Ja vind ik ook hoor. Als je je hond niet aan kan lekker weg doen. Helemaal mee eens.ranetje schreef:En daarom kan het een prima idee zijn om een hond over te plaatsen.laeken schreef:Toch bevestig je gewoon letterlijk dat je heel veel invloed hebt op hoe een hond zich gedraagt. Wat ik sowieso nergens zeg is dat iedereen een ontspoorde hond op de rails krijgt. En wat ik ook niet ga beweren is dat elke hond alles kan leren. Wat jij wel even heel mooi laat zien is hoeveel invloed een baas op zij'n hond heeft en wat voor verschillen in gedrag een hond laat zien bij een andere baas.blondie schreef:Ik vind het nogal wat boute uitspraken eerlijk gezegd. Een hond die in iemand zijn ogen wel kneedbaar zou zijn en met een andere aanpak wel helemaal anders en toppie zal functioneren.
Ik had er een die wel ineens dingen voor me ging doen omdat het vertrouwen daar weer was die hij was kwijtgeraakt bij de vorige baas. Pluspunt voor mij. Het was wel een hond die uitermate goed had leren te luisteren door energie en aandacht van de vorige baas. Daar heb ik enorm veel profijt van gehad eerlijk gezegd, een betere afgerichte/goed luisterende hond had ik me niet kunnen wensen.
Maar zijn vorige baas had zoveel impact dat die hond gewoon nooit gekke dingen deed. In mijn handen groeide de hond ineens en stond ik ineens even achter mijn oren te krabben omdat er reacties kwamen die niet de bedoeling waren.
Dat kreeg ik onder controle, maar het was wel iets waar ik even achter moest komen en ook alert op moest zijn en gelukkig werd.
Daarna was het weer lezen en schrijven met hem en naar anderen ook een prima hond in huis en buiten.
Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
In die zin kan ik me dus voorstellen dat men wel eens verkijkt op een hond.
Mensen die denken zomaar een moeilijke hond over te nemen van wat voor ras dan ook, prima, maar houdt er rekening mee dat niet alle honden altijd kneedbaar zijn in de vorm die je ze wilt geven.
Want dat stuk klei kan ook wel eens hard worden of vervormen of minder kneedbaar zijn dan je denkt.
Wat de ene baas niet voor elkaar krijgt kan bij een andere baas misschien wel goed lukken.
Dat dat voor elke hond altijd en overal geldt is weer wat anders.
Dat geloof ik niet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Taboe mbt herplaatsen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Taboe mbt herplaatsen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat vooral.Kruimel53 schreef:Of geen termen gebruikt die ze niet snaptkorthaar schreef:Merk wel, dat je nogal van de showhonden bent.

Ik ben van de genetica, mop.
Ben je eigenlijk een man of een vrouw?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Was het ook wel deels met Cleva eens, want ik heb inderdaad gezien hoe een hond anders kon reageren bij een andere geleider. Met de andere hond was het echter weer heel anders, zij was gewoon best lastig om te trainen en meerdere mensen hebben daar het hoofd over gebogen maar uiteindelijk heb ik gewoon maar besloten dat het hem niet ging worden. Ik ging met steeds grotere tegenzin naar de club en ook zij stond niet te springen om te gaan zullen we maar zeggen. Die genoot van achter ballen aanrennen en dollen, maar het speuren en pakwerk was niet haar passieranetje schreef:En daarom kan het een prima idee zijn om een hond over te plaatsen.laeken schreef:Toch bevestig je gewoon letterlijk dat je heel veel invloed hebt op hoe een hond zich gedraagt. Wat ik sowieso nergens zeg is dat iedereen een ontspoorde hond op de rails krijgt. En wat ik ook niet ga beweren is dat elke hond alles kan leren. Wat jij wel even heel mooi laat zien is hoeveel invloed een baas op zij'n hond heeft en wat voor verschillen in gedrag een hond laat zien bij een andere baas.blondie schreef:Ik vind het nogal wat boute uitspraken eerlijk gezegd. Een hond die in iemand zijn ogen wel kneedbaar zou zijn en met een andere aanpak wel helemaal anders en toppie zal functioneren.
