Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthuizen

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthui

Ongelezen bericht door Luna87 »

Hylos schreef:
@Luna87, de pin "verdoofd" het dier enkel. Het doden (verbloeden) gebeurt door bijvoorbeeld de halsslagaders door te snijden. Ze bloeden dan leeg en zo gaan ze dood.
Ze doen het met 3 man begreep ik, 1 schiet de pin, 2 geeft hem een duwtje in de goede richting en 3 snijdt de halsslagader door. Het gaat in ieder geval vlot en er wordt niet levend gevild. Ik heb het liever zo, gewoon bij een slager en met respect voor het dier.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hylos schreef:
dagmar88 schreef:
Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Ach dat het maar slachtafval is kun je jezelf ook lekker mee in slaap sussen. Het is net een product net als de rest van de koe wat gekocht en verkocht word. :engel:
Ja natuurlijk want geelhaar en luchtpijp staat op het dagelijkse menu van vele. Dat droog ik en met het eten van onze honden probeer ik er wel degelijk ook op te letten.
:mrgreen: Lekker broodje kiprugstuk met maagjessaus, gedroogde penssnippers en voor wat extra crunch eendenloopvoetjes. En meteen door voor een titanium kunstgebitje.

Alles van een hondenvleeshandel komt van dieren geschikt voor menselijke consumptie. Er is nu eenmaal overschot. Diepvriesproducten als hele kip en schapenkoppen die richting de datum gaan en niet meer aan groothandels of verwerkingsbedrijven verkocht kunnen worden. Bijvangst. Slachtafval.
Als dat alles betaald afgevoerd zou moeten worden in plaats van verkocht, moet dat ergens gecompenseerd worden.
De kiloknallerfijnproever gaat in ieder geval niet meer betalen. Dan wordt het dus nog meer centen uit vierkante meters knijpen.
Heeft niet met overschot te maken hoor.
Je wilt niet weten hoe groot de markt en vraag in bepaalde Aziatische landen is naar maag/darm van runderen en varkens voor humane consumptie.
Maar hier heb je echt een complete afdeling incl duur apparatuur voor nodig. En het komt heel precies allemaal.
Logisch dat veel slachthuizen kiezen voor afvoer als cat 3. Vooral de kleinere slachthuizen. Maar alsnog verdien je daar behoorlijk mee hoor. Soms zelfs meer dan afvoer voor humaan (organen bedoel ik dan).
Heb vroeger in een bedrijf gewerkt toen oren nog niet als snoepje werden gebruikt voor honden. Varkensoren waren een lekkernij in Afrika en werden in vaatjes gepekeld en wel met ladingen vol vervoerd .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Hylos schreef:
dagmar88 schreef:
Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:Ach dat het maar slachtafval is kun je jezelf ook lekker mee in slaap sussen. Het is net een product net als de rest van de koe wat gekocht en verkocht word. :engel:
Ja natuurlijk want geelhaar en luchtpijp staat op het dagelijkse menu van vele. Dat droog ik en met het eten van onze honden probeer ik er wel degelijk ook op te letten.
:mrgreen: Lekker broodje kiprugstuk met maagjessaus, gedroogde penssnippers en voor wat extra crunch eendenloopvoetjes. En meteen door voor een titanium kunstgebitje.

Alles van een hondenvleeshandel komt van dieren geschikt voor menselijke consumptie. Er is nu eenmaal overschot. Diepvriesproducten als hele kip en schapenkoppen die richting de datum gaan en niet meer aan groothandels of verwerkingsbedrijven verkocht kunnen worden. Bijvangst. Slachtafval.
Als dat alles betaald afgevoerd zou moeten worden in plaats van verkocht, moet dat ergens gecompenseerd worden.
De kiloknallerfijnproever gaat in ieder geval niet meer betalen. Dan wordt het dus nog meer centen uit vierkante meters knijpen.
Heeft niet met overschot te maken hoor.
Je wilt niet weten hoe groot de markt en vraag in bepaalde Aziatische landen is naar maag/darm van runderen en varkens voor humane consumptie.
Maar hier heb je echt een complete afdeling incl duur apparatuur voor nodig. En het komt heel precies allemaal.
Logisch dat veel slachthuizen kiezen voor afvoer als cat 3. Vooral de kleinere slachthuizen. Maar alsnog verdien je daar behoorlijk mee hoor. Soms zelfs meer dan afvoer voor humaan (organen bedoel ik dan).
Ik laat af en toe m'n eigen dieren slachten in een klein slachthuis. Ik heb gevraagd of ik pens, koppen enz. mee mocht voor de honden, maar dat mag niet :jank:
Dat wordt iid apart afgevoerd als cat. 3 en dat koop ik dus weer bij de versvoerhandel (voor een aardig prijsje :hmmm: ).
Jammer wel.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hylos schreef: Heeft niet met overschot te maken hoor.
:wink: Bij ons aten ze iedere week iers lam. Koppen. Wordt normaal o.a. bouillon van getrokken en per doos van vijf verkocht aan groothandels.
Enkele maanden voor de tht gaat het naar barf bedrijven.
De hele kippen van bv dogmeat hetzelfde verhaal.
Paard is helemaal prachtig vlees, maar gewoon niet in trek.

