Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mira, een tweede ronde?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mira

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
DeDiana schreef: Heb je al eens aan een kelpie gedacht?
Ja. Denk ik nog steeds aan. Staat nog op mijn blocnootje.

Het idee van een Kelpie vind ik wel leuk maar daar moet ik eerst nog even goed naar kijken.

Overigens kijk ik in dat genre ook wel naar mechelaars, hoor. Als het om sportieve stuurbaarheid gaat dan past dat best bij Mira.
Ik hoop dan alleen wel meteen dat het snepperige wakerige er meteen af is.
Als het scherpe kantjes mag hebben dan kies ik voor de terrier-lurcher.

Ik moet een manier gaan vinden om verschillende factoren tegen elkaar af te wegen want op deze manier wordt het een zoektocht. Daar heb je een kompas bij nodig.
Maar een (x) mechel zit je ook snel aan de 60 cm gemiddeld. Muv een broer van Xygan die is echt een flink stuk kleiner en zou qua maat goed passen maar die heeft een Hollander vachtje ;)
Laatst gewijzigd door malinois op 22 jun 2018 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Een dwergschnauzer dan :wink: Haha ik ga stoppen je te spammen, maar vind het leuk om hierover te fantaseren.
Persoonlijk lijkt me de combi whippet x herder qua karakter het meest aantrekkelijk.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb een idee! Wat denk je van een wheaten?
Die staat op mijn verlanglijstje. Terrier maar echt mild. 47 cm hoog en niét zwart. Ik weet alleen niks van genetica dus wat voor vachten er uit komen weet ik niet. Ik zou het doen!
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ohhhh even kruising opgezocht en dat worden leuke honden, wat een geweldig idee van mezelf!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Een Pumi? Lekker sportief over het algemeen, goede maat en in combinatie met Mira krijg je er ruwhaartjes uit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Bij de Kelpie moet je wel goed uitkijken welke lijnen erachter zitten, er zijn er redelijk wat met hartproblemen.
Laatst gewijzigd door LongFields op 23 jun 2018 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Heb je al aan een Manchester terriër gedacht?
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Whippet x borderterrier, ook niet verkeerd
https://www.google.nl/search?q=whippet+ ... swYSpD4RM:
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:Een Pumi? Lekker sportief over het algemeen, goede maat en in combinatie met Mira krijg je er ruwhaartjes uit.
Let dan wel goed op de lijnen en het karakter. Er komt angst voor. En niet een heeeel makkelijk ras om aan een reu te komen...
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

En een lapin(poro)koira?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Cleva schreef:
LongFields schreef:Een Pumi? Lekker sportief over het algemeen, goede maat en in combinatie met Mira krijg je er ruwhaartjes uit.
Ik vind de pumi geweldig. De Mudi trouwens ook. Maar even realistisch, hoeveel lopen er daar van rond?
Ik wil er best voor naar hongarije of een rietje kopen maar zelfs dat is nog niet zomaar even te regelen.
Maar als iemand een kandidaat kent dan hoor ik het heel erg graag.
Ik ken er wel wat. Zowel Pumi reuen. Mudi reuen 1 maar daar verwacht ik geen 'ja' bij zo'n kruising. Kroaten reuen ken ik weer wel. Maar ook niet veel in nederland en die zijn wel wat pittiger dan een Mudi en Pumi vind ik.
Machie
Zeer actief