Ik had er een die wel ineens dingen voor me ging doen omdat het vertrouwen daar weer was die hij was kwijtgeraakt bij de vorige baas. Pluspunt voor mij. Het was wel een hond die uitermate goed had leren te luisteren door energie en aandacht van de vorige baas. Daar heb ik enorm veel profijt van gehad eerlijk gezegd, een betere afgerichte/goed luisterende hond had ik me niet kunnen wensen.
Maar zijn vorige baas had zoveel impact dat die hond gewoon nooit gekke dingen deed. In mijn handen groeide de hond ineens en stond ik ineens even achter mijn oren te krabben omdat er reacties kwamen die niet de bedoeling waren.
Dat kreeg ik onder controle, maar het was wel iets waar ik even achter moest komen en ook alert op moest zijn en gelukkig werd.
Daarna was het weer lezen en schrijven met hem en naar anderen ook een prima hond in huis en buiten.
Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
In die zin kan ik me dus voorstellen dat men wel eens verkijkt op een hond.
Mensen die denken zomaar een moeilijke hond over te nemen van wat voor ras dan ook, prima, maar houdt er rekening mee dat niet alle honden altijd kneedbaar zijn in de vorm die je ze wilt geven.
Want dat stuk klei kan ook wel eens hard worden of vervormen of minder kneedbaar zijn dan je denkt.
Wat de ene baas niet voor elkaar krijgt kan bij een andere baas misschien wel goed lukken.
Dat dat voor elke hond altijd en overal geldt is weer wat anders.
Dat geloof ik niet.

Dat werkt niet echt motiverend moet ik zeggen.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Het kan aan mij liggen, ik zit nu immers in een situatie dat ik bezig ben met herplaatsen en reageer daardoor wellicht gevoeliger omdat ik het op mezelf betrek, maar deze opmerking maakt me boos.laeken schreef:
Ja vind ik ook hoor. Als je je hond niet aan kan lekker weg doen. Helemaal mee eens.
Mede ook door de insinuatie die je enige opmerkingen geleden plaatste die ik ook op mezelf betrok,
deze...
Je doet nu net alsof mensen een hond wegdoen omdat ze die niet aan kunnen. Dat zal vast regelmatig zo zijn, maar er zijn ook andere redenen zoals ook al aangegeven in dit topic.laeken schreef:Die neiging kreeg ik ook toen ik las dat Seppe weg moest. Leek mij nu net een ideaal hondje om wat mee te gaan doen. Ik geloof alleen niet dat Inge hem aan mij wil geven. Dus dan houdt het op. Hier in Duitsland zit een hele bijzondere club nl die heel anders trainen dan in Nederland. Geheel zonder correcties en banden.
Als ik dan naar mezelf kijk... ik doe "ze" niet weg omdat ik ze niet aan kan, ik kan ze individueel prima aan. Maar het is gebleken dat als het mis gaat het goed mis gaat, en zowel ik als mijn portemonnee trekken dat niet. Ik scheid ze nu al enige weken en dat gaat prima hoor, maar dat wil ik niet voor de rest van hun leven. Dat is niet de manier waarop ik mijn honden wil houden. Had ik een boerderij, met flink wat ruimte, was dat helemaal geen probleem geweest, maar niet hier. Dus ik zoek, zonder enige haast, naar een plek waar 1 of beide beter tot hun recht zullen komen als ik ze nu kan bieden.