Heb trouwens wel eens barf runderstoofvlees klaargemaakt :LOL: Was niet echt een succes.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Luna87 schreef:
Hylos schreef:
@Luna87, de pin "verdoofd" het dier enkel. Het doden (verbloeden) gebeurt door bijvoorbeeld de halsslagaders door te snijden. Ze bloeden dan leeg en zo gaan ze dood.
Ze doen het met 3 man begreep ik, 1 schiet de pin, 2 geeft hem een duwtje in de goede richting en 3 snijdt de halsslagader door. Het gaat in ieder geval vlot en er wordt niet levend gevild. Ik heb het liever zo, gewoon bij een slager en met respect voor het dier.
Begrijpelijk hoor. Vooral bij kleine slagerijen.. daar zal het er doorgaans wat rustiger aantoe gaan.
Maar alsnog is het nooit een garantie.

Een rund moet overigens binnen 60 seconden na verdoving gestoken worden en dus verbloeden. Dat is wettelijk bepaald.
Helaas hebben kleinere slachthuizen geen permanent toezicht van de nvwa, dus is er niet overal controle..
Alleen bij aanvang/lossen dieren (am keuring) en later bij het geslachte karkas (pm keuring). Daar tussenin zit niks bij kleinere slachthuizen. Die er overigens meer dan 200 per week mogen slachten.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

dagmar88 schreef:
Hylos schreef: Heeft niet met overschot te maken hoor.
:wink: Bij ons aten ze iedere week iers lam. Koppen. Wordt normaal o.a. bouillon van getrokken en per doos van vijf verkocht aan groothandels.
Enkele maanden voor de tht gaat het naar barf bedrijven.
De hele kippen van bv dogmeat hetzelfde verhaal.
Paard is helemaal prachtig vlees, maar gewoon niet in trek.

Heb trouwens wel eens barf runderstoofvlees klaargemaakt :LOL: Was niet echt een succes.
Ik ken natuurlijk voornamelijk de markt voor rundvlees e.d..
Maar ik weet wel dat het doorgaans te maken heeft met of je de faciliteiten hebt om er humaan product voor export van te maken.
Die Aziatische landen bijvoorbeeld.. daar lever je niet zomaar aan hoor. Dat is onvoorstelbaar wat daar allemaal bij komt kijken.
Dus ik geloof wel dat er zat vraag is maar het is gewoon niet te realiseren voor de meeste bedrijven om het te mogen verkopen. Qua kosten enzo.. zulke investeringen.
Dus dan kun je er minder mee ja.
Afbeelding
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

jvanringen schreef:
kooi schreef:
S@ndr@ schreef:nee, maar deze manier van slachten is lekker diervriendelijk dan.. en Nederlanders maar brullen dat onverdoofd slachten zo erg is, nee dit is lekker. wauw wat doen we het goed, zo veel beter ook ( NOt) tijd om dingen te veranderen, dit gun je geen enkel dier ee een einde zo pijnlijk
Zag net op de hoek van de straat nog een paar Nederlanders staan. Wat gingen die tekeer zeg. Dus ik erheen, misschien kon ik iets voor ze doen? Op mijn vraag wat er aan de hand was, antwoordden ze dat ze stonden te brullen dat onverdoofd slachten zo erg was.
Ik zei dat ze hun kop moesten houden, in sommige niet islamitische slachthuizen gebeuren ook weleens erge dingen.

Nederlanders zijn immers per definitie en zonder uitzondering mensen die iedere dag kilo-knaller producten eten en ze zijn allemaal medeplichtig aan wat er in slachthuizen gebeurt. Ze keuren het goed wat daar gebeurt. Daarom zijn die controles er ook. Omdat Nederlanders er een sadistisch genoegen in scheppen om dieren te laten lijden. Zo zijn de Nederlanders. En dan de arme Joden en moslims hun rituele slachten misgunnen. Terwijl daar toch een nobele gedachte aan ten grondslag ligt, het gebeurt immers omdat het heilige boek dat voorgeschreven heeft, een paar duizend jaar geleden. Dan mág je dieren laten lijden.
Een schande is het. Weg met de Nederlanders. Wat doen we het slecht.
Waar slaat dit nou weer op?