Kroaten zijn mini Mechelse herders met krullen; die blaffen als een sheltie; en werklust hebben als een border collie.
Hoewel ik knettergek op mijn kleintje ben, word ik er soms ook knettergek van :F: de Hongaren zijn gematiger, al zitten daar ook portretten bij ;)
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Oh, dit ga ik even volgen! Ben erg benieuwd waar je keuze op gaat vallen. Ben zelf natuurlijk ook als een blok gevallen voor een kruising en vind het helemaal geweldig! Eerst al de complete verrassing qua kleurtjes en vachten, daarna het ontdekken van welke trekjes waar vandaan komen. As ik kijk naar Ayla dan vind ik het zo leuk om te zien hoe dat karakter zich ontwikkelt. Is bij elke pup zo natuurlijk, maar vind het echt wel anders bij haar dan bij een 'echt' ras. Tot nu toe lijkt het net zo leuk uit te pakken als gedacht. Nu zijn beide ouders ook hele fijne honden, dus had er ook wel vertrouwen in, maar het zal je maar gebeuren dat je net de meest negatieve punten van beide in een hond samen krijgt :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Cleva schreef:Vandaag overigens een aantal american hairless terriers gezien.
Wat een vreselijk leuke beestjes. Bont als de neten en enorm gezellig.
De pups zouden bij deze naaktvariant gewoon allemaal behaard zijn want recessief.

Afbeelding
Als je denkt dat het bij een ras als devPumi lastig zal zijn een geschikte reu te vinden, dan lijkt het me bij dit ras niet minder ingewikkeld. :wink:

Is de erfelijkheid van het naakt bij deze honden anders dan bij de Peruanen? In het nest waar Mojo uit is gekomen waarbij de moeder de Peruaanse Naakthond is en de vader een Working kelpie is er dus wel 1 naakte pup geboren.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

LongFields schreef:
De pups zouden bij deze naaktvariant gewoon allemaal behaard zijn want recessief.

Afbeelding
Als je denkt dat het bij een ras als devPumi lastig zal zijn een geschikte reu te vinden, dan lijkt het me bij dit ras niet minder ingewikkeld. :wink:

Is de erfelijkheid van het naakt bij deze honden anders dan bij de Peruanen? In het nest waar Mojo uit is gekomen waarbij de moeder de Peruaanse Naakthond is en de vader een Working kelpie is er dus wel 1 naakte pup geboren.
Klopt. Bij de AHT is het een recessief naaktgen, dus daarvoor zijn er 2 allelen nodig om de naaktheid tot uiting te laten komen. Bij de peruanen, mexicanen en chinezen is het een dominant gen, maar homozygoot is niet levensvatbaar. Dus bij die laatste drie kun je niet fokzuivere naaktheid fokken (en er zitten problemen met de aanleg van het gebit bij, veroorzaakt door hetzelfde gen), terwijl de AHT wel fokzuiver naakt is.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Afbeelding
Daar kom ik er regelmatig twee van tegen, een reu en een teefje en dat zijn ook twee ontzettend leuke honden. Zit een reu bij dus indien nodig zou ik wel een mail kunnen vragen zodat er contact kan zijn. :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Als de AHT overwogen wordt heb ik nog wel eentje in de aanbieding...
Hij moet alleen nog door de testen heen.
Taxi is een ontzettend baasgericht hondje met een gezonde werklust geen jachtinstinct en geen rel hondje maar kan met alles en iedereen overweg.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zo'n krijserd van een Pumi zou mij niks lijken. Ik vind het trouwens ook echt heel mooi om te lezen hoe je over Mira schrijft.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Boutje schreef:
Zamunda schreef:Zo'n krijserd van een Pumi zou mij niks lijken. Ik vind het trouwens ook echt heel mooi om te lezen hoe je over Mira schrijft.
Krijsen pumi's dan? Diegenen die ik ken helemaal niet.
Pfff nou ik ken er 5 en alle vijf krijsen als gekken.
Oorverdovend... daar is mijn teckel niks bij
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Wat vindt jij ervan om Mira zelf te laten kiezen? Dus lekker naar hondenveldjes gaan en rondkijken. Ik zie ineens her en der honden waardoor ik Mira best zou laten dekken als ze van mij was. Dus dan ga je echt wild. Immers, pa is totaal onbekend kwa achtergrond.
Als ik Mira zou laten dekken zou ik heel misschien wel op een dalmaat uitkomen...
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Gimmick schreef:Als de AHT overwogen wordt heb ik nog wel eentje in de aanbieding...
Hij moet alleen nog door de testen heen.
Taxi is een ontzettend baasgericht hondje met een gezonde werklust geen jachtinstinct en geen rel hondje maar kan met alles en iedereen overweg.
Ik vind Taxi ook erg mooi, en ik vind naakte dieren meestal heel on-mooi dus dat wil wat zeggen :) Dat zou dus ook erg interessant zijn!

