Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wisselen, probleem hoektand
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Wisselen, probleem hoektand
Bij Jessie (geschat op nu 6 maanden) blijft in de bovenkaak de melkhoektand aan beide kanten zitten.
De volwassen tand is nu al iets groter dan de melktand en de melktand zit nog zo vast als wat. Zal ik nog afwachten of toch
beter naar de dierenarts gaan voordat de boel helemaal fout gaat groeien?
De volwassen tand groeit voor naast de melktand, ze staan dus naast elkaar nu (niet voor elkaar).
In de onderkaak zijn de melktandjes trouwens ook vrij lang blijven zitten, maar er nu toch uit gegaan.
De volwassen tand is nu al iets groter dan de melktand en de melktand zit nog zo vast als wat. Zal ik nog afwachten of toch
beter naar de dierenarts gaan voordat de boel helemaal fout gaat groeien?
De volwassen tand groeit voor naast de melktand, ze staan dus naast elkaar nu (niet voor elkaar).
In de onderkaak zijn de melktandjes trouwens ook vrij lang blijven zitten, maar er nu toch uit gegaan.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Wisselen, probleem hoektand
Meestal wordt aangeraden ze eruit te laten halen als ze er met acht maanden nog zitten, of als de stand van de volwassen hoektand duidelijk negatief beïnvloed wordt door de persisterende melktand
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat las ik ook op internet dat je het veel bij dwergrassen ziet, dus ik was al verbaasd.Nanna schreef:Kan je rustig nog een poosje laten zitten. Probeer, als ze het toelaat, er wel iedere dag iets aan te wrikken.
Persisterende melktanden zie je wel veel bij dwergrasjes en dan moet je ze eruit halen. Bij grotere honden komt dat maar heel weinig voor.
Maar ik lees dan ook weer dat je ze eruit moet laten halen omdat anders de boel scheef gaat staan? maar dat valt volgens jou dus wel mee?
Ze krijgt flink harde kluiven, trekspelletjes, enz. Er zit geen beweging in.
Ze laat weinig toe in d'r bekkie, maar ze kan wat mij betreft dan de pot op hoor, want ik bekijk de boel toch gewoon.
De rest is volgens mij allemaal gewisseld, ze had wekenlang een gat waar een melkkies al uit was, maar daar komt nu toch de laatste volwassen
kies door.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze is nu 6 maanden. Of de stand negatief wordt beïnvloed, kan ik eigenlijk niet echt beoordelen: hij groeit ernaast dus, je ziet dus de 2 hoektandenFotogravinnetje schreef:Meestal wordt aangeraden ze eruit te laten halen als ze er met acht maanden nog zitten, of als de stand van de volwassen hoektand duidelijk negatief beïnvloed wordt door de persisterende melktand
naast elkaar zitten.
Het ziet er ongeveer zo uit, plaatje is van internet dus niet van Jessie (wel iets meer ruimte tussen de volwassen tand en de melktand):

Ik let wel op of het tandvlees daar niet gaat ontsteken, maar dat ziet er mooi roze uit nog.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Louitje heeft ze ook lang gehad. Heb er naar laten kijken toen ik voor iets anders bij de DA was. Maar die gaf ook aan mooi laten zitten. En inderdaad ze gingen er vanzelf uit.
Gr. Aniek

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké mooi, bedankt
Ik zag het ook helemaal niet zitten om haar onder narcose hiervoor te doen, maar door verhalen van 'scheefstand', begon
ik toch te twijfelen. Ze raken elkaar niet echt, dus ik hoop/denk dat het elkaar niet beïnvloedt in de groei.
Dan wacht ik mooi voorlopig nog even af en blijf gemeen lastige kluiven geven

ik toch te twijfelen. Ze raken elkaar niet echt, dus ik hoop/denk dat het elkaar niet beïnvloedt in de groei.
Dan wacht ik mooi voorlopig nog even af en blijf gemeen lastige kluiven geven
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Keetje heeft ook een tijd met dubbele hoektanden gezeten. Het ene moment zaten ze hartstikke vast en een week later voelen ze er uit ( een dag na elkaar).
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Tanja had het ook aan een kant, ik had de dierenarts erover gebeld en die zei dat ik hem rustig kon laten zitten, had haar die dag een oor gegeven en ineens was die tand weg, dezelfde dag nog. Hahaha, terwijl hij s’ochtends nog hartstikke vast zat.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Gait was ruim vijf maanden toen ik dit schreef

Paar minuten later schreef ik

Paar minuten later schreef ik

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Mooi
Ze lag net rustig half te slapen en toen kon ik boven- en onderlip wegtrekken zodat ik kon zien of de hoektanden mooi vallen en niet
in het tandvlees van de andere kant drukken. Maar dat ziet er prima uit
Ben blij dat ik het nog even nagevraagd heb hier, want ik stond op het punt om de dierenarts maar te bellen (en dan moet je sowieso
langskomen natuurlijk om het te laten zien).
Ik wacht nu gewoon nog af
Ze lag net rustig half te slapen en toen kon ik boven- en onderlip wegtrekken zodat ik kon zien of de hoektanden mooi vallen en niet
in het tandvlees van de andere kant drukken. Maar dat ziet er prima uit
Ben blij dat ik het nog even nagevraagd heb hier, want ik stond op het punt om de dierenarts maar te bellen (en dan moet je sowieso
langskomen natuurlijk om het te laten zien).
Ik wacht nu gewoon nog af
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heb er bij Frodo nooit op gelet. Het volwassen gebit zat er ineens
ik zal het bij nummer 2 eens in de gaten houden 