En dat onderzoek van RTL gaat helemaal niet over religieus slachten.

Overigens staat er helemaal niet in de bijbel dat je dieren mag laten lijden. Er staat in de bijbel hoe je een dier moet slachten - als je dat zou willen. Er staat ook nergens dat je vlees móet eten.
Waar het op slaat is dat ik reageer op het gechargeerde en ondoordachte bericht dat ik citeerde. Als men zo ongenuanceerd over moslims praat, in termen als 'moslims' en 'ze brullen' en alle moslims daarmee op een hoop gooit, is het forum te klein.
Niet iedere moslim is een salafist en niet iedere Nederlandse vleeseter ( waaronder trouwens ook veel moslims hè, want velen van hen zijn immers Nederlander) koopt kiloknallers. En ik denk dat er niet een Nederlandse vleeseter achter een dergelijke omgang met dieren staat. Het bericht wordt niet voor niets met zoveel afgrijzen ontvangen.

We hebben die inspectiedienst om controle uit te oefenen en dergelijke praktijken een halt toe te roepen. Omdat we niet willen dat men zo met dieren om gaat. Je zou dus alleen de mensen die vlees uit de bio-industrie kopen kunnen verwijten dat ze teveel vertrouwen hebben in de organisatie die toezicht houdt. Dat lijkt me een stuk genuanceerder.

De vergelijking met halal slachten slaat feitelijk nergens op. Het is een andere vorm van onnodige dierenmishandeling die gewoon ook verboden zou moeten worden. Net zo hard als de praktijken uit het bericht. Het ene verkeerde heft het andere verkeerde niet op.
Je kunt het ook gewoon beide afkeuren, toch?

Waarom heb jij het overigens over de bijbel?
Als er in 'heilige' boeken voorschriften staan over hoe je een dier moet slachten en uit die voorschriften komt onnodig lijden voort, dan sanctioneren die voorschriften dat lijden. Een semantische twist verandert daar niets aan.

En ten slotte: ik heb mijn buik meer dan vol van het eindeloze, smalende gehak op Nederlandse Nederlanders. Dat omgekeerde racisme dat voortvloeit uit een misplaatste schaamte voor je eigen afkomst en huidskleur, dat meehuilen met de wolven in het bos, dat mag wel ophouden wat mij betreft.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

kooi schreef:
jvanringen schreef:
kooi schreef:
S@ndr@ schreef:nee, maar deze manier van slachten is lekker diervriendelijk dan.. en Nederlanders maar brullen dat onverdoofd slachten zo erg is, nee dit is lekker. wauw wat doen we het goed, zo veel beter ook ( NOt) tijd om dingen te veranderen, dit gun je geen enkel dier ee een einde zo pijnlijk
Zag net op de hoek van de straat nog een paar Nederlanders staan. Wat gingen die tekeer zeg. Dus ik erheen, misschien kon ik iets voor ze doen? Op mijn vraag wat er aan de hand was, antwoordden ze dat ze stonden te brullen dat onverdoofd slachten zo erg was.
Ik zei dat ze hun kop moesten houden, in sommige niet islamitische slachthuizen gebeuren ook weleens erge dingen.

Nederlanders zijn immers per definitie en zonder uitzondering mensen die iedere dag kilo-knaller producten eten en ze zijn allemaal medeplichtig aan wat er in slachthuizen gebeurt. Ze keuren het goed wat daar gebeurt. Daarom zijn die controles er ook. Omdat Nederlanders er een sadistisch genoegen in scheppen om dieren te laten lijden. Zo zijn de Nederlanders. En dan de arme Joden en moslims hun rituele slachten misgunnen. Terwijl daar toch een nobele gedachte aan ten grondslag ligt, het gebeurt immers omdat het heilige boek dat voorgeschreven heeft, een paar duizend jaar geleden. Dan mág je dieren laten lijden.

Overigens staat er helemaal niet in de bijbel dat je dieren mag laten lijden. Er staat in de bijbel hoe je een dier moet slachten - als je dat zou willen. Er staat ook nergens dat je vlees móet eten.
Waar het op slaat is dat ik reageer op het gechargeerde en ondoordachte bericht dat ik citeerde. Als men zo ongenuanceerd over moslims praat, in termen als 'moslims' en 'ze brullen' en alle moslims daarmee op een hoop gooit, is het forum te klein.
Niet iedere moslim is een salafist en niet iedere Nederlandse vleeseter ( waaronder trouwens ook veel moslims hè, want velen van hen zijn immers Nederlander) koopt kiloknallers. En ik denk dat er niet een Nederlandse vleeseter achter een dergelijke omgang met dieren staat. Het bericht wordt niet voor niets met zoveel afgrijzen ontvangen.