Gisteren was ik er van overtuigd dat ik een geweldige nieuwe baas had gevonden maar helaas is diegene afgehaakt omdat ze Seppe toch wat te sterk vond. Ze wilde hem op gaan leiden voor de beveiliging, de instructeur was enthousiast want Seppe toonde zich daar als de open vrije blije hond die hij is, maar helaas haakte ze toch af... jammer maar dan zoeken we verder, er is vast een goede plek voor hem en/of Numa te vinden.
Jij doet net alsof herplaatsen makkelijk is, dat iemand dat doet zonder gevoel. Ik kan je melden dat dat niet zo is, in ieder geval niet bij mij. Ik vind het verschrikkelijk dat ik dit moet doen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
Ik begrijp echt niet waarom je zegt dat ik doe alsof herplaatsen makkelijk is? Dat iemand dat zonder gevoel doet? Natuurlijk vindt je het vreselijk om je hond weg te doen. Dat begrijp ik ook natuurlijk. Dus ik snap niet hoe je dat uit mijn stukjes weet te halen....Inge schreef:Het kan aan mij liggen, ik zit nu immers in een situatie dat ik bezig ben met herplaatsen en reageer daardoor wellicht gevoeliger omdat ik het op mezelf betrek, maar deze opmerking maakt me boos.laeken schreef:
Ja vind ik ook hoor. Als je je hond niet aan kan lekker weg doen. Helemaal mee eens.
Mede ook door de insinuatie die je enige opmerkingen geleden plaatste die ik ook op mezelf betrok,
deze...Je doet nu net alsof mensen een hond wegdoen omdat ze die niet aan kunnen. Dat zal vast regelmatig zo zijn, maar er zijn ook andere redenen zoals ook al aangegeven in dit topic.laeken schreef:Die neiging kreeg ik ook toen ik las dat Seppe weg moest. Leek mij nu net een ideaal hondje om wat mee te gaan doen. Ik geloof alleen niet dat Inge hem aan mij wil geven. Dus dan houdt het op. Hier in Duitsland zit een hele bijzondere club nl die heel anders trainen dan in Nederland. Geheel zonder correcties en banden.
Als ik dan naar mezelf kijk... ik doe "ze" niet weg omdat ik ze niet aan kan, ik kan ze individueel prima aan. Maar het is gebleken dat als het mis gaat het goed mis gaat, en zowel ik als mijn portemonnee trekken dat niet. Ik scheid ze nu al enige weken en dat gaat prima hoor, maar dat wil ik niet voor de rest van hun leven. Dat is niet de manier waarop ik mijn honden wil houden. Had ik een boerderij, met flink wat ruimte, was dat helemaal geen probleem geweest, maar niet hier. Dus ik zoek, zonder enige haast, naar een plek waar 1 of beide beter tot hun recht zullen komen als ik ze nu kan bieden.
Gisteren was ik er van overtuigd dat ik een geweldige nieuwe baas had gevonden maar helaas is diegene afgehaakt omdat ze Seppe toch wat te sterk vond. Ze wilde hem op gaan leiden voor de beveiliging, de instructeur was enthousiast want Seppe toonde zich daar als de open vrije blije hond die hij is, maar helaas haakte ze toch af... jammer maar dan zoeken we verder, er is vast een goede plek voor hem en/of Numa te vinden.
Jij doet net alsof herplaatsen makkelijk is, dat iemand dat doet zonder gevoel. Ik kan je melden dat dat niet zo is, in ieder geval niet bij mij. Ik vind het verschrikkelijk dat ik dit moet doen.

Ik denk echt dat je denkt dat ik er een persoonlijke kruistocht van gemaakt heb terwijl dat helemaal niet de bedoeling is. Dat je twee reuen hebt die nu vechten vind ik inderdaad een onhandige keuze. Maar dat je er nu een weg doet vind ik volkomen normaal. Zou ik zelf ook doen in jouw situatie. En dat je dat vreselijk vindt kan ik me dus prima voorstellen.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat komt door deze zin:

Dat woord lekker komt op mij over alsof het allemaal zo gemakkelijk islaeken schreef: Ja vind ik ook hoor. Als je je hond niet aan kan lekker weg doen. Helemaal mee eens.

