewijs van enting nodig hebt wat de termijn zou zijn zonder die consensus. Elco zou pas in 2023 weer hoeven als ik geen shows met hem zou lopen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Je ziet vaker dat als een DA pas begint met titeren, hij/zij voor maximaal 1 jaar wil aftekenen. Als diezelfde DA de honden na een jaar terugziet voor een titer, kan die DA gaan kijken naar de vorige uitslag en daarvan leren ;-) Hij kan dan zien dat hij voor 2 jaar had kunnen aftekenen.. Dat gaat natuurlijk niet voor elke hond op maar hoe meer ervaring een DA opdoet, hoe beter hij / zij leert inschatten voor hoeveel jaar kan worden afgetekend. Ik ben er toch nogal voor om zo'n beginnende titeraar ;-) de kans te geven. Zeker als dat een DA is waar je normaal komt en die goed bevalt.. geef dan de kans om ervan te leren en ja, dan moet je wat vaker terug om te laten titeren. Ja, dan kost het je elk jaar 45 euro. Ik vind dat niet in alle gevallen een argument om dan maar naar een andere DA te gaan. Dan leren ze he tnamelijk niet, doen ze die ervairing niet op en dat is nou net wel wat je zou willen.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Je ziet vaker dat als een DA pas begint met titeren, hij/zij voor maximaal 1 jaar wil aftekenen. Als diezelfde DA de honden na een jaar terugziet voor een titer, kan die DA gaan kijken naar de vorige uitslag en daarvan leren ;-) Hij kan dan zien dat hij voor 2 jaar had kunnen aftekenen.. Dat gaat natuurlijk niet voor elke hond op maar hoe meer ervaring een DA opdoet, hoe beter hij / zij leert inschatten voor hoeveel jaar kan worden afgetekend. Ik ben er toch nogal voor om zo'n beginnende titeraar ;-) de kans te geven. Zeker als dat een DA is waar je normaal komt en die goed bevalt.. geef dan de kans om ervan te leren en ja, dan moet je wat vaker terug om te laten titeren. Ja, dan kost het je elk jaar 45 euro. Ik vind dat niet in alle gevallen een argument om dan maar naar een andere DA te gaan. Dan leren ze he tnamelijk niet, doen ze die ervairing niet op en dat is nou net wel wat je zou willen.

Suzanne
Tja dat mag ik wil t juist bij een ervaren da doen zeker met dit type hond. Daarnaast weet ik dat t goed is. Lees me teveel ellende op die fb pagina van beginners
Afbeelding
M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door M@rijke »

Ik was vanmiddag met ayla en finca bij de dierenarts om ook te laten titeren ik schrok van de prijs ik moest 96,80 per hond betalen , ik vroeg aan de dierenarts waarom het zo duur was , ze vertelde dat het naar een lab wordt opgestuurd dat is betrouwbaarder dan de vacci-check , ik lees hier dat jullie dat allemaal wel die vacci-check doen dan vraag ik mij nu af of ik mij nu bedonderd moet voelen of heeft de dierenarts wel gelijk
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

M@rijke schreef:Ik was vanmiddag met ayla en finca bij de dierenarts om ook te laten titeren ik schrok van de prijs ik moest 96,80 per hond betalen , ik vroeg aan de dierenarts waarom het zo duur was , ze vertelde dat het naar een lab wordt opgestuurd dat is betrouwbaarder dan de vacci-check , ik lees hier dat jullie dat allemaal wel die vacci-check doen dan vraag ik mij nu af of ik mij nu bedonderd moet voelen of heeft de dierenarts wel gelijk
Je dierenarts heeft ongelijk. Het lab is niet betrouwbaarder gebleken dan vacci-check. Ik denk niet dat je bedonderd bent. Ik denk dat je da te bedonderd was om zich te verdiepen in het titeren :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
M@rijke schreef:Ik was vanmiddag met ayla en finca bij de dierenarts om ook te laten titeren ik schrok van de prijs ik moest 96,80 per hond betalen , ik vroeg aan de dierenarts waarom het zo duur was , ze vertelde dat het naar een lab wordt opgestuurd dat is betrouwbaarder dan de vacci-check , ik lees hier dat jullie dat allemaal wel die vacci-check doen dan vraag ik mij nu af of ik mij nu bedonderd moet voelen of heeft de dierenarts wel gelijk
Euhm, meld je eens aan bij een titersessie bij die Facebookgroep. Onlangs kwam Froukje Seip bij mij thuis om 8 honden te titeren. De kosten waren 40 euro per hond en dat op een zaterdagavond. :wink:
Inderdaad. Ik heb op de titersessie ook 40 per hond betaald bij Froukje Seip.
Afbeelding
M@rijke
Zeer actief

Kells schreef:
Euhm, meld je eens aan bij een titersessie bij die Facebookgroep. Onlangs kwam Froukje Seip bij mij thuis om 8 honden te titeren. De kosten waren 40 euro per hond en dat op een zaterdagavond. :wink:
Ik heb geen Facebook :wink:
M@rijke
Zeer actief

sirene schreef:
Je dierenarts heeft ongelijk. Het lab is niet betrouwbaarder gebleken dan vacci-check. Ik denk niet dat je bedonderd bent. Ik denk dat je da te bedonderd was om zich te verdiepen in het titeren :wink:
Ze had het over grijze rondjes en wat de een donker grijs vindt kan een ander wel lichtgrijs vinden en daarom vond ze naar het lab sturen betrouwbaarder
blondie
Zeer actief

Tineke schreef:Onze arts tekent voor drie jaar af, Luus en Abra zijn beide onlangs getiterd en dat was voor drie jaar.
Dat is wel bij jou in de buurt overigens Blondie , in Oegstgeest :wink:
Er zijn er meerdere in Oegstgeest :wink:
M@rijke
Zeer actief

Kells schreef:
M@rijke schreef:
sirene schreef:
Ze had het over grijze rondjes en wat de een donker grijs vindt kan een ander wel lichtgrijs vinden en daarom vond ze naar het lab sturen betrouwbaarder
Post eens een foto van dat stripje.
Ik heb geen strip gehad omdat ze het naar het lab stuurde , ik krijg de uitslag pas donderdag of vrijdag
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Kells schreef:
M@rijke schreef:
Er is geen stripje. Haar da vindt naar een lab sturen betrouwbaarder omdat ze niet weet hoe ze teststrips af moet lezen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
M@rijke
Zeer actief

sirene schreef:
Kells schreef:
M@rijke schreef:
Er is geen stripje. Haar da vindt naar een lab sturen betrouwbaarder omdat ze niet weet hoe ze teststrips af moet lezen.
Haha ja dat blijkt
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”