We hebben die inspectiedienst om controle uit te oefenen en dergelijke praktijken een halt toe te roepen. Omdat we niet willen dat men zo met dieren om gaat. Je zou dus alleen de mensen die vlees uit de bio-industrie kopen kunnen verwijten dat ze teveel vertrouwen hebben in de organisatie die toezicht houdt. Dat lijkt me een stuk genuanceerder.

De vergelijking met halal slachten slaat feitelijk nergens op. Het is een andere vorm van onnodige dierenmishandeling die gewoon ook verboden zou moeten worden. Net zo hard als de praktijken uit het bericht. Het ene verkeerde heft het andere verkeerde niet op.

Als er in 'heilige' boeken voorschriften staan over hoe je een dier moet slachten en uit die voorschriften komt onnodig lijden voort, dan sanctioneren die voorschriften dat lijden. Een semantische twist verandert daar niets aan.

En ten slotte: ik heb mijn buik meer dan vol van het eindeloze, smalende gehak op Nederlandse Nederlanders. Dat omgekeerde racisme dat voortvloeit uit een misplaatste schaamte voor je eigen afkomst en huidskleur, dat meehuilen met de wolven in het bos, dat mag wel ophouden wat mij betreft.
Ja, je kunt beide afkeuren, en ik doe dat dus ook. Ik ben trouwens niet de enige, heel veel joden vinden de rituele slacht net zo onacceptabel als de reguliere slacht en kiezen daarom voor een plantaardig dieet.

Ik had het over de bijbel omdat jij daarover begon.

Verder kan ik eigenlijk niks met je verhaal dus ik laat het verder.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Gelukkig ben ik al tig jaar vega en heb dus geen debet aan deze slachtpartijen en daarbij zijn de vleesindustrie de meest vervuilende bedrijven op deze aardbol.
Meest mensen klagen wel, maar sávonds bij het eten zijn ze het weer ff vergeten als ze aan hun biefstukje zitten :roll:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

dagmar88 schreef:Ik weet niet wat het is, maar ik vind alles steeds ranziger/weeïger smaken. Kip is bleek, bloederig, smakeloos en met een geurtje, varkensvlees heeft heel weinig smaak en een rare ondertoon. Rund eet ik eigenlijk al niet omdat dat niet biologisch te vinden is in de supermarkt en ik gek word van de jeuk als ze een goede stoot AB hebben gehad.
Zelfs eend is steeds meer roze in plaats van rood en minder vet.

Heb serieus liever een goede vleesvervanger dan the real deal, of het moet echt topkwaliteit zijn. Livar of grasgevoerd, gerijpt rund.

Zou het door de stress komen?

Ik houd het wel bij vega, vis en incidenteel goed vlees tot ik m'n eigen beestjes kan houden. Na de verhuizing ga ik in ieder geval met vleeskonijnen beginnen.
Was vroeger heel normaal. M'n oom heeft zichzelf zo ook tientallen jaren van goed vlees voorzien.

Bij varkens is er jarenlang geselecteerd op mager vlees. Men wil geen 'witte draadjes' zien in hun filetlapje of karbonade. Het moet allemaal mooi roze en 'light' zijn, vet is een gruwel. Dat met het vet ook de smaak verdwijnt is men nu zo'n beetje achter aan het komen. Dus er zijn wel wat stromingen, om het maar even zo te noemen, die meer en meer op vleeskwaliteit gaan fokken en voeren. Meer vet in het vlees, meer smaak. Alleen het gros van de mensen wil qua uiterlijk nog steeds geen vet zien, dus het gewone supermarkt vlees is nog van de grote hoop van magere varkens met veel spiervlees.

Zonder dat ik de misstanden van de documentaire wil verdedigen, wil ik het wel enigszins uitleggen. Voor zover het kan, want het mag gewoon niet gebeuren, laat dat duidelijk zijn. In het verleden heb ik verschillende slachterijen bezocht, groot en klein. Het slachten is nooit leuk, maar gebeurt naar mijn idee goed. Het gaat snel en pijnloos. Helaas heb je wel te maken met mensenwerk en met heel veel dieren. Er worden dagelijks duizenden dieren geslacht in de grote slachthuizen, echt lopende band werk. Ik kan begrijpen dat er dan eens iets mis gaat. Ik keur het niet goed, maar begrijpen kan ik het wel. Daar mag ook best meer controle op zitten.
Vergeet ook niet dat het hierbij niet uitmaakt wat je eet of waar je het koopt, biologisch of niet biologisch, runderen uit natuurgebieden of uit de stal. Het wordt allemaal geslacht op eenzelfde manier. Ik zou niet willen uitsluiten dat het bij de kleinere slachterijen ook wel eens mis gaat. Verdoven van dieren is niet zo makkelijk om goed te doen en het is mensenwerk met levende dieren die niet altijd voorspelbaar zijn.
Het is goed dat dit soort dingen ter discussie worden gesteld. Ik vermoed alleen dat het zo'n discussie wordt zoals altijd. Met aan de ene kant de fanatieke vegetariërs/veganisten en aan de andere kant de vleesindustrie die zich gaat lopen verdedigen (op een naar mijn idee vaak onhandige manier). En dan de burgers/consumenten die mee blaten en vervolgens toch gewoon hun inkopen doen zoals altijd. Gevolg: nog strengere regelgeving/controles, prijzen nog meer onder druk en ondertussen de supermarkten maar lachen.