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
Zo is het niet bedoeld. Wat ik ermee wil zeggen is dat ik er dan echt geen oordeel over heb. Dus lekker wegdoen betekent doe lekker.... Het is sowieso een misverstand als je denkt dat ik vind dat je de twee reuen kost wat kost moet houden. Dat wilde ik helemaal niet zeggen. Ik zeg alleen dat ik je keuze om twee dergelijke reuen samen te zetten onhandig vond en dat herplaatsen deels door die keuze moet. Ook vind ik het sneu voor de honden. Maar ik vind het net zo goed sneu voor jou en ik weet prima dat deze honden je aan het hart gaan. En ik snap prima dat je ze liever herplaatst. Ik ben gewoon hard in wat ik schrijf omdat ik niet snel rekening ga houden met gevoelens van baasjes als ik iets zielig vind voor honden. Ik begrijp echter heel goed dat het jou teveel wordt en dat dit je niet in denk oude kleren is gaan zitten.Inge schreef:Dat komt door deze zin:
Dat woord lekker komt op mij over alsof het allemaal zo gemakkelijk islaeken schreef: Ja vind ik ook hoor. Als je je hond niet aan kan lekker weg doen. Helemaal mee eens.
Mijn felheid in zulke topics komt ook deels door reacties van derden die mij dan weer aanvallen omdat ik geen rekening zou houden met jouw gevoelens. Ik snap je gevoelens echt heel goed hoor. Ik had eerder al geschreven in je topic dat geschreven woord gewoon lastig te interpreteren is. Ik wil ook best mijn excuus aanbieden voor de misschien soms te harde woorden. Dus bij deze. Hoop dat je in elk geval begrijpt dat wat ik schrijf niks te maken heeft met een persoonlijke aanval oid. Dat is het niet. In jouw geval deed ik er ook een weg. Al was het maar voor het welzijn van de honden zelf.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Thanks 

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
Graag gedaan. En ik ben blij dat je het zo opvat want ik heb echt niet het gevoel dat het je niks doet. Snap prima dat dit allemaal bij elkaar vreselijk moet zijn. Sterkte en ik hoop dat je hele mooie goede plekjes voor de honden vindt. Ik hou mijn oren ook open. De evt plek die ik wist voor Seppe is niks achteraf. Ik sta daar ook niet achter want ze hebben de laatste twee herders niet gehouden blijkt nu. Dus Seppe zit daar ook niet safe.Inge schreef:Thanks

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat is niet wat ik wil, al heb je nooit garantie natuurlijk.
Daarom was ik ook zo blij dat ik iemand gevonden leek te hebben. Zou haar eerste hond worden om af te richten voor beveiliging (daarnaast had ze wel een aantal eigen honden, vooral kleintjes en 1 grote), ze had de juiste hulp qua instructeur (die dus enthousiast was), ze had een klik met Seppe (die liep gewoon vrolijk met haar mee), aan Seppe zou ze een hond hebben gehad waar niet tot nauwelijks verzet op zit en die goed te motiveren is met voer, kortom een prima 1e herder om de beveiligingswereld mee in te groeien.... maar ze is dus helaas afgehaakt. Heeft nog enorm getwijfeld of ze de juiste keuze heeft gemaakt maar had nu ook nog een zieke pup thuis en durfde het dus op dit moment niet aan. Heel jammer, ik denk namelijk dat dit prima gegaan zou zijn.
Nu dus opnieuw gaan uitkijken naar een goede plek.
Seppe hoeft niet eens in de africhting die zou het ook prima doen in bv. de behendigheid denk ik.
Of gewoon als actieve huishond, als hij wat uitdaging heeft in de vorm van bv. zoekspelletjes en voldoende beweging, is hij prima in huis te houden (als je het niet erg vind dat hij op tafel gaat liggen of boven op de leuning van de bank
). Gelukkig gaat het scheiden prima en heb ik de tijd.