-
Elineee
- Vaste gebruiker
Bij onze honden vielen ze er beide pas uit met 11 maanden. Voor de eerste hond had ik de afspraak v.d operatie al staan. Net een week ervoor viel haar tand eruit. Bij beide honden werd gezegd dat ik ze eruit moest laten halen met 8 maanden. Ik heb dit niet gedaan, beide geen scheef gebit. Wel poetste ik hun tanden ivm meer kans op tandplak bij de dubbele tand.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ontaarde hondenmoederalm@ schreef:Ik heb er bij Frodo nooit op gelet. Het volwassen gebit zat er ineensik zal het bij nummer 2 eens in de gaten houden
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
11 maandenElineee schreef:Bij onze honden vielen ze er beide pas uit met 11 maanden. Voor de eerste hond had ik de afspraak v.d operatie al staan. Net een week ervoor viel haar tand eruit. Bij beide honden werd gezegd dat ik ze eruit moest laten halen met 8 maanden. Ik heb dit niet gedaan, beide geen scheef gebit. Wel poetste ik hun tanden ivm meer kans op tandplak bij de dubbele tand.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het was iets met de wortel van de melktand ofzo: die moet oplossen als de volwassen tand doorkomt en anders kan het met de wortel vanCleva schreef:Het komt zo goed als altijd vanzelf goed.
Het idee dat een hoektand scheef ingroeit omdat de melktand niet wijkt is lekengewauwel, ondersteund door reclamepraatjes van dierenartsen. In dat geval zou de melktand naar buiten gedrukt worden.
de volwassen tand fout gaan.
Ik dacht ook van 'och, gaat er vanzelf uit', maar was dus toch even op internet gaan zoeken en toen las ik allemaal ellende en was ik wel geneigd
een afspraak te maken bij de dierenarts. Gelukkig is er dan altijd nog het hondenforum
Ik wacht dus rustig af.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Goed in de gaten houden of de nieuwe hoektand niet scheef gedrukt gaat worden.
Bij Doran zijn alle vier z’n hoektanden eruit gehaald met een maand of 9 geloof ik, die zaten nog muurvast en begonnen de volwassen tanden opzij te duwen, dus toen moesten ze er wel uit gehaald worden.
Bij Doran zijn alle vier z’n hoektanden eruit gehaald met een maand of 9 geloof ik, die zaten nog muurvast en begonnen de volwassen tanden opzij te duwen, dus toen moesten ze er wel uit gehaald worden.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Sandra&co
Sofi had 1 hoektand die er niet per se uit wou. Die heb ik wel laten verwijderen met 8-9 maanden. Ik meende ook dat het nadelig kon zijn voor het volwassen gebit en ze heeft al zo'n klein kaakje met weinig ruimte. Het was zo gepiept, dus ik vind het wel best. Misschien was hij er vanzelf wel uitgevallen, maar met (hoek)tanden loop ik liever geen risico. Die hebben ze nog lang nodig.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
bij willem wilden ze ook geen afscheid nemen. maar na een tijdje waren ze ineens weg. veel kluiven en spelen.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Erg hé, het zijn gewoon geen zaken die in mijn systeem zitten. Overigens had Frodo met 5 maanden al gewisseld (godenzijdank)Caro. schreef:Ontaarde hondenmoederalm@ schreef:Ik heb er bij Frodo nooit op gelet. Het volwassen gebit zat er ineensik zal het bij nummer 2 eens in de gaten houden
![]()

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn Jack Nora had ook en hardnekkige hoektand, die zat wel ietsje los, ze heeft hem eruit gegooid mbv een mergpijpje... ze is bijna een half jaar
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Inmiddels is ze 7.5 maand en er is nog steeds één hoektand over die inmiddels wel afgebroken is.
Dus nog één stompje die er echt niet uit lijkt te willen
De andere hoektand is er een week of 4 geleden uitgegaan.
Ik denk dat ik nog even wacht (?) een week of 2 en anders er toch maar even naar laten kijken.
Dus nog één stompje die er echt niet uit lijkt te willen
De andere hoektand is er een week of 4 geleden uitgegaan.
Ik denk dat ik nog even wacht (?) een week of 2 en anders er toch maar even naar laten kijken.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Nora is nu aan een beugeltje. Omdat ze de onderhoektand er zo laat uit gegooid had, is er te weinig ruimte tussen de bovenhoektand en de snijtand, en kan de onderhoektand er niet tussen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Is bij Habibi ook láng blijven zitten.
Dubbele hoektandjes boven. Maar uiteindelijk vanzelf los gekomen.
Habibi heeft een bijzonder mooi gebit, dus het heeft beslist geen schade gedaan.
Omdat in dit geval die ene tand afgebroken is, zou ik er wel strak bovenop zitten. Pijn, toch wat bruinverkleuring of zoiets dan mss wel weg laten halen.
Habibi heeft een bijzonder mooi gebit, dus het heeft beslist geen schade gedaan.
Omdat in dit geval die ene tand afgebroken is, zou ik er wel strak bovenop zitten. Pijn, toch wat bruinverkleuring of zoiets dan mss wel weg laten halen.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zag net dat er nu wel eten tussen blijft zitten en dat is niet goed natuurlijkHabibi schreef:Is bij Habibi ook láng blijven zitten.
Ik ga het de komende dagen meermalen per dag controleren en als dit zo blijft, dan toch maar naar de dierenarts. Het is nu nog maar een klein (vlijmscherp) puntje wat er zit.