Zelf ben ik geen vegetariër, maar ik eet lang niet elke dag vlees. Sta ook regelmatig voor het schap met vleesvervangers. Biologisch eet ik dan weer niet, daar zie ik zelf niks in. Volgens mij is minder de weg naar verbetering. Want ja, er is genoeg ruimte voor verbetering, helaas is het wel erg moeilijk in de huidige samenleving.
kooi
Zeer actief

jvanringen schreef:
kooi schreef:
jvanringen schreef:
kooi schreef: Zag net op de hoek van de straat nog een paar Nederlanders staan. Wat gingen die tekeer zeg. Dus ik erheen, misschien kon ik iets voor ze doen? Op mijn vraag wat er aan de hand was, antwoordden ze dat ze stonden te brullen dat onverdoofd slachten zo erg was.

Ja, je kunt beide afkeuren, en ik doe dat dus ook. Ik ben trouwens niet de enige, heel veel joden vinden de rituele slacht net zo onacceptabel als de reguliere slacht en kiezen daarom voor een plantaardig dieet.

Ik had het over de bijbel omdat jij daarover begon.

Verder kan ik eigenlijk niks met je verhaal dus ik laat het verder.
En? Brullen ze ook, die joden die tegen het rituele slachten zijn, of doen alleen die verachtelijke 'Nederlanders' dat?
veertje
Zeer actief

Lizzie. schreef:Gelukkig ben ik al tig jaar vega en heb dus geen debet aan deze slachtpartijen en daarbij zijn de vleesindustrie de meest vervuilende bedrijven op deze aardbol.
Meest mensen klagen wel, maar sávonds bij het eten zijn ze het weer ff vergeten als ze aan hun biefstukje zitten :roll:
Zolang je dierlijke producten eet of gebruikt, heb je te maken met slachten van dieren. En dan niet alleen direct van het dier afkomstige producten, maar in koekjes zitten eieren en melk (vaak ook de goedkoopste) en in medicijnen zitten dierlijke producten.

Voor wie geïnteresseerd is in hoe het in een slachterij gaat. Deze grote varkensslachterij in Denemarken heeft het hele proces met foto's en filmpjes uitgelegd. Je kan het ook bezoeken en via glazen wanden langs de hele lijn, kan je het proces zien. Wel tijdig reserveren, want toen ik er ooit was, hadden ze een wachtlijst van een paar maanden voor bezoekers.

Danish Crown
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

veertje schreef:
Lizzie. schreef:Gelukkig ben ik al tig jaar vega en heb dus geen debet aan deze slachtpartijen en daarbij zijn de vleesindustrie de meest vervuilende bedrijven op deze aardbol.
Zolang je dierlijke producten eet of gebruikt, heb je te maken met slachten van dieren. En dan niet alleen direct van het dier afkomstige producten, maar in koekjes zitten eieren en melk (vaak ook de goedkoopste) en in medicijnen zitten dierlijke producten.

Dat weet ik, maar het grootste aandeel van de vleesindustrie is toch echt de consumptie hoor.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