Daarom was ik ook zo blij dat ik iemand gevonden leek te hebben. Zou haar eerste hond worden om af te richten voor beveiliging (daarnaast had ze wel een aantal eigen honden, vooral kleintjes en 1 grote), ze had de juiste hulp qua instructeur (die dus enthousiast was), ze had een klik met Seppe (die liep gewoon vrolijk met haar mee), aan Seppe zou ze een hond hebben gehad waar niet tot nauwelijks verzet op zit en die goed te motiveren is met voer, kortom een prima 1e herder om de beveiligingswereld mee in te groeien.... maar ze is dus helaas afgehaakt. Heeft nog enorm getwijfeld of ze de juiste keuze heeft gemaakt maar had nu ook nog een zieke pup thuis en durfde het dus op dit moment niet aan. Heel jammer, ik denk namelijk dat dit prima gegaan zou zijn.
Nu dus opnieuw gaan uitkijken naar een goede plek.
Seppe hoeft niet eens in de africhting die zou het ook prima doen in bv. de behendigheid denk ik.
Of gewoon als actieve huishond, als hij wat uitdaging heeft in de vorm van bv. zoekspelletjes en voldoende beweging, is hij prima in huis te houden (als je het niet erg vind dat hij op tafel gaat liggen of boven op de leuning van de bank

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
Oud topic, maar ik was zo wat aan het zoeken n.a.v. reacties op een recente herplaatsing en wellicht kunnen we hier voortborduren wat meningen betreft?
Ben wel benieuwd hoe sommige mensen er nu over denken?
Ben wel benieuwd hoe sommige mensen er nu over denken?
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik quote mezelf wel even. Zo denk ik er namelijk nog steeds over, en dat zal niet veranderen ook.Dees en Maylo schreef:Ik heb er ook geen problemen mee. Wel met mensen die keer op keer herplaatsen en een nieuwe aanschaffen.
Zelf neem ik wel een hond met de intentie er alles aan te doen om het te laten werken, en ja soms moet je iets aanpassen van beide kanten.
Mijn vorige hond heb ik ook herplaatst. Omdat ik fulltime ging werken, veel reisuren en geen achtervang. En ik vond het zielig voor haar en had zelf de energie niet meer voor haar. Net nadat ze weg was bleek dat werk niet voor lang te zijn en na een maand werd ik gebeld met de vraag of ik haar terug wilde. Ze bleek daar totaal niet op haar plek te zitten en was gesteld op haar rust. Zo is ze uiteindelijk nooit meer weg gegaan en heb ik een oppas geregeld en werkte daarna iets minder met ook iets minder reistijd.
Mijn ouders hebben ook een hond een jonge reu, bomvol energie. Met dat beestje doen ze om precies te zijn niks en werken allebei fulltime. Mijn broertje en ik hebben al vaker gezegd dat het niet eerlijk is voor de hond maar goed mijn vader wil hem niet weg doen. Dat vind ik egoïstisch, en het erge dat de situatie al zo was voor de hond kwam. Allemaal grote verhalen van veel wandelen etc maar er is niks van gekomen.
Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
-
- Zeer actief
Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
En als het dan niet gaat, dan doe je de hond weer terug na een paar weken omdat de eerste honden belangrijker zijn.
Je kunt ook op voorhand even nadenken.
-
- Zeer actief
Maar zelfs als je nadenkt en er zeker van bent dat het "klopt" wat je voornemens bent met het erbij nemen van een hond of pup.. dan nog kan dat in de praktijk anders uitpakken.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
En als het dan niet gaat, dan doe je de hond weer terug na een paar weken omdat de eerste honden belangrijker zijn.
