Sorry Suzanne ik had over je post heen gelezen, maar wat Fotogravinnetje al zegt ze komen bijna nooit achter de aanleiding waardoor IMHA/AIHA ontstaat.Fotogravinnetje schreef:In de openingspost wordt het al genoemd: AIHA. Dat beschrijft vooral het ziektebeeld. Google leert me dat de oorzaak vaak onbekend blijft~Suzanne~ schreef:WAt een stress moet dat geweest zijn. Wat heerlijk dat hij thuis is.. maar.. ik kan niet teruglezen wat het nou was / geweest is..? Hebben ze daar wat over gezegd?
Suzanne
Het kan door een parasiet zijn, door een tumor of door een kleine infectie ergens. Het kan ook ontstaan na een inenting of de loopsheid bij een teef kan een trigger zijn. Iets verstoort het immuunsysteem waardoor deze zijn eigen rode bloedcellen gaat vernietigen. Soms kan zich dat heel langzaam ontwikkelen en wordt de hond gaandeweg slomer en lustelozer. Of zoals bij Perry acuut waarbij hij dus van het ene op het andere moment doodziek wordt.
Wat ik wel geleerd heb over wat de eerste dingen zijn die onmiddellijk moeten gebeuren:
- Direct de bloedgroep van je hond uit laten zoeken, negatief of positief.
- Direct een infuus om het Natrium en Kalium op peil te brengen
- Direct beginnen met hoge doses Prednison
Omdat het in het weekend was en mijn DA geen bloedgroep kan bepalen heeft Perry positief bloed gekregen terwijl hij negatief is. Dit mag in nood 1x maar Perry heeft 2x een transfusie met dit bloed gehad. Hij had de 1ste keer maar 60 ml gehad op advies vd bloedbank, omdat de kans bestond dat hij als een gek dit nieuwe bloed af zou gaan breken. Maar omdat dit niet voldoende was heeft hij 12 uur later nogmaals 60 ml gekregen, dit had dus was beter in 1x gegeven kunnen worden, achteraf. Het heeft wel zijn leven gered, maar positief bloed had hem was meer vooruit geholpen in het genezingsproces.