veertje schreef: Bij varkens is er jarenlang geselecteerd op mager vlees. Men wil geen 'witte draadjes' zien in hun filetlapje of karbonade. Het moet allemaal mooi roze en 'light' zijn, vet is een gruwel. Dat met het vet ook de smaak verdwijnt is men nu zo'n beetje achter aan het komen. Dus er zijn wel wat stromingen, om het maar even zo te noemen, die meer en meer op vleeskwaliteit gaan fokken en voeren. Meer vet in het vlees, meer smaak. Alleen het gros van de mensen wil qua uiterlijk nog steeds geen vet zien, dus het gewone supermarkt vlees is nog van de grote hoop van magere varkens met veel spiervlees.
Ja, dat is al heel lang zo. The other white meat,
Maar het vet dat er aan zit bij bijvoorbeeld spekjes heeft naar mijn idee een andere smaak en structuur gekregen.
Om te kokken.
veertje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
veertje schreef: Bij varkens is er jarenlang geselecteerd op mager vlees. Men wil geen 'witte draadjes' zien in hun filetlapje of karbonade. Het moet allemaal mooi roze en 'light' zijn, vet is een gruwel. Dat met het vet ook de smaak verdwijnt is men nu zo'n beetje achter aan het komen. Dus er zijn wel wat stromingen, om het maar even zo te noemen, die meer en meer op vleeskwaliteit gaan fokken en voeren. Meer vet in het vlees, meer smaak. Alleen het gros van de mensen wil qua uiterlijk nog steeds geen vet zien, dus het gewone supermarkt vlees is nog van de grote hoop van magere varkens met veel spiervlees.
Ja, dat is al heel lang zo. The other white meat,
Maar het vet dat er aan zit bij bijvoorbeeld spekjes heeft naar mijn idee een andere smaak en structuur gekregen.
Om te kokken.
Oh dat weet ik niet of dat veranderd is. Ik eet sowieso vrij weinig varkensvlees (en dat voor iemand die in de sector werkt :LOL: ). Het kan voedingsgerelateerd zijn. Daar zijn ook allerlei trends gaande. Voor de grote bulk is vleeskwaliteit vooral gerelateerd aan dripverlies voorkomen, een kleur hebben die past bij de rest van de stukjes in het schap en weinig vet. De nichemarkten met vleesconcepten stellen vaak andere/extra eisen aan vleeskwaliteit en daardoor andere eisen aan de voeding.
dagmar88
Zeer actief

veertje schreef: Oh dat weet ik niet of dat veranderd is. Ik eet sowieso vrij weinig varkensvlees (en dat voor iemand die in de sector werkt :LOL: ). Het kan voedingsgerelateerd zijn. Daar zijn ook allerlei trends gaande. Voor de grote bulk is vleeskwaliteit vooral gerelateerd aan dripverlies voorkomen, een kleur hebben die past bij de rest van de stukjes in het schap en weinig vet. De nichemarkten met vleesconcepten stellen vaak andere/extra eisen aan vleeskwaliteit en daardoor andere eisen aan de voeding.
Kan haast niet anders.

Laatst was ik die keuringsdienst van waarde quiz aan het kijken. De hete-aardappel-voedselkenners konden het verschil tussen een biefstuk van hert, rund en paard niet proeven :80:
Dan kun je de gemiddelde consument echt alles laten vreten.
kooi
Zeer actief

Lizzie. schreef:
veertje schreef:

Dat weet ik, maar het grootste aandeel van de vleesindustrie is toch echt de consumptie hoor.
Bovendien kun je niet meer doen dan je best.
Deze maatschappij wordt behoorlijk onleefbaar als je alle dierlijke producten wil vermijden. Dan verlies je volgens mij ook makkelijk de moed. Mijn mentor bij de dierenbescherming reageerde op dergelijke kritiek op haar als vegetariër met: " Ja maar ik leer nog".
Alle kleine beetjes helpen. Drastisch verminderen en vooral bewust omgaan met wat je wel gebruikt, daar kom je al een heel eind mee.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

veertje schreef: Zonder dat ik de misstanden van de documentaire wil verdedigen, wil ik het wel enigszins uitleggen. Voor zover het kan, want het mag gewoon niet gebeuren, laat dat duidelijk zijn. In het verleden heb ik verschillende slachterijen bezocht, groot en klein. Het slachten is nooit leuk, maar gebeurt naar mijn idee goed. Het gaat snel en pijnloos. Helaas heb je wel te maken met mensenwerk en met heel veel dieren. Er worden dagelijks duizenden dieren geslacht in de grote slachthuizen, echt lopende band werk. Ik kan begrijpen dat er dan eens iets mis gaat. Ik keur het niet goed, maar begrijpen kan ik het wel.
Ik begrijp het ook. En ik ga ervan uit dat het meerendeel goed gebeurt. Maar wat je aangeeft is dus juist het punt: Door de enorme aantallen en het lopende band werk gaat het mis. Mensen die daar werken worden slecht betaald, uitzendkrachten, ze raken afgestompt.
In een klein slachthuis gaat vast ook wel wat mis, maar dan kan er op tijd ingegrepen worden. Kan me niet voorstellen dat daar een varken levend in een warm waterbad gedompeld wordt.