Ik ben niet voor "ach, we zien wel en anders herplaats ik 'm weer" maar ik ben ook zeker niet tegen herplaatsen. Soms "moet je wel" of soms ontstaat een situatie waarvan je denkt 'ja, wacht ff... dit is eigenlijk veel beter voor de hond'... zonder dat daar een vooropgesteld doel of plan bij zat.
Ik denk zomaar dat Nanna zeker niet op voorhand erop uit was Peer te herplaatsen (om dan toch bij dit voorbeeld te blijven waarom dit topic weer een oplawaai krijgt

Al met al zie ik dit als win-win.. toch?
Maar het idee er een hondje bij te nemen op godzegenedegreep.. nee.
Dat gezegd hebbende.. ik herinner me iemand op het forum die bij 2 redelijk jonge honden (1 en 3 jaar) een bejaarde herplaatser neerzette. Dat was overwogen, overdacht maar vooral ingegeven op onderbuikgevoel dat de bejaarde herplaatser daar hoorde te zijn. Dat had gruwelijk fout kunnen gaan. Niet in de zin van gevechten onderling maar het had zomaar totaal verkeerd uit kunnen pakken. Ik prijs me gelukkig dat dat niet gebeurd is. Maar, het had wel gekund.. dat had ze weer moeten gaan ;-( en dat zou tegen alle gevoel ingaan. Yikes, moet er niet aan denken

Suzanne
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Het zijn natuurlijk geen machinetjes die constant gedrag laten zien, mijn herplaatsers zijn heel andere honden als dat ze hier kwamenblondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .

Ja dat kan, maar dat is makkelijker bij volwassen honden dan bij puppies, die kunnen vaak nog alle kanten uit ook al is er een 'richtlijn' voor het ras of soort hond. En dan nog kan een hond zich totaal anders voor doen bij de eerste ontmoeten dan 3 maanden later.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
Als ik alleen thuis ben met Lotje is ze de rust zelfe, komt er bezoek, maakt niet uit wie, is ze hyper de pieper blij, maakt niet uit hoe lang het bezoek blijft, dus die krijgen die indruk, maar ik heb de voordeur amper dicht als ze weggaan, ligt madam weer te slapen. Dus ja, je moet bij het toevoegen van honden in een bestaande roedel, daar een zo goed mogelijke keuze voor maken. Wanneer blijkt dat dingen toch niet goed lopen, is er niet maar één regel voor wat betreft herplaatsen. Ligt er helemaal aan waarom het niet goed gaat etc etc. Soms zit een hond gewoon echt niet op de juiste plaats in jouw huis en kan deze het ergens anders beter hebben. En dat blijkt vaak pas als ze wat ouder zijn. Je kunt niet zeggen, nu de nieuwste moet maar wiebelen.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, tuurlijk ik had Droef en Izzy weg moeten doen.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
Het hele verhaal over Hummer bleek niet te kloppen, die hond was het omgekeerde van zijn omschrijving. Tot nog toe elke franse bull die ik ken of tegen kom is prima sociaal met andere honden. Koppig, maar sociaal. Inmiddels weet ik wel beter, maar goed dat is achteraf gelul. Daarbij ging Hummer echt niet zomaar weer terug omdat het niet zo soepeltjes liep. Hij ging terug omdat hij gewoon vol in de aanval ging op Droef en Izzy en daarin ook niet zou stoppen als ik niet ingreep.
En gelukkig ken jij mij persoonlijk en weet jij precies hoe ik met mijn honden om ga en of ik ergens wel of niet goed over nagedacht heb. Ohh wacht, het zijn aannames.