Pumi's zijn vierkant, dan haal je wel flink de snelheid uit die kruising denk ik?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Afbeelding
Ik denk als ze er zo uit zien je ze zo kwijt bent :I:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:Dan zou op de kleur na een Gait dus inderdaad best goed kunnen: baasgericht, happy-go-lucky, vriendelijk, spaniel en vooral niet te groot. Qua jachtdrift erg makkelijk terug te roepen (veel beter dan Elco). Maar wel zwart en weinig kans op andere kleur nakomelingen dan zwart en zwart met een klein beetje witte aftekening. Gait zou eventueel nog drager van B&T kunnen zijn (ene opa heeft B&T en tricolor nakomelingen gekregen met een B&T-teefje)

De pup die ik zelf aanhoud mag best zwart zijn, hoor. Mooi zwart is niet lelijk.
Het idee van zo'n fel glimmende zwarte kop staat me best aan. Ik wil alleen liever wat variatie.
Het is oké als het langer duurt om ze allemaal te plaatsen maar liever niet, natuurlijk.

Aan de andere kant denk ik dat hondenliefhebber best de waarde van een markiesje/whippet zien.

Mira draagt misschien blauw maar geen b&t.

https://whippet.breedarchive.com/animal ... 2b3ce4a053
Een Mira-Gait combi lijkt me juist geweldig, zowel wat betreft karakter als uiterlijk. Maar ik hou dan ook van zwart.
Het is dat ik al twee jonge honden heb...
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief

Gek genoeg zijn Jack Russel x Whippets hele mooie ranke honden met super leuke aftekeningen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Alfilillo schreef:
Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:Dan zou op de kleur na een Gait dus inderdaad best goed kunnen: baasgericht, happy-go-lucky, vriendelijk, spaniel en vooral niet te groot. Qua jachtdrift erg makkelijk terug te roepen (veel beter dan Elco). Maar wel zwart en weinig kans op andere kleur nakomelingen dan zwart en zwart met een klein beetje witte aftekening. Gait zou eventueel nog drager van B&T kunnen zijn (ene opa heeft B&T en tricolor nakomelingen gekregen met een B&T-teefje)

De pup die ik zelf aanhoud mag best zwart zijn, hoor. Mooi zwart is niet lelijk.
Het idee van zo'n fel glimmende zwarte kop staat me best aan. Ik wil alleen liever wat variatie.
Het is oké als het langer duurt om ze allemaal te plaatsen maar liever niet, natuurlijk.

Aan de andere kant denk ik dat hondenliefhebber best de waarde van een markiesje/whippet zien.

Mira draagt misschien blauw maar geen b&t.