En ik vind het heel kwalijk dat er wel gecontroleerd wordt, misstanden geconstateerd worden en dat er dan aan de lopende band (haha) boetes gegeven worden, maar verder geen sancties :80:
Voor de man op de vloer is het niet prettig werken lijkt me en het management lacht zich een breuk.
Het lijkt wel de zorgsector :80:
veertje
Zeer actief

Floortje schreef:
veertje schreef: Zonder dat ik de misstanden van de documentaire wil verdedigen, wil ik het wel enigszins uitleggen. Voor zover het kan, want het mag gewoon niet gebeuren, laat dat duidelijk zijn. In het verleden heb ik verschillende slachterijen bezocht, groot en klein. Het slachten is nooit leuk, maar gebeurt naar mijn idee goed. Het gaat snel en pijnloos. Helaas heb je wel te maken met mensenwerk en met heel veel dieren. Er worden dagelijks duizenden dieren geslacht in de grote slachthuizen, echt lopende band werk. Ik kan begrijpen dat er dan eens iets mis gaat. Ik keur het niet goed, maar begrijpen kan ik het wel.
Ik begrijp het ook. En ik ga ervan uit dat het meerendeel goed gebeurt. Maar wat je aangeeft is dus juist het punt: Door de enorme aantallen en het lopende band werk gaat het mis. Mensen die daar werken worden slecht betaald, uitzendkrachten, ze raken afgestompt.
In een klein slachthuis gaat vast ook wel wat mis, maar dan kan er op tijd ingegrepen worden. Kan me niet voorstellen dat daar een varken levend in een warm waterbad gedompeld wordt.
Nee klopt, maar ook genoeg andere momenten waarop er dingen verkeerd kunnen gaan, zoals bij het verplaatsen van de dieren, het stallen, het schieten etc.
Floortje schreef:En ik vind het heel kwalijk dat er wel gecontroleerd wordt, misstanden geconstateerd worden en dat er dan aan de lopende band (haha) boetes gegeven worden, maar verder geen sancties :80:
Voor de man op de vloer is het niet prettig werken lijkt me en het management lacht zich een breuk.
Het lijkt wel de zorgsector :80:
Ja de NVWA is een apart iets. Veel roepen dat ze controleren etc en vervolgens gebeurt er niks of op een verkeerde manier. En het controleren is volgens mij ook een beetje een wassen neus en afhankelijk van degene die het doet en zijn/haar interpretatie van de regels.
bouvierpoedel
Zeer actief

In vele landen zouden ze het graag willen eten.
Bedenk gewoon dat we ook maar onhandige beesten zijn die allemaal fouten maken en dat fouten maken niet te voorkomen is 100 %. :zweep:
En anders houd je jezelf voor dat het vlees een bijproduct is en ergens anders voor bedoeld was dan op jouw bord belanden . Kun je toch gerust slapen. :engel:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja stel je voor dat je moet afzien.. omdat je ergens gewoon misselijk van wordt.....
bouvierpoedel
Zeer actief

Gebeuren de vreselijkste dingen in de wereld en denk je nu echt dat je die weg krijgt met allemaal wetjes en regeltjes om het lekker ordelijk in je koppie te houden.
Vooruitgang is mooi maar zorgd ook weer voor veel armoe en ellende.
We zijn overal wel ergens aan gelinkt van het 1 of ander , wil je dat niet moet je stoppen met leven . Zo niet dan moet je het voor jezelf prettiger maken , gaat een ander en de regering niet voor je doen.
S@ndr@
Zeer actief

natuurlijk lekker leven oogkleppen op en oordoppen in...doe maar niet wat mij betreft...er gebeuren verschrikkelijke dingen...... maar schouders op halen en weer door doet het niet zo voor me. als jij dat graag doet ga je gang, laat mij me maar wel wat van aantrekken, en trek je er vooral niets van aan dat ik het me wel aan trek :roll: ....
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Maar het artikel mag wel iets genuanceerder..

Er zijn inspecties geweest op 300 bedrijven en bij bijna 200 waren er dus geen mistanden gezien. (ik zeg niet dat het daar dan altijd wel goed gaat, maar de observatie periode ging daar goed).

Alsnog verschrikkelijk dat het bij 19 slachthuizen zo fout ging. Geen woorden voor.

Zelf heb ik meerdere koeien,schapen en paarden geslacht zien worden bij slachthuis Nijkerk.. Zeer kleinschalig en daar ging het ontzettend netjes. Maar goed, daar slachten ze op een hele dag 30 dieren.. Dus echt kleinschalig.