- Zamunda
- Zeer actief
Huh, wat een rare reactie op blondie's bericht. Volgens mij lees jij haar bericht niet goed.Dees en Maylo schreef:Ja, tuurlijk ik had Droef en Izzy weg moeten doen.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
Het hele verhaal over Hummer bleek niet te kloppen, die hond was het omgekeerde van zijn omschrijving. Tot nog toe elke franse bull die ik ken of tegen kom is prima sociaal met andere honden. Koppig, maar sociaal. Inmiddels weet ik wel beter, maar goed dat is achteraf gelul. Daarbij ging Hummer echt niet zomaar weer terug omdat het niet zo soepeltjes liep. Hij ging terug omdat hij gewoon vol in de aanval ging op Droef en Izzy en daarin ook niet zou stoppen als ik niet ingreep.
En gelukkig ken jij mij persoonlijk en weet jij precies hoe ik met mijn honden om ga en of ik ergens wel of niet goed over nagedacht heb. Ohh wacht, het zijn aannames.
-
- Zeer actief
Ik wilde juist het voorbeeld van Nanna niet aandragen, maar wel inderdaad het topic omhoog gehaald om die reden~Suzanne~ schreef:Maar zelfs als je nadenkt en er zeker van bent dat het "klopt" wat je voornemens bent met het erbij nemen van een hond of pup.. dan nog kan dat in de praktijk anders uitpakken.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
Ik ben niet voor "ach, we zien wel en anders herplaats ik 'm weer" maar ik ben ook zeker niet tegen herplaatsen. Soms "moet je wel" of soms ontstaat een situatie waarvan je denkt 'ja, wacht ff... dit is eigenlijk veel beter voor de hond'... zonder dat daar een vooropgesteld doel of plan bij zat.
Ik denk zomaar dat Nanna zeker niet op voorhand erop uit was Peer te herplaatsen (om dan toch bij dit voorbeeld te blijven waarom dit topic weer een oplawaai krijgt.. maar er deed zich een mogelijkheid voor... en ineens zag iedereen het: dit is het beste voor Peer. Nou, dan moet je dat absoluut doen. Ik ken Nanna niet persoonlijk (die ene keer bij een wandeling ontmoeten tel ik niet als persoonlijk kennen) maar wat ik van haar lees is zij zeker niet van "ach, dan herplaatsen we, who cares, dan kan er weer wat nieuws bij".. ik heb echt de indruk dat zij zoiets alleen maar doet in het belang van de hond zelf. Dat dat nu heel fraai uitkomt dat het ook in het belang van de nieuwe bazen is
is prachtig.
Al met al zie ik dit als win-win.. toch?
Maar het idee er een hondje bij te nemen op godzegenedegreep.. nee.
Dat gezegd hebbende.. ik herinner me iemand op het forum die bij 2 redelijk jonge honden (1 en 3 jaar) een bejaarde herplaatser neerzette. Dat was overwogen, overdacht maar vooral ingegeven op onderbuikgevoel dat de bejaarde herplaatser daar hoorde te zijn. Dat had gruwelijk fout kunnen gaan. Niet in de zin van gevechten onderling maar het had zomaar totaal verkeerd uit kunnen pakken. Ik prijs me gelukkig dat dat niet gebeurd is. Maar, het had wel gekund.. dat had ze weer moeten gaan ;-( en dat zou tegen alle gevoel ingaan. Yikes, moet er niet aan denken
Suzanne

En ook ik ben niet anti herplaats, dat geef ik ook aan. En gut, heb nog maar weinig honden en samenstellingen gehad, maar het ging eigenlijk nooit zo als een handschoen dat het pastte, zoals ik soms bij anderen wel zie. En dat heeft en met mij te maken, en met bepaalde karakters en type honden die ik in huis heb.
Zo bedoel ik mijn reactie ook niet.
Wel reageerde ik vanuit bepaalde reacties van mensen die enerzijds een bepaalde mening hebben maar anderzijds voor mijn gevoel tegenovergesteld doen als het om eigen honden gaat. En dat vind ik een beetje schijnheilig.