https://whippet.breedarchive.com/animal ... 2b3ce4a053
Een Mira-Gait combi lijkt me juist geweldig, zowel wat betreft karakter als uiterlijk. Maar ik hou dan ook van zwart.
Ik heb het idee dat Mira en Gait behoorlijk op elkaar lijken, behalve de rastypische verschillen waarbij Mira overduidelijk windhond is en Gait hoofdzakelijk spaniel met een vleugje teckel. Gait is nog geen 2 jaar, maar ook hem kun je rustig meenemen en dan onder je stoel neerleggen en vergeten dat hij er ook is ;) Hij is ook heerlijk baasgericht zonder te plakkerig te zijn.
Hij krijgt z'n gezondheidsonderzoeken in oktober, dus de PL-test en de ECVO. Hij is genetisch vrij van de beide aandoeningen in het ras waarvoor een DNA-test is (prcd-PRA en Paroxismale Dyskinesie). En ja, natuurlijk zou ik het helemaal tof vinden als een eventueel nest van Gait en Mira met goedvinden van de rasvereniging zou kunnen en er dus nakomelingen gebruikt zouden kunnen gaan worden voor het fokprogramma bij de Markiesjes.
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: Een Mira-Gait combi lijkt me juist geweldig, zowel wat betreft karakter als uiterlijk. Maar ik hou dan ook van zwart.
Ik heb het idee dat Mira en Gait behoorlijk op elkaar lijken, behalve de rastypische verschillen waarbij Mira overduidelijk windhond is en Gait hoofdzakelijk spaniel met een vleugje teckel. Gait is nog geen 2 jaar, maar ook hem kun je rustig meenemen en dan onder je stoel neerleggen en vergeten dat hij er ook is ;) Hij is ook heerlijk baasgericht zonder te plakkerig te zijn.
Hij krijgt z'n gezondheidsonderzoeken in oktober, dus de PL-test en de ECVO. Hij is genetisch vrij van de beide aandoeningen in het ras waarvoor een DNA-test is (prcd-PRA en Paroxismale Dyskinesie). En ja, natuurlijk zou ik het helemaal tof vinden als een eventueel nest van Gait en Mira met goedvinden van de rasvereniging zou kunnen en er dus nakomelingen gebruikt zouden kunnen gaan worden voor het fokprogramma bij de Markiesjes.[/quote]

Leuke kruising. Ik vind jouw honden allebei zo erg markiesje dat ik niet eens zie wie nu wel en wie nu niet het markiesje is. Denk dat de spaniel miks de meest behaarde lange oren heeft?
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

laeken schreef:
Fotogravinnetje schreef: Ik heb het idee dat Mira en Gait behoorlijk op elkaar lijken, behalve de rastypische verschillen waarbij Mira overduidelijk windhond is en Gait hoofdzakelijk spaniel met een vleugje teckel. Gait is nog geen 2 jaar, maar ook hem kun je rustig meenemen en dan onder je stoel neerleggen en vergeten dat hij er ook is ;) Hij is ook heerlijk baasgericht zonder te plakkerig te zijn.
Hij krijgt z'n gezondheidsonderzoeken in oktober, dus de PL-test en de ECVO. Hij is genetisch vrij van de beide aandoeningen in het ras waarvoor een DNA-test is (prcd-PRA en Paroxismale Dyskinesie). En ja, natuurlijk zou ik het helemaal tof vinden als een eventueel nest van Gait en Mira met goedvinden van de rasvereniging zou kunnen en er dus nakomelingen gebruikt zouden kunnen gaan worden voor het fokprogramma bij de Markiesjes.
Leuke kruising. Ik vind jouw honden allebei zo erg markiesje dat ik niet eens zie wie nu wel en wie nu niet het markiesje is. Denk dat de spaniel miks de meest behaarde lange oren heeft?
Huh? Elco en Gait zijn beide zuivere Markiesjes :mrgreen: Vader en zoon zelfs.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 24 jun 2018 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

laeken schreef:
Fotogravinnetje schreef: Een Mira-Gait combi lijkt me juist geweldig, zowel wat betreft karakter als uiterlijk. Maar ik hou dan ook van zwart.

Leuke kruising. Ik vind jouw honden allebei zo erg markiesje dat ik niet eens zie wie nu wel en wie nu niet het markiesje is. Denk dat de spaniel miks de meest behaarde lange oren heeft?[/quote]Die van mij zijn allebei zuiver markiesje, hoor. Gait zit qua afkomst wel het dichtst op een nieuwkomer (4e vs 5e generatie)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ah, ik denk dat je in de war bent met de hond van m'n schoonouders. Dat is inderdaad een spaniël-mix. Stuk groter ook dan die twee van mij
Hier alle drie op een rijtje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 24 jun 2018 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
laeken schreef:

Die van mij zijn allebei zuiver markiesje, hoor. Gait zit qua afkomst wel het dichtst op een nieuwkomer (4e vs 5e generatie)[/quote]

Kijk, dan snap ik het. Ik meende dat je zei dat een van twee spaniel x teckel was en toevallig heel erg leuk op een markiesje leek :oohja: :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”