Ik ben niet gek, dus ergens wist ik wel dat het met slachten vaak fout gaat.. Maar toch heeft dit mij weer extra aan het denken gezet. Ik eet nauwelijks vlees, een enkele keer per jaar een bbq en verder soms een snack tussendoor.. Maar ik kan dat natuurlijk net zo goed helemaal weg laten. Dus de aandacht is goed, het zet zeker heel wat mensen aan het denken.
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef:natuurlijk lekker leven oogkleppen op en oordoppen in...doe maar niet wat mij betreft...er gebeuren verschrikkelijke dingen...... maar schouders op halen en weer door doet het niet zo voor me. als jij dat graag doet ga je gang, laat mij me maar wel wat van aantrekken, en trek je er vooral niets van aan dat ik het me wel aan trek :roll: ....
Nou en wat doe jij dan allemaal om het te voorkomen .?
Met overal maar over in zitten en emotioneel zitten zijn en je schande uitspreken schiet jezelf ook niets op en het veranderd ook niets.
Net zo'n lege klankkast als zeggen dat je aan ze denkt in je gebeden en bij hun bent.
En maar blijven wauwelen over al die ongevoelige mensen die de schuld zijn door hun karretje vol te flikkeren met goedkoop vlees.
Met een stikkertje van welzijn en nog meer komt uit dezelfde slachtfabriek.
S@ndr@
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
S@ndr@ schreef:natuurlijk lekker leven oogkleppen op en oordoppen in...doe maar niet wat mij betreft...er gebeuren verschrikkelijke dingen...... maar schouders op halen en weer door doet het niet zo voor me. als jij dat graag doet ga je gang, laat mij me maar wel wat van aantrekken, en trek je er vooral niets van aan dat ik het me wel aan trek :roll: ....
Nou en wat doe jij dan allemaal om het te voorkomen .?
Met overal maar over in zitten en emotioneel zitten zijn en je schande uitspreken schiet jezelf ook niets op en het veranderd ook niets.
Net zo'n lege klankkast als zeggen dat je aan ze denkt in je gebeden en bij hun bent.
En maar blijven wauwelen over al die ongevoelige mensen die de schuld zijn door hun karretje vol te flikkeren met goedkoop vlees.
Met een stikkertje van welzijn en nog meer komt uit dezelfde slachtfabriek.
wat kan het je schelen , haal gewoon je schouders op klaar :F: :pffff: offfff werkt dat niet lekker voor je en blijf je er nog een tijd over door wauwelen :lees: ...
63673J

kooi schreef: En? Brullen ze ook, die joden die tegen het rituele slachten zijn, of doen alleen die verachtelijke 'Nederlanders' dat?
Joden brullen niet zo hard, althans niet in Nederland, maar de “hardste brullers” bij de joden die ik ken zijn de orthodoxen die sterk aan de rituele slacht hechten. Die categorie zal uiteraard de reguliere slacht een zorg zijn, want zij eten alleen kosjer vlees. Maar dat is een minderheid. Voor zover ik kan inschatten zijn er zeker wel joden die geen probleem zouden hebben met verdoving bij de rituele slacht, hier maar ook in het buitenland. Maar het grootste deel van de joden in Nederland is niet religieus, dus voor hen spelen allerlei gevoeligheden rond ritueel slachten geen rol. Het aandeel religieuzen onder joden is gewoon veel kleiner dan onder moslims. Maar ik ken eigenlijk niemand die kosjer vlees is gaan eten omdat hij denkt dat dat diervriendelijker is of dat daar nooit iets misgaat.
kooi
Zeer actief

jvanringen schreef:
kooi schreef: En? Brullen ze ook, die joden die tegen het rituele slachten zijn, of doen alleen die verachtelijke 'Nederlanders' dat?
Joden brullen niet zo hard, althans niet in Nederland, maar de “hardste brullers” bij de joden die ik ken zijn de orthodoxen die sterk aan de rituele slacht hechten. Die categorie zal uiteraard de reguliere slacht een zorg zijn, want zij eten alleen kosjer vlees. Maar dat is een minderheid. Voor zover ik kan inschatten zijn er zeker wel joden die geen probleem zouden hebben met verdoving bij de rituele slacht, hier maar ook in het buitenland. Maar het grootste deel van de joden in Nederland is niet religieus, dus voor hen spelen allerlei gevoeligheden rond ritueel slachten geen rol. Het aandeel religieuzen onder joden is gewoon veel kleiner dan onder moslims. Maar ik ken eigenlijk niemand die kosjer vlees is gaan eten omdat hij denkt dat dat diervriendelijker is of dat daar nooit iets misgaat.
Aan selectieve reacties heeft niemand behoefte. :hzz:
63673J

kooi schreef:
jvanringen schreef:
huh? Wat bedoel je? Ik probeer antwoord te geven op je vraag.

En waarom maak je eigenlijk onderscheid tussen joden en Nederlanders?
kooi
Zeer actief

jvanringen schreef:
kooi schreef:
jvanringen schreef:
huh? Wat bedoel je? Ik probeer antwoord te geven op je vraag.

En waarom maak je eigenlijk onderscheid tussen joden en Nederlanders?
Come on let's twist again....round and round and up and down we go again! :cheer: :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”