En dit is een oud topic maar het ging en gaat om hetzelfde, ik vind het meer gepast om hier daarover verder te praten dan in een voorstel topic van een forum lid die blij is met haar nieuwe metgezel.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, die eerste regel is sarcastisch bedoeld.Zamunda schreef:Huh, wat een rare reactie op blondie's bericht. Volgens mij lees jij haar bericht niet goed.Dees en Maylo schreef:Ja, tuurlijk ik had Droef en Izzy weg moeten doen.blondie schreef:Staat buiten kijf, maar ga niet herplaatsers bij een roedel nemen zonder op voorhand goed na te denken over welk type je erbij haalt en of dat past in wat je voor ogen hebtNeeltje schreef:Mijn mening: als een hond niet op zijn plaats zit of dit nu met de eigenaar niet goed klikt, of niet goed gaat met andere dieren in huis, is het kiezen wat het beste is voor de hond en niet koste wat kost met kunst en vliegwerk de hond houden. Of welk ander dier dan ook. Ook de hond heeft recht op rust in zijn leven .
-
- Zeer actief
Goed, als je een schoen aan wilt trekken en hij past. Maar nee. Zo jij het vertaalt heb ik het zeker niet bedoelt.Dees en Maylo schreef:
Jawel, die eerste regel is sarcastisch bedoeld.
- DesireeB
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet? Hoe bedoel je het dan wel?blondie schreef:Goed, als je een schoen aan wilt trekken en hij past. Maar nee. Zo jij het vertaalt heb ik het zeker niet bedoelt.Dees en Maylo schreef:
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ze zal het bedoeld hebben zoals het er staat: als je al een roedel hebt, denk goed na over wat je erbij zet, zodat het niet bij voorbaat gedoemd is te mislukken (zonder speciaal iemand op het oog te hebben)Dees en Maylo schreef:Niet? Hoe bedoel je het dan wel?blondie schreef:Goed, als je een schoen aan wilt trekken en hij past. Maar nee. Zo jij het vertaalt heb ik het zeker niet bedoelt.Dees en Maylo schreef:
-
- Zeer actief
Zo ja.Fotogravinnetje schreef:Ze zal het bedoeld hebben zoals het er staat: als je al een roedel hebt, denk goed na over wat je erbij zet, zodat het niet bij voorbaat gedoemd is te mislukken (zonder speciaal iemand op het oog te hebben)Dees en Maylo schreef:Niet? Hoe bedoel je het dan wel?blondie schreef:Goed, als je een schoen aan wilt trekken en hij past. Maar nee. Zo jij het vertaalt heb ik het zeker niet bedoelt.Dees en Maylo schreef:
-
- Zeer actief
En daarbij ik open juist dit oude topic om dingen in perspectief te houden en iedereen kan volgens mijn zijn of haar eigen visie hier verder in geven.
En natuurlijk zullen meningen verdeeld zijn en blijven als het om herplaatsen van honden gaat, waar het jaren eerder dus in dit topic ook al om ging, een soort van taboe mbt herplaatsen.
En natuurlijk zullen meningen verdeeld zijn en blijven als het om herplaatsen van honden gaat, waar het jaren eerder dus in dit topic ook al om ging, een soort van taboe mbt herplaatsen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Mis geloof ik een boel . Heeft Nanna Peer herplaatst .? Das toch die teckel.?
Toevallig bij Teckeltoos .? Zag voorbij komen dat die ook een Peer had.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Jabouvierpoedel schreef:Mis geloof ik een boel . Heeft Nanna Peer herplaatst .? Das toch die teckel.?
Ja
Ja
Ja
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Goeiemorrege Kees, ook wakker?bouvierpoedel schreef:Mis geloof ik een boel . Heeft Nanna Peer herplaatst .? Das toch die teckel.?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ohcrutz schreef:Jabouvierpoedel schreef:Mis geloof ik een boel . Heeft Nanna Peer herplaatst .? Das toch die teckel.?
Ja
Ja
Ja

Wat je zegt ben je zelfffff