Zamunda schreef:Ik heb nu een loopse teef en intacte reu rondlopen en denk alvast na over hoe ik dat de volgende loopsheden (of het voorkomen daarvan) wil doen. Ravi is hier nog maar net (twee weken) en heeft moeite met scheiden/alleen zijn dus dat maakt deze loopsheid wellicht lastiger dan de komende maar ik vind langdurig scheiden (waarbij een hond dus echt buitengesloten wordt) sowieso geen heel fijne optie wat Lais en Raaf betreft.
Even een andere invalshoek. Hoe heftig reageert Ravi op de loopsheid, is dat zo extreem dat je ze echt geen seconde uit het oog kunt verliezen, hebben zowel teef als reu veel moeite om elkaar met rust te laten vanaf de beginstadia van loopsheid of is er eventueel nog door de baas in te grijpen?
Even uit mijn eigen ervaring. Ik had een reu intact, en er kwam een teef bij intact. En ik stond er eigenlijk blanco in. Wist dat ik niet reu teef combi wilde hebben, dus zat er wat dat betreft wel bovenop, maar hier werd het pas een ding als de teef echt dekrijp werd.
Dat was dan ook wel duidelijk te merken maar duurde ca. een week.
En ik kon dat aan de reu merken, en dat waren dus de perioden dat er écht sprake was van niets doen zonder ze uit het oog te verliezen en bij afwezigheid even echt uit elkaar in aparte ruimten.
Verder ook in die weken kon ik ze wel bij elkaar hebben, samen uitlaten etc.
Met de huidige combi eigenlijk ook. Ik zie wel aan de reu (en teef) wanneer het hoogtepunt daar is, en dan is het wel beter voor je eigen rust om echt te scheiden, al was dat met de vorige combi wat gemakkelijker dan de huidige omdat Jol echt super gewillig is in haar hoogtijdagen.
Finn en Bluf kon ik verbaal nog uit elkaar houden bijvoorbeeld. En als ik echt weg moest dan had zij een eigen kamer met slot erop

(dat dan weer wel, niets aan toeval over laten) en hij was los in huis.
Maar het was te doen zonder ze weken letterlijk niet bij elkaar te laten bijvoorbeeld, dus ik had, en heb de noodzaak niet ingezien om een van de honden te laten "helpen".
Nu is het hooguit ook 1,5 week waarin we letterlijk scheiden als we niet thuis zijn, maar als we erbij zijn kunnen ze tot een bepaalde hoogte gewoon bij elkaar.
Het is afhankelijk van hoe sterk en hoe snel de honden op elkaar reageren, en soms hoe snel je als baas reageert en in hoeverre de hond nog luistert als hormonen op gaan spelen.